ARL kone menee limb modeen!

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Nikkko
-
Viestit: 5
Liittynyt: 19.1.2015 14:51

ARL kone menee limb modeen!

ViestiKirjoittaja Nikkko » 19.1.2015 15:25

Minulla on Seat Leon TDI 150 heppasella ARL-koneella. Kone menee limb modeen 3-6 vaihteilla reippaasti kiihdyttäessä (3000-5000rpm). Kävin luetuttamassa vikakoodit ja sain "turbo overboost" tjsp koodin.

Autoon on vaihdettu juuri N75 venttiili, ei auttanut.
No nyt kokeilin puhdistaa turboa Mr Musclella. Irroitin turbon ja EGR:n välistä putken pätkän(kuva) ja ruutasin letkulla tavaraa turbolle. Letkua meni sisään n.20cm? Aineen annoin vaikuttaa tunnin ja sitten isoilla kierroksilla ajoa 20min.. Käsittely ei auttanut!
Nyt mietityttää että teinkö käsittelyn oikein vai onko vika jossain muualla.. Menikö musclea oikeaan paikkaan?

Tämän näköisen putken irroitin:
Kuva

Melko ahtaassa paikassa on näissä tuo turbo..

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 19.1.2015 18:20

Kannattaisi vielä pihdeillä/käsin liikutella vnt säätötankoa silloin kun aine vaikuttamassa.
Olet varmaan jo lukenut tämän?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 19.1.2015 18:48

Yksi vaihtoehto on, vähän työläs, ottaa downpipe irti turbon kyljestä ja laittaa aineet sen kautta.

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 19.1.2015 19:02

Kannattaa myös tarkistaa, että letkulinjat ovat oikeasti ehjät. Aika monesti tullut vastaan autoja, joista aika on hapertanut alipaineletkut jostain paikkaa vuotavaksi ja juurikin vastaavaa yliahtamista tulee vaihdetun n75:nkin jälkeen. Osa alipaineesta karkaa ennen vnt-kelloa, jolloin ei jaksa tehdä koko liikerataa, vaikka mekaanisesti ahdin toimiikiin.
Kokeile vaikka pihdeillä vetämällä/työntämällä siitä vnt-kellon varresta että koko liikerata menee vapaasti jumittamatta = tällöin vika ohjaiksen puolella.

Nikkko
-
Viestit: 5
Liittynyt: 19.1.2015 14:51

ViestiKirjoittaja Nikkko » 19.1.2015 22:07

Reaper olen lukenut kyseisen ketjun:)
Vaikeassa paikassa näissä tuo vnt säätötanko niin en saanut ainakaan käsin sitä liikuteltua ja pihdeillä en päässyt siihen käsiksi.. Pitänee tehdä käsittely uudestaan ja keksiä keino jolla sitä liikuttelee.

Pikaisesti silmäilin nuita letkuja, mutta katson ne tarkemmin läpi kuhan ehdin.

Nikkko
-
Viestit: 5
Liittynyt: 19.1.2015 14:51

ViestiKirjoittaja Nikkko » 2.2.2015 14:32

Käytin turbon kelloa irti kun mielestäni se oli todella jäykkä. Pudistin sen huolella ja laitoin takaisin paikoilleen, mutta ei vaikutusta.. Kello oli täynnä hiekka ja puhdistuksen jälkeen tanko liikkui sujuvammin. Tämä ei kuitenkaan ratkaissut ongelmaani.

Pitänee vielä koittaa downpipe irroittaa ja sitä kautta antaa musclea turbolle. Mikä downpipen kautta laittamisessa on työlästä? Tarviiko tehdä muuta kuin irroittaa putki (2 tai 3 pulttia) ja laittaa ainetta turboon ja liikutella kellon tankoa ja laittaa putki takaisin paikalleen?

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 3.2.2015 7:07

olisiko fiksumpaa kuitenkin tulkita autoa vcds:llä ja sen mukaan tehdä juttuja, eikä automaattisesti raplata yhtäkohtaa?
Tuleeko ahtimen kellolle alipaine? liikkuuko tanko, kun moottorin käynnistää?

tiiliskivi
-
Viestit: 90
Liittynyt: 10.1.2009 14:24

ViestiKirjoittaja tiiliskivi » 3.2.2015 20:36

Siinä downpipen irroittamisessa ei ole muuta työlästä, kuin että on hyvää tuuria jos yksikään turbon pinnapultti ei katkea. Jos katkeaa niin se on melkeinpä turbo pöydälle ja pinnapultin vaihtoon, nim. kokemusta on... Ja olettaen että autossasi on kiinteä pakosarja turbolle niin joudut senkin tietysti irroittamaan. Mutta pöydällä se tangon liike on helppo todeta ja painaa sopivalla tulpalla muskelia siipien välistä. Näin siis itse tein. Tanko pitäisi liikkua aika helposti sormin.

mehtäkonekuski
-
Viestit: 136
Liittynyt: 22.8.2014 18:09

ViestiKirjoittaja mehtäkonekuski » 3.2.2015 23:47

Tästä ei nyt tule ilmi että onko ne alipaine letkut katsottu vai ei, siihen ei paljoa aikaa eikä rahaa mene kun vaihdat kaikki ne alipaine letkut... Pakko myös kysyä että onko jarrutehostus täysin samanlainen kuin aikasemmin?

Miko Kyllönen
-
Viestit: 54
Liittynyt: 21.4.2006 14:14

ViestiKirjoittaja Miko Kyllönen » 4.2.2015 11:23

Itsellä meni turbo vaihtoon samasta syystä.
Tanko liikkui sormin kevyesti, mutta liikerata loppuikin kesken. Sitä en olisi huomannut ellei olisi uusi turbo ollut vieressä. Siipien säätö loppui kuin seinään, joten isoilla kierroksilla siivet ei kääntyneet ja meni limb:iin. Muscle ei auttanut myöskään, mut turbolla oli jo ajettu reilu 300000km.

Nikkko
-
Viestit: 5
Liittynyt: 19.1.2015 14:51

ViestiKirjoittaja Nikkko » 14.3.2015 17:32

Autosta oli alipainekello rikki. Vaihdettiin uuteen mutta vika säilyi.
Alipaineletkuista osa vaihdettu jo uusiin. Letkut olivat hyvännäköisiä eikö vuotoja löytynyt.
Tuota MAP anturin arvoa mietin, että paljonko pitäisi näyttää kun OBDII lukijalla antaa kokoajan sille 255kPa vaikka miten ajaisi tai kaasuttelisi. Pitäisikö arvon vaihdella?

Alipainekello liikuttaa tappia ihan normaalista nyt..

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 14.3.2015 17:54

Tiedot ovat vajaat varman diagnoosin antamiseksi. Näillä tiedoilla viittaisi kuitenkin vialliseen MAP:n, mutta toki voihan ECU:kin olla viallinen. Vaatii siis hieman lisää tutkimista, nyppäse vaikka MAP:n liitin irti ja katso millaista lukemaa silloin saat. Lisäksi jotkut lukijat antavat aina tuota 255 arvoa, vaikka oikeasti arvo olisikin alhaisempi. Kokeile siis myös eri OBD-lukijaa, kuten esimerkiksi Vag-Com / VCDS.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa