1.9 tdi kannentiiviste eroavaisuudet (AJM)

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

kalz
-
Viestit: 6
Liittynyt: 13.6.2014 19:54

1.9 tdi kannentiiviste eroavaisuudet (AJM)

ViestiKirjoittaja kalz » 17.9.2015 17:43

Tervehdys kaikille!

Olen potenut hyvin yleistä ongelmaa ajm-moottorin parissa. Eli kansi/ kannentiiviste ei tahdo pitää jäähdytinnesteitä omalla puolellaan.
Vuosi takaperin vaihdoin kannen, edellisen ollessa halki. Kannentiivisteeksi valikoitui tuolloin kolmereikäinen (paksuin) tiiviste. Tiiviste oli muistaakseeni Victor reinz- valmistajan tekemä.
Todennäköisesti koneessa oli alkuperäinen tiiviste kiinni ja tämä erosi uudesta jonkin verran.

Alkuperäinen tiiviste oli tehty useista päällekkäisistä peltilevyistä.
Uusi tiiviste taas oli tehty paksusta ns. korolevystä ja sen molemmilla puolilla oli vain yhdet peltiset tiivistelevyt.

Kysymys kuuluukin, onko kyseiseen moottoriin saatavilla kuvailemaani `alkuperäistä tiivistettä`? Entä onko olemassa vielä muitakin vaihtoehtoja joita kannattaisi kokeilla? Ja näille mahdollisille toisenlaisille tiivistelle myyjän tietoja?

Eri verkkosivuja selaamalla olen vasta törmännyt noihin tiivisteisiin joissa on paksun levyn molemmin puolin vain yhdet tiivistelevyt, mutta tarkoituksena olisi kokeilla jotain muuta tällä kertaa ja apua kaipaan tässä asiassa.

-Kalle

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 17.9.2015 18:20

Olihan tasopinnat lohkossa ja kannessa varmasti hyväkuntoiset?

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 17.9.2015 20:05

"Olihan tasopinnat lohkossa ja kannessa varmasti hyväkuntoiset?" X2
Oletko kokeillu kasata ARL:n pulteilla? Vakiot 10.9 ja ARL 12.9 lujuus. Tulee paljo napakammin kiinni, momentit samat molemmilla pulteilla.

kalz
-
Viestit: 6
Liittynyt: 13.6.2014 19:54

ViestiKirjoittaja kalz » 20.9.2015 19:26

Kiitoksia huomautuksesta lohkon puoleen.
Tutkailin lohkon tasoa, mutta käytettävissä olleille välineillä en vielä päässyt toteamaan onko tuo koneistuksen tarpeessa. Uusien välineiden kanssa katsottava vielä uudemman kerran.
Kannen puolesta suoruus on ollut kunnossa.
Seuraavaan kokoonpanoon taidankin kokeilla noita arl.n pultteja. Kiitoksia tuostakin neuvosta!
vielä yritän tosin toisenlaista tiivistettä hakea tähän. Viimeisin kun ei itseäni oikein miellyttänyt.

- kalle

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 21.9.2015 8:46

Saisiko sen tiivisteen alkuperäisenä vw-varaosatiskiltä?

kalz
-
Viestit: 6
Liittynyt: 13.6.2014 19:54

ViestiKirjoittaja kalz » 29.9.2015 16:07

Nostetaan oman ongelman ratkaisu tänne, jos joku toinen kokee tarvitsevansa jatkossa.

Eli kannentiivisteet, joita minulle tarjottiin eri liikkeissä olivat poikkeuksetta joko Victor reinzin tai Elringin valmistamia.
Näihin en halunnut sotkeentua tuon 1,61 mm vahvuisen tiivisteen kohdalla enään, joten päätin siirtää etsintäni ohuempaan 1,53mm tiivisteeseen. Tämä ohuempi on valmistettu pelkästään noista ohuista peltilevyistä ainakin Victor reinzin osalta, joten ostopäätöstä ei tarvinut kauaa miettiä tämän löytyessä.
Mainitsemiani tiivisteitä/ niiden valmistajia en moiti, koska en ole varma lopullisesta ns. sulakkeesta tällä kertaa. Mutta itselleni saan ainakin hetkeksi mielenrauhan tällä uudella tiivisteellä.

Oman moottorin lohkon kuitenkin vielä hion varmuudeksi ennen uutta kokoonpanoa kuten olette huomauttaneetkin. Pulteiksi tämän hetken tarjonnan mukaan valikoitui nuo ajm/atj- mallin omansa.

Kiitän kaikkia auttaneita!

-Kalle


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa