2.0 TDI 16v BKD turbo viheltää..
Valvoja: ffp jäsenet
2.0 TDI 16v BKD turbo viheltää..
Ostin auton viheltävällä ahtimella. Vajaa vuosi sitten uusittu ihan laadukas turbo tunnetusta suomalaisesta liikkeestä. Ujeltanut myyjän mukaan uudesta lähtien tuolla tavalla. Kysymys kuuluukin mikä ton särkee vai onko jo valmiiksi tekovikainen? Kuuluu mielestäni pakopuolelta eli pakoputkesta selvemmin.. kuuluu ahtojen noustessa ja laskiessa 1500rpm paikkeilla sekä paikalla käydessä kun EGR menee kiinni.. Lähinnä se kiinnostaa ettei säry heti uudestaan ahdin.. orkkis turbo kesti reilut 200 000 tonnia ennenkuin hajosi..
https://youtu.be/6LyBPSqtQaU
https://youtu.be/6LyBPSqtQaU
Onko Borg-Warner? Oman autoni korjanneen asentajan mukaan ne ovat äänekkäämpiä. Minulla vuosi sitten uusittu alkuperäinen Garrett, ihan aluksi ei kuulunut mitään, nyt vieno vihellys sieltä kuuluu, kuten kaikista aikoinaan koeajamistani bkd-autoista. Tosin videollasi kuuluva vihellys on minusta aika kuuluva. Olisko laakerointi mennyt? Uusittiinko samalla öljyputkia?
Aiemmin vaihdoin talon toiseen autoon 270tkm kohdalla uuden turbon. Vanha alkoi pitää paikallaa kaasua löysätessä kovilta kierroksilta, sakkaus ääntä. No toisen auton turbo kukistui about vuosi sitten, risteyksestä rivakka lähtö savun saattelemana ja alkoin vinkua. Paljon enemmän kuin videossa, varsinkin kovilla kierroksilla. Ajoin varmaan liki 20tkm tuolla vielä, joskus kovissa kiihdytyksissä LimpMode.
Puhdistin 270tkm ajetun turbon ja vaihdoin uuden VNT-siipirenkaan ja tänään laitoin tuohon toiseen autoon jonka turbo äänsi todella ja alavääntö oli kateissa. Toisesta autosta peräsin olevan turbon puhdistuksen ja uuden VNT-siipirenkaan jälkeen ääni on samanlainen kuin videossa. Minusta tuossa ei ole syytä huoleen. LimpMode voi tulla jumittelevan VNT takia.
Tässä pari kuvaa savu-turbosta:
https://www.dropbox.com/sc/yo71m81ufw2qw47/AACukI0EF7iny0elOeLD0Glma
https://www.dropbox.com/sc/8w4hq2rm6vk2po4/AAD9RRVv_VkGBSNAOMbyGhtea
Uusi VNT:
https://www.dropbox.com/sc/bdhash4lfti5h12/AADZ54RpFWntOO8bHEtlZ4Rva
https://www.dropbox.com/sc/rwe1tdso3sqsvft/AABgjq5kv6j22JUqMYRqNerpa
Puhdistin 270tkm ajetun turbon ja vaihdoin uuden VNT-siipirenkaan ja tänään laitoin tuohon toiseen autoon jonka turbo äänsi todella ja alavääntö oli kateissa. Toisesta autosta peräsin olevan turbon puhdistuksen ja uuden VNT-siipirenkaan jälkeen ääni on samanlainen kuin videossa. Minusta tuossa ei ole syytä huoleen. LimpMode voi tulla jumittelevan VNT takia.
Tässä pari kuvaa savu-turbosta:
https://www.dropbox.com/sc/yo71m81ufw2qw47/AACukI0EF7iny0elOeLD0Glma
https://www.dropbox.com/sc/8w4hq2rm6vk2po4/AAD9RRVv_VkGBSNAOMbyGhtea
Uusi VNT:
https://www.dropbox.com/sc/bdhash4lfti5h12/AADZ54RpFWntOO8bHEtlZ4Rva
https://www.dropbox.com/sc/rwe1tdso3sqsvft/AABgjq5kv6j22JUqMYRqNerpa
Ilmottelehan -tarzi-, mitä sanovat. Itsellä juurikin BKD Ocu ja turbo pitää vastaavaa ääntä. Alkuperäinen turbo antautui 180tkm kohdilla ja tällä nykyisellä ajettu pikkasen vajaa 100tkm. Eka kerran teki limp moden 70tkm ajetun kilometrin jälkeen ja nyt viime viikolla uudestaan. Tein muskeli käsittelyn ja vnt tankoa säädettiin pikkasen tuon ekan limbin jälkeen, kun piikittelyä alkoi tapahtumaan. About 50tkm kohdilla alkoi vastaavasti ujeltamaan, mitä tuo sinun ahdin. Kyllä tässä on kieltämättä käynyt mielessä, että seuraava ahdin on joku muu, kuin alkuperäinen. Omaan Ocuun tehty ohjelmointi heti, kun se autoliikkeestä rullasi eka kerran pihalle.
Mulla taas on sellainen ominaisuus että tyhjäkäynnillä vislaa niin pirusti. Kuuluu auton sisälle, kierroksia nostaa niin häipyy. Mutta on tyhjäkäynnillä tosi äänekäs, kuulunut viimeisen 100tkm. Vnt ahdinta säätäneenä, se on jokseenkin tarkkaa puuhaa, vaatii pakopaine mittarin kun noita tankoja ja rajoitin ruuveja säätämään alkaa.
Itse en alkanut tuota tankoa säätelee. Silloin kun heitti limb modeen, ajoin paikallisen turbopajan ( Fin-turbo ) pihaan ja siellä säätivät vähän tuota tankoa. Vuoden verran pelitti ja tosiaan, viime viikolla uudestaan limp modeen ja tein sitten tuon muskelikäsittelyn kokeilun vuoksi. Ajotyyli ainakin itsellä aika vaihteleva ja kenkää saa kyllä välillä ihan kiitettävästi tuossa motarilla, Yöllä töistä tullessa kotiin on liikennettä vähän, niin pääsee välillä karstoja polttelemaan.
Oma auto kuluttanut jäähdytinnestettä viimeisen 100tkm aikana litran verran. Vuotoja etsittiin, ei löytynyt. Kun tein viime viikolla tuon muskelikäsittelyn, turbolle tuleva putki egr-jäähdyttimeltä kuiva ja karstainen. Mutta huomasin, että egr-jäähdytin oli kulmastaan kostea. Sieltä, minne ne letkut menee ja sieltä tippu pari tippaa tuossa rempan aikana. Pitää tutkia tuo tarkemmin paremmalla aikaa.
Onko siivet kiillottunu päästä? Ennen purkua olisi mielenkiintoista ollu nähdä paljonko pakopainetta tyhjäkäynnillä, mutta tietoa siitä ei nyt saa. Ääntä saattaa ehjässä ahtimessa tehdä liian pienelle väännetty rajoitin ruuvi joka vaikuttaa vnt siipien suppuun menemiseen. Ja sitten tämä yhdistettynä liian lyhyeen vnt tankoon...
Juu tähän on tullut uutta infoa. Turbo kävi tarkastettavana ja kuten arvasin ei takuuseen kuuluva vika. Eli pakosiivessä nimellinen vääntymä joka kuulemma selittää yliahdon ja viheltämisen. No pistin turbon takaisin kiinni ja samalla pidensin tankoa pari kierrosta. Ala-ahdot parani, vihellys vähentyi ja reilu ahtopiikkaus hävisi kokonaan. VIkatiloja ei tule enää.. en jaksa uskoa että noin nimellinen vääntymä siivessä aiheuttaisi yliahtoa, vihellyksen kyllä voi aiheuttaa. Tällä hetkellä vihellys siis paljon pienempi.
Mikähän tässä nyt on jutun juoni en tiedä..
Autoon tulee jossain vaiheessa gt1856v+ ohjelma ni loppuu vihellys, tosin tuo ei nyt haittaa mitään tällä hetkellä
Mikähän tässä nyt on jutun juoni en tiedä..
Autoon tulee jossain vaiheessa gt1856v+ ohjelma ni loppuu vihellys, tosin tuo ei nyt haittaa mitään tällä hetkellä
Oon nyt viikon ajellut ja odotellut limp modea mut ei oo tullut.. rouvakin antanut positiivistä palautetta että auto toimii sata kertaa paremmin.. pittää varmaan huomenna laittaa vähän infoa tästä hommasta firmaan.. Ihmettelin joo tuota asennetta että garret on niin tarkka näistä ettei oikein voi olla vääri säädetty.
Mikä tommosen pienen vääntymän tekee?
Mikä tommosen pienen vääntymän tekee?
Nyt ei tarvitse ainakaan itseni enää kuunnella vinkumisia tuossa omassa autossa. Tänään lähdin ajelee, reilu kiihdytys rampilta motarille ja ensin kuului poks ja koko takana tuleva ajokaista peittyi sankkaan savuun. Auto hinurilla kotiin, öljyt hävinneet, ei tikku enää kastunu. Moottorin suojamuovi alhaalta pois ja koko turbon seutu paksun öljyn peitossa, ilmeisesti akseli meni poikki. Pisteenä iin päälle, hallitunkki petti kesken noston ja auto nytkähti vieressä olevan työkalupakin päälle, Helma painui 5cmx10cm matkalta pari senttiä sisään. Luojan kiitos, että tuttava on maalari ja nimellistä korvausta vastaan lupasi oikaista ja maalata helman.
Ei uskalla autoa pyöräyttää nyt käyntiin, toivottavasti selvitään pelkällä turbon vaihdolla. Alkuperäistä Garrettia en kyllä enää osta, Kaksi alkuperäistä Garrettia mennyt. Eka kesti vajaa 180tkm ja toinen ei päässyt edes 100tkm asti. Vaihtoehtoina nyt Borg warner tai tai tuollainen edullinen, korjattu turbo. Miettinyt tuota korjattua turboa, että voisi olla kokeilemisen arvoinen, kerta ei nämä alkuperäisetkään tunnu älyttömiä kestävän.
Ei uskalla autoa pyöräyttää nyt käyntiin, toivottavasti selvitään pelkällä turbon vaihdolla. Alkuperäistä Garrettia en kyllä enää osta, Kaksi alkuperäistä Garrettia mennyt. Eka kesti vajaa 180tkm ja toinen ei päässyt edes 100tkm asti. Vaihtoehtoina nyt Borg warner tai tai tuollainen edullinen, korjattu turbo. Miettinyt tuota korjattua turboa, että voisi olla kokeilemisen arvoinen, kerta ei nämä alkuperäisetkään tunnu älyttömiä kestävän.
Oma ahdinhistoria BKD golfista:
- ensimmäinen vaihto volkkarin huollossa edellisen omistajan toimesta 120 tkm kohdalla, kuulemma äänen vuoksi
- noin 200 tkm kohdalla alkoi ulvominen, kuin paloauto menisi jossain..
- 320 tkm kohdalla havaitsin auton merkkaavan parkkipaikan ahtoputkesta maahan valuvalla öljyllä ja ostin ebaysta halvan kiinakopioahtimen
- halppisahtimella auto ei toiminut missään vaiheessa oikein kunnolla, aliahdosta vikakoodeja ja nykimistä motarinopeudessa, katsastuksessa juuri ja juuri savuista lävitse, jopa alipainekello hinkkaantui vetaria vasten puhki syystä tai toisesta (vaihdettiin orkkis ahtimen alipainekelle tilalle)
- tänään 350 tkm kohdalla (14 kk edellisestä turbon vaihdosta) asennettiin uusi borgwarneri fin-turbon suosituksesta, koska halppis ahdin alkoi muiden murheiden lisäksi valuttamaan öljyä ahtoputkeen
Jos tästä jotain oppi, niin ainakaan nelikkoon ei ehkä olisi kannattanut tuota halabaa ahdinta hankkia :-)
- ensimmäinen vaihto volkkarin huollossa edellisen omistajan toimesta 120 tkm kohdalla, kuulemma äänen vuoksi
- noin 200 tkm kohdalla alkoi ulvominen, kuin paloauto menisi jossain..
- 320 tkm kohdalla havaitsin auton merkkaavan parkkipaikan ahtoputkesta maahan valuvalla öljyllä ja ostin ebaysta halvan kiinakopioahtimen
- halppisahtimella auto ei toiminut missään vaiheessa oikein kunnolla, aliahdosta vikakoodeja ja nykimistä motarinopeudessa, katsastuksessa juuri ja juuri savuista lävitse, jopa alipainekello hinkkaantui vetaria vasten puhki syystä tai toisesta (vaihdettiin orkkis ahtimen alipainekelle tilalle)
- tänään 350 tkm kohdalla (14 kk edellisestä turbon vaihdosta) asennettiin uusi borgwarneri fin-turbon suosituksesta, koska halppis ahdin alkoi muiden murheiden lisäksi valuttamaan öljyä ahtoputkeen
Jos tästä jotain oppi, niin ainakaan nelikkoon ei ehkä olisi kannattanut tuota halabaa ahdinta hankkia :-)
Vaihdoin juuri alkuperäisen 2.0TDI BKD:n garretin tilalle 300 tkm kohdalla saksalaisen ebay-kunnostetun ahtimen. Alkuperäisellä ahtimella siivet takerteli ja vinkuvaa/huokaavaa sakkausääntä sekä yliahtamista esiintyi.
Uudella kunnostetulla turbolla alavääntö tuntuu olevan hukassa(1500-2000 rpm alue hengetön), muutoin turbo käy toistaiseksi äänettä ja pitää paineet. Ehkä turbon säätökellontangon pituutta pitäisi lyhentää alhaisten kierrosten ahtojen löytymiseksi?
Uudella kunnostetulla turbolla alavääntö tuntuu olevan hukassa(1500-2000 rpm alue hengetön), muutoin turbo käy toistaiseksi äänettä ja pitää paineet. Ehkä turbon säätökellontangon pituutta pitäisi lyhentää alhaisten kierrosten ahtojen löytymiseksi?
-
- -
- Viestit: 51
- Liittynyt: 7.9.2011 14:18
turbon vaihto Tampereen alueella
Itsellä meni myös turbo (2007 2.0 Tdi) 140thkm ja kyselin sitä muutamasta liikkeestä täällä Tampereen alueella.
Marmoriliikkeissä hintahaitari 3000-4000 euroa avaimet käteen.
TammerDiesel vaihtoi alkuperäisen Garretin 1550 euroa kaikkine töineen, lisäksi öljynvaihto+öljytilan pesu Nesteen aineilla!
Todella hyvä palvelu!
Marmoriliikkeissä hintahaitari 3000-4000 euroa avaimet käteen.
TammerDiesel vaihtoi alkuperäisen Garretin 1550 euroa kaikkine töineen, lisäksi öljynvaihto+öljytilan pesu Nesteen aineilla!
Todella hyvä palvelu!
Re: 2.0 TDI 16v BKD turbo viheltää..
Noniin nyt alkaa oleen artmaxin turbo entinen. Heinä-elokuusta asti viheltänyt. Nyt alkanut myös sinertävää savua tuleen putkesta ja vihellys voimistunut. Ajettu n. 30 000. Syksyllä kyselin jo takuuta tälle. Katsotaan nyt miten käy. Kiinnostaisi tuo finturbon upgrade ahdin, jospa se kestäisi pidempään kuin tämä. Ilmeisesti pakosiivissä ja tiivisteessä vikaa kun akselissa ei tunnu väljää.
Re: 2.0 TDI 16v BKD turbo viheltää..
Osaako joku sanoa mitä eroa on vw:n 03G 253 014 F ja Skoda 03G 253 014 G välillä. Menevätkö heittämällä ns ristiin?
Re: 2.0 TDI 16v BKD turbo viheltää..
Itselle tuli laitettua pari vuotta sitten finturbolta Borgwarner korvausahdin Garretin tilalle. Hyvin on pelittänyt, kilsoja tosin vajaa 40tkm vasta takana. Eli siis se mikä käy ihan suoraan kaikkiin orkkislähtöihin bkd koneessa ainakin.
Re: 2.0 TDI 16v BKD turbo viheltää..
-tarzi- kirjoitti:Noniin nyt alkaa oleen artmaxin turbo entinen. Heinä-elokuusta asti viheltänyt. Nyt alkanut myös sinertävää savua tuleen putkesta ja vihellys voimistunut. Ajettu n. 30 000. Syksyllä kyselin jo takuuta tälle. Katsotaan nyt miten käy. Kiinnostaisi tuo finturbon upgrade ahdin, jospa se kestäisi pidempään kuin tämä. Ilmeisesti pakosiivissä ja tiivisteessä vikaa kun akselissa ei tunnu väljää.
Kuinka iso tämä vihellyskonsertti on? Löyhäpä on Ahdin. Muistaakseni kuulin joskus että muutkin osaavat vnt antimia rakentaa kuin fin-turbo ja huomattavasti edullisemmin.
Re: 2.0 TDI 16v BKD turbo viheltää..
On sen verran kuuluva että häiritsee. Joku ahdin täytyy kehittää autoon, takuut aika nihkeitä saksan päähän.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa