Miksi runkolaakeri pukki hajoaa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Jupo
-
Viestit: 97
Liittynyt: 26.3.2008 10:06

Miksi runkolaakeri pukki hajoaa

ViestiKirjoittaja Jupo » 7.12.2014 17:11

2.5 tdi volkkarin koneella oleva volvo. Minulla rupesi outoa kalketta pitämään kone ja pitihän se sitten aukasta. 2 ja 3 runkopukki poikki. 2 oli toinen pultti poikki mutta 3 kumpikin ehjänä. No varaosa moottorista pukkeja irroittamaan mutta 2ja 3 pukit siitäkin poikki. Netistä selaillessani törmäsin moniin muihinki juttuihin ja juuri samosta pukeista oli niissäkin kyse. Tuleeko juuri näihin enempi jotain painetta.? Voiko tällainen vääntää kk kieroon, poikki se ei kyllä näyttänyt olevan kuin oikein tarkoin koitettiin katsoa. Mutta kertokaa paremmin tietävät miksi näitä menee? Ja särkeekö se sitten muuta? Ja likulaakerit oli kun uudet.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 7.12.2014 23:24

"Ja särkeekö se sitten muuta? Ja likulaakerit oli kun uudet."

Volvon sivuilla noista pulteista/löystymisistä, paljon ajavat ilman remonttia jos ajotapa ratkaisee missä kestää pitempään (oma kestänyt kohta puolimiljoonaa km).

Jupo
-
Viestit: 97
Liittynyt: 26.3.2008 10:06

ViestiKirjoittaja Jupo » 7.12.2014 23:41

Siis mitä remontteja tarkotat? On tuohonkin jotakin remonttia ennen minulle tuloa tehty kun kerran liu,ut oli niin kunnossa kun voi olla. Ja en nyt tarkottanut pelkästään volvoja missä ne menneet. Se vain on tosiasia että tuntuu olevan ilmeisesti joku tyyppivika mutta uuuri nuo samat pukit kaikissa paskana. On niitä esim 2.litran golffeissa kyös mennyt mutta kysymys lähinnä kuuluikin että miksi? Ei ajotapa sitä aiheuta että volvolla ajeltas jotenkin erilailla

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 8.12.2014 8:25

Onko pukkien ja lohkon välisissä pinnoissa pieniä mustia pilkkuja/hakkauma jälkiä? Jos on niin pukit pääsee liikkumaan. Googleen main cap walking.
Se taas miksi se voisi tapahtua, pultit ei kestä, lohko/kierteet ei kestä yms.
Jos tasopinnat on puhtaat ja nätit, niin sit pukkien materiaali ei kestä.

Jupo
-
Viestit: 97
Liittynyt: 26.3.2008 10:06

ViestiKirjoittaja Jupo » 9.12.2014 7:09

Ei kyllä missään mitään ylimääräisiä jälkiä näkyny,vaikka toisesta oli pultti poikkikin. Liukulaakeritkit täysin ehjät näissä. Nyt ajettu n.40 km remontin jälkeen ja kone käy tosi sievästi.

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 9.12.2014 14:16

Se että liu-ut on kunnossa ei tarkota vielä paljoa, vai? Tarkotan että r5 jakopumppu tdin alakerta on lähtökohtasesti luja, ainaki laakeroinniltaan. Sitähän on tosiaan ollu puhetta siitä että tehoja haettaessa olis syytä vaihtaa paremmat pultit sinne alas.

Jos menee poikki niin ekana tulis mieleen löyhät pultit jotka sitte päästää liikkumaan ja sehän selvä miten siinä leikissä käy.

Jupo
-
Viestit: 97
Liittynyt: 26.3.2008 10:06

ViestiKirjoittaja Jupo » 9.12.2014 17:23

Joo kyllähän se näin on mutta tämä on ainakin ihan vakio tehoinen.Mutta mystinen homma silti on, liekkö ed. omistaja jättänyt laittamatta oikeaan momenttiin tai tai tai... Mutta nyt on kunnossa ainakin tähän saakka ja tyytyväinen olen siihen.

jiitek
-
Viestit: 79
Liittynyt: 26.8.2006 12:41

ViestiKirjoittaja jiitek » 9.12.2014 21:36

Onpa melkoinen vika. Ensimmäistä kertaa kuulen.

Tuohan vaatii korjaukseksi käytännössä uutta lohkoa tai ainakin uusia pukkeja ja koneistamokäyntiä jossa aarporataan akselilinja suoraksi ja mittoihinsa.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 11.12.2014 10:04

Mulla meni T4 AHY:sta ihan samat eli 2. ja 3. pukit poikki. Ja olin pari vuotta aiemmin vaihtanut ARL:n 12.9 pultitikin. Ehkei olis pitänyt koskea ehjään alakertaan...

Kone alkoi lievästi kolkattamaan tyhjäkäynnillä ja vedättäessä, käytin öljypohjan auki mutta eipä siellä näkynyt mitään ihmeellistä. Katoin kiertokankien alapäät läpi ja kokeilin ettei yläpäässäkään tuntunut välystä mutta en aukonut runkopukkeja kun ei siinä vaiheessa ollut mitään epäilystä niiden kunnosta.

Vaihdoin mm. kampiakselin värinälimpun ja tarkistin alipainepumpun eikä niissä ollut vikaa.

Muutaman kuukauden päästä kolkatus koveni ja jopa vilautti öljynpainevaloa ja silloin piti jo ajella nätisti öljypohjan aukaisuun. Nyt löytyi sitten kaksi pukin puolikasta öljypohjasta lojumasta ja molemmista pukeista toinen ruuvi poikki. Pukkien toiset puolikkaat ja laakeriliuskat oli vielä paikoillaan ja öljynpainetta oli riittänyt onneksi.

Sain puolenkymmentä irtopukkia kaverilta ja niistä valkkasin parhaiten sopivat ensin ihan pöydällä verraten hajonneisiin. Sitten kokeilin pukkeja paikoilleen ja hioin liuskoja niin pitkään ettei kiillottumaa enää tullut kun konetta pyöritti käsin. Ajattelin ettei tuossa mitään häviä verrattuna siihen että alkaa konetta irrottamaan ja purkamaan... sekin kun tuli silloin pari vuotta sitten tehtyä.

Muutama tuhat kilsaa on tuolla purkkakorjauksella ajettu ja kärriäkin vedetty ja hienosti toimii. Voihan se vika joskus uusia mutta nyt ainakin tietää mistä on kyse :).

Jupo
-
Viestit: 97
Liittynyt: 26.3.2008 10:06

ViestiKirjoittaja Jupo » 11.12.2014 17:03

Joo sillälaillahan se alkoi. Mutta minä ajoin aikalailla suoraan purkamaan sen ja nyt ainakin tähän asti kestänyt. En kyllä vain tiedä miksi juuri ne kaksi samaa pukkia kaikilla hajoaa. Minullakin tällä hetkellä 1 ja 5 pukit paikoillaan kun tieteniin varaosa moottorista oli samat 2 ja 3 poikki.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 12.12.2014 14:38

Laitappas kuvia niistä pukeista, varsinkin tasopinnoista mikä tulee lohkoa vasten.

arduaen
-
Viestit: 198
Liittynyt: 16.11.2009 20:13

ViestiKirjoittaja arduaen » 13.12.2014 9:53

Onko nämä nyt minkä vuoden malleja mistä näitä menee, vai kaikki 2,5:t?
Moottori koodi? Minkälaisella ajomäärällä tapaavat korkata?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 13.12.2014 11:12

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?PH ... ic=40990.0

Volvon koneesta otettu enempi tehoja irti, lisäksi monella +tehoboksi +kaasujalka, paljon on niilläkin ajettu ;)

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 13.12.2014 18:33

Menee niitä muistakin, 2,4 vitosesta ja 1,6 dieselistä on mennyt omalla kohdalla.

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 13.12.2014 22:54

Voisko olla niin paljo eri virtaukset että tekee ison osan tehosta just nuilla pytyillä ja joutus sen takia kovemmalle? Eikö se imupuoli pitäs olla aika jouheva ihan vakiona kuitenki vaikka acv:ssä? Millanen pakosarja niissä on, vai oonko ihan hakoteillä?

jaketech
-
Viestit: 322
Liittynyt: 17.4.2013 23:03

ViestiKirjoittaja jaketech » 14.12.2014 11:34

volvon moottorikoodi on D5252T, samaa konetta audissa AEL.
tässä on D5252T pakosarja

Kuva

imusarja samasta koneesta.

Kuva


mullaha on myös tommonen D5252T transportterissa ja siinä on acv imusarja mutta D5252T omapakosarja ja turbo.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 27 vierailijaa