Passat -98 4motion tdi LATURIONGELMA!
Valvoja: ffp jäsenet
Passat -98 4motion tdi LATURIONGELMA!
Aamulla töihin ajaessa syttyi akun merkkivalo kojetauluun ja naksahdus kuului kojelaudan sisältä aina kun valo sammui ja syttyi uudestaan. Konehuoneesta kuului ujellusta vaimeasti. Vanhojen autojen ystävänä ajattelin ensin että laturista hiilet menny, mutta hetken googlailtuani totesin, ettei taida olla kyseisessä laturissa mitään hiiliä enää?! Mistä kannattaa vikaa nyt hakea? Latausrele?Hihnapyärä? Joku muu mikä? Apuja kaivataan pian! Pääsin työmaan pihaan, mutta neljältä olis hyvä tietää mitä sille pitää tehdä että pääsee joskus kotiinkin. Help!
On siellä hiilet, yleisimmin vaihdetaan lataussäädinpaketti uuteen jossa on paikallaan myös uudet hiilet. Riippuen sähkölaitteiden määrästä, itse olen vaihtanut yleensä aina laturin uuteen jos kilsoja on ollut noin 400tkm, silloin alkaa olla laturi muutenkin jo aika kulunut. Nyt syksyllä tuli itse vaihdettua talviautoon uusi laturi ihan jo ennakoivana huoltona reilun 320tkm kohdalla, vaikkei mitään vikaa vielä ollutkaan.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kyllä ainakin Valeon latureista tuppaa kulumaan myös hiilirenkaat loppuun 350tkm-500tkm välillä. Omassa AVF:ssä on lataussäädin vaihdettu jonkin verran alle 300tkm:ssa ja hiilirenkaat loppuivat 480tkm:ssa.
AVB:ssä taas meni molemmat loppuun noin 350tkm:ssa. Molemmissa menossa toinen hihnapyörä.
Samat laturit siis molemmissa.
Laturin saa peruskorjattua 20-30€:lla. Sisältäen siis laakerin/laakerit, hiilet ja hiilirenkaat. Saapa nähdä, koska ensi kerran laturiin tarvitsee koskea..
AVB:ssä taas meni molemmat loppuun noin 350tkm:ssa. Molemmissa menossa toinen hihnapyörä.
Samat laturit siis molemmissa.
Laturin saa peruskorjattua 20-30€:lla. Sisältäen siis laakerin/laakerit, hiilet ja hiilirenkaat. Saapa nähdä, koska ensi kerran laturiin tarvitsee koskea..
-
- -
- Viestit: 128
- Liittynyt: 19.5.2006 11:41
Äkkiseltään katsottuna halvin vaihtolaite
90A Laturi. toki joutuu antaa vanhan vaihdossa niin kustansi 121 euroa jossa on tuo hihnapyörä mukana ja näytti olevan Valeon valmiste.
120A laturi oli sitten 146 Euroa sisältäen myös tuon hihnapyörän ja Valeon tekele se myös.
Suomalaisen kivijalkaliikkeen hintoja toki postittaa myös ja viimeks oli yli 50 euron lähetykset ilman postituskuluja.
Siinä hieman suuntimaa hinnoista kun ei moottori koodista ollut hajua eikä siitä kuinka levee hihnapyörä siinä on kulkineessa on.
120A laturi oli sitten 146 Euroa sisältäen myös tuon hihnapyörän ja Valeon tekele se myös.
Suomalaisen kivijalkaliikkeen hintoja toki postittaa myös ja viimeks oli yli 50 euron lähetykset ilman postituskuluja.
Siinä hieman suuntimaa hinnoista kun ei moottori koodista ollut hajua eikä siitä kuinka levee hihnapyörä siinä on kulkineessa on.
korjaussetti Sieltä parilla kympillä tarvittavat osat kunnostukseen ja videot myös, onnistui ensikertalaiselta vaikka vanhaa liukurengasta irrottaessa toinen piuha lyheni huolestuttavan lyhyeksi. Tämä siis jos valeon laturi, on tuolla Bosch:laisiin myös korjaussettejä. Ja laturin vapaakytkimen hylsy
230e olis ollu motonetin vaihtolaturi 1,9tdi ahu passattiini, hata-autosähköstä eivät viitsineet vastata ensiksi puhelimeen eikä myöskään mailiin... Muutamalla kaverilla takuuvaihto tullut tutuksi noitten Motonetin vaihtolaturien kanssa. Toki ihan eri asia jos noin satasella saa niin korjauksen tuntipalkka pienenee muutamaan kymppiin, edellyttäen tietysti ettei korjauksessa tyri.
Oiskohan ollut just linkittämäni jampan videoissa ettei valeon latureissa oikeastaan ikinä hajoa muut kuin nuo laakerit+liukurenkaat+säädin/hiilet, diodit kestää. Ja taas esim. Opel/Saab tid/ttid dieseleissä taas juuri diodit kärähtää monesti reilusti alle sadantonnin ajoilla.
Oiskohan ollut just linkittämäni jampan videoissa ettei valeon latureissa oikeastaan ikinä hajoa muut kuin nuo laakerit+liukurenkaat+säädin/hiilet, diodit kestää. Ja taas esim. Opel/Saab tid/ttid dieseleissä taas juuri diodit kärähtää monesti reilusti alle sadantonnin ajoilla.
Ei nuo "kunnostetutkaan" tosiaan mitään hyviä ole aina, ostin passattiin oululaisesta tarvike liikkeestä passattiin laturin (180€ ja vanha vaihdossa) ja se toimi tasan 36km ja kärähti :D
Vein haisevan laturon liikkeeseen takaisin ja sain 200€ käteen johtuen siitä että auto jätti tien päälle.
Hain romikselta 150tkm ajetun alkuperäisen laturin (70€) joka nyt toiminut 60tkm ongelmitta.
Vein haisevan laturon liikkeeseen takaisin ja sain 200€ käteen johtuen siitä että auto jätti tien päälle.
Hain romikselta 150tkm ajetun alkuperäisen laturin (70€) joka nyt toiminut 60tkm ongelmitta.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 65 vierailijaa