Savutus K-arvo katsastuksessa
Valvoja: ffp jäsenet
Savutus K-arvo katsastuksessa
Olikohan tämä jo täällä jossain, en yhden äkin huomannut.
Vähän shit-chattia, mutta silti ihan diesel aihetta.
https://tekniikanmaailma.fi/autot/trafi ... ylkayksia/
Muutoksia mittaus säädöksiin.
Ennen kuin oli yleiset raja-arvot, niin nyt otettu käyttöön automall kohtaiset arvot. Jos malli kohtaisia ei ole, niin sitten käytetään yleisiä.
Tuollanen 2001 Passat sedan, AKN 2.5 V6 TDI.
Lastu on ja aina mitattu noin 2.6 savutusta, eli säädetty vanhan max 3 arvon mukaan.
Missäs päin tyyppi kilpeä tälläisissä olisi tuo tehtaan arvo, jos se on??
Tietää vähän varautua tulevaisuuteen, miten katsastusmies reagoi.
Vähän shit-chattia, mutta silti ihan diesel aihetta.
https://tekniikanmaailma.fi/autot/trafi ... ylkayksia/
Muutoksia mittaus säädöksiin.
Ennen kuin oli yleiset raja-arvot, niin nyt otettu käyttöön automall kohtaiset arvot. Jos malli kohtaisia ei ole, niin sitten käytetään yleisiä.
Tuollanen 2001 Passat sedan, AKN 2.5 V6 TDI.
Lastu on ja aina mitattu noin 2.6 savutusta, eli säädetty vanhan max 3 arvon mukaan.
Missäs päin tyyppi kilpeä tälläisissä olisi tuo tehtaan arvo, jos se on??
Tietää vähän varautua tulevaisuuteen, miten katsastusmies reagoi.
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
Juu, 1.9TDI 3bg passatin lätkässä on 0.6 yhdessä nurkassa, melkoinen ero tuohon vanhaan 3.0 arvoon.. Tokihan tuo 0.6 on edelleen mahdollista saavuttaa paljon ajetuillakin moottoreilla, mutta välttämättä ei just sillä katsastushetkellä alitu. 3kk sitte kun kävin niin tais tasan ykkönen napsahtaa.
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
Samaista juttua tuos kans vähä kauhulla selailin, softattu avf kans passatis ja savut pyörinyt siinä 1 paikkeilla pääosin. Eikä kyllä ole tainnut olla vielä ikinä alle 0.6 sinä aikana mitä itsellä ollut 80-275tkm nyt tämä laite, vaikka oli aluksi useamman vuoden vakiosoftallakin.
Että saa tehdä jo vähä poppakonsteja ja kutsua pyhiähenkiä avuksi, että saa tuohon leiman nyt parin kk sisällä
Että saa tehdä jo vähä poppakonsteja ja kutsua pyhiähenkiä avuksi, että saa tuohon leiman nyt parin kk sisällä
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
Mistähän tuollaista kilpeä pitäisi alkaa etsimään..? Nokalla 1.9 ALH ja vuosi sitten arvot lähempänä kahta.
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
Borassa oli ainakin konehuoneen puolella kuskin puolella iskaritolpan vieressä. 1.9 TDI ATD:lle oli tyyppikilpeen rustattu vuonna 2003 arvoksi 0.7 ja viime leimalla puski pihalle 0.63 ja edeltävällä kerralla 0.7 lukemat. Mahdollista siis saada vielä reilu 330tkm ajettunakin päästöistä läpi mutta ei kestä tasan yhtään vikaa, lastua saati rauhallista ajotapaa.
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
^ Riittää kun ajat parisataa km liian nätisti ennen päästötestiä niin arvo noussee yli yhden.
Eipä siinä. Yksi tapa tehdä jälleen kerran katsastuksesta vaikeampaa, muttei vieläkään mahdotonta. Yrittäkää päättäjät ensikerralla vielä kovemmin.
Eipä siinä. Yksi tapa tehdä jälleen kerran katsastuksesta vaikeampaa, muttei vieläkään mahdotonta. Yrittäkää päättäjät ensikerralla vielä kovemmin.
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
Niinpäs olikin siellä tarran nurkassa laatikon sisällä, myös samainen 0,7. Eipä ole mitään toivoa noihin lukemiin, tosin on mittarissakin jo 450tkm. Uuden käytännön mukaan tulee kyllä paljon romurautaa, hienoa kun viranomaisten toiminta on ennakoitavaa..
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
Juu, jos tämä oikeasti jää voimaan niin saattaa näiden wanhojen kuningasvolkkareiden arvo ja jälleenmyyntihinnat romahtaa..
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
Eipä kyllä haittaa. Arvon notkahtaessa näitä voi hamstrata sitten useampia. Ja kun markkinat viimein hoksaa todellisen arvon nykyaikaisen autonvalmistuksen ollessa mitä on, olen rikas mies.
Kyllähän tämä oikeasti on harrastajien mieleen. Kunhan vaan kaikkia "epäkelpoisia" yksilöitä ei heti paalattaisi.
Kyllähän tämä oikeasti on harrastajien mieleen. Kunhan vaan kaikkia "epäkelpoisia" yksilöitä ei heti paalattaisi.
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
eGetin kirjoitti:Borassa oli ainakin konehuoneen puolella kuskin puolella iskaritolpan vieressä. 1.9 TDI ATD:lle oli tyyppikilpeen rustattu vuonna 2003 arvoksi 0.7 ja viime leimalla puski pihalle 0.63 ja edeltävällä kerralla 0.7 lukemat. Mahdollista siis saada vielä reilu 330tkm ajettunakin päästöistä läpi mutta ei kestä tasan yhtään vikaa, lastua saati rauhallista ajotapaa.
Omassa ATD ssä taisi viimeksi olla alle 0.4
Ajettu liki 400 000 ja ohjelmointi 145hp/ 300nm ollut viimeisen 140 000 km.
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
Golf -00 AGR-koneella raja-arvo 0,7. Joutui katsastusmies polkeen moneen kertaan mutta sai lopulta arvoksi 0,65. Tuli tosiaan yllätyksenä moinen raja-arvon muutos.
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
paljonko topi agr otti kierroksia?
onko katsastuskonttoreilla olemassa jokin lista, josta näkee vaaditut huippukierrokset? autovalmistajan antamaa kierrosluku pitää saavuttaa, vai miten se määritellään?
onko katsastuskonttoreilla olemassa jokin lista, josta näkee vaaditut huippukierrokset? autovalmistajan antamaa kierrosluku pitää saavuttaa, vai miten se määritellään?
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
Jeep-Ukko kirjoitti:Tuollanen 2001 Passat sedan, AKN 2.5 V6 TDI.
Lastu on ja aina mitattu noin 2.6 savutusta, eli säädetty vanhan max 3 arvon mukaan.
Missäs päin tyyppi kilpeä tälläisissä olisi tuo tehtaan arvo, jos se on??
Tietää vähän varautua tulevaisuuteen, miten katsastusmies reagoi.
Tuli viimein tyyppikilpeä tutkittua.
Olihan siellä neliön sisällä lukema.
1.30
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
tämähä koskee euro4 päästöluokituksesta alkaen uudempii?
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
onkos joku nyt käynyt katsastuskonttorilla näiden uusien ohjeiden jälkeen?
kaveri kyseli paikalliselta konttorilta näitä uusia sääntöjä ja mitään ohjeita ei trafilta ole tullut diesel autojen mittaukseen?
kaveri kyseli paikalliselta konttorilta näitä uusia sääntöjä ja mitään ohjeita ei trafilta ole tullut diesel autojen mittaukseen?
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
hanski kirjoitti:onkos joku nyt käynyt katsastuskonttorilla näiden uusien ohjeiden jälkeen?
kaveri kyseli paikalliselta konttorilta näitä uusia sääntöjä ja mitään ohjeita ei trafilta ole tullut diesel autojen mittaukseen?
maanataina kävin katastaa tdi skodan mutta ei inssi puhunut mitää tommosesta, oisin kysynyt jos olisin tiennyt. sano vain että ens vuonna sitte pitää olla kilpivalo kunnossa muuten tulee hylky että sekin asia tiukentuu. eli ei saa olla mitää valovikoja ens vuonna.
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
Yks katsastusmies sanoi, että koskee KAIKKIA autoja, ei ole vuosimallilla väliä.
Jos ei kuitenkaan tyyppihyväksyttyä arvoa ole käytettävissä, niin sitten vanhojen rajojen mukaisesti.
Tosin, tuntuu olevan, että uusista asetuksista on toisinaan eriäviä tulkintoja. Että mikä lopulta on oikein tulkittu.
Sekin oli, että kuulemma, jos auton valmistaja on antanut poikkeuksellisen ison arvon, esim 3.7
Ja vanha raja 3.5.
Niin silti pitää käyttää auton valmistajan arvoa.
Mutta yhdessä keskustelussa törmäsin kiven kovaan väitökseen,e ttä pitää käyttää näistä arvoista aina sitä, joka pienempi. Tähän en ole selvyyttä saanut.
Voi olla, että jos katsastuksessa ei uusia pykäliä noudateta, niin parempi pitää suu kiinni, ainakin, jos arvot ylittyy.
Toki, voiko katsastusmiehen tekemän virheen takia, mahdollisesti myöhemmin jälkikäteen auto laittaa ajokieltoon. Jäähän nuo kaikki katsastuksen arvot muistiin. Tosin, joskus papereissa lukee vain "tarkistettu" tai "hyväksytty", mutta lukua ei näy.
Jos ei kuitenkaan tyyppihyväksyttyä arvoa ole käytettävissä, niin sitten vanhojen rajojen mukaisesti.
Tosin, tuntuu olevan, että uusista asetuksista on toisinaan eriäviä tulkintoja. Että mikä lopulta on oikein tulkittu.
Sekin oli, että kuulemma, jos auton valmistaja on antanut poikkeuksellisen ison arvon, esim 3.7
Ja vanha raja 3.5.
Niin silti pitää käyttää auton valmistajan arvoa.
Mutta yhdessä keskustelussa törmäsin kiven kovaan väitökseen,e ttä pitää käyttää näistä arvoista aina sitä, joka pienempi. Tähän en ole selvyyttä saanut.
Voi olla, että jos katsastuksessa ei uusia pykäliä noudateta, niin parempi pitää suu kiinni, ainakin, jos arvot ylittyy.
Toki, voiko katsastusmiehen tekemän virheen takia, mahdollisesti myöhemmin jälkikäteen auto laittaa ajokieltoon. Jäähän nuo kaikki katsastuksen arvot muistiin. Tosin, joskus papereissa lukee vain "tarkistettu" tai "hyväksytty", mutta lukua ei näy.
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
Koskee kaikkia autoja, joissa päästölukema lukee tyyppikilvessä. Autoissa joissa sitä ei lue, menee suurempien raja-arvojen mukaan. Esimerkiksi -96 TDI muumipassatista lukema löytyy, mutta vastaavasti -94 TDI Mk3 golfista ei. Lisäksi dieselöidyistä tekniikanvaihtoautoista tätä lukemaa ei löydy, joten ne hyväksytään suuremmilla savuarvoilla.
Kaikki katsastusasemat eivät vielä tiedä nykykäytäntöä, vahva oletus kuitenkin on että toimenpiteitä jälkikäteen ei silti tule vaikka katsastusasema olisikin hyväksynyt väärillä arvoilla.
Lähes kaikkiin 2000-vuosimallin ylittäviin TDI-moottorisiin VAG-tuotteisiin on olemassa ohjelmallinen ratkaisu päästötestiin, ilman että ajettavuus tai teho kärsii. Jos jollakin on tällainen päästöongelma, laita viestiä niin pystyn tässä Jyväskylän alueella ainakin auttamaan ongelman poistamiseksi.
Ohessa linkki Trafin ohjeistus nykyiseen mittaustapaan. On äkkinäiselle tulkinnanvarainen ja hankalaselkoinen (kuten nämä aina), joten tuokin vaatisi tavikselle (ja näemmä joillekin katsastuskonttoreillekin) erillisen soveltamisohjeen. Edellä kirjoitin kuitenkin varmat tiedot uusista raja-arvoista.
http://www.trafi.fi/filebank/a/14805131 ... s_2016.pdf
Kaikki katsastusasemat eivät vielä tiedä nykykäytäntöä, vahva oletus kuitenkin on että toimenpiteitä jälkikäteen ei silti tule vaikka katsastusasema olisikin hyväksynyt väärillä arvoilla.
Lähes kaikkiin 2000-vuosimallin ylittäviin TDI-moottorisiin VAG-tuotteisiin on olemassa ohjelmallinen ratkaisu päästötestiin, ilman että ajettavuus tai teho kärsii. Jos jollakin on tällainen päästöongelma, laita viestiä niin pystyn tässä Jyväskylän alueella ainakin auttamaan ongelman poistamiseksi.
Ohessa linkki Trafin ohjeistus nykyiseen mittaustapaan. On äkkinäiselle tulkinnanvarainen ja hankalaselkoinen (kuten nämä aina), joten tuokin vaatisi tavikselle (ja näemmä joillekin katsastuskonttoreillekin) erillisen soveltamisohjeen. Edellä kirjoitin kuitenkin varmat tiedot uusista raja-arvoista.
http://www.trafi.fi/filebank/a/14805131 ... s_2016.pdf
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
Mikä tuo yksikkö on m potenssiin miiinus1?
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
Sehän on ikäänkuin "kappaletta per metri". Erinäisten laskutoimitusten tuloksena syntynyt johdannaisyksikkö. Vähän kuin hertsi, joka on "kappaletta per sekunti" eli matemaattisemmin 1/s , jonka voi myös kirjoittaa muotoon s potenssiin -1.
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
Ei merkinnyt katsastuslappuun kierroksia AGR-koneelle mutta mittarin mukaan viitosen pintaan nousee kun polkasee...
Joskus kaverin auto reputti sen takia kun ei ottanut tarpeeksi kierroksia..
Mulle selitti katsastusmies viime tiistaina että, juuri kuten p0wer kertoi, jos kilvestä arvo löytyy niin sen mukaan menee..
Aika erikoista ettei niillä ole mitään ns koulutusta ollut asian tiimoilta jos jossain ei edes tiedetä koko asiasta..
Joskus kaverin auto reputti sen takia kun ei ottanut tarpeeksi kierroksia..
Mulle selitti katsastusmies viime tiistaina että, juuri kuten p0wer kertoi, jos kilvestä arvo löytyy niin sen mukaan menee..
Aika erikoista ettei niillä ole mitään ns koulutusta ollut asian tiimoilta jos jossain ei edes tiedetä koko asiasta..
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
Missähän toi tyyppikilpi sijaitsee T4 2,5 ACV Transportterissa...
En muista ikinä huomanneeni??
En muista ikinä huomanneeni??
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
Lukkopellissä, 0,7 pitäis olla.
-
- -
- Viestit: 46
- Liittynyt: 8.9.2005 19:42
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
Omasta Passatista loppuvuodesta tyhjennettiin dpf ja ohjelmoitiin uudelleen.. Alkaa pikkuisen kuumottaa miten käy, kun kilvessä arvo 0.5.
2006 BMR kyseessä
2006 BMR kyseessä
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
Softasta huomioitavissa sekin. Lisää bittihommaa tiedossa jos tulee päästöt ongelmaksi.
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
Baltic kirjoitti:Missähän toi tyyppikilpi sijaitsee T4 2,5 ACV Transportterissa...
En muista ikinä huomanneeni??
käyttöohjekirjan mukaan vanhemmissa on B pilarissa ku avaa vänkärinpuolen oven ni jossain sillä kohilla on. en tiiä sitte onko uudemmissa T4:ssa samalla kohtaa.
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
Periaatteessahan tuo mittausmenetelmä on sellainen, ettei softauksen vaikutukset pitäisi yleensä näkyä päästöihin. Tai softiakin on tietysti monenlaisia.. En tiedä sitten dpf/Egr täyspoistoista vaikuttaako tuohon arvoon kuin paljon. Itsellä on tuo päästöjen mittaus vähän heikolla tietämyksellä, mutta eikö tuo savutus k-arvo mittaus maksimikierroksilla kuormittamattomana pitäisi olla periaatteessa sellainen arvo, mihin edellämainitut muutokset eivät vaikuta juurikaan? Korjatkaa viisaammat jos olen väärässä. Mutta jokatapauksessa harmi juttu tuo mittauksen tiukentuminen moneltakin kannalta..
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
No tarkkaanottaen sitä ei mitata maksimikierroksilla, vaan moottorin "kiihdytysestä" tyhjäkäynniltä maksimikierroksille. Eli ei saa pölläyttää liikaa kun polkaisee kaasun pohjaan (kuormittamattomana).
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
Mitä "herkemmäksi" softan tekee, sitä suuremmaksi k-arvo kipuaa, pl. tilanne jossa päästömittaustilanteeseen tehdään oma karttansa.
Päästömittalaite ilmoittaa savutuksen huippuarvon, tulipa se missä vaiheessa tahansa.
Päästömittalaite ilmoittaa savutuksen huippuarvon, tulipa se missä vaiheessa tahansa.
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
kävin tänään katsastamassa omani, a4 afn 1.9tdi, 2.3 oli leimalapussa lukema jolla meni läpi, tyyppikilvessä (jota katsuri ei katsonut missään vaiheessa) lukee 2.2. Eli ei näköjään kovin tarkkaa ainakaan vielä.
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
Eikös k-arvot laske kun laittaa sopivasti bensaa dieselin sekaan? Ainakin mun SDI-poloisessa laski.
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
kateelin tänää papereita mitä sain konttorilta, niissä lukee savuutus arvona 1.6. tyyppikilvessä 0.9.
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
Tänään tutkailin niin omassa passatissa AVF -2004 0,6 savuraja
Taas leon -09 2,0tdi BKD 1,2 savuraja
Että on nuo rajat jokseenkin kummallisia, ei oikein mitään logiikkaa
Taas leon -09 2,0tdi BKD 1,2 savuraja
Että on nuo rajat jokseenkin kummallisia, ei oikein mitään logiikkaa
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
Onko palstalaiset käyneet trafin sivuilla katsomassa ajoneuvon tietoja? Ainakin oman ruoskan kohdalla (vm. 2002 alh) päästötiedoissa ei löytynyt PM-arvoa.
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
Tänään kävin tuomiolla asemalla ja kohtuu helpostihan tuohon 0.6 lukemaan ainakin tällä avf koneella näytti pääsevän. Tankkiin joku stp:n suutinten puhdistusaine, uus ilmanputsari, ja sitten vain kunnon kierroksilla joku rento 10km lenkki ennen katsastusta.
3 polkaisun keskiarvo 0,4
Ja taas saa päästää menemään vuoden
3 polkaisun keskiarvo 0,4
Ja taas saa päästää menemään vuoden
-
- -
- Viestit: 24
- Liittynyt: 12.12.2016 20:49
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
Osaako kukaan sanoa kuinka isosti olen kusessa jos ajm koneisesta golffista on hiukkas-suodatin tyhjennetty ja leima edessä?
-
- -
- Viestit: 24
- Liittynyt: 12.12.2016 20:49
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
Kukaan, koskaan, mitään, missään...
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
Onko noissa edes ollut hiukkassuodatinta (ilmeisesti kyseessä IV-korinen)... tarkoitatko ehkä katalysaattoria? Sen ei käsittääkseni pitäisi vaikuttaa juurikaan mitään. Asiahan selvinnee mittauksessa. Älä ainakaan mene aiheesta puhumaan sanaakaan katsastuksessa.
Onko auto muuten vakiokunnossa?
Onko auto muuten vakiokunnossa?
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
Ei ole AJM:ää ollut dpf:n kanssa, ja katin puuttuminen ei vaikuta savuarvoon.
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
Tänään kävin mittaamassa oma autoni savut. Autona -08 Golf BKD, tyyppikilvessä 1,2 raja-arvona. Ensimmäisellä polkaisulla tulos mittariin 0,65.
-
- -
- Viestit: 24
- Liittynyt: 12.12.2016 20:49
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
No nyt on mustaa valkoisella, tyhjällä katalysaattorilla 511tkm ajettu ajm koneen k-arvo 0.53, raja-arvona tässä 0.8. Leimattu siis.
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
Ei näköjään oikein tehdyllä ohjelmalla vaikuta dpf:n poisto savuihin mitään. Viime vuonna dpf:llä savut 0.00 ja niin oli tänäkin vuonna mutta ilman dpf. Autona Passat 3c 2.0 tdi BMP moottorilla, tehot laskennallisesti 155hv/360nm.
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
Meillä ainakin duunissa ohjeisteittu että vm 2006 ja eteenpäin pitää vasta tuijottaa tota tyyppikilven arvoa jos sellanen on.
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
^Joo kuuleman mukaan todella vaihtelevat toimintatavat konttoreittain.
Itse ainakin ymmärrän tuon trafin ohjeen niin et jos tyyppikilvestä löytyy merkintä k-arvolle niin sitä käytetään, oli vuosimalli mikä tahansa. Ja käsittääkseni tuon tyyppikilven arvo on se määräävä vaikka se olisi suurempi yleinen raja-arvo.
Itse ainakin ymmärrän tuon trafin ohjeen niin et jos tyyppikilvestä löytyy merkintä k-arvolle niin sitä käytetään, oli vuosimalli mikä tahansa. Ja käsittääkseni tuon tyyppikilven arvo on se määräävä vaikka se olisi suurempi yleinen raja-arvo.
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
Juuri näin kuin Tero kertoo, on oikein. Trafin ohjeistus on jälleen kerran niin kapulakieltä, että ohjeistukselle pitäisi olla erikseen soveltamisohje. Erikoista sekin, että Trafi hyväksyy nikottelematta kuitenkin nuo korkeammat arvot, jos katsastusmies on ne vain hyväksynyt.
Kovin on tyypillistä, että taas runnotaan kiireessä tuollaisia säännöksiä lävitse, eikä niistä anneta selkeää ohjetta kuinka niitä noudatetaan.
Kovin on tyypillistä, että taas runnotaan kiireessä tuollaisia säännöksiä lävitse, eikä niistä anneta selkeää ohjetta kuinka niitä noudatetaan.
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
p0wer kirjoitti:Juuri näin kuin Tero kertoo, on oikein. Trafin ohjeistus on jälleen kerran niin kapulakieltä, että ohjeistukselle pitäisi olla erikseen soveltamisohje. Erikoista sekin, että Trafi hyväksyy nikottelematta kuitenkin nuo korkeammat arvot, jos katsastusmies on ne vain hyväksynyt.
Kovin on tyypillistä, että taas runnotaan kiireessä tuollaisia säännöksiä lävitse, eikä niistä anneta selkeää ohjetta kuinka niitä noudatetaan.
Jos en nyt ihan väärin katsonut, niin Trafi odotti rapiat 14 vuotta tuon asetuksen suhteen, että mitä sille tehdään. Eli itse asetus on ollut voimassa vuodesta 2002/2003.
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
Ilmeisesti TraFissa joku ajattelee vielä osittain aivoillaan.
-
- -
- Viestit: 24
- Liittynyt: 15.12.2016 22:42
Savutus K-arvo katsastuksessa
https://tekniikanmaailma.fi/autot/al-va ... astorajat/
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi palauttaa ensi viikolla vanhat päästörajat ennen vuotta 2011 ja osalle ennen vuotta 2012 rekisteröidyille dieseleille, henkilö- ja pakettiautoille, kirjoittaa Aamulehti.
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi palauttaa ensi viikolla vanhat päästörajat ennen vuotta 2011 ja osalle ennen vuotta 2012 rekisteröidyille dieseleille, henkilö- ja pakettiautoille, kirjoittaa Aamulehti.
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
Tänään käyty konttorilla ja katsuri kehui että katsastavat jo nyt vanhalla säännöllä.
Trafi olisi jo tiedottanut tänään/eilen että mennään "löysemmillä" säännöillä.
Trafi olisi jo tiedottanut tänään/eilen että mennään "löysemmillä" säännöillä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
Onko tietoa miten muualla maailmassa tota savutusta mitataan?
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
Tuossa torstaina kävin 1.9 tdi 2004 Passattia käyttämässä.
Etukäteen kilpeä katsoin, 0.6
Putkesta tuli 0.99
Ja katsuri totesi, että hyvältä näyttää, joo trafi kumosi säädöksen, että raja on nyt taas 3.0
Sen verta mainitsi, että edellisellä viikolla oli vielä hylänneet muutamankin auton, kun valmistajan ilmoittama arvo oli ylittynyt.
Ja olivat heti trafin ilmoituksen jälkeen soittaneet alkuviikosta asiakkille perään, että tulkaa takasin, saatte sillä hylky lapulla nyt leiman, kun uuden ohjeen mukaan päästöt olis nyt ok ja päästö paperi on kuitenkin 3kk voimassa, niin ei tarvii uudestaan pölläytellä.
Etukäteen kilpeä katsoin, 0.6
Putkesta tuli 0.99
Ja katsuri totesi, että hyvältä näyttää, joo trafi kumosi säädöksen, että raja on nyt taas 3.0
Sen verta mainitsi, että edellisellä viikolla oli vielä hylänneet muutamankin auton, kun valmistajan ilmoittama arvo oli ylittynyt.
Ja olivat heti trafin ilmoituksen jälkeen soittaneet alkuviikosta asiakkille perään, että tulkaa takasin, saatte sillä hylky lapulla nyt leiman, kun uuden ohjeen mukaan päästöt olis nyt ok ja päästö paperi on kuitenkin 3kk voimassa, niin ei tarvii uudestaan pölläytellä.
Re: Savutus K-arvo katsastuksessa
-08 tdi rs katsastettu tänään. 0.08 oli K arvo. Dpf paikallaan. 1.5 on kuulemma raja.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 56 vierailijaa