AFN Hehekutus- ja nakutusongelmaa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

ZeroQ
-
Viestit: 125
Liittynyt: 30.1.2011 14:16

AFN Hehekutus- ja nakutusongelmaa

ViestiKirjoittaja ZeroQ » 1.6.2015 14:40

Muutama vika vielä jäljellä.

Hehkuvika:
Eli rele 202 toimii ja on todettu yleismittarilla. Hehkuttaa kun lyö jomppijohdon releen niihin isompiin reikiin. Releen kelan reikiin tulee 12 ja 7 volttia? Voiko tuo maadotuksen 7 volttia johtua mistä? maadottaako virtalukon kautta? vetääkö sitten niin heikosti kun kumminkin naksahtaa.

Nakutus/ajoitus:
Eli moottorista kuuluu melkein koko kierrosalueen korvaan pistävä nakutus. Nakutus vaimenee hieman moottorijarruttaessa. Käytin venakopan kannen irti ja nokka-akseli oli kuin uusi, eikä mitään kulumia missään näkynyt. Voiko ruiskutusennakossa olla häikkää? Vag-com heittelee ylös alas sitä viivaa. Ohella videoo jossa näkyy ajotus ja sitten kuuluu nakutus. Ja on öljyä koneessa.

Video;
https://www.dropbox.com/s/odlg1hoj5a0yz ... 6.mp4?dl=0

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 1.6.2015 15:55

Suuttimet painetestattu?

ZeroQ
-
Viestit: 125
Liittynyt: 30.1.2011 14:16

ViestiKirjoittaja ZeroQ » 1.6.2015 16:16

No ei ole kauaa aikaa kun kärjet vaihdatin tammerdieselillä jossa säädettiin avautumispaineet mutta voinhan minä ne vielä tarkistaa mutten usko

vagriku
-
Viestit: 77
Liittynyt: 3.4.2011 16:10

ViestiKirjoittaja vagriku » 1.6.2015 21:20

Minkäs ikäinen auto kyseessä? Omassa synrcro afn passatissa vm.98 ei myöskään ajoituksen tarkastus onnistunut sähköisesti. Kokeiltu vcds, auto com ja bosch testerillä. Säädin mittakellolla kohdalleen. Käynti ääneen ei vaikuttanut käyntiin lähtöön kylläkin.

ZeroQ
-
Viestit: 125
Liittynyt: 30.1.2011 14:16

ViestiKirjoittaja ZeroQ » 2.6.2015 10:13

99 passatti kyseessä. Onko jollain akaan lähistöllä ammattitaitoa pientä korvausta vastaan mittakellolla tarkastaa ajotus?

ZeroQ
-
Viestit: 125
Liittynyt: 30.1.2011 14:16

ViestiKirjoittaja ZeroQ » 15.6.2015 21:23

Tässä nyt "kiireiltä" ei oo kerinny suuttimia nyppiin pois koksa autoa tarvittu lähes joka päivä. Vag-Comilla loggailtu. Elikkä kun joskus moottorijarrun jälkeen kun painaa kaasua, takana tulee kunnon sankka sininen pilvi ja ei vastaa kaasuun ja rynkyttelee kunnes painaa lisää kaasua niin asia korjaantuu, joskus jää nykimään vielä. Elikkä kun tämä tapahtuu, ajoitus muuttuu jostain syystä ihan käsittämättömäksi. Voiko tämä johtua 3 suuttimen anturin rikkoontumisesta, vaiko suutinkärjen holtittomasta avautumisesta?

Muutama kuva loggauksesta;
https://www.dropbox.com/s/gvpg3nao31m1q ... 0.jpg?dl=0

Niin ja mitäs toi cold start valve käytännössä tekee?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 16.6.2015 12:00

Pumppu rutkasti myöhäsellään, toki tunnistinsuutinkin voi olla viallinen. Tarkista ensin ajoitusmerkit, voi olla nakutuksen syykin jos nokkakaan ei ole kohdallaan.

ZeroQ
-
Viestit: 125
Liittynyt: 30.1.2011 14:16

ViestiKirjoittaja ZeroQ » 16.6.2015 12:13

Jakopäänremmi juuri laitettu, nokka-akselin takapää suorassa kanteen nähden ja vauhtiksen nollamerkki kohdallaan. Pumpussa oli juuri sopivaa kierretankoa lukituksena.

ZeroQ
-
Viestit: 125
Liittynyt: 30.1.2011 14:16

ViestiKirjoittaja ZeroQ » 5.7.2015 17:17

Mutta mikä aiheuttaa tuon ennakon suuren heittelyn ja menon noin myöhäselle? Pielessä oleva perusennakko?

Edit;
Tuossahan pomppii se pystyviiva elikkäs dieselin lämpötila. Mistä tuo moottori nuuskii naftan lämpötilaa?

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 5.7.2015 17:51

Ruiskupumpun sisällä on naftan lämpöanturi. Tuossa mittausvastukset ja vaihto-ohje vialliselle.
http://www.myturbodiesel.com/wiki/fuel- ... placement/

ZeroQ
-
Viestit: 125
Liittynyt: 30.1.2011 14:16

ViestiKirjoittaja ZeroQ » 8.7.2015 13:42

Onkos tossa vag-commissa muuta tapaa löytää tuo dieselin lämpötila kun itte ajotuksen kattomisesta?

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 8.7.2015 15:33

Kyllä se löytyy kun lukee anturitietoja koneen käydessä, en valitettavasti muista missä kanavassa se on. Muistaakseni lukee selkeästi fuel temp. tai jotain vastaavaa.
Tosiaan on pari vuotta varmaan vierähtänyt kun itse sitä lämpöä tutkailin niin ei ole tuoreessa muistissa yksityiskohdat.

ZeroQ
-
Viestit: 125
Liittynyt: 30.1.2011 14:16

ViestiKirjoittaja ZeroQ » 23.7.2015 14:33

Ei hypi tuo naftan lämpötila.

Tietääkö kukaan tuon pumpun ennakonsäätöön mittakellolla vaadittavia tietoja?

ZeroQ
-
Viestit: 125
Liittynyt: 30.1.2011 14:16

ViestiKirjoittaja ZeroQ » 9.8.2015 18:09

Noniin eli ajotus laitettu mittakellolla. Kaveri laakkoselta osas sanoo et uudessa on arvo 0.8mm ykkssa ja kuluneissa millin pintaan. Nyt toimii ja lähtee käymään ilman hehkutusta ja perästä ei savua moottorijarrun jälkeen.

Vielä mysteeriksi jäi nakutus. Nokka hyväs kunnos ka nostajissa ei kulumaa. Tohtorin kuuntelulaitteella kävin moottoria läpitte niin mitään selvää paikkaa nakutukselle en löytänyt.

Kylmänä vaimea mutta lämmetessä korvaanpistävä.

Niin ja vedättäessä tuntuu nykytystä eikä meno tahdo olla sellanen ku hybridiahtimella ja .260 suuttimilla kuuluu. Tietokone näyttää vielä hieman aikasta ruiskutusta mutta tuskin ihan siitä johtuu. Ensviikolla pitäs hienosäätää kohdilleen

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 10.8.2015 10:59

Ei vaikuta ennakko siihen asiaan ollenkaan. Kulkupuoli muuttuu optimaalisimmaksi kun ahtimen perussäädöt ja softa on kohdallaan.

Itse olen viimeaikoina säätänyt ajoituksen ennakonsäätimen pulssisuhteen ja toteutuneen ruiskutusennakon perusteella, tällöin se viiva on reippaasti yli asteikon ( todella paljon aikaisellaan ). Enemmän viritetyissä tämä tyyli on tuntunut olevan paras ja auttaa käyntiinlähtöä merkittävästi vrt. viivojen mukaan säädetty, plus että pumppu ei pääse säätämään niin myöhäiselle kuin se päästösyistä on alkuperäiseen softaan asetettu. Tollasilla suuttimilla on hyvä olle yleensä vähintään se 2 astetta ennakkoa läpi alueen, kun alkuperäisesti kartasta löytyy paljon JYKK ruiskutushetkiäkin. Isommilla suuttimilla ( avautumispaineilla ) todellinen ennakko myöhästyy lisää ja pikkusyötöllä suurilla kierroksilla alkaa tulemaan sinertävää ja valkeaa savua, ongelma poistuu em. toimenpitein ja pintaherkkyyttä tulee ihan pikkusen lisää.

Eli jos se nyt on vähän, tai vähän enemmänkin liikaa ennakollaan, niin ei siitä haittaa ole niin kauaa kun ei tule vikakoodia ja vikatilaa ennakonsäätimeltä. Ja tää taas riippuu siitä millanen ennakkokartta softassa on, miten herkästi vikakoodi tulee. Vakiokartallakin tosin taisi sallia kuitenkin pari-kolme astetta ennakkoa.

Ja anna sen vain nakuttaa jos kone kerta muutoin toimii normaalisti. Se ääni voi olla kaikkea lohkon halkeamasta ehjältä näyttävän nostajan, tai nostajan poteron vian väliltä. Vaihda nostajat vaikka näyttäisikin hyvältä. Jos nakutus on alkanut jakopään tekemisen jälkeen, tarkista nokan ajoitus vielä kerran ja vaihda vielä nostajatkin. Jos vika on ollut ennen remppaa, vaihda nostajat.

ZeroQ
-
Viestit: 125
Liittynyt: 30.1.2011 14:16

ViestiKirjoittaja ZeroQ » 10.8.2015 11:37

Kiitos vastauksesta.

Elikkä tuon perusteella jätän ennakon tuohon mitä on elikkä noin sentin vihreen viivan yläpuolella. Ei ole toistaiseksi tullut vikakoodeja.

Tuossa seuraavan jakopääremontin aikana voisin vaihtaa nostajat jos ja kun auto toivottavasti kestää sinne saakka.

Ei ole tietoa oliko nakutus ennen auton ostoa koska konevikaisena ostin. Luutavasti oli kun myyjä epäili venttiilistä palan irronneen. Ainakin sillon nokka-akseli oli pykälän pielessä. Puristukset sillon mittasin ja totesin ettei vahinkoa ole päässyt käymään ja laitoin kaikki kohdalleen. Sen jälkeen selvitellyt kaikennäköisiä pikkuongelmia ja nyt alkaa näkymään jo valoa tunnelin päässä.

Moni tullutkoputteleen ikkunaan kun parkkipaikalla auto käy että oonko tarkistanut öljyt autosta :D

Niin ja kulkupuoleen vielä että .260 suuttimet ja tuo fin-turbon gt18v ollut edellisessäkin vastaavassa moottorissa ja toiminut moitteetta vakiosoftalla. IQ säädetty noin 2-3 pintaan eikä pölläytä hirveitä sauhuja.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 10.8.2015 13:10

Vikakoodi tulee vain kuin ennakko on reilusti ylitse tuon viivahässäkän raja-arvoista. Jos nokka on ollut pykälän pielessä, tämä rikkoo yleensä nostajan tai nostajia. Tämä ilmenee nostajan mekaanisena äänenä ja hyvin usein hetken päästä nostajan räjähtämisenä reikäänsä, jolloin vaihtolistalle tulee hyvin usein nostajan lisäksi kansi. En jäisi odottamaan remminvaihtoa siis kovin kauaksi aikaa, mutta jokainenhan tietysti säästää tavallaan.

Saat moottorin toimimaan _merkittävästi_ paremmin päivittämällä softan osille sopivaksi.

ZeroQ
-
Viestit: 125
Liittynyt: 30.1.2011 14:16

ViestiKirjoittaja ZeroQ » 14.10.2015 10:01

Eli nostajat vaihdettu ja nokka kävi koneistamolla että tuli vähä parempi samaa rahaa ku olis uus maksanu.

Rahaa palo ja nakutus jäi. Kolmisen viikkoo ajellut ja tänään teki tempun että tyhjäkäynnillä kuulosti ihan betonimyllyltä jossa kiviä sisällä. Nosti vähän kierroksia niin hävis ääni. Annoin hetken käydä ja katos. Saattaa tulla satunnaisesti hetkeks takas. Aivan tajuttoman kova kolina siis

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 14.10.2015 11:13

Onko apuakselia tarkastettu? Sen laakerointi kun kuluu, pitää melkoisen pahan äänen ja päästää öljynpaineet hukkaan.

ZeroQ
-
Viestit: 125
Liittynyt: 30.1.2011 14:16

ViestiKirjoittaja ZeroQ » 14.10.2015 12:09

Missäs mahtaa olla AFN apuakseli? Voiko jurraava laakeri pitää älytöntä kolinaa :f

rr
-
Viestit: 113
Liittynyt: 21.6.2004 16:17

ViestiKirjoittaja rr » 14.10.2015 12:54

KUN tuo apuakseli pysähtyy, öljynpaine katoaa oitis. Kannattaa laittaa se etummainen laakeri uusiksi, jos akselilla on välystä.

Jakopään koppa auki ja sieltä löytyy apuakselin hihnapyörä.

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=202882

ZeroQ
-
Viestit: 125
Liittynyt: 30.1.2011 14:16

ViestiKirjoittaja ZeroQ » 16.10.2015 17:33

Todella harvakseltaan ääni tulee. Nyt kun viimeksi tuli, menin katsomaan niin jakohihnan se apuakselin rulla pyöri takertelematta ja jakoremmissä ei kulumisen merkkejä.

Kuinka kuuma alipainepumpun kuuluu olla kun kone on lämmin? Todella kuuma?

Nyt kadottaa nesteet koneesta eikä valuta maahan eikä vuoda mistään ainakaan paikallaan ollessa. Vedet ja öljyt ei ole sekaisin eikä putkesta tule usvaa. Pimee tuli eikä kerinnyt sitä sen enempää ihmetellä.

Menee järki koko kulkineen kanssa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa