T5 ei kiihdy kunnolla

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

cordo-00
-
Viestit: 89
Liittynyt: 4.9.2006 17:44

T5 ei kiihdy kunnolla

ViestiKirjoittaja cordo-00 » 5.2.2016 19:27

Potilaana on T5 2.5Tdi AXD vm. 2004. Auto ei tunnu kiihtyvän kovin hyvin. Aikaisemmin kiihtyi parhaimmillaan lentävällä lähdöllä 80-->120km/h 14 sekuntiin. Nyt kiihtyi 73-->113km/h 26 sekuntiin eli vikaa tuntuu kovasti olevan.

Vikakoodeja ei anna, joskus antaa vikakoodin kampiakselin asentotunnistimesta. Kävin vag-comin kanssa ajelulla ja seuraavat excelit sain pihalle:
https://drive.google.com/file/d/0BwasyI ... sp=sharing

Jos oikein tulkitsin, niin toteutunut maf-arvo nousee parhaimmillaan 1000mg/str. Myös absoluuttinen paine nousee parhaimmillaan 2.37 bariin noin 2500rpm:llä. Jostain syystä nämä arvot sitten tippuvat kierroksia lisättäessä.

Mihinkään vikamoodin ei näytä menevän. Veto ei lopu kuin seinään, vaan pikkuhiljaa hyytyy kierrosten noustessa.

Suuttimien korjausarvot pysyvät -1 ja +1 välissä. Testasin arvot myös kiihdytyksessä:
https://drive.google.com/file/d/0BwasyI ... sp=sharing

Mistä päin pitäisi lähteä hakemaan vikaa? Voiko syyllinen olla maf, vaikka näyttää tulevan isohkoja lukemia? Vai voisko vika olla polttoaineen syötössä eli ei jostain syystä saisi riittävästi soppaa?

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 5.2.2016 19:50

Eikös näissäkin ollu VNT-fööni? Mitenkä se heräilee alakierroksilla, seuraako toteutumat pyyntiä? Jos VNT takkuilee niin se voisi aiheuttaa tuon että ahdot laskee kierrosten noustessa kun mekanismi ei pääse liikuttamaan siipiä.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 5.2.2016 21:54

Äkkiseltään VNT-vian pitäisi laittaa moottori vikatilaan. Ahtopaine alittuu tai ylittyy.

Kilsoista olisi hyvä mainita, tässäkin varmaan yli 300 tkm?
Nokka-akseli ja nostimet ovat kulutustavaraa, kannattaa ainakin tarkastaa.

cordo-00
-
Viestit: 89
Liittynyt: 4.9.2006 17:44

ViestiKirjoittaja cordo-00 » 6.2.2016 8:23

Mittarissa on 670tkm. Nokka-Akseli ja nostimet on vaihdettu 120tkm sitten.

Tuon logituksen perusteella ahtopaine seuraa aika mukavasti pyyntiä. Pyyntikin menee aika pieneksi isommilla kierroksilla.

sprint
-
Viestit: 84
Liittynyt: 26.8.2003 16:03

ViestiKirjoittaja sprint » 6.2.2016 10:47

Onko ilmanputsari millaisessa kunnossa, jos ilma vaikka loppuu. Toisena tulee mieleen että onkohan EGR karstoittunut ettei lautanen mene kiinni. Puhtaita arvauksia nämä.

cordo-00
-
Viestit: 89
Liittynyt: 4.9.2006 17:44

ViestiKirjoittaja cordo-00 » 6.2.2016 12:39

Egr on tulpattu metallilätkällä. Ilmanputsaria ei just nyt olla vaihdettu, mutta vika on ollut päällä jo vuoden, jonka aikana kyllä vaihdettu, mutta ei ole ollut vaikutusta.

sprint
-
Viestit: 84
Liittynyt: 26.8.2003 16:03

ViestiKirjoittaja sprint » 7.2.2016 13:05

MAF:n voisi kyllä katsoa onko kuinka törkyinen. Voi kyllä aiheuttaa ilmeisesti tuollaista. Liikkuuko turbon painekellon tanko jouheesti? Epämääräisiä ilmavuotoääniä ei ilmeisesti ole?

cordo-00
-
Viestit: 89
Liittynyt: 4.9.2006 17:44

Re: T5 ei kiihdy kunnolla

ViestiKirjoittaja cordo-00 » 4.3.2016 12:18

Ilmamäärämittarin vaihdoin juuri uuteen Boschiin. Hivenen tuli parempi, mutta kiihdytys 80-->120km/h otti aikaa 25 sekuntia. Eli aika kaukana 14 sekunnista.

Voisko syynä olla se, ettei kone saa riittävästi löpöä? Voisko tankkipumppu olla syyllinen? Tietysti tandempumppu on myös epäiltynä.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

Re: T5 ei kiihdy kunnolla

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 4.3.2016 19:06

Pitäs kattoo paljo on ahtopaineiden pyynti/toteutus. Toihan ahtaa n.1 bar 2000-3500rpm. Ei ny muista paljon tos pitäs olla mut aika oikeelta kuulostaa. Pakoputki jos ois tukossa ni se näkyis kyl ahtopaineissa. Tandempumpun ja siirtopumpun paineet pystyy kyl mittaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 29 vierailijaa