Ratkaistu : VW Passat 66Kw AHU TDI käynnistyy huonosti
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 7
- Liittynyt: 13.4.2017 18:34
Ratkaistu : VW Passat 66Kw AHU TDI käynnistyy huonosti
No niin..
Eräällä "pajalla" teetin jakopään otsikon Passattiin - nyt sillä on ajettu n.2300 jakopään jälkeen. Käynnistyvyys on noiden kilometrien aikana pikku hiljaa hiipinyt huonompaa päin siis jakopään vaihdon jälkeen - Kun oireet alkoivat niin parilla lyhyellä starttauksella lähti käyntiin eli nyt jo sammuu tyhjäkäynnillä ja joutuu nyt jo sahaamaan pitkään käyntiin.
Vikakoodeja ei löytynyt kuin :
01265- Exhaust Gas Recircululation Valve (N18)
31-10 - Open or Short to ground - intermitted
00522 - Engine coolant Temperature Sensor (G62)
30-00 Open or Short to B+
Onko ideoita missä vika piilee ?
T:Simo
Eräällä "pajalla" teetin jakopään otsikon Passattiin - nyt sillä on ajettu n.2300 jakopään jälkeen. Käynnistyvyys on noiden kilometrien aikana pikku hiljaa hiipinyt huonompaa päin siis jakopään vaihdon jälkeen - Kun oireet alkoivat niin parilla lyhyellä starttauksella lähti käyntiin eli nyt jo sammuu tyhjäkäynnillä ja joutuu nyt jo sahaamaan pitkään käyntiin.
Vikakoodeja ei löytynyt kuin :
01265- Exhaust Gas Recircululation Valve (N18)
31-10 - Open or Short to ground - intermitted
00522 - Engine coolant Temperature Sensor (G62)
30-00 Open or Short to B+
Onko ideoita missä vika piilee ?
T:Simo
Viimeksi muokannut Simo Heinonen, 19.4.2017 23:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: VW Passat 66Kw AHU TDI käynnistyy huonosti
Ihan vielä noilla tiedoilla vian syy ei selviä, tarvitsisi tutkia vcds:llä tarkemmin. Voi johtua ajoituksista, tai sitten ei. Selviää vasta tutkimalla.
Koodit voi olla vanhoja, tai esimerkiksi remontin aikana tulleita.
Koodit voi olla vanhoja, tai esimerkiksi remontin aikana tulleita.
-
- -
- Viestit: 7
- Liittynyt: 13.4.2017 18:34
Re: VW Passat 66Kw AHU TDI käynnistyy huonosti
Kiitos p0wer kommenteista !
Totta että koodit voivat olla remontin jäljiltä - ilmeisesti asia selviää kun saan sen TDI-timing graafin näkyviin ?
1.Jos ajoitukset ovat pielessä onko nokkapyörän luistaminen kartiossa mahdollisesti syy mistä tämä johtuisi ?
2. Mikäs sen nokkapyörän kiristysmomentti oli, jos se pitäisi varuiksi kiristää ennen koekäyttöä ?
3. Voiko syöttöpumpun hihnapyörä/akseli yhdistelmä luistaa tms eli syöttöpumpun ajoitus muuttuu?
T:Simo
Totta että koodit voivat olla remontin jäljiltä - ilmeisesti asia selviää kun saan sen TDI-timing graafin näkyviin ?
1.Jos ajoitukset ovat pielessä onko nokkapyörän luistaminen kartiossa mahdollisesti syy mistä tämä johtuisi ?
2. Mikäs sen nokkapyörän kiristysmomentti oli, jos se pitäisi varuiksi kiristää ennen koekäyttöä ?
3. Voiko syöttöpumpun hihnapyörä/akseli yhdistelmä luistaa tms eli syöttöpumpun ajoitus muuttuu?
T:Simo
-
- -
- Viestit: 7
- Liittynyt: 13.4.2017 18:34
Re: VW Passat 66Kw AHU TDI käynnistyy huonosti
...tänään aamusta seuraavaa
1. Lohkoläppärillä lämpöä lohkoo noin 45 min
2. Vag Com kiinni
3. Pitkällä sahauksella lähti käymään TDI-ajoitus graafi näytti kylmä tälle (oli punaisen viivan alla)
4. Kun kone lämpeni hieman TDI-timing kertoin että auto ei ole tyhjäkäynnillä/vaikka oli ja graafi oli "tyhjä" Ajoitus yli näyttöalueen ?
5. Kun kone lämpeni vielä lisää niin alkoi tyhjäkäynti seilata ja moottori sammui. Kolmannessa kuvassa joitain arvoja josta en juuri ymmärrä, ne ovat ennen koneen sammumista
Kuvat täällä : https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Elikkä mitä näistä nyt voidaan päätellä huomoiden että jos jakohihnan vaihdossa on mennyt vaikka joku peileen ? Tosiaan 2300 km ajettu hihnan vaihdon jälkeen ja pikku hiljaa on käynnistyminen huonontunut heikentynyt tähän pisteeseen
Kiitos vastauksista !
T:Simo
1. Lohkoläppärillä lämpöä lohkoo noin 45 min
2. Vag Com kiinni
3. Pitkällä sahauksella lähti käymään TDI-ajoitus graafi näytti kylmä tälle (oli punaisen viivan alla)
4. Kun kone lämpeni hieman TDI-timing kertoin että auto ei ole tyhjäkäynnillä/vaikka oli ja graafi oli "tyhjä" Ajoitus yli näyttöalueen ?
5. Kun kone lämpeni vielä lisää niin alkoi tyhjäkäynti seilata ja moottori sammui. Kolmannessa kuvassa joitain arvoja josta en juuri ymmärrä, ne ovat ennen koneen sammumista
Kuvat täällä : https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Elikkä mitä näistä nyt voidaan päätellä huomoiden että jos jakohihnan vaihdossa on mennyt vaikka joku peileen ? Tosiaan 2300 km ajettu hihnan vaihdon jälkeen ja pikku hiljaa on käynnistyminen huonontunut heikentynyt tähän pisteeseen
Kiitos vastauksista !
T:Simo
Re: VW Passat 66Kw AHU TDI käynnistyy huonosti
Pumpun ajoitus siellä on myöhäisellä, se vaikuttaa käyntiinlähtöön. Ajoitus kohdalleen ja sitten tutkimaan EGR:n solenoidin sekä moottorin lämpötila-anturin tai näiden johdotusten kunto. Tuo lämpötila-anturikin kyllä vaikuttaa kylmällä kelillä käyntiinlähtöön, sen perusteella ohjataan hehkuja sekä määritellään käynnistyksen aikana ruiskutuksen määrä.
-
- -
- Viestit: 7
- Liittynyt: 13.4.2017 18:34
Re: VW Passat 66Kw AHU TDI käynnistyy huonosti
kiitos tekki kommenteista !
1. Onko käsitystä siitä miten pumpun ajoitus voi muuttua jakopään työn tekemisen jälkeen ?
Auto toimi/käynnistyi jakopään remontin jälkeen hyvin, toki tällöin oli kiinni rikkinäinen lämpötila anturi.
Nyt paikallaan uusi lämpötila anturi, joka näyttää mittaristoon lämmöt oikein. Toki Vag Com herjaa siitä (rikkinäinen ei näyttänyt mittaristoon käyntilämpöjä)
00522 - Engine coolant Temperature Sensor (G62)
30-00 Open or Short to B+
EGR-taitaa olla laipattuna ?
No katson nuo kohdat kuitenkin...
Kiitos !
1. Onko käsitystä siitä miten pumpun ajoitus voi muuttua jakopään työn tekemisen jälkeen ?
Auto toimi/käynnistyi jakopään remontin jälkeen hyvin, toki tällöin oli kiinni rikkinäinen lämpötila anturi.
Nyt paikallaan uusi lämpötila anturi, joka näyttää mittaristoon lämmöt oikein. Toki Vag Com herjaa siitä (rikkinäinen ei näyttänyt mittaristoon käyntilämpöjä)
00522 - Engine coolant Temperature Sensor (G62)
30-00 Open or Short to B+
EGR-taitaa olla laipattuna ?
No katson nuo kohdat kuitenkin...
Kiitos !
-
- -
- Viestit: 7
- Liittynyt: 13.4.2017 18:34
VW Passat 66Kw AHU TDI käynnistyy huonosti - nyt pajalla
no niin "auto" hinattiin pajalle joka oli jakopään tehnyt - selvitin asian englanniksi ystävällisille asentajille. Parin tunnin päästä pajan pomo soitti kertoi suomeksi että :
- Jako on tarkastettu ja kunnossa
- polttoainepumppu saa huonosti virtaa
- syötettäessä dieseliä suoraan kone toimii
No katsotaan lopputulos - hyvä että Paja otti hommasta ainakain hanakasti kopin : )
Jännä juttu että pumppu ei ajossa/vedossa oireillut vaan tyhjäkäynnillä - ehkäpä laturi tällöin syötää riittävästi virtaa pumpulle.
T:Simo
- Jako on tarkastettu ja kunnossa
- polttoainepumppu saa huonosti virtaa
- syötettäessä dieseliä suoraan kone toimii
No katsotaan lopputulos - hyvä että Paja otti hommasta ainakain hanakasti kopin : )
Jännä juttu että pumppu ei ajossa/vedossa oireillut vaan tyhjäkäynnillä - ehkäpä laturi tällöin syötää riittävästi virtaa pumpulle.
T:Simo
Re: VW Passat 66Kw AHU TDI käynnistyy huonosti
Ei ole polttoainepumppua mikä toimisi sähköllä. Ainoastaan syöttöpumppu konehuoneessa. Ajoitus on ihan helvetin myöhäisellään. Varsinainen paja kyllä..
Lähetetty minun FRD-L19 laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun FRD-L19 laitteesta Tapatalkilla
-
- -
- Viestit: 7
- Liittynyt: 13.4.2017 18:34
Re: VW Passat 66Kw AHU TDI käynnistyy huonosti
Kiitos -tarzi- kommenteista !
Itsekkin olen samoilla linjoilla tuon sähköpumpun osalta - sitä ei ole.
Onkohan pajalla menneet autot sekaisin - No jännäksi menee autonhaku ja kun kuulee mitä sille on tehty ja mikä loppulasku.
T:Simo
Itsekkin olen samoilla linjoilla tuon sähköpumpun osalta - sitä ei ole.
Onkohan pajalla menneet autot sekaisin - No jännäksi menee autonhaku ja kun kuulee mitä sille on tehty ja mikä loppulasku.
T:Simo
Re: RE: Re: VW Passat 66Kw AHU TDI käynnistyy huonosti
Simo Heinonen kirjoitti:Kiitos -tarzi- kommenteista !
Itsekkin olen samoilla linjoilla tuon sähköpumpun osalta - sitä ei ole.
Onkohan pajalla menneet autot sekaisin - No jännäksi menee autonhaku ja kun kuulee mitä sille on tehty ja mikä loppulasku.
T:Simo
Toivottavasti ei mitään, kun selvästi ajoitettu väärin.
Re: VW Passat 66Kw AHU TDI käynnistyy huonosti
Työ, diagnosointi ja säätö on selvästikin tehty täysin väärillä metodeilla. Suosittelen sellaista korjaamoa, joka osaa tehdä ne oikein.
-
- -
- Viestit: 7
- Liittynyt: 13.4.2017 18:34
Re: Ratkaistu : VW Passat 66Kw AHU TDI käynnistyy huonosti
Ratkaisu :
Paja otti auton työn alle ja viaksi selvi haperot imupuolen polttoaineletkut
- Omistaja kertoi että oli ymmärtänyt asentajan selityksen väärin (sähkötoiminen polttoainepummpu ei saa virtaa selitys)
- Selvitystyö 120 eurs ja osat 50 eurs (sis uuden poltoaine suodatimen)
Opetus :
- Jos sinulla vanha diesel jossa ei ole sähkötoimista polttoainepumppua tankissa ja homma perustuu polttoaineen " imuun" ja käynnistys alkaa hiipimään huonompaan suuntaan pikku hiljaa niin tarkasta imupuolen letkut :)
- asia on helppo todeta syöttämällä erillisestä pullosta dieseliä pumpulle
*** "oletettu nokkapyörän luistaminen sen kartiossa tai nokkahihna kiristimen pultin korkaaminen tms mitä kuvittelen ajoituksen perusteella ei pitänyt kutiaan"
Kuvassa näkyy osillaan uusitut imupuolen letkuja.
https://drive.google.com/file/d/1L6bSgL718szeG2738j1QAYApENHfrCkjZQ/view?usp=sharing
Kiitos kaikille kommenteista !
Kohti 1/2 miljoonan kerhoa mennään - niin lujaa että merkitön keulamaskikin lensi moottoritielle ! (nyt 430 000 km)
T:Simo
Paja otti auton työn alle ja viaksi selvi haperot imupuolen polttoaineletkut
- Omistaja kertoi että oli ymmärtänyt asentajan selityksen väärin (sähkötoiminen polttoainepummpu ei saa virtaa selitys)
- Selvitystyö 120 eurs ja osat 50 eurs (sis uuden poltoaine suodatimen)
Opetus :
- Jos sinulla vanha diesel jossa ei ole sähkötoimista polttoainepumppua tankissa ja homma perustuu polttoaineen " imuun" ja käynnistys alkaa hiipimään huonompaan suuntaan pikku hiljaa niin tarkasta imupuolen letkut :)
- asia on helppo todeta syöttämällä erillisestä pullosta dieseliä pumpulle
*** "oletettu nokkapyörän luistaminen sen kartiossa tai nokkahihna kiristimen pultin korkaaminen tms mitä kuvittelen ajoituksen perusteella ei pitänyt kutiaan"
Kuvassa näkyy osillaan uusitut imupuolen letkuja.
https://drive.google.com/file/d/1L6bSgL718szeG2738j1QAYApENHfrCkjZQ/view?usp=sharing
Kiitos kaikille kommenteista !
Kohti 1/2 miljoonan kerhoa mennään - niin lujaa että merkitön keulamaskikin lensi moottoritielle ! (nyt 430 000 km)
T:Simo
Re: Ratkaistu : VW Passat 66Kw AHU TDI käynnistyy huonosti
Ei ole ikinä kuullut että orggisletkut olisi hajonneet noin, ilmeisesti joku joskus käynyt tölskäämässä jotkut huonot letkut alkuperäisten tilalle.
Re: Ratkaistu : VW Passat 66Kw AHU TDI käynnistyy huonosti
Poweria komppaan tässä.
Nuo uudet letkuthan on laitettu muoviputkien tilalle (muistaakseni, en viitsi lähteä kaivamaan 3B:tä lumihangesta); noistahan pääsee katselemaan ilmakuplia, jos järjestelmässä on vuotoa.
Milloin se naftasuodatin oli uusittu edellisen kerran; ettei vaan olisi ollut tukossa?
Se paikka, mistä nuo oikeasti murtuvat ja imevät ilmaa, on ns. tankkilaite.
Nuo uudet letkuthan on laitettu muoviputkien tilalle (muistaakseni, en viitsi lähteä kaivamaan 3B:tä lumihangesta); noistahan pääsee katselemaan ilmakuplia, jos järjestelmässä on vuotoa.
Milloin se naftasuodatin oli uusittu edellisen kerran; ettei vaan olisi ollut tukossa?
Se paikka, mistä nuo oikeasti murtuvat ja imevät ilmaa, on ns. tankkilaite.
Re: Ratkaistu : VW Passat 66Kw AHU TDI käynnistyy huonosti
Orkkisputkien yleisiä (ilman)vuotopaikkoja on myös pikaliittimet joiden o-renkaat alkaa ajanmyötä löystymään.
Tarvikeletkujen murtumista taas on ollut paljonkin havaintoja. Omakohtaisesti tuo kolahti perjantaina, kun auto ei suostunut käynnistymään ollenkaan. Syyhän oli tietenkin pätkä tarvikeletkua joka oli murtunut mutkasta sen verran että ilma pääsi järjestelmään ja putket valui tyhjiksi.
Siinä oli sit pieni savotta lomareissuun lähtiessä saada letkut tiiviiksi ja loppuun startatulla akulla auto käymään...parkkipaikalla. Ilmaaminen onnistui yllättävän kivuttomasti isolla injektioruiskulla imemällä ruiskupumpun paluuletkusta kunnes pumppu oli täynnä dieseliä, sit lähtikin parin sekunnin starttauksella käyntiin.
Tarvikeletkujen murtumista taas on ollut paljonkin havaintoja. Omakohtaisesti tuo kolahti perjantaina, kun auto ei suostunut käynnistymään ollenkaan. Syyhän oli tietenkin pätkä tarvikeletkua joka oli murtunut mutkasta sen verran että ilma pääsi järjestelmään ja putket valui tyhjiksi.
Siinä oli sit pieni savotta lomareissuun lähtiessä saada letkut tiiviiksi ja loppuun startatulla akulla auto käymään...parkkipaikalla. Ilmaaminen onnistui yllättävän kivuttomasti isolla injektioruiskulla imemällä ruiskupumpun paluuletkusta kunnes pumppu oli täynnä dieseliä, sit lähtikin parin sekunnin starttauksella käyntiin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa