Octavia (MK 1) satunnainen käynnistysongelma
Valvoja: ffp jäsenet
Octavia (MK 1) satunnainen käynnistysongelma
Kyseessä 2000 vuosimallin 1.9 TDi Octavia (66kW), mittarissa 420tkm.
Alkanut kesällä ensimmäisen kerran ilmenemään sellaista, että ei meinaa startata ennenkuin pitkän sahaamisen jälkeen. Aluksi oli kerran kolmessa viikossa, nyt jo useamman kerran päivässä.
Aluksi ajattelin lämpötunnistinta kun se näissä ilmeisesti oikuttelee usein. Mutta se ilmeisesti vaikuttaa vain lämpimänä käynnistymisen huonouteen. Tässä kun tämä ilmenee miten milloinkin; kylmänä, puolikylmänä, lämpimänä.
11 vuotta auto on ollut taloudessa ja oikeastaan juuri mitään probleemia ei ole tähän asti ollut. Kertaalleen olen vuosien varrella ahdonsäätösolenoidin vaihtanut kun oli tehoton ja kerran releen kojetaulun alta kun ei startannut laisinkaan.
Vikakoodit olen lukenut VCDS:llä mutta eipä tule muuta kuin "charge pressure intermittent", joka ei varmaankaan tähän ongelmaan liity. Tuota vikakoodia taustoitan kuitenkin sen verran, että auto oli pidempään laiskanpuoleinen mutta ei tullut paneuduttua asiaan. Vaihdoin sitten elokuussa EGR:n ja putsasin Bräkleenillä ilmamassa-anturin. Sen jälkeen tehot tuli takaisin mutta kiihdyttäessä tuntuu 3000:n kohdalla pieni nykäisy kun ahdot putoaa hetkeksi. Veikkaan, että turbo on yksinkertaisesti vaan jo tosi karstainen ja siksi tulee yli- tai aliahtoa.
Mutta tuo käynnistyvyys... Kait se varmaan jälleen voisi se relekin olla (?) Mutta ei viitsisi arpomalla alkaa vaihdella osia vaan kokeilun vuoksi.
Mitä muuta tulisi teillä mieleen mahdollisiksi ongelmiksi?
Ja kuten sanoinkin niin useimmat osat (yllämainittuja lukuunottamatta) on alkuperäisiä. Ei ole ollut vikoja tai ongelmia niin ei ole tarvinnut vaihdellakaan juuri mitään.
Sellaisen havainnon tänään tein töissä kun oli kiire keikalle, ei startannut ja hermot alkoi pettämään, että suostui lopulta starttaamaan kun kengin kaasupoljinta hullun lailla startatessa. Pelkkä pohjassa pitäminen ei tuntunut vaikuttavan....aiempina viikkoina olin huomaavinani tuonkin vaikuttavan.
Kokeilin myöhemmin toistekin iltapäivällä (ilman mielipuolista touchia) ja joku vaikutus tuolla tuntuu olevan. En vain tiedä mikä.
Ja polttoaineensuodatin on uusittu.
Aiheeseen liittyen tai sitten ei....
Samaan aikaan kun tämä ongelma tuli esiin niin alkoi Webastokin (Thermotop E, vuosimalli '06)) reistaamaan. Syksyä varten aloin testailemaan toimivuuttaa niin sepä sammuu hetken käytyään. Tuli mieleen, että jos onkin sekä Webastolla, että koneella polttoaineensaantiongelmia. Mutta toisaalta; auto toimii ajossa OK ja Webastokin pysyy jostain syystä käynnissä pelkästään ajossa. Merkillistä. Mutta ajattelin mainita.
Alkanut kesällä ensimmäisen kerran ilmenemään sellaista, että ei meinaa startata ennenkuin pitkän sahaamisen jälkeen. Aluksi oli kerran kolmessa viikossa, nyt jo useamman kerran päivässä.
Aluksi ajattelin lämpötunnistinta kun se näissä ilmeisesti oikuttelee usein. Mutta se ilmeisesti vaikuttaa vain lämpimänä käynnistymisen huonouteen. Tässä kun tämä ilmenee miten milloinkin; kylmänä, puolikylmänä, lämpimänä.
11 vuotta auto on ollut taloudessa ja oikeastaan juuri mitään probleemia ei ole tähän asti ollut. Kertaalleen olen vuosien varrella ahdonsäätösolenoidin vaihtanut kun oli tehoton ja kerran releen kojetaulun alta kun ei startannut laisinkaan.
Vikakoodit olen lukenut VCDS:llä mutta eipä tule muuta kuin "charge pressure intermittent", joka ei varmaankaan tähän ongelmaan liity. Tuota vikakoodia taustoitan kuitenkin sen verran, että auto oli pidempään laiskanpuoleinen mutta ei tullut paneuduttua asiaan. Vaihdoin sitten elokuussa EGR:n ja putsasin Bräkleenillä ilmamassa-anturin. Sen jälkeen tehot tuli takaisin mutta kiihdyttäessä tuntuu 3000:n kohdalla pieni nykäisy kun ahdot putoaa hetkeksi. Veikkaan, että turbo on yksinkertaisesti vaan jo tosi karstainen ja siksi tulee yli- tai aliahtoa.
Mutta tuo käynnistyvyys... Kait se varmaan jälleen voisi se relekin olla (?) Mutta ei viitsisi arpomalla alkaa vaihdella osia vaan kokeilun vuoksi.
Mitä muuta tulisi teillä mieleen mahdollisiksi ongelmiksi?
Ja kuten sanoinkin niin useimmat osat (yllämainittuja lukuunottamatta) on alkuperäisiä. Ei ole ollut vikoja tai ongelmia niin ei ole tarvinnut vaihdellakaan juuri mitään.
Sellaisen havainnon tänään tein töissä kun oli kiire keikalle, ei startannut ja hermot alkoi pettämään, että suostui lopulta starttaamaan kun kengin kaasupoljinta hullun lailla startatessa. Pelkkä pohjassa pitäminen ei tuntunut vaikuttavan....aiempina viikkoina olin huomaavinani tuonkin vaikuttavan.
Kokeilin myöhemmin toistekin iltapäivällä (ilman mielipuolista touchia) ja joku vaikutus tuolla tuntuu olevan. En vain tiedä mikä.
Ja polttoaineensuodatin on uusittu.
Aiheeseen liittyen tai sitten ei....
Samaan aikaan kun tämä ongelma tuli esiin niin alkoi Webastokin (Thermotop E, vuosimalli '06)) reistaamaan. Syksyä varten aloin testailemaan toimivuuttaa niin sepä sammuu hetken käytyään. Tuli mieleen, että jos onkin sekä Webastolla, että koneella polttoaineensaantiongelmia. Mutta toisaalta; auto toimii ajossa OK ja Webastokin pysyy jostain syystä käynnissä pelkästään ajossa. Merkillistä. Mutta ajattelin mainita.
Re: Octavia (MK 1) satunnainen käynnistysongelma
Starttimoottori alkuperäinen? Akku paskana? Jakopumpussa ennakko myöhäsellä?
Re: Octavia (MK 1) satunnainen käynnistysongelma
Startti on alkuperäinen mutta pyörittää hyvin.
Akku on viime syksynä uusittu.
Jakopumppu on tehtaan jäljiltä. Ei ole kajottu koskaan siihen niin en osaa tuohon sanoa.
Tämä päivän meininkejä:
Pihasta starttasi ilman lämmitystä kuin palmun alta --> 10 min. ajoa --> muksu päiväkotiin ja 5 min. auto sammuksissa --> uusi startti: 3 sekuntia sahausta (kaasupoljin pidettynä pohjassa), sitten lupaili pari sekuntia ja hörähti käyntiin --> 1½h taukoa, sai startata 3x 10sek. kunnes lähti (ei merkitystä kaasupolkimen asennolla --> ajoa 10 min,tein testin vuoksi uusintastarttauksen --> ei ongelmaa --> ajoa 10 min, uusi starttaus --> OK --> taukoa 15min. uusi startti OK --> ajoa 10 min. --> 10min. tauon jälkeen uusi startti OK --> ajoa 20min --> 10 min. tauon jälkeen uusi startti OK.
Mikä logiikka tässä mahtaa piillä? Voiko ajonestolaite temppuilla näin?
Mikä muuten on tuo rele kojetaulun alla joka naksuu aina kylmällä koneella ajettaessa ensimmäisen ~2km ajan? 2300rpm tienoilla aina *naks naks*. Liittyykö mihinkään?
Tuo on kyllä naksunut noin jo aika monta vuotta....
Akku on viime syksynä uusittu.
Jakopumppu on tehtaan jäljiltä. Ei ole kajottu koskaan siihen niin en osaa tuohon sanoa.
Tämä päivän meininkejä:
Pihasta starttasi ilman lämmitystä kuin palmun alta --> 10 min. ajoa --> muksu päiväkotiin ja 5 min. auto sammuksissa --> uusi startti: 3 sekuntia sahausta (kaasupoljin pidettynä pohjassa), sitten lupaili pari sekuntia ja hörähti käyntiin --> 1½h taukoa, sai startata 3x 10sek. kunnes lähti (ei merkitystä kaasupolkimen asennolla --> ajoa 10 min,tein testin vuoksi uusintastarttauksen --> ei ongelmaa --> ajoa 10 min, uusi starttaus --> OK --> taukoa 15min. uusi startti OK --> ajoa 10 min. --> 10min. tauon jälkeen uusi startti OK --> ajoa 20min --> 10 min. tauon jälkeen uusi startti OK.
Mikä logiikka tässä mahtaa piillä? Voiko ajonestolaite temppuilla näin?
Mikä muuten on tuo rele kojetaulun alla joka naksuu aina kylmällä koneella ajettaessa ensimmäisen ~2km ajan? 2300rpm tienoilla aina *naks naks*. Liittyykö mihinkään?
Tuo on kyllä naksunut noin jo aika monta vuotta....
Viimeksi muokannut Jämä, 13.10.2016 10:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Octavia (MK 1) satunnainen käynnistysongelma
Se taitaa olla vesihehkujen rele joka naksuu.
Re: Octavia (MK 1) satunnainen käynnistysongelma
Ei ole ajonesto. Se antaa sen kävästä pari sekuntia käynnissä ja sammuu, samalla avaimen valo palaa taulussa. Mene jonnekki tarkistuttamaan se ennakko, se pumpun ennakko ei varmasti ole ollu viimiseen kymmeneen vuoteen tehtaan säädössä. Piuha kiinni niin sen näkeeki sen ennakon.
Re: Octavia (MK 1) satunnainen käynnistysongelma
OK. No täytyypä soitella paikalliseen diesel -firmaan mihin hintaan tekisivät tuon jakopumpun ennakon säädön.
Sulla tehnyt väärä ennakko vastaavaa joskus?
Sulla tehnyt väärä ennakko vastaavaa joskus?
Re: Octavia (MK 1) satunnainen käynnistysongelma
mulla tekee mk1 octavia sillain että joskus starttauttaa pitkään mutta ei aina. suunilleen kerran kuukaudessa tekee. teki samaaa oli kesä tai talvi, moottori kylmä tai lämmin. nyt ei oo jaettu kesällä juuri ollenkaa ni vika taas korjautunut.
pari vuotta se on tuota tehnyt. mistähä tämmönen vois johtua?
pari vuotta se on tuota tehnyt. mistähä tämmönen vois johtua?
Re: Octavia (MK 1) satunnainen käynnistysongelma
Tuolla lailla tämä minunkin probleema alkoi.
2 asiaa joita itse olen nyt pähkäillyt:
- voisiko kaikki johtua siitä, että p.a. linjaan pääsee jostain ilmaa
- tekeekö nämä Skodan yleiset releviat (esim. 109) tämmöisiä oireita
2 asiaa joita itse olen nyt pähkäillyt:
- voisiko kaikki johtua siitä, että p.a. linjaan pääsee jostain ilmaa
- tekeekö nämä Skodan yleiset releviat (esim. 109) tämmöisiä oireita
Re: Octavia (MK 1) satunnainen käynnistysongelma
Noniin.
Hommahan alkaa hahmottua.
Tuumailin tuota ilmaa p.a. linjoissa ja vaihdoin siinä varmuuden vuoksi suodattimen klemmarit uusiin (oli tehtaan alkuperäiset).
Vaihdon jälkeen jäin otsalampun kanssa katselemaan sitä läpinäkyvää p.a.linjan pätkää niin siinähän menee koko ajan ilmaa aivan mielettömästi. Annoin reilun 5min. käydä ja koko ajan meni ilmaa. Ei ihme jos starttaa välillä pitkään...
Mutta mistäs tommosen ilmavuodon löytää kun ei ole märkää länttiä missään eikä diisseli haise missään kohtaa?
En tiedä mistä kohtaa Webaston liityntä yleensä otetaan ja mistä nyt on otettu mutta kun sekin on sammuillut viime aikoina niin voisiko näillä joku yhteinen vuotokohta olla? Jossain oikean takapyörän tienoilla ainakin sen pumppu naksuttelee.
Hommahan alkaa hahmottua.
Tuumailin tuota ilmaa p.a. linjoissa ja vaihdoin siinä varmuuden vuoksi suodattimen klemmarit uusiin (oli tehtaan alkuperäiset).
Vaihdon jälkeen jäin otsalampun kanssa katselemaan sitä läpinäkyvää p.a.linjan pätkää niin siinähän menee koko ajan ilmaa aivan mielettömästi. Annoin reilun 5min. käydä ja koko ajan meni ilmaa. Ei ihme jos starttaa välillä pitkään...
Mutta mistäs tommosen ilmavuodon löytää kun ei ole märkää länttiä missään eikä diisseli haise missään kohtaa?
En tiedä mistä kohtaa Webaston liityntä yleensä otetaan ja mistä nyt on otettu mutta kun sekin on sammuillut viime aikoina niin voisiko näillä joku yhteinen vuotokohta olla? Jossain oikean takapyörän tienoilla ainakin sen pumppu naksuttelee.
Re: Octavia (MK 1) satunnainen käynnistysongelma
Polttoainelinjoissa olevat pikaliittimet lienee se tavanomaisin syy ilman imemiseen.
Omassa cordobassa loppui ilmakuplien kulkeminen kun hävitin konehuoneen puolelta kyseiset liittimet...
Ilmeisesti liittimien o-renkaat antautuu ajan myötä, pitävät kyllä polttoaineen sisällä mutta eivät ilmaa ulkona.
Korvasin yksinkertaisesti liittimien ja suodattimen väliset orkkisputket sopivalla polttoaineletkulla jonka kitistin klemmarilla jäljelle jääneeseen liittimenpuoliskaan kiinni. Jokunen vuosi tuosta jo on ja ongelmitta toimii edelleen n.100tkm myöhemmin.
Omassa cordobassa loppui ilmakuplien kulkeminen kun hävitin konehuoneen puolelta kyseiset liittimet...
Ilmeisesti liittimien o-renkaat antautuu ajan myötä, pitävät kyllä polttoaineen sisällä mutta eivät ilmaa ulkona.
Korvasin yksinkertaisesti liittimien ja suodattimen väliset orkkisputket sopivalla polttoaineletkulla jonka kitistin klemmarilla jäljelle jääneeseen liittimenpuoliskaan kiinni. Jokunen vuosi tuosta jo on ja ongelmitta toimii edelleen n.100tkm myöhemmin.
Re: Octavia (MK 1) satunnainen käynnistysongelma
Okei. Niitä liittimiä eilen katselinkin, että mahtaako niitä uusia saada jos vaihtaa pitäisi. Ja saako niitä edes vaihdettua.
Mutta taidan tehdä niinkuin sinäkin...kunhan saan auton johonkin lämpimään.
Se kova putki, mitä auton alla menee, sinänsä ei taida miksikään mennä aikojen saatossa (jollei jotain terävää kolhua saa).
Niitä liittimiä lienee myös siellä tankin päässä?
Mutta taidan tehdä niinkuin sinäkin...kunhan saan auton johonkin lämpimään.
Se kova putki, mitä auton alla menee, sinänsä ei taida miksikään mennä aikojen saatossa (jollei jotain terävää kolhua saa).
Niitä liittimiä lienee myös siellä tankin päässä?
Re: Octavia (MK 1) satunnainen käynnistysongelma
Juu, on tankin päälläkin. Itsellä ne ei ota ilmaa.
Konehuoneessa olevat saa osakseen enempi tärinää niin kuluvat herkemmin... noin mutu-tuntumalla ajatellen :)
Voishan ne liittimet varmaan tiivistää jollain soveltuvalla liimallakin ellei halua letkuja vaihtaa...
Konehuoneessa olevat saa osakseen enempi tärinää niin kuluvat herkemmin... noin mutu-tuntumalla ajatellen :)
Voishan ne liittimet varmaan tiivistää jollain soveltuvalla liimallakin ellei halua letkuja vaihtaa...
Re: Octavia (MK 1) satunnainen käynnistysongelma
Normaalia noissa ocuissa että ilmaa menee välillä reippaahkosti, ei kuitenkaan yleensä vaikuta käynnistymiseen. Yksi mahdollinen ilmavuotokohta on myös tankin sisällä tankkiottimessa. Tämän voi tarkistaa esimerkiksi siten, että tankkaa tankin aivan piripintaan kuten postin taukohuoneen kahvikupitkin, ja tarkistaa vieläkö ilmavaivat vaivaa.
Re: Octavia (MK 1) satunnainen käynnistysongelma
Nyt viime aikoina itse vasta pistänyt ainakin merkille, että ilmaa menee tosi paljon.
Välillä näyttää, että menee melkein 50/50 kuplia/polttoainetta.
Ja sen huomaa, että jos pysäköi vaikka keula ylöspäin tai alaspäin niin käynnistyminen hankalampaa usein seuraavalla kerralla...ilmeisesti ilmakuplat liikkuu sopivasti.
Ja tuo Webaston sammuilu selittyy samoin. Sen näkee kun konehuoneessa Webastolle menevä linja on ihan täynnä ilmakuplaa.
Yritin tässä just viime viikolla perehtyä asiaan pitkästä aikaa mutta en saanut niitä tässä aiemmin mainittuja liittimiä millään irti (piti siis korvata klemmareilla).
Tuntuvat pyörivän vapaasti siinä polttoaineputken päässä mutta en keksi niksiä millä ne irrotetaan ja väkivaltaan en halunnut siirtyä. Ilmeisesti niissä voisi joku sokkasysteemi olla (?).
Välillä näyttää, että menee melkein 50/50 kuplia/polttoainetta.
Ja sen huomaa, että jos pysäköi vaikka keula ylöspäin tai alaspäin niin käynnistyminen hankalampaa usein seuraavalla kerralla...ilmeisesti ilmakuplat liikkuu sopivasti.
Ja tuo Webaston sammuilu selittyy samoin. Sen näkee kun konehuoneessa Webastolle menevä linja on ihan täynnä ilmakuplaa.
Yritin tässä just viime viikolla perehtyä asiaan pitkästä aikaa mutta en saanut niitä tässä aiemmin mainittuja liittimiä millään irti (piti siis korvata klemmareilla).
Tuntuvat pyörivän vapaasti siinä polttoaineputken päässä mutta en keksi niksiä millä ne irrotetaan ja väkivaltaan en halunnut siirtyä. Ilmeisesti niissä voisi joku sokkasysteemi olla (?).
Re: Octavia (MK 1) satunnainen käynnistysongelma
Jos kylmänä käynnistyy ok ja ongelma puolilämpimänä on pumpun ajoitus myöhäisellä.
Siirtyy aina jostain syystä hihnan vaihdon yhteydessä, ellei säätöä tarkisteta.
Pitää olla vag asteikolla rapian 50 tuo ennakko. Eivät osaa edes kaikissa korjaamoissa tuota vaan säätivät mullakin sen nollille eräästä vehkeestä ja ongelma vain paheni, ennen kuin sain sen kohdilleen.
Siirtyy aina jostain syystä hihnan vaihdon yhteydessä, ellei säätöä tarkisteta.
Pitää olla vag asteikolla rapian 50 tuo ennakko. Eivät osaa edes kaikissa korjaamoissa tuota vaan säätivät mullakin sen nollille eräästä vehkeestä ja ongelma vain paheni, ennen kuin sain sen kohdilleen.
Re: Octavia (MK 1) satunnainen käynnistysongelma
Ei. Kyllä tämä esiintyy ihan kylmänäkin.
Re: Octavia (MK 1) satunnainen käynnistysongelma
p0wer kirjoitti:Normaalia noissa ocuissa että ilmaa menee välillä reippaahkosti, ei kuitenkaan yleensä vaikuta käynnistymiseen. Yksi mahdollinen ilmavuotokohta on myös tankin sisällä tankkiottimessa. Tämän voi tarkistaa esimerkiksi siten, että tankkaa tankin aivan piripintaan kuten postin taukohuoneen kahvikupitkin, ja tarkistaa vieläkö ilmavaivat vaivaa.
Piruuttani ajattelin tätä testata. Nyt olen muutaman päivän pitänyt tankin aivan täynnä.
Ja kas, lähtee joka kerta kuin palmun alta. Enpä olisi tullut itse kokeilleeksi. Kiitos vinkistä.
Mitenkäs tuon tankkiottimen ilmavuodon saa korjattua? Koko pumpun vaihtamalla?
Re: Octavia (MK 1) satunnainen käynnistysongelma
Paineilmaa tankkiin, niin vuotopaikka yleensä löytyy. Aikoinaan omassani dieseliä alkoi valua syylärin luota. Muutama ankara päänahkan rapsuttelu ja älyäminen, että eberin polttoaineputki kulki syylärin päältä ja oli hankautunut puhki.
Re: Octavia (MK 1) satunnainen käynnistysongelma
Mitenkäs tuon tankkiottimen ilmavuodon saa korjattua? Koko pumpun vaihtamalla?
Ei jakajapumpullisissa ole tankin pumppua.
Se tankkilaite ei aivan mahdottomia maksa, nimim. 35i Passatiin ja 3B Passatiin vaihtanut.
Re: Octavia (MK 1) satunnainen käynnistysongelma
Joko olet ne letkut tarkastanut? Mulla Passatissa Webasto ei suostunut toimimaan myöskään kunnolla ja tutkiessani löytyi vuotava letkunpätkä, jonka vaihto korjasi tilanteen, sekä vaikutti positiivisesti koko auton käyntiin.
PS: Mulla on kaksikin Octavian tankkia purettuna, jos haluat sen tankkilaitteen uusia.
PS: Mulla on kaksikin Octavian tankkia purettuna, jos haluat sen tankkilaitteen uusia.
Re: Octavia (MK 1) satunnainen käynnistysongelma
Sori. Ollut radiohiljaisuutta tässä tovin.
Mutta olen seuraillut auton toimintaa.
Kävi nimittäin niin erikoinen ilmiö, että koko ongelma loppui siihen kun tankkasin silloin kertaalleen piripintaan, kuten käskettiin kokeilla. Ei ainuttakaan pitkää sahausta sen jälkeen.
Ajattelin, että varmaan ongelmat taas alkaa kun polttoaine tankissa vähenee...mutta ei. Kaksi tankillista jo mennyt.
Kyllä tämä mulle kelpaa mutta kiinnostaisi kyllä tietää, että mikähän logiikka tässä mahtaa olla.
Tankkaan kyllä normaalisti tankkia täyteen tosi harvoin...varmaan kerran vuodessa. Tulee tehtyä kympin "teinitankkauksia" aika usein ja useimmiten löpöä alle puolen tankin.
Mutta olen seuraillut auton toimintaa.
Kävi nimittäin niin erikoinen ilmiö, että koko ongelma loppui siihen kun tankkasin silloin kertaalleen piripintaan, kuten käskettiin kokeilla. Ei ainuttakaan pitkää sahausta sen jälkeen.
Ajattelin, että varmaan ongelmat taas alkaa kun polttoaine tankissa vähenee...mutta ei. Kaksi tankillista jo mennyt.
Kyllä tämä mulle kelpaa mutta kiinnostaisi kyllä tietää, että mikähän logiikka tässä mahtaa olla.
Tankkaan kyllä normaalisti tankkia täyteen tosi harvoin...varmaan kerran vuodessa. Tulee tehtyä kympin "teinitankkauksia" aika usein ja useimmiten löpöä alle puolen tankin.
Re: Octavia (MK 1) satunnainen käynnistysongelma
Olisiko kerännyt kondenssivettä vajaalla tankilla ja johtuisi siitä. Itse olen pyrkinyt tankkaamaan aina täyteen juuri tuon kondension takia.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 67 vierailijaa