Passat -98 4motion tdi LATURIONGELMA!

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

MillaH
-
Viestit: 49
Liittynyt: 14.6.2010 14:18

Passat -98 4motion tdi LATURIONGELMA!

ViestiKirjoittaja MillaH » 16.3.2015 7:45

Aamulla töihin ajaessa syttyi akun merkkivalo kojetauluun ja naksahdus kuului kojelaudan sisältä aina kun valo sammui ja syttyi uudestaan. Konehuoneesta kuului ujellusta vaimeasti. Vanhojen autojen ystävänä ajattelin ensin että laturista hiilet menny, mutta hetken googlailtuani totesin, ettei taida olla kyseisessä laturissa mitään hiiliä enää?! Mistä kannattaa vikaa nyt hakea? Latausrele?Hihnapyärä? Joku muu mikä? Apuja kaivataan pian! Pääsin työmaan pihaan, mutta neljältä olis hyvä tietää mitä sille pitää tehdä että pääsee joskus kotiinkin. Help!

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 16.3.2015 8:03

On siellä hiilet, yleisimmin vaihdetaan lataussäädinpaketti uuteen jossa on paikallaan myös uudet hiilet. Riippuen sähkölaitteiden määrästä, itse olen vaihtanut yleensä aina laturin uuteen jos kilsoja on ollut noin 400tkm, silloin alkaa olla laturi muutenkin jo aika kulunut. Nyt syksyllä tuli itse vaihdettua talviautoon uusi laturi ihan jo ennakoivana huoltona reilun 320tkm kohdalla, vaikkei mitään vikaa vielä ollutkaan.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 16.3.2015 22:21

VM99 passat ja hiilet vaihdoin laturiin..oli ihan loppu.. n.10 min homma.
Ei tarvi välttis vaihtaa edes koko säädintä sinne.. hiilet piisaa.
Uutta laturiakin on turha ostaa jos vain hiilet on kulunut ja laturi muuten toimiva (vähän sama kun vaihtais vanteet kun renkaat on kuluneet)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.3.2015 22:33

Tai vähän kun laittais puhjenneeseen renkaaseen sisäkumin :)

Ei se laturi muiltakaan osin oon hiilten loputtua enää uudenveroinen, mutta kyllähänä itsekin nuukana olen hiiliä vaihdellut. Tosin kun säädintä ei löytyny halvalla...

MillaH
-
Viestit: 49
Liittynyt: 14.6.2010 14:18

ViestiKirjoittaja MillaH » 17.3.2015 8:39

Syypäänä oli tällä kertaa hajonnut hihnapyörä, joka oli heittänyt remminkin paikaltaan. Vaihdettiin varaosavehkeestä "uus" laturi tilalle mutta varmaan tonkin kunnostan kun ei teidä josko ollaan viikon päästä samassa tilanteessa =D

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 17.3.2015 10:39

Siinä hihnapyörässä on eräänlainen "vapaakytkin" eli vaikka moottorin kierrokset laskee laturi jatkaa pyörimisliikettä vapaasti. Ko. osa noista latureista silloin tällöin leviää/ "kytkin "pettää... uusi hihnapyörä oli muutama vuosi takaperin n. 100 e.

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 17.3.2015 15:38

Motonetistä saa uutta hihnapyörää 49,90€, vaihto vaatii erikoistyökalun. Taitaa uusi laturi tuon ikäiseen passattiin kustantaa alle 150€ niin jos autoa meinaa pitempäänkin pitää niin kumpikohan kannattaa ostaa :)

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 17.3.2015 18:16

no eipä sen laturin kunnostaminen mitään rakettitiedettä ole :)
Vapaakytkin, hiilet ja laakerit on suunnilleen ainoat kuluvat osat. Ne noihin varaosaliikkeiden "uusiin" latureihinkin on vaihdettu.
Aidosti uusi (laadukas) laturi kyllä maksaa hieman enemmän.

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 17.3.2015 18:45

Tiedän, ettei ne uusia ole mutta kunnostettuja tosiaan. Vanhahan sinne pitää vaihdossa viedä. Mutta en nyt ainakaan viimeseen 10 vuoteen ole kuullut, että kukaan itse olisi laturiaan kunnostanut. Mutta niinhän sitä halvimmalla selviää.

mujunen
-
Viestit: 48
Liittynyt: 13.7.2007 19:00

ViestiKirjoittaja mujunen » 17.3.2015 18:55

Kyllä ainakin Valeon latureista tuppaa kulumaan myös hiilirenkaat loppuun 350tkm-500tkm välillä. Omassa AVF:ssä on lataussäädin vaihdettu jonkin verran alle 300tkm:ssa ja hiilirenkaat loppuivat 480tkm:ssa.
AVB:ssä taas meni molemmat loppuun noin 350tkm:ssa. Molemmissa menossa toinen hihnapyörä.
Samat laturit siis molemmissa.

Laturin saa peruskorjattua 20-30€:lla. Sisältäen siis laakerin/laakerit, hiilet ja hiilirenkaat. Saapa nähdä, koska ensi kerran laturiin tarvitsee koskea..

rödatroll
-
Viestit: 39
Liittynyt: 13.8.2014 17:14

ViestiKirjoittaja rödatroll » 18.3.2015 5:41

No itse ainakin vaihdoin a6:sen vuoden vanhaan "kunnostettuun" valeon laturiin hiilirenkaan, jäänyt varmaan tuossa kunnostuksessa vaihtamatta, ei se muuten tuolla käytöllä puhki kerkeä kulua... hintaa korjaukselle tuli 8,50e + pätkä tinaa ja puoli tuntia aikaa.

MillaH
-
Viestit: 49
Liittynyt: 14.6.2010 14:18

ViestiKirjoittaja MillaH » 18.3.2015 8:02

Kyllä ne tosiaan kalliimpia oli noi kunnostetut ihan motonetissäkin, että kyllä itse ajattelin että kannattaa kunnostaa :) minkäslaisen erikoistyökalun se vaatii? Mistä saa semmosia?

w!rd
-
Viestit: 339
Liittynyt: 21.8.2009 19:02

ViestiKirjoittaja w!rd » 18.3.2015 9:41

Kyllä ainakin allekirjoittanut kunnostaa aina itse laturin jos tulee tarve, yhtäkään vaihtolaitetta en ole ostanut. Eihän se ole yhtä kätevää mutta otetaan vaikka harrastelun kannalta. :D

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 18.3.2015 10:19

Myös moniurahihnan kiristin alkaa olla tavallisesti vaihtokunnossa 300 tkm kohdalla viimeistään.

Ville-Risto 5 (150hp)
-
Viestit: 128
Liittynyt: 19.5.2006 11:41

Äkkiseltään katsottuna halvin vaihtolaite

ViestiKirjoittaja Ville-Risto 5 (150hp) » 18.3.2015 10:34

90A Laturi. toki joutuu antaa vanhan vaihdossa niin kustansi 121 euroa jossa on tuo hihnapyörä mukana ja näytti olevan Valeon valmiste.

120A laturi oli sitten 146 Euroa sisältäen myös tuon hihnapyörän ja Valeon tekele se myös.

Suomalaisen kivijalkaliikkeen hintoja toki postittaa myös ja viimeks oli yli 50 euron lähetykset ilman postituskuluja.

Siinä hieman suuntimaa hinnoista kun ei moottori koodista ollut hajua eikä siitä kuinka levee hihnapyörä siinä on kulkineessa on.

ella
-
Viestit: 39
Liittynyt: 26.1.2009 22:17

ViestiKirjoittaja ella » 18.3.2015 13:32

korjaussetti Sieltä parilla kympillä tarvittavat osat kunnostukseen ja videot myös, onnistui ensikertalaiselta vaikka vanhaa liukurengasta irrottaessa toinen piuha lyheni huolestuttavan lyhyeksi. Tämä siis jos valeon laturi, on tuolla Bosch:laisiin myös korjaussettejä. Ja laturin vapaakytkimen hylsy

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 18.3.2015 14:00

Tietysti vanhan korjaamalla säästäisi mutta itse en tuon uuden tarvikelaturin hintaan alkaisi vanhaa korjaamaan varsinkin kun uudella laturilla on takuu. Harrastajat tietty korjaavat.

ella
-
Viestit: 39
Liittynyt: 26.1.2009 22:17

ViestiKirjoittaja ella » 18.3.2015 15:18

230e olis ollu motonetin vaihtolaturi 1,9tdi ahu passattiini, hata-autosähköstä eivät viitsineet vastata ensiksi puhelimeen eikä myöskään mailiin... Muutamalla kaverilla takuuvaihto tullut tutuksi noitten Motonetin vaihtolaturien kanssa. Toki ihan eri asia jos noin satasella saa niin korjauksen tuntipalkka pienenee muutamaan kymppiin, edellyttäen tietysti ettei korjauksessa tyri.
Oiskohan ollut just linkittämäni jampan videoissa ettei valeon latureissa oikeastaan ikinä hajoa muut kuin nuo laakerit+liukurenkaat+säädin/hiilet, diodit kestää. Ja taas esim. Opel/Saab tid/ttid dieseleissä taas juuri diodit kärähtää monesti reilusti alle sadantonnin ajoilla.

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 18.3.2015 16:11

Ei nuo "kunnostetutkaan" tosiaan mitään hyviä ole aina, ostin passattiin oululaisesta tarvike liikkeestä passattiin laturin (180€ ja vanha vaihdossa) ja se toimi tasan 36km ja kärähti :D

Vein haisevan laturon liikkeeseen takaisin ja sain 200€ käteen johtuen siitä että auto jätti tien päälle.

Hain romikselta 150tkm ajetun alkuperäisen laturin (70€) joka nyt toiminut 60tkm ongelmitta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 65 vierailijaa