Auttakee pentele...
Just vaihdoin 102 heppaseen tuon moniurahihnan ja kiristäjä oli ihan eri mallia, kuin tässä nykyisessä kulkineessa. Miten siis vapautetaan tuo kiristäjä, kun siellä näyttäis olevan "kaasujousi ?" painamassa kiristäjää. Mennäänkö siis ylä, vai alakautta ja mihin kohtaan laitetaan vääntörauta, vai pitääkö olla joku spesiaali tanko millä keventää kiristäjää. Jos asiaa on käsitelty jo aiemmin, niin laittakaa vaikka linkki. Itse en onnistunut löytämään apuja asiaan. Tuon edellisen kansa oli sikahelppo, kun vain väänsi kiristäjän tangosta rullan eteen ja laittoi uuden hihnan paikoilleen. Tästä kaasujousipaketista en saanut selvää, että mistä kohtaa pitäis vääntää?
T4 AHY "laturin"hihnan kiristäjä?
Valvoja: ffp jäsenet
Jos se on samanlainen kuin LT:ssä niin eikös siinä ole 17mm avaimelle paikka, mistä pääsee kääntämään kiristintä löysälle.
"kaasujousi" on öljymäntävaimenninpaketti jossa on kiristinjousena tavallinen teräskierrejousi. Se jumii vanhemmiten ja hihnanvaihto on sen jälkeen käytännössä mahdotonta tehdä ilman jousikiristimen irroitusta ja uusimista/korjaamista.
"kaasujousi" on öljymäntävaimenninpaketti jossa on kiristinjousena tavallinen teräskierrejousi. Se jumii vanhemmiten ja hihnanvaihto on sen jälkeen käytännössä mahdotonta tehdä ilman jousikiristimen irroitusta ja uusimista/korjaamista.
Just tuollainen on kyseessä. Miten herkkä on liikkumaan?
Löysin sen 17mm pään, mutta en ollut varma onko se oikea kohta vääntää, tai siis en vain vääntänyt tarpeeksi voimalla. Voi siis olla jumissakin. Hihna on kuitenkin vaihdettu ed omistajan toimesta liikkeessä n vuosi sitten ja ilmeisesti on silloin toiminut oikein, kun kiristäjää ei ole uusittu. Nyt meni ohjainrullasta laakeri ja täytyy siksi saada hihna hetkeksi pois.
Löysin sen 17mm pään, mutta en ollut varma onko se oikea kohta vääntää, tai siis en vain vääntänyt tarpeeksi voimalla. Voi siis olla jumissakin. Hihna on kuitenkin vaihdettu ed omistajan toimesta liikkeessä n vuosi sitten ja ilmeisesti on silloin toiminut oikein, kun kiristäjää ei ole uusittu. Nyt meni ohjainrullasta laakeri ja täytyy siksi saada hihna hetkeksi pois.
Hylsyn paikka löytyi, kiitos tuon kuvan mistä näkee mallia kiristimestä. Toistaiseksi tuntuu sen verran jäykältä, että saattaa olla kiristysjousi/vaimennin härvelissä tunnit täynnä. Tila siis ahdas ja alakautta pitää työskennellä.
Onko kukaan vaihtanut noihin moniurahihnan ohjainrulliin koskaan laakereita, tai lähinnä kysymys kuuluukin, että onko tiedossa laakereiden tyyppikoodia. Kun sitä kerran on siis s...anan nuuka, niin ajattelin että tuossakin voisi helposti säästää itselleen korillisen asennusjuomaa...
Onko kukaan vaihtanut noihin moniurahihnan ohjainrulliin koskaan laakereita, tai lähinnä kysymys kuuluukin, että onko tiedossa laakereiden tyyppikoodia. Kun sitä kerran on siis s...anan nuuka, niin ajattelin että tuossakin voisi helposti säästää itselleen korillisen asennusjuomaa...
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 58 vierailijaa