VW T4 111kw vm 2002 välillä tehot hukassa
Valvoja: ffp jäsenet
VW T4 111kw vm 2002 välillä tehot hukassa
Nyt on mysteeri vika ainakin minulle, hyviä vian etsintä ehdotuksia??
eli tekee satunnaisesti(yleensä 1-2krt/pvä) sellasta että moottori jarrutuksen jälkeen(yleensä kun pääsee risteyksestä pysähtymättä) niin moottori ei vedä sit yhtään! saa kierrättää vaikka 4500rpm saakka niin ei tuu vetoja, mutta kun nostaa hiukan kaasusta ja painaa uudestaan niin heti rupee vetään tai sit kun vaihtaa vaihdetta niin rupee vetään!?! eli ei tarvii sammuttaa että vika poistuu. mitäs ekana kannattas ruveta tutkiin??
eli tekee satunnaisesti(yleensä 1-2krt/pvä) sellasta että moottori jarrutuksen jälkeen(yleensä kun pääsee risteyksestä pysähtymättä) niin moottori ei vedä sit yhtään! saa kierrättää vaikka 4500rpm saakka niin ei tuu vetoja, mutta kun nostaa hiukan kaasusta ja painaa uudestaan niin heti rupee vetään tai sit kun vaihtaa vaihdetta niin rupee vetään!?! eli ei tarvii sammuttaa että vika poistuu. mitäs ekana kannattas ruveta tutkiin??
Sähkökaasullisessa autossa molempien polkimien (kaasu ja jarru) yhtäaikainen painaminen aiheuttaa vikatilan.
Jarruvalokytkimen vika tai väärä säätö saattaisi tuon vikatilan tehdä.
***
Myös kytkinpolkimella on oma katkaisija (ainakin jos autossasi on vakkari). Senkin toiminnan näkee testerillä, muistaakseni mitta-arvoryhmässä 6.
Jarruvalokytkimen vika tai väärä säätö saattaisi tuon vikatilan tehdä.
***
Myös kytkinpolkimella on oma katkaisija (ainakin jos autossasi on vakkari). Senkin toiminnan näkee testerillä, muistaakseni mitta-arvoryhmässä 6.
Todennäkösesti se ei ahda, jos ei vetojakaan ole. Ja vedot palautuvat täysin normaaleiksi, kun käytät kaasua ylhäällä, moottorijarrutuksen puolella, ja painat uudelleen? Ettei jäisi sammutusläppä(kaasuläppä) jumiin kiinni/melkein kiinni? Tuon läpänhän se kääntää kiinni aina moottorijarrutusta tehdessä.
Ei se VNT-siivikon jumitteleminenkaan poissuljettua tietty ole.
Millä vikakoodit on luettu? Lue VCDS:llä, jos et ole sellaista käyttänyt jo. Moni "pilipalilukija" ei näytä / osaa lukea lähellekään kaikkia volkkarin koodeja.
Ahtopaineet, pyydetyt ja toteutuneet mitta-arvot yms saat myös VCDS:llä katsottua, ei tarvitse mitään mittareita ruveta asentamaan. Mm. sen kaasuläpän asennon taitaa nähdä VCDS:llä.
Ei se VNT-siivikon jumitteleminenkaan poissuljettua tietty ole.
Millä vikakoodit on luettu? Lue VCDS:llä, jos et ole sellaista käyttänyt jo. Moni "pilipalilukija" ei näytä / osaa lukea lähellekään kaikkia volkkarin koodeja.
Ahtopaineet, pyydetyt ja toteutuneet mitta-arvot yms saat myös VCDS:llä katsottua, ei tarvitse mitään mittareita ruveta asentamaan. Mm. sen kaasuläpän asennon taitaa nähdä VCDS:llä.
erittäin hyvä juttu toi sammutusläppä, tosiaan veto palautuu heti kun hiukan nostaa kaasusta!! maalaisjärjellä ajateltuna vois hyvin olla siinä häiriöö... mikäs sitä ohjaa? pitää tutkia sitä läpän toimintaa. ei kyllä yhtää tunnu siltä että ahtimen siivet jumittas ja kyllä ne taitas jäädä auki jos jäis jumiin...
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 15.9.2003 17:55
Yksi mahdollinen vikapaikka voisi myös olla syöttöpumpusta määränsäädin, joka on siinä heti päällimmäisen kannen alla. Ainakin ihan toisenmerkkinen moottori vastaavalla pumpulla teki vähän samaa, jos kävi pitemmän aikaa tyhjäkäyntiä ja lähti liikkeelle niin aluksi oli tehot ihan hukassa, mutta seuraavalla tai kolmannella polkaisulla alkoi toimia ihan normaalisti ja määränsäätimen putsamisella vaiva katosi.
Edit: Siis jos tuossa on vielä samanlainen jakajapumppu kuin vanhemmissa 2.5 TDI koneissa.
Edit: Siis jos tuossa on vielä samanlainen jakajapumppu kuin vanhemmissa 2.5 TDI koneissa.
Viimeksi muokannut P. Lanttola, 7.10.2015 17:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mites se sammutusläppä, pitäskö liikkua kun käynnistaa moottorin tai kun kaasuttaa(reilusti) auton paikallaa ollessa? Katselin sitä äskön ni ei ainakaan liikuu mihenkä, sehän on tosiaan alipaineella toimiva! Karstaa siellä ei pitäs olla, kansi ja imusarja putsattu 60tkm sitten ja egr tulpattu samalla.
Kyllä sen mun mielestä pitäisi aueta, kun auton käyntiin lyö. Sammuttaessa se sit kääntyy kiinni ja auto sammuu nätimmin. Eli käytännössä sen pitäisi olla kiinni vain kun käännät virrat pois ja moottorijarrutuksessa? Ei oo kyllä ihan 100% varmuutta näistä alipainetoimisista, mutta näin sähkötoiminen ainakin tekee. Kai se alipainetoiminen tekee saman, alipaineohjauksella vain.
Tuossahan se on EGR-venttiilin kanssa samassa rungossa? Ettei olisi kuitenkin karstaa? Liikkuuko läppä sormineen tökkimällä tai tangosta liikuttamalla helposti?
Tuossahan se on EGR-venttiilin kanssa samassa rungossa? Ettei olisi kuitenkin karstaa? Liikkuuko läppä sormineen tökkimällä tai tangosta liikuttamalla helposti?
Tutkiskelin taas portteria... Auton käydessä kun irrottelee vnt kellolta letkua(alipainekello vetää kun käy joutokäyntiä, oikein?) niin ainakin vipu liikkuu ihan moitteetta laidasta laitaan, en tiä mistä ajatus mutta tulppasin alipaineen n75 venttiililtä ja koeajolle niin moottorin veto tuntu ihan samalta kun vikaa tehdessä, vika kummiski venttiilissä? No päätin sit vaihtaa n75 ja egr venttiilin päittäin ni katotaa mitä tekee aamulla kun ajelee töihin.
Mun edellinen Caravelle teki kuta kuinkin samoja oireita. Satunnaiseen vikaan auttoi jostain syystä imusarjalta eculle (map?) menevän letkun puhdistus ja päistä ottamalla pieni pätkä pois (tiivis liitos).
Teki joskus myös oiretta että vaihteilla 4 ja 5 ei kulkenut kuin 130kmh(joo ylinopeus) mutta kaasua nostamala alkoi taas vetää normaalisti. Tuo viimeisin ongelma poistui kun ajettiin ecuun uusi ohjelma.
Teki joskus myös oiretta että vaihteilla 4 ja 5 ei kulkenut kuin 130kmh(joo ylinopeus) mutta kaasua nostamala alkoi taas vetää normaalisti. Tuo viimeisin ongelma poistui kun ajettiin ecuun uusi ohjelma.
Asensin alipainemittarin, n75 ohjailee ihan miten sattuu välillä vnt kelloo, alipaine hukkuu välillä kokonaan ja seilailee ylös-alas vaikka ajaa tasakaasulla tasasella tiellä( huomaakin miten veto aaltoilee),ja kun veto hukkuu kiihdyttäessä risteyksestä niin alipaine vallan hukassa, taas kuitenkin väliilä kun moottori toimii niinkun pitäisi ni alipaine toimii ihan niinkuin maalaisjärken sopii... Tosiaan kyl viä paikalla se egr ohjauksen venttiili. Mikäs sit vois sotkee sen n75 ohjauksen?
No niin, senjälkeen kun selvisi että alipaine seilailee ihan laidasta laitaan ni epäilin ensimmäisenä johto vikaa... sellasta en löytänyt(heiluttelin ja revin johtoja autonkäydessä ja seurasin vnt kelloo samalla) en tiä mistä tuli ajatus irrottaa ahtopaineanturi ja se oli hiukan likaisen näkönen, brakleenilla ja paineilmalla puhtaaksi ni jopas rupes pysyyn alipaineet kohillaa, nyt ajettu ongelmitta jo 100km...
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 52 vierailijaa