Onko 1.4 ahtopaine normaalia?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Banana
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.9.2005 21:05

Onko 1.4 ahtopaine normaalia?

ViestiKirjoittaja Banana » 22.3.2015 21:45

Kaverin testeri mukaan mun vanhassa 1998 vuotisessa ja pian 500.000km ajetussa AFN dieselissä olisi ahtopaineet kiihdyttäessä 1.3 ja 1.4 välillä.
Voiko vakiona todellakin olla niin paljon? Onkohan moottorille tehty jotain?
Pirteähän se kyllä on koska ihan helposti se tekee mustia viivoja kakkoselle vaihtaessa.
Hiukan tuntuu siksi että entinen omistaja olisi kyllä tehnyt jotain koneelle.
Pian taitaa kai jo olla etunivelen vaihto edessä kun se alkoi pitämään meteliä kääntyessä.

3.6 litraa /100km se vie kun ajan rauhallisesti. Hetkellisesti 20 litraa jos poljen. Maksimissaan 4.1 tai 4.2 litraa
vaihtelevalla ajotyylillä.

Banana

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 23.3.2015 8:35

Normi paineet muistaakseni "piikin" jälkeen pitäisi asettua 0.9 vakiona. Eli onhan siellä evry tai ohjelmaa todennäköisesti rukattu. Sinällään tuo 1.4 ei ahdinta vielä tapa normi ajossa jos ne siinä pysyy eikä vaeltele vielä ylemmäs/ aiheuta vikatilaa.

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 26.3.2015 10:05

Kulutuslukemat viittaa kyllä joko evry- tai "voimaboksi" -viritykseen. Saa niilläkin huonommilla renkailla suditeltua kakkosella riittämiin. En tiedä sitten onko kulutuslukemaa kompensoitu jotenkin noilla valmisohjelmilla tai noilla penkissä säädettävillä ohjelmilla. Jokatapauksessa pelkkä määränsäätimen huijaus (evry tai powerbox) näyttää ajotiekoneella alhaisia kulutuslukemia ja turbon vnt-tankoa säätämättä antaa aika hurjan vääntöpiikin siinä 2000rpm paikkeilla.

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 26.3.2015 16:04

Mulla ainakin -96 Golf AFN:llä näytti ajotietokoneessa ihan mitä sattuu kulutuslukemia. Tankkauksista laskemalla ennätys oli 4l/100km pitkällä maantiesiivulla reippailla ohituksilla ja myös vajaa puoli miljoonaa ajetulla koneella. 33tkm mittaisen omistusajan keskikulutus oli seurannan perusteella 4.8l/100km maantiepainotteisessa reippahassa ajossa.

Ja joo, 0.9bar pitäs olla vakiona ahtopaineet. Tuoreilla Hakka H:lla ei kyllä kakkosella enää riittänyt vääntö sudittamaan rengasta kuin erittäin märällä asfaltilla...

hammer_man
-
Viestit: 321
Liittynyt: 4.11.2009 7:56

ViestiKirjoittaja hammer_man » 22.6.2015 7:03

Palatakseni vanhaan aiheeseen niin itsellä afn-passatti ahtoi myös tuollaisia 1,4-1,6 lukemia, kunnes tein turbolle Mr.Muscle-käsittelyn ja ahdot tippuivat takaisin kilon tuntumaan.
Eli jos haluaa turbon kestävän pidempään niin suosittelen pientä puhdistusoperaatiota :)

Banana
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.9.2005 21:05

ViestiKirjoittaja Banana » 22.6.2015 16:43

Tai jos ... mikä se on... EGR tai waste gate on jumissa? Se kai voisi myös nostaa turbon ahtopainetta enemmän kuin normaalisti.

Välillä tuntuu myös ihan niin kuin öljymäärä nousee. Ehkä turbo ahtaa niin paljon että dieseliä menee jo öljyn sekaan? Kansipahvia en epäile, koska öljy ei ole valkoinen eikä jäähdytinneste tumma.

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 22.6.2015 16:54

Mistä sitä dieseliä turbolle asti menisi? Vai meinaatko että pytyissä on niin kovat paineet että hienoksi sumutettu diesel ei palakaan kokonaan vaan sujahtaa männänrenkaiden ohi öljynkiertoon?

Banana
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.9.2005 21:05

ViestiKirjoittaja Banana » 22.6.2015 20:00

Niin... sitä tässä juuri ihmettelin että onkohan ahtopaine ja sylinterin ohivuoto niin iso että dieseliä menisi öljyyn? Välillä tuntuu ihan niin kuin öljyä lisääntyisi.
Yleensähän öljynpinta pysyy aika samana kunnes öljynvaihdosta tulee noin 7000 - 8000 km. Silloin öljynpinta alkaa hiljaa laskea, mutta nyt lisääntyy.
Mielestäni öljytikku on aika keskellä, joten auton asento ei pitäisi kovin paljon vaikuttaa miten tai mihin kohtaan öljyä jää tikkuun.
Miten muuten on? Bensiini voi haihtua öljystä, mutta miten diesel?

Banana
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.9.2005 21:05

ViestiKirjoittaja Banana » 24.6.2015 11:14

Huomasin eilen että se musta pieni ohut muoviletku joka lähtee turbon waste gate:in päältä alaspäin on aika huonon näköinen. Ehkä se vuotaa, tai sitten alkaa pian vuotamaan?
Välillä myös hiljaa paikalta lähtiessäni kuulen selvästi miten turbo vihisee kun se nostaa kierroksia. En muistaakseni ole ennen kuullut tätä ääntä, ja nykyään se kuuluu aina. Jotain selvästi pielessä?
Muutenhan auto kyllä kulkee ihan hyvin koska voimaa on eikä se vie paljon dieseliä.

Banana

hammer_man
-
Viestit: 321
Liittynyt: 4.11.2009 7:56

ViestiKirjoittaja hammer_man » 27.6.2015 5:38

Vaihda hapertuneet/murtuneet vuotavat letkut uusiin ja tee se Mr. Muscle käsittely. Sen jälkeen kyselet lisää jos ongelmat eivät ole poistuneet...


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 41 vierailijaa