1.9TDI termostaatti asennettu väärinpäin?
Valvoja: ffp jäsenet
1.9TDI termostaatti asennettu väärinpäin?
Jakopääremontti tehty, samassa vaihdettu uusi Gatesin termari (TH11287G1) ja uudet 50:50 nesteet (vain 5 litraa!?) ja sen sekaan pullo WaterWetteriä. Auto lämpenee nyt noin 95 asteeseen perus 80-100 vauhdeissa ajellessa, tasoittuu noin 91 asteeseen tyhjäkäynnillä.
Jäähdyttimen ylävesiletku on 90 asteen tuntuinen käteen, mutta termarilta lähtevä letku tuntui olevan vain haalean lämpöinen. Paisarin nestepinta ei myöskään liikkunut ekasta täytöstä yhtään mihinkään kun tuon nyt ekaa kertaa ajoi lämpimäksi ja termarin olisi pitänyt aueta.
Onko termari nyt mennyt väärinpäin koneeseen vaiko onko sattunut joku maanantaikappale ja tuo aukeaakin vasta päälle 90 asteessa? Tokko tuo WaterWetter tuohon lämpöjen nousuun on syypäänä?
Jäähdyttimen ylävesiletku on 90 asteen tuntuinen käteen, mutta termarilta lähtevä letku tuntui olevan vain haalean lämpöinen. Paisarin nestepinta ei myöskään liikkunut ekasta täytöstä yhtään mihinkään kun tuon nyt ekaa kertaa ajoi lämpimäksi ja termarin olisi pitänyt aueta.
Onko termari nyt mennyt väärinpäin koneeseen vaiko onko sattunut joku maanantaikappale ja tuo aukeaakin vasta päälle 90 asteessa? Tokko tuo WaterWetter tuohon lämpöjen nousuun on syypäänä?
Re: 1.9TDI termostaatti asennettu väärinpäin?
Eikös se termarille tuleva letku ole paluuletku? Siis termari auetessaan sallii nesteen tulon jäähdyttimeltä takaisin moottorille? Vai ymmärränkö asian ihan väärin...
Re: 1.9TDI termostaatti asennettu väärinpäin?
Paluuletku se on. Eikä yleensä paljoa lämpene, paitsi parkissa riittävän pitkään konetta käyttämällä kun syylärikin on ehtinyt kuumentua ilman jäähdyttävää Ilmavirtaa. Kun syylärissä on tarpeeksi kuuma niin puhallin käynnistyy.
Re: 1.9TDI termostaatti asennettu väärinpäin?
OK, eli näillä tiedoilla ei vielä kannata lähteä paikkoja aukomaan? Lieneekö tuolla sitten vain vielä ilmaa? Reilu 2 tunnin moottorin yhtäjaksoinen käyttö ei sitten vielä puristanut kaikkia ilmakuplia liikkeelle?
Re: 1.9TDI termostaatti asennettu väärinpäin?
Aina se lämpö vähä humpaa ku vagcomilla kattoo. Eikähän sinne välttämättä juuri jää ilmaa jakopää remontissa, desi tai kaks on tyypillistä..
Re: 1.9TDI termostaatti asennettu väärinpäin?
Eiköhän siellä ilmaa ole vielä. Korotettua tyhjäkäyntiä (vaikkapa 2500rmp) paikallaan muutamia minuutteja niin luulisi nesteet lähtevän kiertämään.. Samalla vcds:llä seuraillen kun sullakin ilmeisesti moinen löytyy.
Re: 1.9TDI termostaatti asennettu väärinpäin?
Ihmettelen vaan että mitenkä se parin minuutin tyhjäkäynnillä lopottaminen auttaisi kun tuolla tosiaan ajettiin se pari tuntia yhteen putkeen, vaihtelevin kierroksin ja ylä/alamäkiä. Mittaristosta näen obd2-sovittimen avulla tarkan lämpötilan ja se ei suomessa ajellessa käytännössä ikinä ole mennyt yli 90 asteen (vaihdellut 85-88), nyt taas tän remontin jälkeen se ei alle 90 laskenut missään vaiheessa.
Re: 1.9TDI termostaatti asennettu väärinpäin?
Itselleni tuntemattomaksi jääneestä syystä VW:n korjaamokäsikirja ohjeisti termostaatille asennusasennon, jonka mukaan termari piti asentaa ei ihan pystysuoraan vaan "5 min yli" pystysuoran. Tällainen ohje oli siis ErWinistä ostetussa oppaassa.
Termarin koteloputkessa on kynnet, joihin termis asettuu kohdilleen. Kynnet menevät herkästi poikki, jos purkaessa ei hoksaa kääntää koteloa jotta kynnet irtoaisivat termarista. Nimim. kokemusta on.
Termarin koteloputkessa on kynnet, joihin termis asettuu kohdilleen. Kynnet menevät herkästi poikki, jos purkaessa ei hoksaa kääntää koteloa jotta kynnet irtoaisivat termarista. Nimim. kokemusta on.
Re: 1.9TDI termostaatti asennettu väärinpäin?
Melkeen voisin väittää että vanha termostaatti on pitänyt koneen hieman liian viileänä. Pitäisi alkaa aukeaman 87 asteessa ja täysin avoinna on vasta 100 asteen tuntumassa, en muista tarkkaa arvoa. Ja kun näissä termostaatti sijaitsee alaletkussa niin kannessa (jossa anturit on) lämpötila on aina hieman korkeampi.
Katkenneesta kiinnityskynnestä on täälläkin kokemusta.. löytyi jakopäärempan jälkeen termostaatin välistä jolloin autossa meinas olla vähän vilpoinen kovalla pakkasella kun termostaatti ei sulkeutunut ollenkaan.
Katkenneesta kiinnityskynnestä on täälläkin kokemusta.. löytyi jakopäärempan jälkeen termostaatin välistä jolloin autossa meinas olla vähän vilpoinen kovalla pakkasella kun termostaatti ei sulkeutunut ollenkaan.
Re: 1.9TDI termostaatti asennettu väärinpäin?
Enpä kyllä sen tarkemmin katsellut tai kohdistellut asennuspaikkaa tuolle, pistin kiinni vaan. Alavesiletkun lämpötila-anturinkin (??) puhdistin, siinä oli mukava kellertävä kakkakerros päällä joka löytyi myös muualta järjestelmästä.
Eihän tuo 90-93 astetta vielä mikään katastrofi ole, mutta kun kuukauden päästä pitäis lähteä keskieurooppaan ja siellä on himpun verran rankemmat lämmöt ja ajonopeudet, pelkään vaan että tuo lähtee vielä tuostakin keulimaan.
Eihän tuo 90-93 astetta vielä mikään katastrofi ole, mutta kun kuukauden päästä pitäis lähteä keskieurooppaan ja siellä on himpun verran rankemmat lämmöt ja ajonopeudet, pelkään vaan että tuo lähtee vielä tuostakin keulimaan.
Re: 1.9TDI termostaatti asennettu väärinpäin?
Voithan kokeilla OEM termostaatilla jos olet epävarma tuon tarvike termostaatin toiminnasta.
Itsellä sen verran kokemusta noista tarviketermareista että en niitä omiin autoihin laita. Ovat sen verran epävarmoja verrattuna orkkiksiin. Hinta ero kuitenkin loppujen lopuksi pieni.
Itsellä sen verran kokemusta noista tarviketermareista että en niitä omiin autoihin laita. Ovat sen verran epävarmoja verrattuna orkkiksiin. Hinta ero kuitenkin loppujen lopuksi pieni.
Re: 1.9TDI termostaatti asennettu väärinpäin?
Tuohon lämpötilaan vaikuttaa jo pelkästään tuo waterwetter jos sitä ei aiemmin ole koneessa ollut.
Lämpöä siirtyy enemmän metallipinnoilta veteen ja kun vedenlämpö mitataan kannen päässä ni se vesi on kuumempaa koska se tuo paremmin sitä lämpöä pois koneesta.
Lisäksi kun termari (ja jäähdytysnesteen glykolipitoisuus) on vaihtunut niin pitääsin tuota lämpötilan muutosta ihan normaalina.
Ihan sama ilmiö kävi emännän 3C 1,9:ssä jakopäärempan + termarin vaihdon yhteydessä. Aiemmin lämmöt pyöri 87-89 ja rempan jälkeen ne on pyöriny 90-93.
Lämpöä siirtyy enemmän metallipinnoilta veteen ja kun vedenlämpö mitataan kannen päässä ni se vesi on kuumempaa koska se tuo paremmin sitä lämpöä pois koneesta.
Lisäksi kun termari (ja jäähdytysnesteen glykolipitoisuus) on vaihtunut niin pitääsin tuota lämpötilan muutosta ihan normaalina.
Ihan sama ilmiö kävi emännän 3C 1,9:ssä jakopäärempan + termarin vaihdon yhteydessä. Aiemmin lämmöt pyöri 87-89 ja rempan jälkeen ne on pyöriny 90-93.
Re: 1.9TDI termostaatti asennettu väärinpäin?
Ei ole ww:tä ollut ennen koneessa, itse olisin pähkäillyt asian juuri toisinpäin eli kansi kävisi viileämpänä koska enemmän lämpöä sitoutuu nesteeseen ja sitä kautta jäähylle. Asia selvä, ei sitten kai kannata lähteä aukomaan toimivaa systeemiä. Otetaan nyt varuiksi vielä vanha termari mukaan reissuun..
Re: 1.9TDI termostaatti asennettu väärinpäin?
Kyllä se kansi on viileämpi juuri sen takia et enemmän lämpöä siirtyy nesteeseen. Ja sen takia ne lämmöt on ylempänä kun sitä lämpöä on siirtynyt enemmän siihen nesteeseen.
Lämpötila-anturihan on heti kannen jälkeen joten kasvanut lämpötila kertoo siitä että lämpöä tuodaan enemmän pois nesteen mukana sieltä moottorista.
Lämpötila-anturihan on heti kannen jälkeen joten kasvanut lämpötila kertoo siitä että lämpöä tuodaan enemmän pois nesteen mukana sieltä moottorista.
Re: 1.9TDI termostaatti asennettu väärinpäin?
Nostellaampas tätä taas,
Kesä vaihtunut talveksi ja ongelmat päinvastaisiksi: Ei tahdo lämmöt nousta max.60km/h nurkkapyörittelyssä kuin 75 asteeseen, vasta 80km/h vauhdeissa päästään 87-90 asteeseen. Nämä siis ihan tarkkoja obd:n kautta katsottuja arvoja. Koko keula on teipattuna umpeen ja molemmat alasuojatkin löytyy, + nekin vielä konepellin lisäksi alumiinibutyylimatoilla pinnoitettuna maksimaalisen lämpöeristyksen takaamiseksi. Ei kai tuo waterwetter edelleenkään voi noin helvetin tehokkaasti johtaa lämpöä pois järjestelmästä, vika on pakko olla termarissa tai sitten liian ärhäkästi toimivassa viskossa?
Kesä vaihtunut talveksi ja ongelmat päinvastaisiksi: Ei tahdo lämmöt nousta max.60km/h nurkkapyörittelyssä kuin 75 asteeseen, vasta 80km/h vauhdeissa päästään 87-90 asteeseen. Nämä siis ihan tarkkoja obd:n kautta katsottuja arvoja. Koko keula on teipattuna umpeen ja molemmat alasuojatkin löytyy, + nekin vielä konepellin lisäksi alumiinibutyylimatoilla pinnoitettuna maksimaalisen lämpöeristyksen takaamiseksi. Ei kai tuo waterwetter edelleenkään voi noin helvetin tehokkaasti johtaa lämpöä pois järjestelmästä, vika on pakko olla termarissa tai sitten liian ärhäkästi toimivassa viskossa?
Re: 1.9TDI termostaatti asennettu väärinpäin?
Yläletkun lämpötilaa kesken ajomatkan tunnustelemalla selviää vuotaako termari. Auto lienee käsilaatikolla? Näyttääkö molemmat anturit samaa lukemaa?
Re: 1.9TDI termostaatti asennettu väärinpäin?
Keppivaihteisto, neliveto ja noin 2000kg ajomassa. Molemmat anturilukemat näyttää ihan identtistä, ja äsken tre-hki-tre motarilla ajellessa lämmöt jämähti samaan 92 asteeseen mitä kesälläkin, ei heilunut tai huojunut kuin asteen verran. Mutta taasen heti kun kaupunkiin päästiin niin alkoi lämmöt laskemaan.
Re: 1.9TDI termostaatti asennettu väärinpäin?
Eikös tuo ole ihan normaalia tdi:n käytöstä pakkaskelillä?
Maantiellä lämpö vielä riittää muttei enää pienemmissä nopeuksissa kun moottorin kuormitus pienenee. Lämmityslaite jäähdyttää moottorin.
Maantiellä lämpö vielä riittää muttei enää pienemmissä nopeuksissa kun moottorin kuormitus pienenee. Lämmityslaite jäähdyttää moottorin.
Re: 1.9TDI termostaatti asennettu väärinpäin?
Kirjotanpa ittekki tänne avautumisen. Omassa agr:ssä on aivan varmasti termostaatti oikeinpäin, miten sen muka sinne väärin ees sais.. Kolme vuotta sitte vaihdoin wahlerin ja hyvin toimi kunnes nyt alko jumia auki aika ajoin. Laitoin uuden gatesin termarin ja kas, ei lämmöt nouse viisarissa juurikaan. Todellinen lämpö siis luokkaa 60 astetta. Kiroilin itekseni ja tilasin uuden, seki gates. No nyt toimi sitte vähä paremmim, lämmöt 67-70 astetta ja molelmat piirit näyttää samaa. Voi jumalauta. Tilasin sitte erimerkkisen tarvikkeen. Nyt ku laskee sille termostaatille hintaa niin jos se nyt toimis tälle seuraavall niin sama hinta ois tullu varmaanki ku ois vieny vaan suoraan marmorille. Perkele.
En muuten enään koskaan elämässäni tilaa gates merkkistä termostaattia.
Voihan se jultsu tehä niinki että on koko ajan pikkusen raollaan, mutta silti osaa säätää lämpöä...?
En muuten enään koskaan elämässäni tilaa gates merkkistä termostaattia.
Voihan se jultsu tehä niinki että on koko ajan pikkusen raollaan, mutta silti osaa säätää lämpöä...?
Re: 1.9TDI termostaatti asennettu väärinpäin?
Kyllä se sitten kuitenkin tais olla sisätilojen lämmityksestä kiinni, vakiona tuo clima huutaa 4 tai 5 -pykälällä, sen kun pienentää kakkoseen niin kaupungissakin nousee jo päälle 80 asteeseen lämmöt. Ei maksa vaivaa kuitenkaan lähteä nyt sitä purkamaan ja tutkimaan..
Re: 1.9TDI termostaatti asennettu väärinpäin?
Millaiset lämpötilapyynnit sinulla sisälämpötilaan nähden on kun noin lujalla joutuu puhallin pyörimään?
Re: 1.9TDI termostaatti asennettu väärinpäin?
18 astetta pyynti, voipi olla että tuo huuutaa hoosiannaa siksi koska jalkatilan läppämoottori on vähän menettänyt elämänhaluaan ja jos siellä sensorit kertoo vain muutamaa plusastetta vaikka muualla ois jo päästy tavoitteeseen niin kaipa se jatkaa tohottamista..
Re: 1.9TDI termostaatti asennettu väärinpäin?
Mistähän nuo vaihtelut termareiden kans johtuu?
Vaihdoin tänä syksynä ~375tkm palvelleen orkkistermarin:
Wahler: Täysin susi
OEM: Toimi jotenkuten
Gates: Toimii täydellisesti!
Eli mun täytyy vaan antaa plussa Gatesille :) Auto lämpenee nopeasti, lämmöt(todelliset) pysyy 89-92 välillä.
Vaihdoin tänä syksynä ~375tkm palvelleen orkkistermarin:
Wahler: Täysin susi
OEM: Toimi jotenkuten
Gates: Toimii täydellisesti!
Eli mun täytyy vaan antaa plussa Gatesille :) Auto lämpenee nopeasti, lämmöt(todelliset) pysyy 89-92 välillä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa