AVF 1.9 tdi lataa turboa kummallisesti?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

RaQu
-
Viestit: 23
Liittynyt: 16.1.2012 4:26
Viesti:

AVF 1.9 tdi lataa turboa kummallisesti?

ViestiKirjoittaja RaQu » 12.10.2014 16:20

Elikkäs autona Skoda Superb 2005 AVF 1.9 koneella ja automaattilaatikolla (ei DSG), ajettu 311 000km.

Autoon on edellinen omistaja varmaan laittanut lastun, autokaupasta ostin ja siellä ei mistään mainittu mutta tuntuu kyllä siltä että olisi enemmän kuin nuo vakio 130hp.

Vika siis on siinä että kun lähtee paikalta kiihdyttää niin auto kulkee kuin sdi kunnes pääsee sinne 2500rpm ja sitten yhtäkkiä on kunnon veto päällä. Ja tämä "kaasu pohjassa" odottelu kunnes tulee sinne 2500rpm niin kestää aika kauan. Pieni muistikuva on että pari kuukautta sitten niin toimi edes niin hyvin että kun jarru pohjassa alkoi turboa lataa paikalla seisten niin kiersi aika nopeesti ylös 3000rpm mutta nyt saa odotella pienen ikuisuuden ennen kun pääsee lähelle edes 3000rpm :/ ja nyt ilmeni myös että jos sen pitää pidemmän aikaa siinä 3000rpm niin voi kierrokset yhtäkkiä laskea 2500rpm ja sitten taas hitaasti ylös. Autossa myös tämä sama vika mitä monissa muissa vaggin konessa että haluaa puskea koneen viansieto tilaan jos kunnolla lähtee liikkeelle, tämä tapahtuu minulle vain välillä.

Olisiko kenelläkään mitään sanomista että mikä letku vuotaa tai mitä vikana?
Ensimmäiseksi veikkasin että turbossa vika mutta kun kuitenkin alkaa kunnolla vetää sitten 2500rpm kohilla niin tiputin sen vaihtoehdon pois :/

EDIT: semmonen juttu vielä että EGR on "poistettu" käytöstä mutta veikkaan että letkuja ei ole tukittu koska 2 putkesta EGR kohdalla tulee selvästi pakokaasuja kuin kokeilee kädellä.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 12.10.2014 18:35

Vakiovastaus, mutta... VNT jumittelee ?

RaQu
-
Viestit: 23
Liittynyt: 16.1.2012 4:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja RaQu » 12.10.2014 18:44

Olen yrittänyt aika paljon käydä foorumia läpi ja tullut siihen päätökseen että joko Map, Maf, VNT tai ahtopaineensäädin on vika :/ näitä pitää nyt sitten alkaa kokeilla, huomenna luen vikakoodit jos on.

EDIT: Tuli semmonen juttu mieleen että koska EGR on poistettu käytöstä niin eihän sieltä pitäisi tulla mitään pakoja ulos? Aloitan varmaan tukkimalla sen niin selviää että onko syynä EGR joka on rikki.

HEHT
-
Viestit: 167
Liittynyt: 30.8.2010 21:03

ViestiKirjoittaja HEHT » 13.10.2014 12:43

Tarkista alipaineletkujen kunto ensi tilassa.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 13.10.2014 13:49

Komppaan takarivistä vakiovastausta....VNT

RaQu
-
Viestit: 23
Liittynyt: 16.1.2012 4:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja RaQu » 13.10.2014 15:00

Alipaineletkut on omasta mielestä tiukasti kiinni ja ei pitäisi vuotaa mistään.

Vnt:stä vielä sitä että jos se olisi jumissa niin oliko niin että silloin ei pitäisi kuulua turbon vihellystä? Koska siellä se viheltelee.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 13.10.2014 18:15

Ahtopainemittaria kiinni niin sillä se turbon toiminta viimestään selviää. Jos ei iske kiinteä asennus niin saahan nuo läppärillekin ajettua portin kautta.( edellyttää tietenkin että löytää koneen jossa tuo vag- ohjelma on) Melkolailla heti pitäisi ahtojen hypätä kun lämän lattiaan laittaa ja ahtopiikin jälkeen pitäisi pysyä melkolailla pyydetyssä. Kiinteän mittarin asennus puoltaa kyllä paikkaansa, kun tiedetään kuinka paljon noissa on jumivikoja ollut, vaikka se hieman sisätiloja rumentaisikin. Omani vaelteli välillä liki 2 kilon paineissa ja tyytyväisenä olisin ajellut tuon ahtinen entiseksi ellei olisi ollut mittaria kiinni. Safe mode tiloja tuo ei kumma kyllä päälle iskenyt.

RaQu
-
Viestit: 23
Liittynyt: 16.1.2012 4:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja RaQu » 15.10.2014 12:34

EGR tulpattu ja tehot palasivat, nyt tuntuu vain siltä että vaihdelaatikko luistaisi vähä eli sattaa olla laatikko remppa edessä, muskelia ajattelin myös kokeilla varmuuden vuoksi.
Ja tuota ahtopaine mittarin asennuksesta niin kohta puolin menee Scangauge 2 tilaukseen niin siitähän senkin sitten näkee.

Semmosta vielä että en luule että tuo EGR ollutkaan poiskytkettu koska nyt herjasi heti aamulla vikakoodia mutta se kytketään pois toiminnasta seuraavan kerran kun vien säätöihin.

pimmonen
-
Viestit: 88
Liittynyt: 21.12.2003 23:41

ViestiKirjoittaja pimmonen » 15.10.2014 20:45

Mitenkä tulppasit EGR:n? Itsellä vastaavia ongelmia auton kanssa ja tähän mennessä vaihdettu uusi MAF (Bosch), N75 venttiili ja lisätty kuristus laippa EGR putkeen. Alkaa olla keinot itsellä vähissä mitä pitäisi kokeilla.. :(

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 15.10.2014 21:06

Tuon ikäisessä TDI:ssä todennäköisesti tuleekin vikakoodi jos poistaa EGR:n tulppaamalla. Karkeasti -03...-04 vanhemmat eivät välitä tulppauksesta. Ohjelmamuutoksella pääsee kokonaan eroon uudemmissa, kuristavallakin tiivisteellä saa kiertoa pienennettyä jopa ilman vikakoodeja.

RaQu
-
Viestit: 23
Liittynyt: 16.1.2012 4:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja RaQu » 15.10.2014 21:44

Siis leikkasin pellistä laipan tiivisteen sijaan ja sinne vaan. Vikakoodia tuli mutta se ohjelmoidaan pois.

Edit: Laatikon luistaminen paljastui minun luulotaudiksi, laatikko on kunnossa.

Edit: Pimmonen, tulppasitlo molemmat egr putket tai vain yhden?

pimmonen
-
Viestit: 88
Liittynyt: 21.12.2003 23:41

ViestiKirjoittaja pimmonen » 15.10.2014 22:54

En tulpannut kuin pakosarjan puoleisen pään ja sinnekin laitoin kuristuslevyn. Eli tiiviste, jossa on pienempi reikä kuin alkuperäisessä tiivisteessä. Olisiko noin 10mm reikä. Vähentää siis virtausta. Oireet ovat samanmuotoiset kuin sinulla eli ahdot lähtee käyntiin vasta yli 2000 rpm jälkeen. Kylmänä lähdettäessä vika korostuu. Sen verran pitää vielä lisätä, että samaa vikaa korjatessa on vaihdettu myös tandem, joka vuoti vähän polttoainetta sekä liitokset alipaineletkuissa olivat huonot. Silläkään ei ollut apua vaivaan vaikka huollossa niin asiaa vakuuteltiin.. Riittäisikö tässä muuten, jos tukkii vain egr:n alipaineletkun jolla ohjataan venttiiliä? Tällöinhän venttiili ei kierrätä pakokaasuja?

RaQu
-
Viestit: 23
Liittynyt: 16.1.2012 4:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja RaQu » 16.10.2014 5:02

Kannattaa molemmat puolet tukkia omasta mielestä. Semmosta vielä että oletko tarkistanut näitä muita mitä ehdoteltiin? esim VNT tai ahtopaineen säädin? jos alipaine letkut oli huonot yhdessä kohtaa kannattaa kaikki varmasti käydä läpi, varmuuden vuoksi.
Kokemukseta voin sanoa että jopa pienin vuoto voi tuoda isot oireet.

pimmonen
-
Viestit: 88
Liittynyt: 21.12.2003 23:41

ViestiKirjoittaja pimmonen » 22.10.2014 21:26

Vielä en tuota egr ää ole ehtinyt tulpata, mutta itsellä on jo maf, n75, tandem pumppu ja ahtopaineanturi vaihdettu.. Merkkihuollon tuomio oli että turbo pitäisi vaihtaa.. Vähän kummastuttaa nämä vw turbot kun ko. Turbolla ajettu vain 170 tkm. Samaa luokkaa oli edellinen.. Vielä meinaan sen egr: n testata, mutta itse kyllä luulen ettei sillä ole tähän taikaa.. Alipaine letkutkin oli huollon mukaan ok. Huoltoon en tosin oikein luota kun itse löysin heidän jäljiltä aikaisemmin useammankin huonon letkuliitoksen ja kalvorikon.. Onko kellään kokemusta jos turbon puhdistaisi ottamalla sen koneesta irti ja sen jälkeen purkaa, puhdistaa ja kasaa? Näitäkin on tehty maailmalla..

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 23.10.2014 5:56

Turbo voi tietysti tulla putsaamallakin kuntoon mutta voi sieltä olla jotain ihan mekaanisesti rikkikin, jolloin ei toimi. Avaamalla tietty näkee vähän sitä..

pimmonen
-
Viestit: 88
Liittynyt: 21.12.2003 23:41

ViestiKirjoittaja pimmonen » 23.10.2014 17:30

Tuli käytettyä tänään autoa turboihin erikoistuneessa firmassa ja nyt turbo epäilys on haudattu toistaiseksi.. Uusi vikaepäilys on nokka, joka tarkistetaan ens viikolla.. Saapa nähdä mihin tämä johtaa.. Kohta vois melkein blogin kirjoittaa tästä selvityksestä.. Palaan taas asiaan..

bastu
-
Viestit: 31
Liittynyt: 17.3.2010 19:36

alipainekello

ViestiKirjoittaja bastu » 23.10.2014 22:50

Oli tuossa taanoin samaa vikaa saman konsernin vehkeessä ja vika "löytyi turbon alipainekellosta" Jumitti kellon akseli, foorumin kautta löysinkin uuden kellon ja ongelma poistui. Tiedä sitten olisiko sama mutta vika viittaa samaan.

tonokki
-
Viestit: 5
Liittynyt: 16.9.2014 7:11

ViestiKirjoittaja tonokki » 24.10.2014 16:35

Omassa kulkineessa teki samaa että 2500 kierroksen jälkeen lähti vasta ja hyökäten. oli tarvike maffi ja väärän alustanumeron mukaan. Ja varsinkin kylmänä korostui.Boscheja on myös 2 erilaista alkuperäistä. Löytyi ainaki ne alustnumerot mr auton sivuilta että missä vaihtui. Ittelllä 1.9tdi 96kw passat tiptronicilla.

muokattu. Oman auton vika korjaantui kun vaihdoin oikean alustanumeron mukaan boschin.

pimmonen
-
Viestit: 88
Liittynyt: 21.12.2003 23:41

ViestiKirjoittaja pimmonen » 6.11.2014 21:12

Noniin.. Nyt on auto nipussa ja toimii.. Nokka-akseli oli mennyt todella huonoon kuntoon. Uusi nokka korjasi vian ja nyt on vedot takaisin.. Muille vinkiksi että vastaavissa ongelmissa, kun alipainevuodot, n75 venttiilin toiminta, tandempumpun toiminta, turbon alipaine kellon toiminta, maf:n ja turbon siivistöjen toiminta toiminta on tarkistettu niin venttiilikopan kannen avaamalla voi vielä varmistaa että onhan nokka kunnossa ;) kyllä oli vaikea pala.. Ja täytyy todeta että merkkihuolto ei saanut tästä selvityksestä pisteitä kotiin...


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa