DPF:n tukkeutuminen ja korjauksen hinta?
Valvoja: ffp jäsenet
DPF:n tukkeutuminen ja korjauksen hinta?
Olen aikeissa vaihtaa profiilin kulkinetta uudempaan (mutta päälle 200 tkm rullattuun) ja Volkkaria Audiin, joko A4 farkku, A5 SportBack tai A6 farkku, ja olisin tiedustellut onko jotain nyrkkisääntöä millä kilometreilla tuo DPF alkaa tukkeutumaan näissä ja paljonko sen uusiminen maksaa tätä nykyä? (1.9/2.0 TDI:t)
Voiko tuon DPF:n täyttymisasteen tarkastaa jotenkin (Vag-Com tai uudempi kaapeli)?
En löytänyt täältä omaa DPF-keskustelua, joten avasin uuden säikeen.
Asiallista keskustelua aiheesta kiitos. :)
Voiko tuon DPF:n täyttymisasteen tarkastaa jotenkin (Vag-Com tai uudempi kaapeli)?
En löytänyt täältä omaa DPF-keskustelua, joten avasin uuden säikeen.
Asiallista keskustelua aiheesta kiitos. :)
Re: DPF:n tukkeutuminen ja korjauksen hinta?
Kysele suoraan softauspajoilta DPF:n tyhjennystä + uudelleen ohjelmointia.
Tuohon on syy olemassa miksei oikein löydy keskusteluja ;)
Tuohon on syy olemassa miksei oikein löydy keskusteluja ;)
Re: DPF:n tukkeutuminen ja korjauksen hinta?
Näin vähän arvelinkin, että suurimmalla osalla tällä foorumilla olevien autoista tuo pönttö on tyhjätty + softamuutos tehty. Kuitenkin eräs näitä poistoja tekevä yritys kertoo nettisivuillaan, että "Trafi on antanut tiedotteen että ensivuoden, 2016, aikana, heiltä tulee ohjeistus katsastusasemille DPF:n eli partikkelisuodattimen toimivuuden tarkastamiseksi. Tapoja, joilla toimivuus tarkastetaan, ei vielä tiedetä. Eli, emme suosittele tällä hetkellä suodattimen tyhjennystä, ennen kuin asia selviää."
Linkki YLEn uutiseen aiheesta: http://yle.fi/uutiset/jokamiehen_paastohuijaukset_yleistyvat_nyt_kovaa_vauhtia__trafi_uhkaa_vastaiskulla/8486593
Onko kukaan vielä huomannut katsastuksessa, että insinööri on koputellut pönttöä tms., todetakseen sen olevan tyhjä? Tai muuten tutkinut asiaa?
Linkki YLEn uutiseen aiheesta: http://yle.fi/uutiset/jokamiehen_paastohuijaukset_yleistyvat_nyt_kovaa_vauhtia__trafi_uhkaa_vastaiskulla/8486593
Onko kukaan vielä huomannut katsastuksessa, että insinööri on koputellut pönttöä tms., todetakseen sen olevan tyhjä? Tai muuten tutkinut asiaa?
Re: DPF:n tukkeutuminen ja korjauksen hinta?
Komppaan Wuzzya: onko tullut tuosta Trafin pelotteesta mitään (sisäpiirin-) infoa? 150tkm ajettu auto menossa lähiaikoina ohjelmointiin ja tuumin dpf:n poistoa samalla. Ei mitään mututietoa kiitos, niitä löytyy netti pullollaan.
Re: DPF:n tukkeutuminen ja korjauksen hinta?
Kyselin tänään Laakkoselta päivän hintaa DPF:n uusimiselle töineen, siinä mielessä, että jos ostan paljon ajetun Audi A4:en. Sanoivat hinnaksi ~2400e (työn osuus 350e).
Sanoivat myös, että yhtään DPF:ää ei ole jouduttu vaihtamaan ajokilometreista johtuneesta tukkeutumisesta, vaan että aina on ollut jokin muu syy, esim. moottorissa mekaaninen vika, joka on aiheuttanut DPF:n vaurioitumisen tai tukkeutumisen.
Sanoivat myös, että yhtään DPF:ää ei ole jouduttu vaihtamaan ajokilometreista johtuneesta tukkeutumisesta, vaan että aina on ollut jokin muu syy, esim. moottorissa mekaaninen vika, joka on aiheuttanut DPF:n vaurioitumisen tai tukkeutumisen.
Re: DPF:n tukkeutuminen ja korjauksen hinta?
Häiriövaloista piittaamattomuus ja tyhjäkäynti (runsas) ovat aiheuttaneet eräänkin dpf:n uusimisen.
Re: DPF:n tukkeutuminen ja korjauksen hinta?
DPF toimii normaalisti siten että kerääpi nokipartikkeleita pakokaasusta jotka aika-ajoin poltetaan pois tuhkaksi pakokaasujen lämpötila nostamalla useaan sataan asteeseen. Normaalisti tämä toimenpide pelaa sillä tavalla että kuski ei tiedä tästä asiasta mitään (yleensä) koska moottorinohjainlaite huolehtii tästä ajon aikana. Mikäli tämä automaattinen ajon aikana tapahtuva poltto epäonnistuu useamman kerran peräkkäin vaatii auto kuljettajan huomiota mittaristoon syttyvällä hiukkasloukun valolla jolloin ajetaan sitten pidempi lenkki valon sammumiseen asti jolloin poltto menee loppuun saakka. Mikäli tästäkään ei välitetä eli ei suoriteta tätä auton vaatimaa ajosykliä tehdään poltto testerillä päälle kytkettynä parkissa. Tuhkaahan tästä toki muodostuu joka jää sinne loukkuun, määrät ovat laskennallisia perustuen antureiden mittaamaan paine-eroon ennen ja jälkeen suodattimen joiden ohjaamana myös poltto eli ns. regenerointi tapahtuu. Nykyään on saatavilla markkinoilla matalan tuhkapitoisuuden löpöä ainakin Nesteen Pro Diesel on yksi näistä joka jatkaa loukun ikää.
Mitäpä sitten kun sitä tuhkaa on sielä loukussa riittävästi? Vaihtoehtoja on muutamia, loukun tyhjääminen eli otetaan sisuskalut ihan kaikki pois ja ohjelmoidaan se pois käytöstä. Pesu tai sitten vaihdetaan se yksinkertaisesti uuteen. Pesun ja uusimisen jälkeen pitää moottorinohjainlaitteelle kertoa esim. VCDS että loukku on uusittu jolloin tämä tuhkamäärä nollataan. Ja vastaus kysymykseesi että voiko tämän tuhkamäärän todeta VCDS:llä niin kyllä voi. Toimenpiteistä itse tekisin tällä hetkellä niin että jos omistaisin auton jossa on tuo "tuhkakuppi" niin tyytyisin pesuun ja teettäisin sen ammattitaitoisessa pajassa, jonka jälkeen tuhkamäärän nollaus ja DONE.
Aihetta sivuten. Työkaveri oli ostanu 407 Pösön ja väitti että siinä on tehty hiukkasloukku purettavaksi, irroitettavaksi ja pestäväksi ihan tarkotuksella.
Mitäpä sitten kun sitä tuhkaa on sielä loukussa riittävästi? Vaihtoehtoja on muutamia, loukun tyhjääminen eli otetaan sisuskalut ihan kaikki pois ja ohjelmoidaan se pois käytöstä. Pesu tai sitten vaihdetaan se yksinkertaisesti uuteen. Pesun ja uusimisen jälkeen pitää moottorinohjainlaitteelle kertoa esim. VCDS että loukku on uusittu jolloin tämä tuhkamäärä nollataan. Ja vastaus kysymykseesi että voiko tämän tuhkamäärän todeta VCDS:llä niin kyllä voi. Toimenpiteistä itse tekisin tällä hetkellä niin että jos omistaisin auton jossa on tuo "tuhkakuppi" niin tyytyisin pesuun ja teettäisin sen ammattitaitoisessa pajassa, jonka jälkeen tuhkamäärän nollaus ja DONE.
Aihetta sivuten. Työkaveri oli ostanu 407 Pösön ja väitti että siinä on tehty hiukkasloukku purettavaksi, irroitettavaksi ja pestäväksi ihan tarkotuksella.
Re: DPF:n tukkeutuminen ja korjauksen hinta?
Tarkennuksena edelliseen: Noki palaa hiilidioksidiksi ja vedeksi ja poistuu siis kaasumaisina yhdisteinä pois suotimesta. Tuhka tulee polttoaineen ja öljyn pienissä määrin sisältämistä epäorgaanista ainesosista.
Re: DPF:n tukkeutuminen ja korjauksen hinta?
Kyllä siitä noesta tulee myös tuhkaa kun se palaa.
Pesu ja puhdistus pillimäisissä DPF:ssä on vähän arpapeliä. Se tuhka yleensä puristuu pillin päähän niin tiukaksi paketiksi että se ei sieltä enää mihinkään lähde pois, pesulla saadaa marginaalinen osa puhdistettua ja kohta taas vastapaine on liian iso. Työkonepuolella DPF:t on yleensä tehty huollettaviksi, mutta tollaisen keraamisen pilli DPF:n elinikä on rajallinen silti. Jossain kohtaa sitä kovettunutta poistamatonta tuhkaa on riittävästi ja se on käyttökelvoton. Lisäksi mikäli on pinnoitettu DPF niin jalometallit kuluu iän myötä ja se tekee regeneroinnista epävakaata/mahdotonta.
Mikäli autolla ajetaan pitkiä matkoja ja kuormaa on riittävästi, regenerointia tapahtuu koko ajan. Jos vastapaine nousee liikaa niin sitten moottorin ohjainlaite rupeaa pakkopolttamaan, eli nostamaan pakolämpöä jonka voi auton käytöksessä huomata.
Pesu ja puhdistus pillimäisissä DPF:ssä on vähän arpapeliä. Se tuhka yleensä puristuu pillin päähän niin tiukaksi paketiksi että se ei sieltä enää mihinkään lähde pois, pesulla saadaa marginaalinen osa puhdistettua ja kohta taas vastapaine on liian iso. Työkonepuolella DPF:t on yleensä tehty huollettaviksi, mutta tollaisen keraamisen pilli DPF:n elinikä on rajallinen silti. Jossain kohtaa sitä kovettunutta poistamatonta tuhkaa on riittävästi ja se on käyttökelvoton. Lisäksi mikäli on pinnoitettu DPF niin jalometallit kuluu iän myötä ja se tekee regeneroinnista epävakaata/mahdotonta.
Mikäli autolla ajetaan pitkiä matkoja ja kuormaa on riittävästi, regenerointia tapahtuu koko ajan. Jos vastapaine nousee liikaa niin sitten moottorin ohjainlaite rupeaa pakkopolttamaan, eli nostamaan pakolämpöä jonka voi auton käytöksessä huomata.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: DPF:n tukkeutuminen ja korjauksen hinta?
Pystyisköhän niitä vaihtamaan paremmin huollettaviin, jos sellainen jostain löytyisi? Tietty virtausominaisuudet pitäisi olla aika lähellä että ne paine-eroanturit toimisi.
Re: DPF:n tukkeutuminen ja korjauksen hinta?
Heitättekö vielä ohjeet VCDS:ään, kuinka tsekata nuo tuhka-arvot, autona (kohta) Audi A4 (B8) 2.0 TDI.
Kiitän.
Kiitän.
Re: DPF:n tukkeutuminen ja korjauksen hinta?
Isännän Skodasta kattelin muistaakseni 01-Engine ja Advanced Measuring blocks, jostain tuolta se löyty. Tais tulla lista mitä vaan selattiin ja sieltä täppä ruutuun niin alkaa näyttään arvoa.
-
- -
- Viestit: 186
- Liittynyt: 13.3.2014 17:26
Re: DPF:n tukkeutuminen ja korjauksen hinta?
Aihetta pikkuisen sivuten, niin itsellä ainakin riitti DPF:lle perusteellinen pesu. Kulkineena oli 330dA BMW. Jossa oli tehon alentuma tullut tuosta tukkoisuudesta ja vastapaine erot oli jo todella suuret.(lukemia en enään muista)
Mutta kuitenkin reseptinä pesuun:
-DPF:n liottaminen esim. Asfaltin poistoaineessa yön yli
-DPF:n huuhtelu kuumapainepesurilla reilusti ja liottaminen perus teholiottimella. Tätä samaa toistaen niin kauan kunnes suodattimen läpi tuleva vesi on kirkasta.
Itsellä ainakin auto laittoi itsestään regeneroinnin päälle, kun moottoritiellä ajoin moottorin kuumaksi.
Tämä resepti todettu toimivaksi siis Bemarissa,mutta toiminee siis myös Vaggineissa?
Mutta kuitenkin reseptinä pesuun:
-DPF:n liottaminen esim. Asfaltin poistoaineessa yön yli
-DPF:n huuhtelu kuumapainepesurilla reilusti ja liottaminen perus teholiottimella. Tätä samaa toistaen niin kauan kunnes suodattimen läpi tuleva vesi on kirkasta.
Itsellä ainakin auto laittoi itsestään regeneroinnin päälle, kun moottoritiellä ajoin moottorin kuumaksi.
Tämä resepti todettu toimivaksi siis Bemarissa,mutta toiminee siis myös Vaggineissa?
Re: DPF:n tukkeutuminen ja korjauksen hinta?
Eipä vaan toimi. Kun ecu huomaa hiukkassuodattimen täyttyneen, regenerointi estyy ylikuumenemisen estämiseksi (palovaara).
Hiukkassuodatin pitäisi vaihtaa ja koodata sitten ohjainlaitteelle uutena; sen jälkeen regenerointi onnistuu.
Nuo pesut eivät tee suodattimesta uutta, niinpä lopputulos on jotain sinnepäin.
Hiukkassuodatin pitäisi vaihtaa ja koodata sitten ohjainlaitteelle uutena; sen jälkeen regenerointi onnistuu.
Nuo pesut eivät tee suodattimesta uutta, niinpä lopputulos on jotain sinnepäin.
Re: DPF:n tukkeutuminen ja korjauksen hinta?
No entä jos sen hiukkasloukun vaan pesee ja sen jälkeen koodaa sen uutena? Kaikella tyhmällä järjellä järjestelmä silloin yrittää toimia, niinkuin se olisi uusi..
Re: DPF:n tukkeutuminen ja korjauksen hinta?
No entä jos sen hiukkasloukun vaan pesee ja sen jälkeen koodaa sen uutena? Kaikella tyhmällä järjellä järjestelmä silloin yrittää toimia, niinkuin se olisi uusi..
Kyllä se toimii kuten uusi sillä edellytyksellä että pesu oikeasti onnistuu eli tuhka saadaan liuotettua pois mahdollisimman hyvin, ja palamaton noki. Sitten vaan tuhkamäärän nollaus esim vaikka VCDS:llä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 53 vierailijaa