TDI koneesta SDI ja ongelmia [Vika löytyi!]
Valvoja: ffp jäsenet
TDI koneesta SDI ja ongelmia [Vika löytyi!]
Moi,
Hajonneen AQM SDI koneen tilalle laitettiin AGR TDI pata. AGR koneeseen laitettiin AQM koneesta pumppu ja nokka-akseli. AGR koneeseen siis jätettiin myös suuremmat suuttimet, kun tältä foorumilta luin että niillä tulee parempi kulku. Kone siis kasattiin muutoin SDItä vastaavaksi.
Ongelma on nyt se että tyhjäkäynti on täristävä ja veto pienillä kierroksilla on nykivää. Myös käyntiinlähtö on hieman huono. Pumppua on säädetty käsidäädöllä suuntaan ja toiseen ja VCDS:llä on todettu että ajoitus on ihan vähän myöhäisellä. Jos säätöä kääntää aikaisemmalle, niin käynti muuttu vielä huonommaksi ja tekarit putoaa suusta jos kierrokset on ajossa alle 2000. Myös hammer mode auttaa käyntiin lähtöön, mutta samalla tavoin silloin ajaminen alle 2000 kierroksen on mahdotonta. IQ tyhjäkäynnillä on noin 4 eli sekin lienee ok.
Vikakoodien luku on antaa koodin määräsäädin, signaali katkonainen, mutta se vikakoodi ei ilmene aina ja myös silloin on samat ongelmat. Pumpun säätö on avattu ja magneettinen säätö oli puhdas. Samalla laitettiin pumppuun myös uudet tiivisteet (ylä ja alakansi).
Auto meni savutustestistä läpi hienosti, kulku on muuten reipasta, ilmaa ei polttoaineputkissa kulje ja kulutus on mielestäni ihan kohtuullinen 5,5-6l/100km. Mitähän seuraavaksi tehtäisiin. Autolla on ajettu noin koneen vaihdon jälkeen noin 800km, joten luulisi ilmankin jo poistuneen.
Hajonneen AQM SDI koneen tilalle laitettiin AGR TDI pata. AGR koneeseen laitettiin AQM koneesta pumppu ja nokka-akseli. AGR koneeseen siis jätettiin myös suuremmat suuttimet, kun tältä foorumilta luin että niillä tulee parempi kulku. Kone siis kasattiin muutoin SDItä vastaavaksi.
Ongelma on nyt se että tyhjäkäynti on täristävä ja veto pienillä kierroksilla on nykivää. Myös käyntiinlähtö on hieman huono. Pumppua on säädetty käsidäädöllä suuntaan ja toiseen ja VCDS:llä on todettu että ajoitus on ihan vähän myöhäisellä. Jos säätöä kääntää aikaisemmalle, niin käynti muuttu vielä huonommaksi ja tekarit putoaa suusta jos kierrokset on ajossa alle 2000. Myös hammer mode auttaa käyntiin lähtöön, mutta samalla tavoin silloin ajaminen alle 2000 kierroksen on mahdotonta. IQ tyhjäkäynnillä on noin 4 eli sekin lienee ok.
Vikakoodien luku on antaa koodin määräsäädin, signaali katkonainen, mutta se vikakoodi ei ilmene aina ja myös silloin on samat ongelmat. Pumpun säätö on avattu ja magneettinen säätö oli puhdas. Samalla laitettiin pumppuun myös uudet tiivisteet (ylä ja alakansi).
Auto meni savutustestistä läpi hienosti, kulku on muuten reipasta, ilmaa ei polttoaineputkissa kulje ja kulutus on mielestäni ihan kohtuullinen 5,5-6l/100km. Mitähän seuraavaksi tehtäisiin. Autolla on ajettu noin koneen vaihdon jälkeen noin 800km, joten luulisi ilmankin jo poistuneen.
Viimeksi muokannut ArSkA_84, 21.4.2017 22:52. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia
Onko luovuttajakone tai paremminkin ecu automaattivaihteisesta? Jos soft coding on automaatille asetettu on alakierroksilla meno hytkyttelyä ja isommilla suuttimilla vielä korostuu reippaasti.
Ei kun joo siellähän on tietty vanha ecukin eli vika ei olekkaan siinä...
Ei kun joo siellähän on tietty vanha ecukin eli vika ei olekkaan siinä...
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia
Arvausten puolelle menee; muistaakseni tuon aikakauden TDI:ssä on puristussuhde 19,0:1 tai 19,5:1 ja SDIssä 22,0:1 tai 22,5:1.
Sytytys(ruiskutus)hetken pitäisi olla normaalia aikaisempi, jotta pienemmässä paineessa (kylmempänä ja hitaammin) tapahtuva palaminen tapahtuisi oikea-aikaisesti.
- Onko suutinten avautumispaine sama molemmissa koneissa, osaako aqm pumppu ruokkia agr:n suuttimia?
Sytytys(ruiskutus)hetken pitäisi olla normaalia aikaisempi, jotta pienemmässä paineessa (kylmempänä ja hitaammin) tapahtuva palaminen tapahtuisi oikea-aikaisesti.
- Onko suutinten avautumispaine sama molemmissa koneissa, osaako aqm pumppu ruokkia agr:n suuttimia?
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia
Puristusero ei ole merkittävässä roolissa että pitäisi alkaa ennakoita mulkkaamaan, samoin kuin ei avautumispaine-erotkaan. AQM pumppu toimii AGR suuttimienkin kanssa normaalisti.
Onko tämä AGR varmuudella (muullakin tavoin, kuin kuulopuheiden perusteella) mekaanisesti ehjä ja milloin se on ollut viimeksi ajossa? Onko AQM pumppu myös varmasti ehjä? Vähän viittaisi ettei ole (voinu mennä tiivisteihen vaihossa jotain pieleen).
Kokeilepa sitä AGR:n pumppua.
Polttoainelinjat oikein ym?
Onko tämä AGR varmuudella (muullakin tavoin, kuin kuulopuheiden perusteella) mekaanisesti ehjä ja milloin se on ollut viimeksi ajossa? Onko AQM pumppu myös varmasti ehjä? Vähän viittaisi ettei ole (voinu mennä tiivisteihen vaihossa jotain pieleen).
Kokeilepa sitä AGR:n pumppua.
Polttoainelinjat oikein ym?
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia
Mutta eikö pumput ole keskenään erilaiset - Vaasalaisen luotetun diesel pajan mukaan niitä ei voi swapata?
Asioita mitä tuli mieleen itselle: Onko polttoaineen paluulinjan banjossa joku paineensäätövena? Se vaihdettiin TDIn pumpusta kun jostain syystä SDIn pumpun vastavasta ei mennyt polttoaine läpi ollenkaan. Entäs nokan ajoitus. Siinähän ei ole mitään kiilaa sun muuta ja se on laitettu ns. sinnepäin ilman VAG työkalua. Kovin kaukana se nokka ei kuitenkaan voi olla.
Tänään huomasin vielä että kylmänä käy tyhjää tosi hienoisti.
Asioita mitä tuli mieleen itselle: Onko polttoaineen paluulinjan banjossa joku paineensäätövena? Se vaihdettiin TDIn pumpusta kun jostain syystä SDIn pumpun vastavasta ei mennyt polttoaine läpi ollenkaan. Entäs nokan ajoitus. Siinähän ei ole mitään kiilaa sun muuta ja se on laitettu ns. sinnepäin ilman VAG työkalua. Kovin kaukana se nokka ei kuitenkaan voi olla.
Tänään huomasin vielä että kylmänä käy tyhjää tosi hienoisti.
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia
Mikäli AGR oli täysin toimiva peli, en näe pako-&imusarjaa lukuunottamatta mitään järkeä muiden osien ristiinrastiin vaihdossa. Johdot & letkut kiinni ja olisi vain antanut kovaa ajoa.
Nokan ajoitus tapahtuu ihan kuten kaikissa muissakin jakajapumpullisissa. Alipainepumppu pois ja uraan lattarauta tjsp.
Nokan ajoitus tapahtuu ihan kuten kaikissa muissakin jakajapumpullisissa. Alipainepumppu pois ja uraan lattarauta tjsp.
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia
Jep, kyllä ne pumput ovat ihan normaalisti vaihtokelpoiset, turhaa hommaa ollut tuo osien vaihtelu.
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia
Ajeltiin eilen mamman kansa laitoksella Helsingistä kotio tänne Pohjanmaalle ja ihan hyvin tuo toimi. Myös hehkun valo herkesi loistamasta eikä ole loistanut tänäänkään. Ilalla kokeilin vaihtaa vielä tuon paluupuolen banjon takakaisin siihen joka oli alun perin SDIn pumpussa. Ehkä sillä imaginaarinen vaikutus toimintaan oli.
Toiminta on kuitenkin ehkä parempaa kuin mitä aiemmin kuvasin, mutta tyhjäkäynti on kuitenkin lämpöisenä sellainen aavistuksen hytkyvä. Veto kuitenkin on kuitenkin nyt jo nykimätöntä jo 1300rpm ylöspäin, niin kai se sitten saa piisata. Muistuu vain oma käyttis mieleen jolla ajoin 243tkm > 505tkm ja se oli SDI ja sei nykinyt koskaan mitenkään
Harmittaa tuo kun piti mennä noita osia turhan vaihtamaan, mutta kun sokeasti luotin hyvään dieselpajaan joka sanoi että nokka ja pumppu pitää vaihtaa. Pöh. Ideoita oteaankuitenkin edelleen vastaan.
Toiminta on kuitenkin ehkä parempaa kuin mitä aiemmin kuvasin, mutta tyhjäkäynti on kuitenkin lämpöisenä sellainen aavistuksen hytkyvä. Veto kuitenkin on kuitenkin nyt jo nykimätöntä jo 1300rpm ylöspäin, niin kai se sitten saa piisata. Muistuu vain oma käyttis mieleen jolla ajoin 243tkm > 505tkm ja se oli SDI ja sei nykinyt koskaan mitenkään
Harmittaa tuo kun piti mennä noita osia turhan vaihtamaan, mutta kun sokeasti luotin hyvään dieselpajaan joka sanoi että nokka ja pumppu pitää vaihtaa. Pöh. Ideoita oteaankuitenkin edelleen vastaan.
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia
Kyllä se kuitenkin edelleen käy niinkun niittokone - keles. Ei voi käsittää... Mutta tänään tyhjäkäynti oli takaisin. Hampaat putoaa kuitenkin suusta jos yrittää ohuella kaasulla kiihdyttää alle 2000rpm.
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia
Päivitystä Asian tiimoilta. Mamma ajeli tuolla semmoisen 7tkm ja pelasi käytännössä niin että ohuella kaasulla ei voinut kiihdyttää alle 2krpm ja sitten tyhjäkäynti hytkyi. Sitten rupesi vikavalo palamaan ja yksi koodi siellä oli mitä ei saanut millään pois, heiluttelin liittimiä sun muita mutta ei ollut apua.
Laitoin siis tuon AGR pumpun kiinni ja tyhjäkäynnistä tällä pumpulla huomasi heti että kaikki ei vanhalla ollut kunnossa. Nyt kävi tyhjää kuten kuuluikin. Minulla on VAGCOM lainassa ja sain sillä säädettyä ajoituksen niin että ennakko on TDI timing ikkunassa olevien kolmen viivan kahden ylimmän viivan välissä (siis vähän aikaisella). säätöalueet olivat käytännössä hyvin samat sekä AGR attä AQM moottoreille. IQta säädin myös. Oli 1,4mg/str säädön jälkeen. Ohjelmallisella säädöllä sen sai arvoon 3,2. Ei ollut vielä hyvä. Hammeria perään ja arvo oli säätö tapissa 5,2. Siitä kun tuli alas arvoon 3,8 niin oli minusta siinä paras, mutta vieläkään se ei ole hyvä.
Mamma kun ajoi, niin sanoi että nyt vetää SDIksi kuin eläin, tyhjäkäynti on kaunis ja vikakoodeja ei ole! Mutta edelleen jos kiihdytät ihan ohuella kaasulla 1-1,5krpm, niin meinaa pudota hampaat suusta, muuten pelaa kuin ajatus. Tämä tilanne tapahtuu käytännössä kun lähdet risteyksestä ja käänyt ja vaihdat ykköseltä kakkoselle. Kakkoselta kolmoselle vaihdettaessa ei tätä enää tapahdu, koska silloin luonnostaan tulee painettua enemmän kaasua.
Minulla on tuo VAGCOM vielä tämän päivän - mitä minä vielä voisin tehdä / koittaa?
Laitoin siis tuon AGR pumpun kiinni ja tyhjäkäynnistä tällä pumpulla huomasi heti että kaikki ei vanhalla ollut kunnossa. Nyt kävi tyhjää kuten kuuluikin. Minulla on VAGCOM lainassa ja sain sillä säädettyä ajoituksen niin että ennakko on TDI timing ikkunassa olevien kolmen viivan kahden ylimmän viivan välissä (siis vähän aikaisella). säätöalueet olivat käytännössä hyvin samat sekä AGR attä AQM moottoreille. IQta säädin myös. Oli 1,4mg/str säädön jälkeen. Ohjelmallisella säädöllä sen sai arvoon 3,2. Ei ollut vielä hyvä. Hammeria perään ja arvo oli säätö tapissa 5,2. Siitä kun tuli alas arvoon 3,8 niin oli minusta siinä paras, mutta vieläkään se ei ole hyvä.
Mamma kun ajoi, niin sanoi että nyt vetää SDIksi kuin eläin, tyhjäkäynti on kaunis ja vikakoodeja ei ole! Mutta edelleen jos kiihdytät ihan ohuella kaasulla 1-1,5krpm, niin meinaa pudota hampaat suusta, muuten pelaa kuin ajatus. Tämä tilanne tapahtuu käytännössä kun lähdet risteyksestä ja käänyt ja vaihdat ykköseltä kakkoselle. Kakkoselta kolmoselle vaihdettaessa ei tätä enää tapahdu, koska silloin luonnostaan tulee painettua enemmän kaasua.
Minulla on tuo VAGCOM vielä tämän päivän - mitä minä vielä voisin tehdä / koittaa?
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia [UPDATE 280317]
Hulluksihan tässä tulee. Pumpun vaihdolla sai tosiaan tyhjäkäynnin hyväksi ja vikavalon pois ja mitään koodeja e tänään tullut kun mamma kävi 60km reissulla. Mutta nykiminen on edelleen jäljellä. Nyt onneksi pystyin itse ajamaan autolla kotikotitaloni pihalla kun tiellä ei sairauden takia tällä hetkellä saa ajaa. Ymmärrän asiaa nyt hieman paremmin. Nykiminen ei tapahdu joka kerta kun kiihdyttää, enkä tuntunut löytävän yhtäläisyyttää mikä sen aiheuttaa. Jos ykkösellä lähtee jo nykimään niin se nykii kyllä vielä kakkosellakin ja kolmosellakin, mutta jos nykimisen saa jollain ihmeen keinolla vältettyä, niin kaikki pelaa kuten pitääkin. reilummalla kaasulla vikaa ei esiinny. Voisin olettaa että pumppu itsessään ei voi olla syyllinen tähän, Tuntuu että jostain resonanssista tässä olisi kyse. Kun VAGCOM arvoja tutkiskelin samalla kun ajelin, niin mistään en löytänyt vikaa, mutta kun mamma ajeli autolla kun ajoimme sitä lämpöseksi, niin jääddytysnesteen lämpötila teki ihme heitoja putosi välillä 40 asteesta 15 ja taas palasi kohta takaisin, eikai termostaatin aukeaminen voi näin rajusti vaikuttaa? Mutta kun ei ole vikakoodeja niin tyhjästä on paha nyhjäistä.
EDIT: ajoitus nyt säätöalueen sisällä, keskellä slightly advanced aluetta. IQ säädetty arvoon 3,4mg/str. Olen aika varma että näitä asioita ei kannata enää muuttaa paremmaksi se ei näillä muutu. ennakoita on kokeiltu pikkuisen myöhäisestä, nollasta, pikkuisen aikaiseen, kartan rajalla olevaan ja hieman rajan yli olevaan aikaiseen. Ja kaikki IQ:t väliltä 1,8 - 5,8. ja nyt sisällä oleva speksi lienee paras.
EDIT: ajoitus nyt säätöalueen sisällä, keskellä slightly advanced aluetta. IQ säädetty arvoon 3,4mg/str. Olen aika varma että näitä asioita ei kannata enää muuttaa paremmaksi se ei näillä muutu. ennakoita on kokeiltu pikkuisen myöhäisestä, nollasta, pikkuisen aikaiseen, kartan rajalla olevaan ja hieman rajan yli olevaan aikaiseen. Ja kaikki IQ:t väliltä 1,8 - 5,8. ja nyt sisällä oleva speksi lienee paras.
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia [UPDATE 280317]
Tänään pitää luovttaa VAGCOM pois. Sain vähän lisäaikaa. Mutta tosiaasia on se, että ei se toimi. Eilen tein vielä synkästi hommia. Kokeilin irroitella erikseen kytkin ja jarrupoljinanturit (molemmat). Kaasupolkimen katsoin, että tulee tasainen signaali. Sitten koitin vielä irroittaa nopeusanturin, mutta sekään ei auttanut. Kaveri vinkkasi myös että jos EGR, kun siitä olin vain irroittanut alipainekellosta letkun. Sinnekkin rakensin laipan imusarjan puolelle, mutta mitään vaikutusta ei ollut millään. Kaikki loppuu aina siihen, että mitään vikakoodeja ei tule. Alkaa mennä mystiseksi. Mamma ei reissulaankaan saa päivän aikana yhtäkään vikakoodia aikaan. Autolla voi ajaa nykimset välttäen, kun tietää miten ajaa, mutta sehän ei ole tarkoitus. SDIssä kun on nimen omaan oman se kaikki vääntö tarjolla heti tyhjäynnin pintaan ilman TDIn kuollutta kohtaa, niin harmittaa kun sitä ei voi käyttää. Pitää varmaan ajaa paaliin...
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia [UPDATE 310317]
Tuota aiemmin mainittua lämpötilatiedon heittelyä kannattaisi varmaan tutkia. Onko anturivika vai ehkä liitin/johtosarjavikaa. Termostaatin toiminta ei tuota selitä mitenkään.
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia [UPDATE 310317]
Eikö termostaatti tuon selittäisi. En ole selvillä sen mallista (onko pieni läpivirtausreikä vai ei) mutta väitän että lämpötila-anturin paikka on sellainen, että termostaatti avautuessaan päästää kylmää vettä juuri siihen kohtaa missä anturi on. Lukemat heitti pari kertaa niin että putosi luokkaan vajaa 20 astetta. Ensin 40 asteen luokasta ja sitten 60 asteen luokasta.
EDIT: eikös tällä SDI kone TDIn suuttimilla pitäisi saada savua maailmaan? En nimittäin ole saanut vaikka IQ on ollut niinkin matalalla kuin 1,5. Voisiko siitä saada vihjettä?
EDIT: eikös tällä SDI kone TDIn suuttimilla pitäisi saada savua maailmaan? En nimittäin ole saanut vaikka IQ on ollut niinkin matalalla kuin 1,5. Voisiko siitä saada vihjettä?
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia [UPDATE 310317]
Siis termostaattihan on alavesiletkussa säätelemässä jäähdytetyn nesteen paluuta syyläristä moottoriin. Ja lämpöanturi sijaitsee ylävesiletkun lähdössä jossa kiertää aina kuuma neste, tästä lähtee neste myös lämmityslaitteelle jonka pitäisi siis puhaltaa viileää ilmaa jos nesteen lämpötila putoaisi tuolla tavalla.
Lämpötilan pitäisi myös käyntilämpöisessä koneessa näyttää noin 90 asteen lukemia.
Lisäksi termostaatin toiminta ei ole on/off tyyppistä vaan se säätyy portaattomasti tilanteen mukaan pyrkien pitämään moottorin lämmön tasaisena. Yleensä termostaattivika ilmenee siten että lämpötila ei nouse ollenkaan tuonne 90eenvaan pysyy tasaisesti hieman alempana (esim 70 astetta).
Ja jos moottorinohjain saa yhtäkkisesti vaihtelevia (vääriä) lämpölukemia, niin se kyllä vaikuttaa polttoaineensyöttöön ja ajoitukseen.
Lämpötilan pitäisi myös käyntilämpöisessä koneessa näyttää noin 90 asteen lukemia.
Lisäksi termostaatin toiminta ei ole on/off tyyppistä vaan se säätyy portaattomasti tilanteen mukaan pyrkien pitämään moottorin lämmön tasaisena. Yleensä termostaattivika ilmenee siten että lämpötila ei nouse ollenkaan tuonne 90eenvaan pysyy tasaisesti hieman alempana (esim 70 astetta).
Ja jos moottorinohjain saa yhtäkkisesti vaihtelevia (vääriä) lämpölukemia, niin se kyllä vaikuttaa polttoaineensyöttöön ja ajoitukseen.
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia [UPDATE 310317]
Enpä kyseenalaista. Niin tarkasti en lämpötila-anturin paikkaa katsonut. Pitää kylmänä repiä siitä johto irti ja katsoa miten vaikuttaa, lämpöisenähän sen irroittaminen sotkee kaiken. Uusi anturi näkyi maksavan 15€, joten investointi siihen ei maata kaada. Koneen ollessa lämmin vag com näytti noin 82-83 lämpötilaa; eli voi se vähän falskatakin?
Nokan ajoituksen suhteen minulla on vielä epäilyjä. Mutta mitkä oireet ovat sen ollessa myöhäisellä ja aikaisella? Kuten sanoin, putkesta ei tule mitään savua ja leimakin meni läpi k-arvolla 0,5. Sitten kun säädin pumppua niin kun ajoitus oli myöhäisellä, niin basic setting säädön ollessa päällä, epätasainen rytinä oli aika kovaa ja ajoitus heitteli paljon, näin ei kuitenkaan mielestäni pitäisi olla vaan koneen pitäisi silti käydä tasaisesti. Mietin onko joku merkki nyt väärässä paikassa kun kone on AGR, jossa AQM vauhtis ja aski on myös AQM, niin tuleeko vauhtipyörän merkki varmasti kurkistusreiässä oikeaan kohtaan...
Nokan ajoituksen suhteen minulla on vielä epäilyjä. Mutta mitkä oireet ovat sen ollessa myöhäisellä ja aikaisella? Kuten sanoin, putkesta ei tule mitään savua ja leimakin meni läpi k-arvolla 0,5. Sitten kun säädin pumppua niin kun ajoitus oli myöhäisellä, niin basic setting säädön ollessa päällä, epätasainen rytinä oli aika kovaa ja ajoitus heitteli paljon, näin ei kuitenkaan mielestäni pitäisi olla vaan koneen pitäisi silti käydä tasaisesti. Mietin onko joku merkki nyt väärässä paikassa kun kone on AGR, jossa AQM vauhtis ja aski on myös AQM, niin tuleeko vauhtipyörän merkki varmasti kurkistusreiässä oikeaan kohtaan...
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia [UPDATE 310317]
Yhä mystisemmäksi menee. Ajoin kylmänä lämpötila-anturin johto irti ja toimi 99% hyvin. Tuollainen toiminta kelpaisi minulle vallan mainioisti, käynti oli hieman sen kuuluinen että ennakko olisi raakan aikaisella, mutta kaisen kuuluukin tuolloin olla kun ECU luulee että kone on todella kylmä. Eikö silloin ohjelma laita lisää ennakkoa, että käyntiin lähtö helpottuu?
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia [UPDATE 310317]
Anturinjohto irti mennään jollakin oletuksella (vikatila) kun ei tule tietoa ollenkaan. Pahin tilanne juurikin on jos ecu:lle tulee väärää tietoa.
Eli pysyn vielä veikkauksessa anturi- tai johtosarjaviasta ;)
Jos sulla lojuu se sdi-kone nurkissa niin vaihda kokeeksi siitä lämpöanturi...
Eli pysyn vielä veikkauksessa anturi- tai johtosarjaviasta ;)
Jos sulla lojuu se sdi-kone nurkissa niin vaihda kokeeksi siitä lämpöanturi...
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia [UPDATE 310317]
Harmi kun tuo autossa kiinni oleva mylly tuli ilman termarikoteloa, niin tuo orggis tuli siirrettyä siihen ja lämpötila-anturi sen mukana.
Täytyy käydä Motonetissä, onneksi sinne on tänään muutakin asiaa.
Täytyy käydä Motonetissä, onneksi sinne on tänään muutakin asiaa.
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia [UPDATE 310317]
Ei mitään apua ollut lämpötila-anturin vaihdoista. Että sillä lailla sitten...
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia [UPDATE 310317]
Missäs kopassa tämä tekniikka nyt on kiinni, kun en mitään mainintaa huomannut aiemmista viesteistä?
4-koppasissa (golf,bora,toledo jne) muistaakseni on ollut jonkin verran johtosarjavikoja akun alapuolelta moottoriin menevässä johtonipussa... katkoksia/oikosulkuja kun eristeen on kovettuneet ja lohkeilleet..
4-koppasissa (golf,bora,toledo jne) muistaakseni on ollut jonkin verran johtosarjavikoja akun alapuolelta moottoriin menevässä johtonipussa... katkoksia/oikosulkuja kun eristeen on kovettuneet ja lohkeilleet..
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia [UPDATE 310317]
Potilas on Polo Classic vuosimallia 2001.
Koitin tuossa vielä nypätä irti myös imuilman lämpötila-anturin, mutta sen irroitus ei auttanut.
Onko tässä SDIssä kampiakselin asentotunnistin? Eikö sen hajoaminen aiheuta totaalisen kuoleman. Vikakoodeissa ei ainakaan näkynyt mitään siihen viittavaa. Entäs sitten se suutin missä on säätö/mittaus. Mitä sen häiriö voisi aiheuttaa. Siihen liittyvät vikakoodi on esiintynyt kerran noin 40 vikakoodin luvun aikana.
Koitin tuossa vielä nypätä irti myös imuilman lämpötila-anturin, mutta sen irroitus ei auttanut.
Onko tässä SDIssä kampiakselin asentotunnistin? Eikö sen hajoaminen aiheuta totaalisen kuoleman. Vikakoodeissa ei ainakaan näkynyt mitään siihen viittavaa. Entäs sitten se suutin missä on säätö/mittaus. Mitä sen häiriö voisi aiheuttaa. Siihen liittyvät vikakoodi on esiintynyt kerran noin 40 vikakoodin luvun aikana.
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia [UPDATE 310317]
Itse itselleni vastaten. Tässä on kampi-akselin sentotunnistin ja ilmeisesti se on se joka on siinä koneen edessä jonka perästä tulee johto ja sen perässä vasta liitin. Siihen asti flying wire.
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia [UPDATE 310317]
Se on tietääkseni G28 eli virallisesti engine speed sensor. Kai se toimii samalla asentotunnistimenakin.
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia [UPDATE 310317]
Onkos tässä sitten nokka-akselin asentotunnistinta. Pumpparissa vissiin on, mutta tässä ei kai?
EDIT: Itse iselleni vastaten, ei näytä olevan.
EDIT: Itse iselleni vastaten, ei näytä olevan.
Viimeksi muokannut ArSkA_84, 4.4.2017 16:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia [UPDATE 040417]
Käykö 1Z ja AGR moottorin suuttimet runkoineen ristiin. Mietin sitä suutinko missä en se säätö. Voisiko niitä kokeeksi vaihtaa?
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia [UPDATE 040417]
Jakopää näytti olevan kohdallaan...
- Liitteet
-
- IMG_0218.JPG (1.84 MiB) Katsottu 12900 kertaa
-
- IMG_0214.JPG (2.06 MiB) Katsottu 12900 kertaa
-
- IMG_0213.JPG (1.44 MiB) Katsottu 12900 kertaa
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia [UPDATE 040417]
Perinteinen paalikoneen kuvankaan näyttäminen ei auttanut :D Moni pirssi on sillä toennu kun on näyttäänyt toteutuman, jos ei **ttuilu lopu :D
Mutta asiaan. Koikeilimpa epätoivoseina keinona laittaa evryn. No eipä auttanut sekään, paheni vain nykimiset. Mutta sitten tuli tutkittua nykimistä vielä sillä lailla tarkemmin, että väitän että joku syöttömäärä on se vedenjakaja joka ylitettäessä, nykiminen loppuu. kakkosvaihteella ajassa 2200rpm on se jossa nykiminen loppuu, kolmosella noin 2000 ja nelosella noin 1800. Tyhjäynnillä sen sijaan voi ajaa vaikka kolmosella ilman mitään häiriöitä. Pitäisikö nyt kuitenkin tutkia tämänkin pumpun magneettisäätö. Seuraavana ajatus olisi tehdä ehkä se ja sitten koittaa vaihtaa AQM suuttimet takaisin. Ne on ainakin todistetusti pelanneet.
Mutta asiaan. Koikeilimpa epätoivoseina keinona laittaa evryn. No eipä auttanut sekään, paheni vain nykimiset. Mutta sitten tuli tutkittua nykimistä vielä sillä lailla tarkemmin, että väitän että joku syöttömäärä on se vedenjakaja joka ylitettäessä, nykiminen loppuu. kakkosvaihteella ajassa 2200rpm on se jossa nykiminen loppuu, kolmosella noin 2000 ja nelosella noin 1800. Tyhjäynnillä sen sijaan voi ajaa vaikka kolmosella ilman mitään häiriöitä. Pitäisikö nyt kuitenkin tutkia tämänkin pumpun magneettisäätö. Seuraavana ajatus olisi tehdä ehkä se ja sitten koittaa vaihtaa AQM suuttimet takaisin. Ne on ainakin todistetusti pelanneet.
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia [UPDATE 100417]
Todistetusti pelanneet aqm suuttimet eivät tuoneet apua. Sama nykiminen jatkuu tosin ehkä hieman laimeampa. Pumpun hammer säädön oikeellisuudesta ei nyt tosin voi olla ihan varma. Vähän koittelin hakea kohtaa ja aika hyvän sainkin mutta ilman vagcomia säätö on arpapeliä.
Myös veemäisessä paikassa koneen korvan takana olevan kammenasento tunnistimen vaihdoin mutta sekään ei auttanut mitään. Taas olen uusia ideoita vailla... en oikein usko siihen että se pumpun mekanismi olisi likainen kun molemmilla testatuilla pumpuilla oli samat viat ja toinen oli todistetusti ihan puhdas.
Viddu kun on ihanaa...
Edit: onko sdi ja tdi nokka muuten mitenkään erilainen?
Myös veemäisessä paikassa koneen korvan takana olevan kammenasento tunnistimen vaihdoin mutta sekään ei auttanut mitään. Taas olen uusia ideoita vailla... en oikein usko siihen että se pumpun mekanismi olisi likainen kun molemmilla testatuilla pumpuilla oli samat viat ja toinen oli todistetusti ihan puhdas.
Viddu kun on ihanaa...
Edit: onko sdi ja tdi nokka muuten mitenkään erilainen?
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia [UPDATE 100417]
Vcdsllä katsottu IQ kohdilleen. Säädöllä ei vaikutusta mihinkään. Mutta mitäs sitten jos moottorin tukikumeissa olisi vikaa, voisiko se tehdä tälläistä? En oikein usko tuohon pumpun säätimen likaisuuteen kun syöttöarvot ei juuri heittele vcdsn näytöllä.
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia [UPDATE 100417]
Tukikumit ei vaikuta tollaseen. Moottorin kuntoon et ottanu aiemmin kantaa kun tuossa kysäsin, oiskohan vika kuitenkin siellä?
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia [UPDATE 100417]
Vaikea uskoa että koneessä sisäisesti olisi vikaa kun öljyä ja jäähdytysnestettä ei syö yhtään. Eikä liioin pölläyttele mitään. Käyntiäänikin on riisseliksi kaunis ja käyntiin lähtee avainta hipaisemalla. Ilmaakaan ei vuoda. Venttiilikoppakin oli auki kun katselin Ajoitusmerkkejä. Kannessa ei ainakaan näkynyt mitäön merkkejä karstasta.
Edit: Huohotuskin on tosi minimaalista.
Edit: Huohotuskin on tosi minimaalista.
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia [UPDATE 100417]
Voi olla hyvinkin vaikka veivi mutkalla, alhaalta päin on helppo kurkkia. Se tökkää samalla öljyruiskun vinoon ja männästä (ja pytystä) tulee lyhytikäinen.
Tästä toki kertoisi hieman myös suuttimien korjauskertoimet. Hankalahan tuota on arvailla, kun ei pääse koneen kanssa asiaa tutkimaan näin etänä.
Tästä toki kertoisi hieman myös suuttimien korjauskertoimet. Hankalahan tuota on arvailla, kun ei pääse koneen kanssa asiaa tutkimaan näin etänä.
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia [UPDATE 100417]
Tästähän sai onneksi öljypohjan pois ilman mitään ylimääräisen irrottelua. Sinne vois katsoa. Samalla vois katsoa että kierroslukuanturin rengas on puhdas.
Katselin noita korjauskertoimia ja mikään niistä ei poikennut juuri toisistaan. molemmilla suutinsarjoilla mittasuuttimen arvo oli hieman eri mutta näin se muistaakseni on ollut kaikissa mitä näitä olen katsonut.
Katselin noita korjauskertoimia ja mikään niistä ei poikennut juuri toisistaan. molemmilla suutinsarjoilla mittasuuttimen arvo oli hieman eri mutta näin se muistaakseni on ollut kaikissa mitä näitä olen katsonut.
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia [UPDATE 100417]
Ennen isompia purkamisia suosittelen palaamaan vielä muutamaan perusasiaan.
1. Starttaa sammutinsolenoidin johto irtaallaan, ja kuulostele onko starttausääni tasainen, vai hyyppiikö jotain sylinteria nopeammin "yli".
2. Tarkista kytkinpolkimen asentotunnistimen toiminta. Helpoin tapa testata, on napautella kaasua kytkinpoljin ylhäällä ja vastaavasti kytkinpoljin alhaalla. Kun kytkin on painettuna, on kaasu herkkä, ja poljin yläällä pitäisi mukaan tulla "comfortti", eli kaasu reagoi pehmeästi viiveellä. Jos asentotunnistin tunnistaa kytkimen olevan jatkuvasti painettuna, voi kuvailemiasi häiriöitä hyvinkin ilmentyä.
Ai niin, kokeilepa ottaa nopeusmittarin anturi irti laatikon kupeesta, poistuuko vika :) Villi veikkaus, että poistuu, jos ongelman ratkaisu ei löydy edellämainituista kohteista.
1. Starttaa sammutinsolenoidin johto irtaallaan, ja kuulostele onko starttausääni tasainen, vai hyyppiikö jotain sylinteria nopeammin "yli".
2. Tarkista kytkinpolkimen asentotunnistimen toiminta. Helpoin tapa testata, on napautella kaasua kytkinpoljin ylhäällä ja vastaavasti kytkinpoljin alhaalla. Kun kytkin on painettuna, on kaasu herkkä, ja poljin yläällä pitäisi mukaan tulla "comfortti", eli kaasu reagoi pehmeästi viiveellä. Jos asentotunnistin tunnistaa kytkimen olevan jatkuvasti painettuna, voi kuvailemiasi häiriöitä hyvinkin ilmentyä.
Ai niin, kokeilepa ottaa nopeusmittarin anturi irti laatikon kupeesta, poistuuko vika :) Villi veikkaus, että poistuu, jos ongelman ratkaisu ei löydy edellämainituista kohteista.
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia [UPDATE 100417]
Pitää kokeilla nuo kohdat 1 ja 2; 2:sen olen kokeillutkin niin että kytkinanturin johdon irti, mutta vaikutusta ei mielestäni ollut.
Nopeussignaalitunnistimen johdon olen jo kertaalleen irroittanut ja se ei auttanut mitään. Ainut millä on ollut vaikutusta, oli vedenlämpöanturin irrotus ja silloin toimi hyvin. Mutta kun laitoin uuden anturin, niin siitä ei ollut mitään apua.
Eilen putsasin pumpun magneettisäädön ja siellä oli hieman kakimuraa sisällä. Ehkä joku marginaalinen apua siitä oli, ainakin mamma oli sitä mieltä.
Nopeussignaalitunnistimen johdon olen jo kertaalleen irroittanut ja se ei auttanut mitään. Ainut millä on ollut vaikutusta, oli vedenlämpöanturin irrotus ja silloin toimi hyvin. Mutta kun laitoin uuden anturin, niin siitä ei ollut mitään apua.
Eilen putsasin pumpun magneettisäädön ja siellä oli hieman kakimuraa sisällä. Ehkä joku marginaalinen apua siitä oli, ainakin mamma oli sitä mieltä.
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia [UPDATE 100417]
ArSkA_84 kirjoitti:Pitää kokeilla nuo kohdat 1 ja 2; 2:sen olen kokeillutkin niin että kytkinanturin johdon irti, mutta vaikutusta ei mielestäni ollut.
Kokeile ensisijaisesti onko kaasun vasteessa eroa kytkinpolkimen ollessa painettuna tai vapaana, jolloin tiedetään toimiiko osan funktio oikein. Johdon irroitus ei sitä kerro.
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia [UPDATE 100417]
Ymmärsin tämän.
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia [UPDATE 100417]
Molemmat edellä mainitut jutut kokeiltu. Kytkin ja kaasu toimivat yhteen kuten pitää ja moottori starttaa kuten kuuluu. Ei niinkun uaz jossa kuuspyttyisestä koneesta on tehty nelonen vain lyhentämällä konetta. Keles.
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia [UPDATE 100417]
Veden lämpötila-anturi vaikuttaa ennakonsäätimen toimintaan, tuolla ongelma-alueella pitäisi ennakon lisääntyä jos lämpimällä koneella irroittaa veden lämpötila-anturin. Kokeilepa vielä säätää mekaanisesti "himpun liian aikaiselle" vcds:llä katsoen selvästi ylimmän viivan yläpuolelle ja hierot sitten iq:n sopivaksi rynkytyksen suhteen.
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia [UPDATE 100417]
Miten paljon ehkä olisi selvästi yli? Se säätö kun on niin pirun herkkä.
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia [UPDATE 100417]
Kun minulla ei ole vcds niin käänsin hieman aikaisemmalle ennakkoa kokeeksi. Meni aivan mahdotomaksi. Iq on noin 3,7 viimeisen vcds säädön ajalta. Ei taida tuostakaan olla apua. Pitää hakea vcds viikolla ja koittaa sen kanssa vielä.
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia [UPDATE 170417]
Ennakko sdett takaisin ohjearvoon. Käsiarvolla säätö oli noin 120 astetta eli synkästi aikaisellla.
Mutta nyt luulen että löytyi vika. Nopeustieto vcdsn engine measblockissa 006 näyttää koko ajan nollaa. Eli mahtaa olla niin että ei tule Eculle sitten nopeustietoa. Katsoin jo stereon taakse jos siellä olisi joku kytkentähäiriö mutta ei ollut. Nopeussignaalijohto oli napsaistu poikki. Mutta nopeusmittari siis pelaa. Nyt olisi kytkentäkaaviolle hyötyä, jos sitä ei ole menee liika kovaksi arvaamiseksi kun ei edes tiedä mihin Ecun pinniin sähkö pitäisi tulla. Polo Classic vm 2001 kyseessä ja AQM kone. Rekkari NKB-447 jos se nyt jotain auttaa.
Mutta nyt luulen että löytyi vika. Nopeustieto vcdsn engine measblockissa 006 näyttää koko ajan nollaa. Eli mahtaa olla niin että ei tule Eculle sitten nopeustietoa. Katsoin jo stereon taakse jos siellä olisi joku kytkentähäiriö mutta ei ollut. Nopeussignaalijohto oli napsaistu poikki. Mutta nopeusmittari siis pelaa. Nyt olisi kytkentäkaaviolle hyötyä, jos sitä ei ole menee liika kovaksi arvaamiseksi kun ei edes tiedä mihin Ecun pinniin sähkö pitäisi tulla. Polo Classic vm 2001 kyseessä ja AQM kone. Rekkari NKB-447 jos se nyt jotain auttaa.
Re: TDI koneesta SDI ja ongelmia [Vika löytyi!]
Oikein kytkentöjen selvittyä tinasin hyppyjohdon nopeusanturin signaalikarvalta ECMn signaaliliittimeltä lähtevään karvaan. Nopeus alkoi näkyä VCDSssä oikein ja nykiminen loppui! Olipahan kovan takana vian löytyminen mutta tulihan se kuntoon. Komjaa!
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 66 vierailijaa