Muuttuvasiipisen tilalle kiinteäsiipinen Turbo

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

rulez
-
Viestit: 39
Liittynyt: 5.2.2004 20:22
Viesti:

Muuttuvasiipisen tilalle kiinteäsiipinen Turbo

ViestiKirjoittaja rulez » 20.11.2014 7:33

Ihan vaan mielenkiinnosta kirjoittelen kun juttua tämmöisestä svapista löytyy täältä huonosti jotta saadaan tästäkin keskustelua aikaan ja tietoa liikkeelle.
Suurin osa väittää ettei muuttuvasiipistä voi järkevästi korvata kiinteä siiipisellä ilman ohjelman vaihtoa sun muuta johdottelua mitä netistä nyt tietoa löysin.

Itsellä on tallissa tuommoinen ALH koneinen seat corbatsovi josta oli tämä muuttuvasiipinen räjähtänyt ja sylki öljyt koneeseen hyllystä löytyi agr koneisen kiinteäsiipisen turboja useampiakin joten kokeiltavahan se oli miten toimii moisella.

-cordopan ahtoputkihan lähtee ylöspäin joten valitsin hyllystä moisen garretin (ollut seat toledo 1z koneessa eli sama kun corpatsovin agr koneessa)

-pakosarjahan sopii suoraan paikalleen tuosta kiinteäsiipisen turbosta eli siihen en tehnyt muutoksia mitä nyt egr putken poistin kokonaan ja laippasin.

-Pakoputken laippa on erilainen muuttuvasiipisessä ja kiinteäsiipisessä joten ennen joustopalaa poikki putki ja kiinteäsiipisen laippa tilalle (olis toki cordopan agr koneisen vakioputki sopinut suoraa paikalleen mutta semmoista ei heti löytynyt niin golffin putkesta lainasin mutkan)

-öljyn tuloputki sopi suoraa paikalleen kuten myös paluuputki kunhan lohkosta vaan ruuvasi nipan irti (liitos oli eri tyylinen lohkossa luonnollisesti reikä ja jenka sama)

-paineputki sopi suoraa paikalleen ei muutoksia, imuputken vaihdoin cordopan alkuperäisessä kiinteäsiipisessä olleen olisi toki saanut muuttuvasiipisenkin putkella laitettua mutta klemmareita oli pari enempi ja hankalassa paikassa niin en viitsinyt.

-tuo vnt siipien ohjaushan toimii alipaineella joten sen letkun jätin irti suosiolla joten tuo solenoidi on turha nykyään kiinteäsiipinen tarvitsisi N75 (toimii taas paineella kello) venttiilin ohjaukseen mutten jaksanut laittaa ainakaan vielä kun liitintä ei suoraan ole (enkä tiedä mitä tekisi jos pukkais kiinni noita vnt siipiä ohjaavaan liittimeen ?? tähän saa sanoa mielipiteitä ?)

Eli muutin vaan suosiolla paine ohjatuksi kellon eli turbon painepuolelta lähtevä letku kiinni suoraa kelloon.

-Kellon akselia en säätänyt vielä mihinkään niin ahtopaineet on nyt maksimissaan 0,7bar


Testi ajolle turbo ahtaa mukavasti mitään notkahduksia en vedossa huomaa mutta auto on kyllä huomattavasti pirteämpi kun vnt turbolla ja myöskin huomattavasti pirteämpi kun normi 66kw konekkin !

Mitään vikakoodeja ei tule muistiin eikä mittari herjaa mitään eli en näe mitään ongelmaa miksei vaihto kannattaisi jos kiinteäsiipinen turbo löytyy hyllystä ! Näkeekö joku muu ?

Vag comilla loggailin autoa ahtojen pyytö on tuo 0,8-1bar mutta kun paineohjattu ja akselia ei säädetty niin jää 0,7 mutta tästä en mitään haittaa huomannut olevan kun tehoa on reilusti !

Savua ei tule normia enempää ehkä teho on kasvanut 3000 kierroksen yli mentäessä paremmaksi mitä vnt ahtimella alle tuon toimii olevinaan täysin samoin

Autoon pätkäsin evryn potikalla sitten saa jo savua reilusti ja voimaa on noin pieneen kinneriin rajusti tämäkään päällä ei vedossa notkahduksia eikä ongelmia !


Kertokaa nyt hyvät toverit miksei tästä ole enempää juttua ja miksi useimmiten tämä homma tyrmätään kumminkin noita kiinteäsiipisiä saa reiluun hunttiin toimivia vnt ahtimet taas ovat käytettynä epävarmoja ja kalliita ??
Vaihtooperaatio on kumminkin Bolt on meiningillä enkä ongelmiin ole vielä törmännyt !

ibel
-
Viestit: 100
Liittynyt: 22.3.2008 19:09

ViestiKirjoittaja ibel » 20.11.2014 10:07

"-tuo vnt siipien ohjaushan toimii alipaineella joten sen letkun jätin irti suosiolla joten tuo solenoidi on turha nykyään kiinteäsiipinen tarvitsisi N75 (toimii taas paineella kello) venttiilin ohjaukseen mutten jaksanut laittaa ainakaan vielä kun liitintä ei suoraan ole (enkä tiedä mitä tekisi jos pukkais kiinni noita vnt siipiä ohjaavaan liittimeen ?? tähän saa sanoa mielipiteitä ?) "

Anteeks tyhmä kysymys, mut eikös kiinteäsiipisen ahtimen kanssa oo hukkaportti?? Mitä kelloa tuo N75 nyt ohjaa kiinteäsiipisessä ahtimessa?? O_o Muutenkin lainattua pätkää en vaikeasta kieliopista johtuen ymmärtänyt.

jiitek
-
Viestit: 79
Liittynyt: 26.8.2006 12:41

ViestiKirjoittaja jiitek » 20.11.2014 10:33

Enpä kyllä osaa sanoa miksi ei juttua ole ollut enempää. Oletusarvo on ainakin allekirjoittaneella ollut se, että ecu herjaa heti eka kiihdytyksen jälkeen toteutumattomista parametreistä jne. Mut hyvä jos ei!

Ilmeisesti kiinteäsiipinen turbo ei herää aivan yhtä alhaalta kuin mitä alkuperäinen ja siten ei pääse hyödyntämään aivan alimpien vetokierrosten pientä polttoaineenkulutusta? Vai?

Joka tapauksessa uransa puolivälin ylittäneen kinnerin kohdalla kuulostaa aivan järkiratkaisulta koska noita joutilaita hukkaportillisia ahtimia löytyy kyllä yhdestä jos toisestakin tallista.

rulez
-
Viestit: 39
Liittynyt: 5.2.2004 20:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja rulez » 20.11.2014 13:18

Anteeksi epäselvä artikulointi yritän selventää.

Kyllä kiinteäsiipisessä on hukkaportti ja normaalisti N75 ohjaisi tätä hukkaporttia säätäen ahtopaineet ecun haluamalle tasolle.

VNT ahtimessa taas tämä N75 venttiilin vastine (on erinäköinen venttiili niin en tiedä kulkeeko n75 nimellä) ohjaa kellolla siipiä ecun haluamaan asentoon muuttaen tällätavoin ahtopainetta ja hukkaporttia ei tarvita.

Minulla tuo VNT:n siipiä ohjaavan venttiilin letku on nyt irrallaan eli ei mene mihinkään(eli venttiili on tällähetkellä turha)

Eli nyt minulla olevan kiinteäsiipisen ahtimen hukkaportin kellolta letku menee vaan suoraan ahtopuolen putkeen kiinni mikä on heti turbon ahtoputken lähdössä.
Tällä systeemillä ahdin toimii mekaanisesti ilman mitään tietoa eculta ja paineet saa säädettyä sopivaksi kellon varttta kiertämällä (vakio säädöllä ahdot ovat 0,7bar)


Olisiko nyt yhtään selkeämpi ?

rulez
-
Viestit: 39
Liittynyt: 5.2.2004 20:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja rulez » 20.11.2014 13:23

Tuohon toiseen olettamaan pienemmästä kulutuksesta paremmalla väännöllä alakierroksilla:

Itse en huomannut ainakaan väännön putoavan alakierroksilla perstuntumalta pysyi samana mutta yläkierroksilla (yli 3000) huomasin väännön kyllä kasvaneen ja pienimuotoisen tehopiikinkin mutta nämä ovat vaan perstuntuma oletuksia joten mitään tieteellisen tarkkaa en voi sanoa.

Olettamus minullakin kyllä on että vnt saisi pienemmillä kierroksilla paremman ahdon ja tällöin kulutuskin voisi olla pienempi mutta ilman dyno mittausta tätä ei kyllä voi todistaa ainakaan minun perstuntumalla niin samanmoiselta vääntö alaallakin tuntuu.


Tuota ecun herjaamista minullekkin moni tarjosi mutta en ymmärrä miksi herjaisi koska oletko nähnyt yhtään vnt ahtimella olevaa autoa joka menisi limppiin muutenkun yli ahdoilla ?

Olen ajanut vuotavaputkisella vnt vagilla jossa ei mitään herjoja tule vaikkei ahtoja olekkaan riittävästi eikä ahdot nouse käyrien mukaan ja taas sitten täydessä kiihdytyksessä pyynti nousee heti maksimiin johon ahdinkin pyrkii joten tämäkään ei voi aiheuttaa herjoja kosta tuskin kiinteäsiipinenkään nopeammin täyteen ahtoon pääsee kun kaasupolkimen pohjaanpainamisessa kuluva aika :)
Mikäs siis voisi herjaa aiheuttaa ?

käyriä kun loggasin niin aika tarkasti seuraa pyynnön viivaa tuo kiinteäsiipinenkin eikä mitään rajuja piikkejä pyynnön suhteen tule vaan viivat kulkevat yhtä mukaa poislukien että nyt minulla jää ahto vaan sinne 0,7 ja pyynti on likempänä baaria

Nämä ovat vaan tämmöisiä mietteitä jota haluan tuoda esille kun jostainhan tuo olettamus on saanut alkunsa ettei pelaisi vaikken kenenkään tiedä edes asiaa kokeilleen !

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 20.11.2014 16:48

Näin päin (VNT->hukkis) homma voi toimiakin suht hyvin ilman ohjelmamuutosta ja N75 vaihtoa. VNT herää alhaalta paremmin kuin hukkis, mutta ei kovin isoa eroa.

Jos tämän homman haluaa toteuttaa "oikein", niin ahtimen vaihdon ja letku/putkisovitusten lisäksi seuraavaa:
- VNT-mallin N75 hukkaportillisen N75:een (ovat eri näköisetkin)
- N75 letkut ahtoputkesta/ahtimen kompressoriin ja hukkaportille, se kolmas eli "huohotusletku" käy samaan paikkaan ilmanputsarille
- VNT:n N75 alipaineletku tukkoon
- hukkaportilliselle sopiva ohjelma eculle

Toisin päin eli hukkismallista VNT:lle ei toimi ilman noita muutoksia. Jos jättää alipainekellon letkuttamatta, niin ahdin herää huonosti alakierroksilla. Kyllä vikatila tulee aliahtamisestakin, ei pelkästään ylityksestä.
Edit: täsmennys että puhutaan näistä 90/110hp jakajapumpullisista
Viimeksi muokannut tekki, 20.11.2014 22:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ibel
-
Viestit: 100
Liittynyt: 22.3.2008 19:09

ViestiKirjoittaja ibel » 20.11.2014 18:16

"Eli nyt minulla olevan kiinteäsiipisen ahtimen hukkaportin kellolta letku menee vaan suoraan ahtopuolen putkeen kiinni mikä on heti turbon ahtoputken lähdössä.
Tällä systeemillä ahdin toimii mekaanisesti ilman mitään tietoa eculta ja paineet saa säädettyä sopivaksi kellon varttta kiertämällä (vakio säädöllä ahdot ovat 0,7bar)


Olisiko nyt yhtään selkeämpi ?"
Got ya!! :)

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 21.11.2014 1:56

Ei tällaisessa ahtimen vaihdossa ole mitään ongelmaa, mikäli uuden ahtimen käyttäytyminen on entisen kaltaista. Mikäli paikalleen asennetaankin isompaa ahdinta, niin hupsista. Eipä enää ahtopaineiden käyttäytyminen toimikaan ohjelman vaatimuksien mukaan ja ollaan vikatilassa jatkuvasti, niin täys- kuin osakaasu-tilanteissakin. Tässä tapauksessa täytyykin sitten sorkkia ohjelmaa, jotta käyttäytyminen muuttuu halutuksi / vaihdettujen osien sallimaksi ja kokoonpanosta saadaan kaikki hyöty irti.

Mainitsit että tehon tunnetta tuli lisää.. Entäpä jos auto toimiikin nyt niinkuin pitää, tai ainakin lähemmäksi sitä kuin sillä rikkinäisellä ahtimella joka nyt lopulta hajosikin? Pikkuhiljaa hiipuvaan tehoon tottuu ja kun auton saakin yhtäkkiä kuntoon, tuntuukin se "tehokkaalta" vaikka siihen ovatkin vain palautuneet ne 90hp/210Nm. :)

rulez
-
Viestit: 39
Liittynyt: 5.2.2004 20:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja rulez » 23.11.2014 7:15

Tämä auto ei minulla ole ollut ajossa ehjänä ikään eli ostin rikkinäisenä vertailukohtanä käytin vaan ihan tämmöistä vakio tehoista 90hv konetta joita minulla ollut kymmenittäin ja on nytki yhdessä autossa. semmoiseen verrattuna teho olevinaan kasvoi tuolla ylä alueella mutta mitään tieteelisen tarkkaahan tämä ei ole.

Tuossa on semmoinen suoran pätkä jota olen testailussa käyttänyt siinä ajettuna cordopa ottaa 200km/h mittariin (joskin ajoominaisuudet loppuu jo 160km/h jälkeen joten testiä en toista :) ) jotenkin olettaisin ettei cordopa vakiona tuohon yllä ainakaan golffilla ei kyseisellä suoralla vakiona saa yli 180km/h ja tämä kokeiltu useammallakin 66kw moottorilla joskaan ei tuommosella kirpulla kun cordopa. (ei taida edes tehdas luvata tuommoista huippua cordopalle mittarivirhe normi nopeuksissa 6km/h tiedä sitten paljonko tuossa vauhdissa)

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 23.11.2014 9:41

Lähtökohtaisesti noilla muuttuvilla siivillä on aluperin haettu parempaa alavääntöä/ nopeampaa turbon heräämistä. Muuttamalla perinteiseen ahtimeen ainakin teoriassa pitäisi ko. alueilla jotain menettää, mutta vaikuttaahan noihin alavääntöihin moni muukin asia...kuten esim. syöttöt.
Vakio farkkucordoba otti boxi kupeessa (110 hp/265 nm) 190 km/h mittarin mukaan ja (suljetulla alueella tietenkin) Tuosta mittarivirheet pois niin varmankin jossain 175-180 todellista mentiin ja ajettavuus alkoi todellakin olla "tapissa"

Markus L
-
Viestit: 112
Liittynyt: 4.9.2013 17:58

ViestiKirjoittaja Markus L » 23.11.2014 12:55

VNT:llä saavutetaan laajempi turbiinikartta. Ahtopaine saadaan nostettua matalammilla moottorin kierroksilla ja yläkierroksillakin toimii paremmalla hyötysuhteella kuin hukkisahdin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 19 vierailijaa