Ratkaistu. Golf IV 1.9 TDI 66 kW ALH 2001 Vaikea startti
Valvoja: ffp jäsenet
Ratkaistu. Golf IV 1.9 TDI 66 kW ALH 2001 Vaikea startti
Eka startti on kuin jotain olisi mekaanisesti jumissa. Huonommalla akulla mittarikin nollautui, kun virrat katkesivat totaalisesti. Vika tuli aikanaan ensin pakkasella, nyt joka kelillä. Kun auton saa käyntiin, sammuttaa heti ja starttaa uudelleen, pyörähtää ongelmitta. Talvella autoa ei yksinkertaisesti meinaa saada käyntiin millään ilveellä, kun on tarpeeksi kylmä. Moottorin lämmittäminen ei vaikuta ongelmaan. 450000 km mittarissa.
Toivottavasti vastaukseksi ei tule akku, koska se ei ole ongelman ydin. Tähän mennessä on vaihdettu akku useamminkin vuosien varrella ongelman silti jatkuessa. Startti on vaihdettu, virta- ja maadoituspiuhat on vaihdettu, lohkolämmittimessä on laturi jne. Ja hehkuissa vika ei ole. Kun koneen saa pyörähtämään, käynnistyminen on helppoa.
Kaveri oli törmännyt pienemmässä työkoneen moottorissa siihen, että liian isoksi kuluneet venttiilin välykset jumittivat koneen niin, että ei jaksanut startata. Olisiko tämä mahdollista tässäkin tapauksessa? Vai onko muita vaihtoehtoja. Tätä on tutkittu ainakin viidessä eri korjaamossa ja kaveri on asiaan paneutunut ihan mielenkiinnosta, mutta kun vikaa ei löydy, niin ei.
Toivottavasti vastaukseksi ei tule akku, koska se ei ole ongelman ydin. Tähän mennessä on vaihdettu akku useamminkin vuosien varrella ongelman silti jatkuessa. Startti on vaihdettu, virta- ja maadoituspiuhat on vaihdettu, lohkolämmittimessä on laturi jne. Ja hehkuissa vika ei ole. Kun koneen saa pyörähtämään, käynnistyminen on helppoa.
Kaveri oli törmännyt pienemmässä työkoneen moottorissa siihen, että liian isoksi kuluneet venttiilin välykset jumittivat koneen niin, että ei jaksanut startata. Olisiko tämä mahdollista tässäkin tapauksessa? Vai onko muita vaihtoehtoja. Tätä on tutkittu ainakin viidessä eri korjaamossa ja kaveri on asiaan paneutunut ihan mielenkiinnosta, mutta kun vikaa ei löydy, niin ei.
Viimeksi muokannut Gato, 23.11.2015 16:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tässä autoista mitään ymmärtämättömän vastauksia kysymyksiin...
Tuleeko ekan vaikean startin jälkeen pölläytystä putkesta minkään väristä?
En ole tuota tarkemmin katsonut, mutta mielestäni ei mustaa savua tämän vuoksi ilmene. Kone joka tapauksessa savuttaa todella vähän, vaikka miten polkisi, kylmänä tai lämpimänä.
Ajoitus, moottorin lämpöanturi, vikakoodit ?
Jakopään hihna on ehditty vaihtamaan ainakin kaksi kertaa vian jatkuessa ja vähitellen pahentuessa, jos ajoitus tähän liittyy... Onko lämpöanturilla merkitystä, kun vika muuttuu pahemmaksi ilman kylmetessä ja poistuu välittömästi sen ekan startin jälkeen, vaikka sammuttaisi sekunnin päästä ja starttaisi heti uudelleen. Koneen lämpötila ei siinä taida ehtiä muuttumaan. Vikakoodeja ei ole tarkastettu juuri nyt, mutta on niitä joskus aikanaan kokeiltu. Vika vaikuttaa mekaaniselta jumitukselta, ei niinkään ohjelmapuolen jutulta.
Eli akun ja korin välinen maadoitusjohto on uusittu, ja tarpeeksi paksu? Onko myös moottorin maadoitus koriin varmistettu? Näitä on helppo poissulkea vaikka vain kunnollisilla käynnistyskaapeleilla, yhdistämällä ne em. kohteiden välille.
Maadoitusjohto on uusittu tarvikeosalla. Vaihteiston ja korin välinen kaapeli on uusittu. Mutta edelleen... jos ongelma poistuu välittömästi ekan pyöräytyksen jälkeen ja sen jälkeen ei ole mitään ongelmia, vaikka starttaisi kuinka monta kertaa peräjälkeen.
Tuleeko ekan vaikean startin jälkeen pölläytystä putkesta minkään väristä?
En ole tuota tarkemmin katsonut, mutta mielestäni ei mustaa savua tämän vuoksi ilmene. Kone joka tapauksessa savuttaa todella vähän, vaikka miten polkisi, kylmänä tai lämpimänä.
Ajoitus, moottorin lämpöanturi, vikakoodit ?
Jakopään hihna on ehditty vaihtamaan ainakin kaksi kertaa vian jatkuessa ja vähitellen pahentuessa, jos ajoitus tähän liittyy... Onko lämpöanturilla merkitystä, kun vika muuttuu pahemmaksi ilman kylmetessä ja poistuu välittömästi sen ekan startin jälkeen, vaikka sammuttaisi sekunnin päästä ja starttaisi heti uudelleen. Koneen lämpötila ei siinä taida ehtiä muuttumaan. Vikakoodeja ei ole tarkastettu juuri nyt, mutta on niitä joskus aikanaan kokeiltu. Vika vaikuttaa mekaaniselta jumitukselta, ei niinkään ohjelmapuolen jutulta.
Eli akun ja korin välinen maadoitusjohto on uusittu, ja tarpeeksi paksu? Onko myös moottorin maadoitus koriin varmistettu? Näitä on helppo poissulkea vaikka vain kunnollisilla käynnistyskaapeleilla, yhdistämällä ne em. kohteiden välille.
Maadoitusjohto on uusittu tarvikeosalla. Vaihteiston ja korin välinen kaapeli on uusittu. Mutta edelleen... jos ongelma poistuu välittömästi ekan pyöräytyksen jälkeen ja sen jälkeen ei ole mitään ongelmia, vaikka starttaisi kuinka monta kertaa peräjälkeen.
voi mennä vierestäkin, mutta vertaukseksi.
Ongelmaasi viitaten tutulla on alfa romeo 156 joku 2 litran bensa pata se toki oli ja olin koko tänä aikana mitä oon tuntenut, ihmetellyt kun se on startatessa pyörittänyt niin huonosti, kesällä ja varsinkin talvella. Käynnistäessä tuntui kun ( pääasiassa kylmä startteja). Ja nyt se ei keväällä lähtenyt enää ollenkaan käyntiin. No kansihan siitä otettiin ylhäälle ja sielä oli 1 sylinteri täynnä vettä, eli vettä on mennyt jo kauan koneeseen. Kyllä kansirempan jälkeen on lähtenyt käyntiin, niin kuin auton kuuluukin. Toiseaalta kun sitte otetaan tuo 1,9 volkkarin pata niin onko käyny niin, että aina ei ole tullut lämmintä ilmaa vaikka lämpöä olisikin. Onko ylävesiletku kivikova, kun ajaa lämpöseksi? (kansi vika)
Kuuluuko kiihdytyksessä "kurlausta" (ilmaa jäähdytysnesteen seassa)? Alkava kansivika [itellä oireili avf passatti lastuettuna n. 60tkm] ja ylävesiletku oli kova. Kansiremontin jälkeen nämä oireet katosi.
Kuuluuko kiihdytyksessä "kurlausta" (ilmaa jäähdytysnesteen seassa)? Alkava kansivika [itellä oireili avf passatti lastuettuna n. 60tkm] ja ylävesiletku oli kova. Kansiremontin jälkeen nämä oireet katosi.
Mielenkiintoista, eipä noita ole tämän kanssa vielä kokeiltu. Itse ei uskalla ruveta noin pitkälle menemään, tulee vaan lisää tuhoa. Vaan taas kun saa asiasta enemmän ymmärtävän projektin äärelle, niin kukaties. Taas tyhmä kysymys... Eikö tuo vesi jo olisi jotain rikkonut, kun vika on ollut jo vuosia myös talvella?
Startti tuskin jaksaa tehdä niin kovaa vesi-iskua että mitään menisi rikki, puskee läpi hiljalleen takasin mahdollisesta vuotokohdasta mahdollisesti myös venttiileistä, männänrenkaista jos on jo kulumaa tarpeeksi... ja jäätymäänkään ei pääse kun glykolit seassa.
Tuo hehkut irti testi on ainakin helppo ja suht nopea tehdä.
Onhan muuten öljyt pysyneet aina normaalin värisinä.. eli siis mustina?
Tuo hehkut irti testi on ainakin helppo ja suht nopea tehdä.
Onhan muuten öljyt pysyneet aina normaalin värisinä.. eli siis mustina?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 59 vierailijaa