T4 1.9TD koneen tilalle 1Z 1.9 TDI

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Jafe
-
Viestit: 175
Liittynyt: 20.6.2004 9:47

T4 1.9TD koneen tilalle 1Z 1.9 TDI

ViestiKirjoittaja Jafe » 15.1.2017 18:34

Tuommonen ois savotta suunnitteilla.
Passatti -96 1Z koneella oottaa tallissa purkua ja siitä ois tarkoitus vaihtaa tuo kone Transportterin -98 ABL/AAZ koneen tilalle. Tosiaan tuon AAZ:tan jo käytin paikoillaan mutta öljy maistuu niin reilusti että joutaapi metallinkeräykseen koko roska..

Mutta minkälaisen sähköjen vaihto operaation tuo 1Z kone vaatii? Passatistahan varmaan saa tarvittavat osat mutta mitä tarvii vaihtaa?
Onko imusarja molemmissa koneissa samanlainen? Eli sopineeko tuon ABL koneen turbo tuohon 1Z koneeseen ja toimiiko yleensäkkään sillä? Kun tuli tuohon vanhaan mottiin uusi turbo ostettua...

Neuvoja ja ohjeita otetaan kiitollisena vastaan jos joku kyseisen projektin tehnyt.

Tietokonehuijari
-
Viestit: 11
Liittynyt: 4.12.2016 2:34

Re: T4 1.9TD koneen tilalle 1Z 1.9 TDI

ViestiKirjoittaja Tietokonehuijari » 16.1.2017 11:10

Moottorithan on aikalailla muuten samat paitsi pumpun osalta. Eli äkkiseltään ajateltuna katot mitä piuhoja 1z pumpulta lähtee, ja mun tietääkseen ne on ainoot mitä tarttee ottaa. Joku paremmin tietävä vois selostaa vielä tarkemmin.

^^BeBe
-
Viestit: 516
Liittynyt: 31.8.2009 22:15

Re: T4 1.9TD koneen tilalle 1Z 1.9 TDI

ViestiKirjoittaja ^^BeBe » 16.1.2017 12:26

Ovat toki täysin eri koneita, tdi suorasuihku ja td esikammio. Tdi on sähköllä ohjattava, joten lähes se koko johtosarja mikä eculta tulee (passatista) menee sulla käyttöön portterissa. Ecussa todnäk ajonesto joka tarviisi koodata/modata pois käytöstä.

Tölkkifoorumi on täynnä TDI swappeja niin T3 kuin T4siinkin. Kannattaa sieltä lukasta.
Sieltä löytyy myös vaihtoehto että vaihdat tdi koneeseen mekaanisen tdi pumpun fiiatista tai roverista. Aika työläs homma sekin jos nyt vertaa vaikka että huoltais sen aazin

Jafe
-
Viestit: 175
Liittynyt: 20.6.2004 9:47

Re: T4 1.9TD koneen tilalle 1Z 1.9 TDI

ViestiKirjoittaja Jafe » 8.2.2017 18:20

Laitetaanpas tännekkin pientä päivitystä jos jollakin samanmoinen projekti suunnitteilla.
Tänään täräytin portterin käyntiin 1Z mylly keulilla. Vielä ois tuo välijäähdyttimen virittely paikoilleen niin sais sitten muutenkin keulan kasaan.

Eculle menevä johtosarja tosiaan kannattaa irrotella luovuttajasta kokonaisuudessaan. Menee sulaketaululle kolmella liittimellä. Ja muutema irtopiuha siinä sivussa.
Releet siirsin passatista portteriin eli puuttuville/vapaille paikoille. Portterissa valmiina olevat näkyi olevan samat kuin Passatissakin joten niitä en vaihtanut.

Mittariston vaihdoin myös ja sen johtosarjan. Passatin mittariston johtosarjassa muutema lisäjohto verrattuna portterin omaan johtoon mutta suorat liittimet eculta tulevaan johtosarjaan. Eli nätti homma. Samalla sai kierroslukumittarin mittaritauluun :)

Itse moottorilohkot on tosiaan samat molemmissa joten muuteman M8 kierteen kun muuttaa M10 kierteelle niin saa moottorin korvakot kiinnitettyä. Öljyn mittatikulle pitää porata uusi reikä lohkon toiselle kyljelle.

Muuten aikalailla vaihda palikkaa motista toiseen tuo homma. Vaihdettavaa ainakin öljypohja, öljypumppu, öljynsuodattimen jalka, ohjaustehostimen hihnapyörä kampiakselin nokkaan, alimmainen jakopään muovikoppa, termostaattikotelo/letkulähtö ja ohjaustehostimen pumppu. Nuo ainaskin näin äkkiseltään muisteltuna.
Portterin imusarja ja pakosarja käyvät myös suoraan tuohon 1Z kanteen.

Vauhtipyöräksi jätin tuo passatin 228mm:llä kykinlevyllä oleva kun näytti ulkomitoiltaan olevan sama portterin alkuperäisen 215mm:sen kanssa.

Kaasupolkimen muuttaminen sähköiseksi onnistui helpoimmin vaihtamalla koko poljin paketti -97 mallisen 2.5TDI portterin polkimiin. Tuossa kun oli alkujaan vaijeri kaasupoljin.

Sekä ilmanputsarin kotelo 2.5 TDI moottorista niin saa ilmamassamittarin suoraan koteloon kiinni jos ei sitten halua tehdä "virityksiä" vanhaan koteloon. Onnistuu varmaan niinkin.

Tuossapa jotain pientä projektista muisteltuna jos jollain kiinnostaa ;)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 48 vierailijaa