VW T4 111kw vm 2002 välillä tehot hukassa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

JTL
-
Viestit: 42
Liittynyt: 26.1.2015 8:52

VW T4 111kw vm 2002 välillä tehot hukassa

ViestiKirjoittaja JTL » 1.10.2015 6:50

Nyt on mysteeri vika ainakin minulle, hyviä vian etsintä ehdotuksia??
eli tekee satunnaisesti(yleensä 1-2krt/pvä) sellasta että moottori jarrutuksen jälkeen(yleensä kun pääsee risteyksestä pysähtymättä) niin moottori ei vedä sit yhtään! saa kierrättää vaikka 4500rpm saakka niin ei tuu vetoja, mutta kun nostaa hiukan kaasusta ja painaa uudestaan niin heti rupee vetään tai sit kun vaihtaa vaihdetta niin rupee vetään!?! eli ei tarvii sammuttaa että vika poistuu. mitäs ekana kannattas ruveta tutkiin??

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 1.10.2015 7:24

Lukea vikakoodit.

JTL
-
Viestit: 42
Liittynyt: 26.1.2015 8:52

ViestiKirjoittaja JTL » 1.10.2015 8:13

luettu on, eikä sillon ainakaan ollut koodeja, pitää taas uudestaa.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 1.10.2015 9:08

Poljinkatkaisimien toiminta kannattaisi tsekata testerillä

JTL
-
Viestit: 42
Liittynyt: 26.1.2015 8:52

ViestiKirjoittaja JTL » 1.10.2015 9:41

tarkoitatko jarrupoljin? sehän tosiaan tuli vaihdettua uuteen keväälä....

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 1.10.2015 10:48

Sähkökaasullisessa autossa molempien polkimien (kaasu ja jarru) yhtäaikainen painaminen aiheuttaa vikatilan.

Jarruvalokytkimen vika tai väärä säätö saattaisi tuon vikatilan tehdä.

***
Myös kytkinpolkimella on oma katkaisija (ainakin jos autossasi on vakkari). Senkin toiminnan näkee testerillä, muistaakseni mitta-arvoryhmässä 6.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 1.10.2015 16:08

Jarrun ja kaasun painaminen yhtäaikaa ei aiheuta vikatilaa eikä jätä vikakoodia, mutta kierrokset eivät nouse kuin yleensä 1200rpm asti. Jos oikein ymmärsin eka postauksesta, ilmeisesti sai kierrätettyä 4500rpm asti mutta voiman puutetta on?

JTL
-
Viestit: 42
Liittynyt: 26.1.2015 8:52

ViestiKirjoittaja JTL » 2.10.2015 6:08

Juurikin näin! kiertää ihan loppuun saakka mutta ihan tehoton, ja tosiaan herää heti kun nostaa kaasusta ja painaa uudestaan:( siis ihan sen olonen kun ei ahtaisi yhtään, mutta kun ei taas tule yhtään sauhuakaan putkesta...

JTL
-
Viestit: 42
Liittynyt: 26.1.2015 8:52

ViestiKirjoittaja JTL » 6.10.2015 20:33

Ei selvii mikä vikana... Pitää varmaa asentaa ahtopainemittari että näkee miten ahdot menee, oisko mahollista että hukkaportti jää auki jostakin syystä?

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 6.10.2015 21:27

Ei sinun autossasi ole hukkaporttia. VNT-ahdin kyseessä.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 7.10.2015 6:40

Todennäkösesti se ei ahda, jos ei vetojakaan ole. Ja vedot palautuvat täysin normaaleiksi, kun käytät kaasua ylhäällä, moottorijarrutuksen puolella, ja painat uudelleen? Ettei jäisi sammutusläppä(kaasuläppä) jumiin kiinni/melkein kiinni? Tuon läpänhän se kääntää kiinni aina moottorijarrutusta tehdessä.
Ei se VNT-siivikon jumitteleminenkaan poissuljettua tietty ole.

Millä vikakoodit on luettu? Lue VCDS:llä, jos et ole sellaista käyttänyt jo. Moni "pilipalilukija" ei näytä / osaa lukea lähellekään kaikkia volkkarin koodeja.
Ahtopaineet, pyydetyt ja toteutuneet mitta-arvot yms saat myös VCDS:llä katsottua, ei tarvitse mitään mittareita ruveta asentamaan. Mm. sen kaasuläpän asennon taitaa nähdä VCDS:llä.

JTL
-
Viestit: 42
Liittynyt: 26.1.2015 8:52

ViestiKirjoittaja JTL » 7.10.2015 7:23

erittäin hyvä juttu toi sammutusläppä, tosiaan veto palautuu heti kun hiukan nostaa kaasusta!! maalaisjärjellä ajateltuna vois hyvin olla siinä häiriöö... mikäs sitä ohjaa? pitää tutkia sitä läpän toimintaa. ei kyllä yhtää tunnu siltä että ahtimen siivet jumittas ja kyllä ne taitas jäädä auki jos jäis jumiin...

P. Lanttola
-
Viestit: 63
Liittynyt: 15.9.2003 17:55

ViestiKirjoittaja P. Lanttola » 7.10.2015 13:17

Yksi mahdollinen vikapaikka voisi myös olla syöttöpumpusta määränsäädin, joka on siinä heti päällimmäisen kannen alla. Ainakin ihan toisenmerkkinen moottori vastaavalla pumpulla teki vähän samaa, jos kävi pitemmän aikaa tyhjäkäyntiä ja lähti liikkeelle niin aluksi oli tehot ihan hukassa, mutta seuraavalla tai kolmannella polkaisulla alkoi toimia ihan normaalisti ja määränsäätimen putsamisella vaiva katosi.

Edit: Siis jos tuossa on vielä samanlainen jakajapumppu kuin vanhemmissa 2.5 TDI koneissa.
Viimeksi muokannut P. Lanttola, 7.10.2015 17:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 7.10.2015 16:07

Jos tuossa on samantapainen egr/sammutusläppäasetelma kuin neloskoneessa niin on hyvinkin mahdollista että se läppä on niin karstoittunut, että takertelee välillä. Just viikonloppuna yhden puhdistin (ei tietoa onko oireilu kun irrallisena sen ostin).

JTL
-
Viestit: 42
Liittynyt: 26.1.2015 8:52

ViestiKirjoittaja JTL » 7.10.2015 20:08

Mites se sammutusläppä, pitäskö liikkua kun käynnistaa moottorin tai kun kaasuttaa(reilusti) auton paikallaa ollessa? Katselin sitä äskön ni ei ainakaan liikuu mihenkä, sehän on tosiaan alipaineella toimiva! Karstaa siellä ei pitäs olla, kansi ja imusarja putsattu 60tkm sitten ja egr tulpattu samalla.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 8.10.2015 7:37

Kyllä sen mun mielestä pitäisi aueta, kun auton käyntiin lyö. Sammuttaessa se sit kääntyy kiinni ja auto sammuu nätimmin. Eli käytännössä sen pitäisi olla kiinni vain kun käännät virrat pois ja moottorijarrutuksessa? Ei oo kyllä ihan 100% varmuutta näistä alipainetoimisista, mutta näin sähkötoiminen ainakin tekee. Kai se alipainetoiminen tekee saman, alipaineohjauksella vain.
Tuossahan se on EGR-venttiilin kanssa samassa rungossa? Ettei olisi kuitenkin karstaa? Liikkuuko läppä sormineen tökkimällä tai tangosta liikuttamalla helposti?

JTL
-
Viestit: 42
Liittynyt: 26.1.2015 8:52

ViestiKirjoittaja JTL » 8.10.2015 11:49

no niin, nyt sain todettua että sammutusläpän sulkee hetkellisesti alipaine kun moottorin sammuttaa, muuten läppä on auki kokoajan.

JTL
-
Viestit: 42
Liittynyt: 26.1.2015 8:52

ViestiKirjoittaja JTL » 8.10.2015 20:24

Tutkiskelin taas portteria... Auton käydessä kun irrottelee vnt kellolta letkua(alipainekello vetää kun käy joutokäyntiä, oikein?) niin ainakin vipu liikkuu ihan moitteetta laidasta laitaan, en tiä mistä ajatus mutta tulppasin alipaineen n75 venttiililtä ja koeajolle niin moottorin veto tuntu ihan samalta kun vikaa tehdessä, vika kummiski venttiilissä? No päätin sit vaihtaa n75 ja egr venttiilin päittäin ni katotaa mitä tekee aamulla kun ajelee töihin.

JTL
-
Viestit: 42
Liittynyt: 26.1.2015 8:52

ViestiKirjoittaja JTL » 9.10.2015 20:48

Ei vaikutusta venttiilien ristii vaihdolla:-( ihansaman tekee edellee... Nyt kun oikein asiaa seurannut ni 90% 2-vaihteella vika...

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 9.10.2015 22:46

Mites alipainepumppu, pitääkö meteliä? Onko jarruissa tehoa (tehostin)?
Alipainehävikki siis ajatuksena

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 9.10.2015 23:04

Kannattanee varmaan hommata se ahtopainemittari, sillä kun voi mitata myös sitä alipainetta... esim ennen ja jälkeen n75 venttiilin niin näkee tapahtuuko siellä jotain poikkeavaa silloin kun vedot katoaa

Kiku
-
Viestit: 529
Liittynyt: 1.10.2003 14:20

ViestiKirjoittaja Kiku » 10.10.2015 8:15

Mun edellinen Caravelle teki kuta kuinkin samoja oireita. Satunnaiseen vikaan auttoi jostain syystä imusarjalta eculle (map?) menevän letkun puhdistus ja päistä ottamalla pieni pätkä pois (tiivis liitos).
Teki joskus myös oiretta että vaihteilla 4 ja 5 ei kulkenut kuin 130kmh(joo ylinopeus) mutta kaasua nostamala alkoi taas vetää normaalisti. Tuo viimeisin ongelma poistui kun ajettiin ecuun uusi ohjelma.

JTL
-
Viestit: 42
Liittynyt: 26.1.2015 8:52

ViestiKirjoittaja JTL » 10.10.2015 10:11

Alipainepumppu ihan ok. Pitää varmaa viritellä mittari vaan ni näkee mitä tapahtuu paine/alipaine puolilla ku vika iskee. Alipaineletkuja oon vaihdellu uusiin jo, ecun letku pitää viä katsoo sit.

JTL
-
Viestit: 42
Liittynyt: 26.1.2015 8:52

ViestiKirjoittaja JTL » 12.10.2015 20:31

Asensin alipainemittarin, n75 ohjailee ihan miten sattuu välillä vnt kelloo, alipaine hukkuu välillä kokonaan ja seilailee ylös-alas vaikka ajaa tasakaasulla tasasella tiellä( huomaakin miten veto aaltoilee),ja kun veto hukkuu kiihdyttäessä risteyksestä niin alipaine vallan hukassa, taas kuitenkin väliilä kun moottori toimii niinkun pitäisi ni alipaine toimii ihan niinkuin maalaisjärken sopii... Tosiaan kyl viä paikalla se egr ohjauksen venttiili. Mikäs sit vois sotkee sen n75 ohjauksen?

JTL
-
Viestit: 42
Liittynyt: 26.1.2015 8:52

ViestiKirjoittaja JTL » 13.10.2015 6:45

Nyt aamulla kun ajelin töihin ni siirsin alipaine mittauksen ennen n75 venttiiliä ni sinne ainakin tulee ihan tasanen alipaine kokoajan.

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 13.10.2015 13:22

joskus kummajaisia on aiheuttanut rikki oleva takaiskuventtiili alipainelinjassa

JTL
-
Viestit: 42
Liittynyt: 26.1.2015 8:52

ViestiKirjoittaja JTL » 14.10.2015 10:54

No niin, senjälkeen kun selvisi että alipaine seilailee ihan laidasta laitaan ni epäilin ensimmäisenä johto vikaa... sellasta en löytänyt(heiluttelin ja revin johtoja autonkäydessä ja seurasin vnt kelloo samalla) en tiä mistä tuli ajatus irrottaa ahtopaineanturi ja se oli hiukan likaisen näkönen, brakleenilla ja paineilmalla puhtaaksi ni jopas rupes pysyyn alipaineet kohillaa, nyt ajettu ongelmitta jo 100km...

snowman
-
Viestit: 257
Liittynyt: 25.7.2003 15:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja snowman » 25.10.2015 21:56

Itsellä oli vähän vastaavaa, mutta oireena oli tukkoinen meno ja savutus aina välillä. Tyhjensin katin ja nyt toimii moitteetta, eli katti oli ihan tukossa ja se ahdisti. Enää ei edes savuta isommilla kierroksilla...


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 26 vierailijaa