AKN 2.5tdi V6 Passat - tyhjäkäynti korkea

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Jeep-Ukko
-
Viestit: 29
Liittynyt: 15.7.2012 14:10

AKN 2.5tdi V6 Passat - tyhjäkäynti korkea

ViestiKirjoittaja Jeep-Ukko » 6.10.2015 20:09

Katsastusmies mainitsi päästötestin yhteydessä, että tyhjäkäynti on 1000 rpm ja suositus olisi noin 800 rpm.
Antoi kuitenkin hyväksytyn, mutta suullinen maininta, että olisi hyvä asiaa tutkia.

En ollut edes asiaan isommin kiinnittänyt aikasemmin huomiota, kuitenkin moottorin ominais käynti on melko kovan kuuloista, (ja muutenkin auto suurimmaksi osaksi emännyyden ajossa).
Vuosi sitten edellisessä katsastuksessa ei ollut tyhjäkäynnissä vikaa, tai ainakaan ei ainakaan mainittu.

Syöttöpumppu on parivuotta sitten vaihdettu Laakkosella, uskoisin, että on silloin asentaja asian huomioinut ja ollut ok ~800 rpm. Kun ei vaan muista milloin kierrokset on alkanut nousemaan.

Tutulla on VCDS, joten piuhaa jossain vaiheessa laitetaan kiinni, mutta moottorin tietokone ei varmaan tunnista varsinaiseksi viaksi??
Joten pitäisi varmaan vähän osata katsoa eri arvoja, mikä on pielessä.
Mitkä kaikki asiat tyhjäkäyntiin voisi vaikuttaa??

Ensimmäisenä itselle tulisi mieleen lämpötila, luulee moottori käyvän kylmänä.
Mittaristo tunnistaa 90 astetta. Mitä lie ECUlle menee?
Saako Passatin (2001) ilmastointi paneelin kautta arvoja näkyviin?
(ainakin yhden mallin audista (1997) sai, mutta tässä on erilainen paneeli)

Voiko ilmamassa-anturi vaikuttaa tyhjäkäyntiin?
Toki ajaessa toimii normaalisti, ei nyi, jne.
Tai joskus kyllä tuntuu, että olisi vähän kuminauhamainen 1500~2000 rpm tienoolla kun lähtee oikein kunnolla vedättään, vähän niin kuin että ahdot nousisi hitaasti.
Mielessä on käynyt, että ilmamassan voisi joskus vaihtaa kokeilu mielessä, että olisiko vetoon vaikutusta.
Tässähän on Karalan tekemä lastu, joten voisi kuvitella, että tehty sillai, ettei selkeää notkahdus kohtaa olisi, vaan lähtisi tasaisesti vetämään?
(tai ymmärtääkseni lastu on "vastaavanlaisen tehtaan tehokkaimman Audin ohjelma")
Tuo kuminauha tunne kyllä oli jo vanhallakin pumpulla ja heti uuden pumpun asennuksen jälkeen. Ilmamassa anturia ei ole kertaakaan meillä ollessa vaihdettu.
Voi toki olla, että syöttöö on niin reilusti, että kone vain meinaa tuhkehtua, ennen kuin ahdot kerkiää nousta, nimittäin mustaa tulee putkesta kun kunnolla vedättää.
"Normaali ajossa", rauhallisesti kiihdytellessä, ei puske mustaa ja ei ole niin kuminauhamainen.
Toki juuttuva siipinen turbo voisi tehdä tepposia, vika koodia ei tule näyttöön mitään. Ja kyllä käyttö tanko liikkuu.

Tuohon tyhjäkäyntiin.
Olisiko sitten syöttöpumpussa alkavaa vikaa, taas.
Määränsäädin, tai jotain...

Alipainettahan tuo pumppu ei käytä...?
Muutama vuosi sitten jarrutestissä katsastusmies mainitsi, että alipaine katoaa ja jarrut menee tehottomaksi, sai silti hyväksyttyjä arvoja, ja vain suullinen huomautus.
Eipä ole tullut tutkittu, onko vuotoja tai alipainepumppu menossa, kun normaali ajossa ei kerkiä huomata.
Tyhjäkäynnillä pitkään jarrutteleessa, kuten jarrudynolla sen huomaa, mutta ei ole sen jälkeen maininnut, vaikka pari katsastusta jo taas ollut.
Kumminkos päin se turbon siivet liikkuu alipaineella ja jousikuorma painaa toiseen asentoon, ahtaa vai ei ahda... jos tuossa ~1500 kierroksen kohdilla alipainetta niin vähän, ettei kuitenkaan liiku siivet heti tarpeeks...

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 6.10.2015 20:35

Koneen lämpötila-anturi on näissä mielestäni kaksi-piirinen(4-napainen). Toisesta tieto mittaristoon, ja toisesta moottorinohjaimelle. Kannattaa siis tarkistaa vcds:llä moottorin lämpötilan näyttämä. Jos anturi rikki, näkyy kentässä muistaakseni jokin -4x lämpötila. Tässä tapauksessa moottori käy korotettua tyhjäkäyntiä.

Näet myös vcds:llä mittaristoon (instruments) kirjautumalla anturilta tulevan arvon, jonka mittaristo näyttää. Näitä voit vertailla.

Mikäli anturi näyttää vcds:n näyttämien mukaan rikkinäiseltä, kannattaa myös tarkistaa anturille tuleva johdotus ennenkuin syöksyy uutta anturia ostamaan. Ei olisi ensimmäinen tapaus kun johto on nitkunnut poikki liittimen likettyviltä.

diffas
-
Viestit: 874
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 8.10.2015 9:38

Korottunut tyhjäkäynti voisi hyvin viitata lämpötila-anturiin, kun kylmänä konetta käytetään korkeimmilla kierroksilla jälkihehkun aikana. Myös karkeampi käyntiääni omalta osaltaan viittaa semmoiseen, koska ennakoita laitetaan reilusti lisää kylmänä. Koneen lämpöanturi on syöttöpumpun vieressä, edestä katsottuna, vasemmalla, pystyssä. Oisko liitin väriltään vihreä. Senhän voisi koittaa vaihtaa ensin.

Ja softassa ei voida puhua tehokkaamman moottorin softasta, kun ovat ihan eri ecuilla. MSA15 vs. EDC15. Periaatteessa voi sisältää saman verran syöttöä, ahtoa ja ennakkoa.

Ilmamassat ja ahtopaineet kannattaa tsekata ajon aikana ja mitä lukemia tulee. Itsehän oon koko maffin deletoinut omasta, joten pelkkä ahtopaine ohjattu.

Jeep-Ukko
-
Viestit: 29
Liittynyt: 15.7.2012 14:10

ViestiKirjoittaja Jeep-Ukko » 26.10.2015 16:53

Eipä tullut VCDS:llä tutkittua.

Kävin fiksuksesta hakeen lämpöanturin 20e.
Vaihdoin ja vika poistui.

Oli ihan silmin nähtävä vikakin, kun moottorin suoja muovin poisti.
Liitin oli märkä jäähdytin nesteestä, oli anturi päästänyt sisäisesti liitin nastoja pitkin nesteet läpi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 38 vierailijaa