2.0Tdi BKD alakierrosvääntö?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

2.0Tdi BKD alakierrosvääntö?

ViestiKirjoittaja Daword » 19.2.2017 16:00

Olen hetken pohtinut BKD 103kw koneisen Vw golf vm06(287tkm) puhtia alakierroksilla, auto on ollut minulla nyt KK päivät.

Onko normaalia että selvä tehopiikki tulee vasta 2300rpm kohdalla? tuolloin auto herää oikeasti kunnolla henkiin ja vetoja on reippaasti ihan +4000rpm asti.
Mutta 1700-2000rpm alueella ei tunnu että autossa olisi speksien mukaista parasta vääntöaluetta.

Auto viheltelee(poliisin sireeni) pintakaasulla 1000-2000rpm alueella, korkeammilla kiertoksilla ei mitään outoja ääniä, eikä täyskiihdytyksessä ahdin pidä mitään sivuääniä.
ei pölläytä mustaa, turbossa ei ollut näppituntumalla välyksiä, Mr muscle käsittely tehty ja VNT vipu liikkuu vapaasti eikä limp modea tule.

Eli onko BKD koneelle tyypillistä herätä reippaasti henkiin kunnolla vasta 2000rpm jälkeen?
ei tämä alle 2000rpm vääntökään huono ole,mutta ihmettelen vaan tuota kovaa tehopiikkiä joka alkaa tuossa ~2300rpm.

samza
ffp jäsen
Viestit: 1616
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

Re: 2.0Tdi BKD alakierrosvääntö?

ViestiKirjoittaja samza » 19.2.2017 16:18

-06 BKD on vielä ilman imusarjan läppiä, jotka hieman taitaa sitä alavääntöä tuoda niihin uudempiin koneisiin( tunnistaa muovisesta imusarjasta). Mutta kyllähän ainakin uudella turbolla pitäisi heräillä reilusti alle 2000kierroksen, vaikea sitten sanoa enemmän ajetuista, taitaa olla aikalailla yksilöllistä. Myös mahdollinen ohjelmointi voi hieman vaikuttaa

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

Re: 2.0Tdi BKD alakierrosvääntö?

ViestiKirjoittaja Daword » 19.2.2017 23:38

samza kirjoitti:-06 BKD on vielä ilman imusarjan läppiä, jotka hieman taitaa sitä alavääntöä tuoda niihin uudempiin koneisiin( tunnistaa muovisesta imusarjasta). Mutta kyllähän ainakin uudella turbolla pitäisi heräillä reilusti alle 2000kierroksen, vaikea sitten sanoa enemmän ajetuista, taitaa olla aikalailla yksilöllistä. Myös mahdollinen ohjelmointi voi hieman vaikuttaa


Ahdin heräilee tuossa ~1500rpm korvilla, huomaa kun 4.vaihteella ihan mukavasti kiihtyy kuitenkin, mutta silloinkin ampaisee tuossa ~2300rpm kohdalla selvästi. tuntuu sellainen ns.Turbo potku.
Täytyy logata ahtoja tuosta kun kerkee.

Voisikohan autossa olla jonku pajan softa? luin että max väännöt rajataan alhaalta ja vasta ylempänä tarjoillaan jotta kytkin/palikat kestäisivät paremmin.
Tuota ei varmaan saa mitenkään selvitettyä?

samza
ffp jäsen
Viestit: 1616
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

Re: 2.0Tdi BKD alakierrosvääntö?

ViestiKirjoittaja samza » 20.2.2017 0:48

Jos vcds tai vastaava käytössä niin katsot vaikka max ahtopaineet.

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

Re: 2.0Tdi BKD alakierrosvääntö?

ViestiKirjoittaja harald » 20.2.2017 15:54

Vahva vinkki: tarkista imuilman lämpötila-anturin näyttämää Torque:lla tai VCDS:ällä.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

Re: 2.0Tdi BKD alakierrosvääntö?

ViestiKirjoittaja Daword » 21.2.2017 12:07

harald kirjoitti:Vahva vinkki: tarkista imuilman lämpötila-anturin näyttämää Torque:lla tai VCDS:ällä.


varaosamyyjä sanoi että on sama kuin MAP anturi eikä löytänyt koneeltaan muita antureita.
eli onko kyseessä siis Map anturi?

E: vanhasta topikista selkis että imuilma lämpötila-anturi olisi Map anturissa.
Bossiainen kustantais 65e tiskiltä.

Vagaaja
-
Viestit: 41
Liittynyt: 31.12.2011 11:58

Re: 2.0Tdi BKD alakierrosvääntö?

ViestiKirjoittaja Vagaaja » 21.2.2017 22:16

Täällä myös vastaavia oireita, kuin Dawordilla. Golf V -08 bkd koneella. Tämä on jo muovisella imusarjalla, mutta ei tässä ainakaan ole imusarjassa läppiä. Selkeä piikki tulee n.2000rpm kohdalla, sen alle ei oikein tahdo herätä. Korostuu varsinkin liikkeelle lähtiessä, kun meinää ryytyä. Egr:ltä kun ottaa alipaineletkun irti ja tulppaa sen, niin pelaa paremmin. Alavääntö on vähän parempi ja kulkee herkemmin jo pintakaasulla, eikä tulee sellasta repäsyä missään kohtaa.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

Re: 2.0Tdi BKD alakierrosvääntö?

ViestiKirjoittaja Daword » 22.2.2017 8:43

Vagaaja kirjoitti:Täällä myös vastaavia oireita, kuin Dawordilla. Golf V -08 bkd koneella. Tämä on jo muovisella imusarjalla, mutta ei tässä ainakaan ole imusarjassa läppiä. Selkeä piikki tulee n.2000rpm kohdalla, sen alle ei oikein tahdo herätä. Korostuu varsinkin liikkeelle lähtiessä, kun meinää ryytyä. Egr:ltä kun ottaa alipaineletkun irti ja tulppaa sen, niin pelaa paremmin. Alavääntö on vähän parempi ja kulkee herkemmin jo pintakaasulla, eikä tulee sellasta repäsyä missään kohtaa.


Täytys varmaan kans kokeilla tuota Egr alipaineletkun irroittamista/tukkimista.
Tulikohan tuosta vikavalo "emission workshop" tms?

Tänää kuitenki heitän uuden Map anturin niin näkee vaikuttaako mihinkään.

samza
ffp jäsen
Viestit: 1616
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

Re: 2.0Tdi BKD alakierrosvääntö?

ViestiKirjoittaja samza » 22.2.2017 9:12

joo taisin kirjoitella puutaheinää, eihän noissa uudemmissa bkd:ssa tainnut läppiä olla, ne on siinä 170hp mallissa..
EGR:n tukkimisella saa kyllä vikavalon palamaan, se kannatta(jos haluaa) ohjelmallisesti deletoida. Ei tosin taida olla muotia tänäpäivänä koska hyöty aikalailla + - 0, enemmän ehkä siellä miinuspuolella huonon lämpeämisen muodossa. Itsellä on kyllä se supistava tiiviste paikallaan, olikohan siinä se 9mm reikä. Vaikutus lähinnä tosiaan henkisellä tasolla :)

Vagaaja
-
Viestit: 41
Liittynyt: 31.12.2011 11:58

Re: 2.0Tdi BKD alakierrosvääntö?

ViestiKirjoittaja Vagaaja » 22.2.2017 9:24

Vikavalon sytyttää joo, mutta kun tietää miksi, niin ei ala ahistaa.. ;) Koitettiin poistaa egr myös softasta mafin pyyntiä nostamalla, mutta vaikutus ei ole sama, kuin pelkällä letkun irrottamisella. Jään kuulolle auttaako mapin vaihto Dawordilla.

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

Re: 2.0Tdi BKD alakierrosvääntö?

ViestiKirjoittaja harald » 22.2.2017 11:34

Daword kirjoitti:
harald kirjoitti:Vahva vinkki: tarkista imuilman lämpötila-anturin näyttämää Torque:lla tai VCDS:ällä.


varaosamyyjä sanoi että on sama kuin MAP anturi eikä löytänyt koneeltaan muita antureita.
eli onko kyseessä siis Map anturi?

E: vanhasta topikista selkis että imuilma lämpötila-anturi olisi Map anturissa.
Bossiainen kustantais 65e tiskiltä.

Samassa palassa on sekä MAP- että imuilman lämpötila-anturi (IAT), eli tavallaan "sama anturi". Mittausteknisesti on kuitenkin kyse eri anturista.

Ei nyt kannata turhaan niitä vaihdella, vaan katsoa vain mitä se näyttää. Pitäisi olla luokkaa +5°C ulkolämpötilaan verrattuna karkeasti. Minulla näytti +60°C ja voitte arvata että ahtoja ja syöttöjä rajoitettiin jonkun verran.

Tämä on yleisesti hyvä dokumentti käydä läpi kun epäilee että käynnissä tai toiminnassa on jotain ongelmaa;

https://sites.google.com/site/1810marti ... alth-check

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

Re: 2.0Tdi BKD alakierrosvääntö?

ViestiKirjoittaja Daword » 22.2.2017 19:15

Otinkohan edes oikeeta Egr letkua irti, kun ei tehnyt vikavaloa, näin jälkeenpäin aatellen taisin ottaa sen väärästä paikkaa eli edestä Egr coolerista ja se varsinainen Egr on tuolla koneen takana.

Tuon MAP anturin vaihdoin, ei tippunut alemmaksi tämä 2300rpm jälkeinen vääntö.
Auto kyllä vetää ja vastaa kaasuun hieman paremmin,aivan kuin ahdin reagoisi nopeammin. pintakaasu tuntuu tunnokkaammalta ja auto liikkuu vaivattomasti.
2000rpm kohdilla hieman enemmän vetoja vaihdon jälkeen.
Vanha MAP oli vielä ihan Ok ja siksi muutokset eivät olleet merkittäviä.

Mutta jotenkin sellainen tunne että onkohan Softa laitettu ja sen vuoksi lähtee repimään +2300rpm jälkeen, ei muutakaan selitystä tuolle keksi.
Aikaisempi auto oli Fn2 korinen 201hv TypeR ja tämä Golffi ei tunnu paljoakaan hitaammalta mitä tuossa pääsi paremmin kokeilemaan.

Vagaaja
-
Viestit: 41
Liittynyt: 31.12.2011 11:58

Re: 2.0Tdi BKD alakierrosvääntö?

ViestiKirjoittaja Vagaaja » 22.2.2017 20:00

Daword kirjoitti:Otinkohan edes oikeeta Egr letkua irti, kun ei tehnyt vikavaloa, näin jälkeenpäin aatellen taisin ottaa sen väärästä paikkaa eli edestä Egr coolerista ja se varsinainen Egr on tuolla koneen takana.


BKD:ssa EGR-venttiili on nimenomaan koneen (imusarjan) etupuolella ja EGR cooleri on koneen takapuolella josta tulee putki EGR-venttiilille. Letkun irrotus EGR:n kellolta ei välttämättä heti annakaan vikakoodia, joskus saa ajaa pitkänkin aikaa, ennekuin valo syttyy.

Mulla on softa tuossa laitteessa ja samat oireet jo ennen softausta. Ajettelin, että ne korjaantuisi softaamalla, mutta eipä auttanut. Oikeastaan oireet vaan paheni, kun potkasee entistä enemmän 2000rpm paikkeilla, kun on enemmän jerkkua.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

Re: 2.0Tdi BKD alakierrosvääntö?

ViestiKirjoittaja Daword » 3.3.2017 20:18

Tuli MAF tuossa putsattua alkoholilla,sitten se meni ja tipahti maahan, nyt autolla kestää kiihtyä about minuutti 0-100km/h eli tämä putsaus operaatio ei mennyt ihan putkeen.
Otin MAF johdon irti ja vetää paljon paremmin.
mitähän sieltä MAF:ista särkyi kun tipahti?

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: 2.0Tdi BKD alakierrosvääntö?

ViestiKirjoittaja Jultsu » 4.3.2017 0:59

Lanka. Nyt se varmaan näyttää kiinteää 200mg/str arvoa eli puolet siitä mitä MAF irtikytkettynä eli vikatilanteessa oletuksena oleva vaparin arvo 400-500mg/str.

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

Re: 2.0Tdi BKD alakierrosvääntö?

ViestiKirjoittaja harald » 5.3.2017 0:31

Minulla on helsingissä ylimääräinen MAf josta olisi kiva päästä eroon, tuli vaihdettua turhaan kun vika oli MAP-anturin lämpötilaanturissa. 0281 002 461 vaikuttaisi olevan numero.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

Re: 2.0Tdi BKD alakierrosvääntö?

ViestiKirjoittaja Daword » 5.3.2017 3:59

harald kirjoitti:Minulla on helsingissä ylimääräinen MAf josta olisi kiva päästä eroon, tuli vaihdettua turhaan kun vika oli MAP-anturin lämpötilaanturissa. 0281 002 461 vaikuttaisi olevan numero.


yritin YV:tä laittaa mutta valittaa ettei yksityisviestit ole käytössä.
mutta mikäs olis hinta Maffille?

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

Re: 2.0Tdi BKD alakierrosvääntö?

ViestiKirjoittaja harald » 6.3.2017 11:25

Laita [email protected] sähköpostia

Vagaaja
-
Viestit: 41
Liittynyt: 31.12.2011 11:58

Re: 2.0Tdi BKD alakierrosvääntö?

ViestiKirjoittaja Vagaaja » 27.3.2017 13:10

Saitko Daword uudesta maffista apuja vaivoihin?

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

Re: 2.0Tdi BKD alakierrosvääntö?

ViestiKirjoittaja Daword » 16.9.2017 18:47

Maf ja imuilmanlämpötila anturit vaihdettu, näillä ei kauheita vaikutuksia ollut.

Eilen tuli vaihdettua ahtoputkeen pari tiivistettä kun oli selvää kosteutta/vuotoa ja nämä vaihdettuani moottorin vikavalo sammui ja vedot tuntui hieman parantuneen.

Auto ei savuttele ja vetää mielestäni muuten normaalisti mutta tottunut että paras vääntö on Tdi:ssä jo ennen 2000rpm.

Osaisko joku kertoa mikä liitin tämä tuossa 2.0 Bkd koneessa on?

Kuva

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

Re: 2.0Tdi BKD alakierrosvääntö?

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 16.9.2017 23:11

Huohottimen lämmitin

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

Re: 2.0Tdi BKD alakierrosvääntö?

ViestiKirjoittaja Daword » 20.9.2017 15:02

Tänään nostelin hieman syöttöjä toivossa parempaan alavaantöön niin korjas vähän tilannetta mutta nyt lähtee entistä rivakammin tuossa 2200rpm kohdalla.
Kiihtyy hyvin mutta alle 2000rpm toivoisin lisää puhtia.

Onko BKD 140hv motin luonne sellainen ettei vääntöpiikkiä alle 2000rpm ole?
jakajapumpullinen meinaan heräs jo heti 1800rpm kohdalla ja parani vaan kun syöttöjä lisäsi.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: 2.0Tdi BKD alakierrosvääntö?

ViestiKirjoittaja Jultsu » 20.9.2017 16:07

Nostelit syöttöjä softasta vai? Koskitko väännönrajoituskarttoihinkin?

riukuvammas
-
Viestit: 13
Liittynyt: 17.6.2017 21:48

Re: 2.0Tdi BKD alakierrosvääntö?

ViestiKirjoittaja riukuvammas » 20.9.2017 21:52

Oma -04 BKD Golf ainakin herää vasta 2000 rpm kohdilla, 270 tkm ajettu ja alkuperäinen turbo, muutenkin tietääkseni ei ohjelmaan koskettu eli 2000 tulee selvä piikki kun lähdetään, varsinkin 2 ja 3 vaihteella, nurkka ajossa ei sen alle kaasua viitti edes nopeasti runtata kun säälin vanhaa tiensä päässä olevaa kaksoismassaa :-)

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

Re: 2.0Tdi BKD alakierrosvääntö?

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 20.9.2017 22:06

Eivät nää herää kovin alhaalta, kannen virtaus ei paras mahdollinen

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

Re: 2.0Tdi BKD alakierrosvääntö?

ViestiKirjoittaja harald » 25.9.2017 13:56

Onko sille mitään tehtävissä, vai pitääkö olla 8-tappinen?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

Re: 2.0Tdi BKD alakierrosvääntö?

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 25.9.2017 23:04

Onhan noita maailmalla työstetty, ahtaat kanavat tosiaan.. ostettu ominaisuus. Mulla löytyy softattu bkd dsg eikä valittamista tehojen suhteen.. vaikka toisena autona 3.0tdi.. hyvänä puolensa vrt 8 tappiseen on kestävä yläkerta ja helkkarin paljon tasaisempi käynti


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 34 vierailijaa