Jetta BKD yliahtaa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

trz22
-
Viestit: 7
Liittynyt: 8.2.2016 10:37

Jetta BKD yliahtaa

ViestiKirjoittaja trz22 » 11.2.2016 16:22

Jetta BKD-moottorilla yliahtaa ja antaa vikokoodin p0234 "Alipainesäätö; säätöraja ylitetty - Jatkuva."

Ahdinpaine tyhjäkäynnillä on hieman vajaa 1000 Millibaria ja poljettaessa maksimi paine on 2600 Millibaria, eikä tähän tarvita läheskään täyttä kaasua. Pari kertaa isommassa vauhdissa kiihdyttäessä on tehot tippunu olemattomiin, mitään valoa ei syty. Turbo on oletettavasti vielä alkuperäinen, 260 tkm ajettu.

Varmaan jollakin ollut samat ongelmat? Miten olette saaneet kuntoon? Kaikki ehdotukset ovat tervetelluita, sillä auto pitäisi mahdollisimman nopeasti saada kuntoon.

EDIT: Turbo meni vaihtoon joulun aikohin ja hyvin on toiminut sen jälkeen.
Viimeksi muokannut trz22, 6.3.2017 12:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

persetinpersetti
-
Viestit: 101
Liittynyt: 31.3.2008 9:32

ViestiKirjoittaja persetinpersetti » 11.2.2016 16:48

Yleensä ne ahtimen siivet jumii ja turbon vaihto noilla kilometreillä todennäköisesti paras ratkaisu. Uuninpuhdistusaineella myös kuuluvat noita herkistelevän: kts. ketju "Mr Muscle käsittely toimii" Vaikka ahtimet ovat näissä kulutustavaraa, voihan vika olla myös jossain anturissa tms. Pakarin vierestä mahtuu etuvetoauton säätötankoa käpälöimään, jkuuluuliikkua sormivoimin n.3cm tai jotain, jos ei liiku niin siivet nakelissa.

trz22
-
Viestit: 7
Liittynyt: 8.2.2016 10:37

ViestiKirjoittaja trz22 » 11.2.2016 16:59

Kiitos vinkeistä! :)

Tuota Mr. Muscle -ketjua luettu ja sitä koitankin heti kun tilaisuus tulee. Myös säätötankoa pitää siis samalla koittaa.

Mahdollisimman vähän pitäisi rahaa pistää tähän korjaukseen, joten moniin arvailuihin ei oikein olisi varaa. Ei siis uskalla suoraan uutta turboa lähteä tilaamaan.

Mitä antureita tulisi katsoa? MAF, "N75", joitain muita? Myös niiden sijainti tässä autossa kiinnostaa.

samza
ffp jäsen
Viestit: 1616
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 11.2.2016 18:38

tuossa ehkä kaikista helpoin keino kattoa sitä säätötangon lliikettä, jos ei eloa ole niin sitä musclea vois ensiapuun koittaa tai sit jotain muita yllämainittuja..

https://www.youtube.com/watch?v=PeXINaXro8k

trz22
-
Viestit: 7
Liittynyt: 8.2.2016 10:37

ViestiKirjoittaja trz22 » 11.2.2016 18:44

Kiitoksia samza hyvästä linkistä! Tolla sen näkeekin helposti.

juha_j
-
Viestit: 55
Liittynyt: 13.8.2013 21:32

ViestiKirjoittaja juha_j » 11.2.2016 22:07

Omaan BKD:n turboon vaihdoin tämän. Linkki,

reilun 20tkm toiminut moitteetta. Jos tuota lähtee vaihtamaan niin tarkkana niiden 3:n ruuvin kanssa. Ovat M4 ja jollei irtoa helpolla niin lämpöä ja/tai irroitus spraytä.

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 12.2.2016 14:13

Miksi osalla kestää nuo ahtimet ja osalla sitten ei millään? Toki tiedän tapauksia jotka polkaisivat kaasua "möyräyttivät" ja heti moottori sammuksiin :O

jakep1982
-
Viestit: 17
Liittynyt: 23.1.2014 12:41

ViestiKirjoittaja jakep1982 » 12.2.2016 19:46

Taitaa tuo kesto olla tuurista kiinni ja kuun asennoista. Oma 2.0tdi Ocu lastutettu uutena. Alkuperäinen ahdin kesti karvan alle 200tkm. Ei heittänyt limp modeen, mutta pientä jumittelua oli havaittavissa ja turbon ääni alkoi parissa kuukaudessa voimistumaan huomattavasti koko ajan, joten vaihdettiin uusi Garretin alkuperäinen tilalle. Tämä turbo kesti alle 100tkm ja akseli napsahti poikki moottoritiellä. Vähän aikaa aikaisemmin kaverin Audista samanlainen Garretin turbo antautui hieman yli 100tkm ajettuna, akseli poikki tästäkin. Tämä oli alkanut jumittelemaan muutaman kympin ajettuna ja muskeli käsittely oli tähän pariin otteeseen tehty. Näiden tapahtumien johdosta, ei enää omaan autoon Garretin tekemää turboa tule. Vähän rupeaa liikaa pelimerkkejä menemään, kun saa vähintään sen touhutonnin laittaa 100tkm välein ja allekin, yhden mutkan vaihtamiseen.

Nyt paikoillaan Saksasta joku Artmaxin tekemä turbo ja 40tkm ajettu, hyvin pelaa ja ei ole ongelmia ollut. Hinta oli 400e ja tämä ei ole mikään puhdistettu ja uudelleen kasattu, vaan kokonaan uusi turbo. Kolme vuotta takuuta. Samaisesta firmasta, mistä tuon turbon tilasin, niin oli myös myytävänä 250e hintaan vuoden takuulla turboja, jotka on puhdistettu ja keskiosa vaihdettu, eli myytiin periaatteella vanha turbo sinne ja "uusi" tilalle. Tuo 400e on omasta mielestä ihan siedettävä hinta, jos kestää vaikka sen kolme vuotta, joka tekisi omilla ajoilla sen pikkasen vajaa 100tkm.

Jabe
-
Viestit: 268
Liittynyt: 23.12.2005 14:23

ViestiKirjoittaja Jabe » 12.2.2016 20:02

Tuon VNT säädön jumittumisen tuntee ihan persdynolla jos on ajanut autoa missä se toimii, toimiessaan teho tulee ulos tasaisesti eikä turbo viive ole mitenkään huomattava, jos taasen jumittaa, teho tulee jollain kierrosluvulla voimakkaasti, sen alapuolella on taas aika kuollutta.
Tuollainen jumittunut voi tuntua äkkiseltään tehokkaammalta kun on turbo viivettä.
Myös VCDS:llä voi tuota VNT säätöä ajaa, mutta ehkä helpompi tuon videon tapa.

juha_j
-
Viestit: 55
Liittynyt: 13.8.2013 21:32

ViestiKirjoittaja juha_j » 12.2.2016 21:35

Seuraavassa vain omia havaintoja...

Avasin jumittelevan BKD:stä peräisin olevan turbon. Paloittelu ja osien perusteellinen puhdistus, myös tuo siipi-rengas. Osat paikalleen, siipien vipuja hiplatessa 2-3 siipeä jumitti vaikka kaikki oli puhdistettu..

Pakopesään koneistetun pinnan ja tuon renkaan välinen välys on pieni. Renkaassa ei ole mitään puslaa tms. liukupintaa siiven ja vivun välisessa akselissa. Omassa tuon renkaan reiät olivat väljistyneet niin että siipi pääsi kallistumaan pakopesän pinnan ja tuon renkaan välissä. Pienen välyksen takia siipi jumitti, kun avasin paketin niin pakopesän pinnassa näkyi naarmut mihin siipien kärjet oli ottaneet kiinni. Ensin laitoin 0,2mm shimmit kolmen holkin päälle (mitkä määräävät välyksen) ja vivut alkoivat liikkua jumittelematta. Sitten löysin tuon siipi.renkaan ja vaihdoin sen ennenkuin turbo päätyi koneeseen paikalleen.

Joissakin voi olla toki nokea tukkeena, mutta kun avasin turbon, niin täytyy ihmetellä kuinka Mr.Muscle asiaan auttaa. EGR tai pakoputken aukosta tungettuna ei kyllä mene tuonne vivuston puolelle ainakaan, jossa omassa oli nokea jonkin verran. Mr. Mucsle saataa liottaa nokea noiden vipujen akseleista, mutta sinne ei pitäisi kertyä nokea jos autolla kiihdytellään tai ajetaan ripeästi jolloin koko liike rata on käytössä.

Jos turbo ei vuoda öljyä hulvattomasti läpi (öljyn kulutus) ja kikkailu ei huvita, niin mielestä ni vaihtoehdot ovat joko uusi siipirengas tai uusi turbo. Omani ostin parivuotta siten täältä:

Linkki silloin oli 599€ mutta tiivitesarja ja öljyputki olivat erikseen.

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

ViestiKirjoittaja HuHu » 13.2.2016 7:47

Hukkaako jäähdytinnestettä? Vuotava EGR tai kansi tekee hallaa turbon siiville. BKD:ssä on ollut kansia halki. Varsinkin jos osanumero lopuu A:han.

trz22
-
Viestit: 7
Liittynyt: 8.2.2016 10:37

ViestiKirjoittaja trz22 » 14.2.2016 13:21

Kokeilin nyt tuota säätötangon liikkumista. Kyllä siellä ainakin liikettä tapahtui suurin piirtein saman verran kuin tossa youtube-videossakin.


Miten juha_j, onko ton osan vaihtaminen ihan yksinkertainen homma? Itsellä ei mitään aiempaa kokemusta turboista. Oliko sulla vastaavat oireet silloin? Paljonko turbollasi ajettu?

En ole tarkemmin noita jäähdytinnesteen ja öljyn kulumisia seurannut. Kummatkin ainakin tällä hetkellä asteikoin keskivaiheilla.

Voiko tolla autolla nyt turvallisin mielin ajella kuitenkin pakolliset ajot vai voiko tulla pahaakin jälkeä huonolla tuurilla?
Viimeksi muokannut trz22, 3.4.2016 12:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

trz22
-
Viestit: 7
Liittynyt: 8.2.2016 10:37

ViestiKirjoittaja trz22 » 15.2.2016 13:13

Eikö vian pitäisi löytyä tuolta alipaineen puolelta? Sormi alipaine letkun päähän -> ahdot nousee, sormi pois -> ahdot laskee, alipaineletku takaisin alipaineakkuun -> ahdot nousee (eikä laske lainkaan). Letkut varmaan pitää käydä ensin läpi, mutta mitä sitten kannattaisi tutkia? Mikä ohjaa sitä alipainetta?

trz22
-
Viestit: 7
Liittynyt: 8.2.2016 10:37

Re: Jetta BKD yliahtaa

ViestiKirjoittaja trz22 » 2.3.2016 14:26

Eikö kellään ideoita?

Kävin kaikki letkut läpi, eikä mitään moitittavaa löytynyt. Kun otan sen alipaineakun letkun irti, ahdot eivät ainakaan tyhjäkäynnillä poljettaessa nousi enää kuin maksimissaan 1,3 barin kohdille. Letku kiinni ja taas nousee reilusti ahdot.

Vai voiko siltikin turbon siivet jumittaa?

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

Re: Jetta BKD yliahtaa

ViestiKirjoittaja MarcusS » 2.3.2016 22:12

ei välttämättä, mutta jos turbiinin ottopää on sulanut, vnt mutkalla - tapahtuu kuvailemasi asia hyvinkin selkeästi. Asian voi varmistaa, kun ahdin on pöydällä ja kurkkii pakosiiven lapojen välistä vnt:n ja turbiinin ottopään. Aika yleinen ilmiö on.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

Re: Jetta BKD yliahtaa

ViestiKirjoittaja tekki » 3.3.2016 21:10

Onko tiedossa mikä yleisimmin näissä aiheuttaa tuon sulamisen? Liika lämpö tieten mutta kuseva suutin, väärin tehdyt viritystoimet vai joku muu?

trz22
-
Viestit: 7
Liittynyt: 8.2.2016 10:37

Re: Jetta BKD yliahtaa

ViestiKirjoittaja trz22 » 3.3.2016 23:26

Tota ahdinta on vaikea lähtee kerrostalon pihassa irrottelemaan, mutta kun sopiva tilaisuus tulee päästä parempaan paikkaan tutkimaan, niin sen sieltä revin irti.

Onko kukaan koittanut mitä ahdoille toimivassa autossa tapahtuu tuon alipaineletkun irrottamisen jälkeen? Pitääkö niiden aina vähentyäkin?

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

Re: Jetta BKD yliahtaa

ViestiKirjoittaja MarcusS » 4.3.2016 10:24

Yleensä syy tähän on se, että moottorinohjaus ei ehdi siirtymään vikatilaan hallitsemattomien ahtopaineiden takia. Varsinkin vakkarilla ajellessa, ahtopaineen hallinta viallisella turbolla voi olla niin ja näin. Sitten yhtenäpäivänä lämpötila vaan nousee liiaksi, normaalin sopeutumisen seurauksena, jota ei kunnolla toimivan turbon kanssa tapahtuisi. Turbiinin sulamisen toteaminen, vaikka turbo olisikin pöydällä, on purkamatta hieman hankalaa. Lapojen välistä pitäisi osata nähdä, suht.kapeasta raosta se ottopää.
Juuri eilen vaihdettiin vastaavan rikon vuoksi Passat BKP:n ahdin.

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

Re: Jetta BKD yliahtaa

ViestiKirjoittaja dosetti » 8.3.2016 16:39

Itsellä nyt toinen alkuperäinen ahdin rikki ja kolmatta menossa tilalle. Eka kesti 160tkm (josta 50tkm mrmusclen avulla) ja toinen 55tkm. Nyt ennen kolmannen asentamista olisi kiva tietää, mikä näitä rikkoo, kuuluu kysymys: millä keinolla se syy löytyy? Mitä kaikkea pitää käydä läpi autosta? Egr on tulpattu, joten viallisen egr aiheuttamat ongelmat ohitettu. Öljynvaihtoväli 10-15tkm 507-öljyllä, ei poljettu kylmänä ja jälkikäyttöä jos vähänkin tuntuu siltä. Autossa mieto ohjelma, jolla saatu vääntökäyrää laakeammaksi, 170hp/380Nm. Onko ohjelmassa syy? Millä sen selvittäisi? Tosin näitä on mennyt samalla tavalla ilman ohjelmointejakin.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

Re: Jetta BKD yliahtaa

ViestiKirjoittaja leinoan » 8.3.2016 19:33

Ahtopainemittari on kova sana. Itsellä borassa jumitus ilmenee ainoastaan ahtojen karkaamisena. Hetkellisesti jopa 2.2. bar. 80.000 km/ 3 v sitten tein muckel käsittelyt ko.ongelman vuoksi ja ongelma pysyi poissa kunnes se alkoi jälleen pari päivää sitten. Käsittely ja taas pysyy pyydetyssä1.2 mikä sinne aikoinaan on ohjelmoitu.
Tarkoitan siis sitä,että ellei mittaria ole niin saattaapi ajella autuaallisen tietämättä yli 2 bar ahtoja kiihdytyksissä ja sitä se möykky ei kauaa kestä. Viitosellä ei ylittänyt tuota 1.6 safe mode rajaa vielä kertaakaan ja sen ahtorajan pitää käsittääkseni ylittyä käsittääkaeni 10 sek.ennenkuin mode paukahtaa päälle.

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

Re: Jetta BKD yliahtaa

ViestiKirjoittaja dosetti » 9.3.2016 12:22

Ahtopainemittari voisi tosiaan olla aika hyvä lisä. Onkohan se sitten vain niin, että joillakin on moottorissa joku yksittäinen muu vika, joka rikkoo ahtimen ennenaikaisesti? Jollakin on suutinvika, öljysihti tukossa, öljyn menoputki tai paluuputki tukossa, katalysaattori tukossa, ahtoputki vuotaa, egr venttiili jumissa auki, egr-jäähdytin vuotaa nestettä, longlife-huoltoväli, purkkaviritys/ pd-koneen "evrymodi", huolimaton käyttö kylmänä/lämpimänä.. Joku noista olisi lyhentänyt ahtimen kestoikää. Sitten heillä, joilla ahdin kestää, kaikki nuo on sattumoisin täysin kunnossa? Jos näin on, niin ei minusta tämä bkd-moottori kauhean "kestävä tai luotettava" kone ole. Joka tapauksessa vnt jumittaa jossain vaiheessa, ennemmin tai myöhemmin.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

Re: Jetta BKD yliahtaa

ViestiKirjoittaja leinoan » 13.3.2016 17:22

Ohjelmoinnin jälkeen huomasin, että nopeammin ne ahdot karkasi kartalta. Tietysti näin koska saahan se soppaakin paremmin. Eli kun joku asia ei ole kohdallaan niin ohjelmoidun saa kyllä nopeammin säpäleiksi ja siksi tuo mittari on itsellä ainakin pakko asentaa seuraavaankin kulkineeseen jos sitä ohjelmoi. Möykky vaan sulaa kun pakopaineet ja lämmöt nousee riittävän suuriksi. Oli syynä sitten ahtopaineventtiili, jumettavat siivet tai joku letkuvika.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa