Kyseessä 74 kW pumpparikone, AXR. Ajatuksena ajaa 15 tkm vaihtovälillä, kun vuoteen tulee ajoa vähän alle tuon.
Kumpikin öljy täyttää vaatimuksen VW505.01.
5w40 muodostaa ainakin teoriassa paremman hydrodynaamisen voitelun kuumana?
Wikipedia moottoriöljystä: "Hydrodynaaminen voitelu vaatii tarpeeksi korkean öljyn viskositeetin ja tarpeeksi suuren nopeuseron voitelua tarvitsevien osien välille"
Muita vaihtoehtoja?
5w30 vai 5w40 öljyä koneeseen?
Valvoja: ffp jäsenet
Ohuemmalla öljyllä pienempi viskositetti kuumana = pienempi kitka ja sen myötä pienempi kulutus. Varmaan monet muutkin asiat öljyssä vaikuttaa kitkaan, mutta viskositeetti taitaa määrittää suurimman osan siitä. Erohan on jotain muuta prosentti 30 ja 40 kuumaviskositeetin välillä, joten kovin suurta eroa se ei kulutukseen tee kun vielä huomioidaan se että moottorin tehosta joku 10% kuluu sen sisäisen kitkan voittamiseen, johon tuo öljyn viskositeetti vaikuttaa.
Öljykalvon paksuuteenkin viskositeetti vaikuttaa ja onhan paksummalla öljyllä yleensöä paksumpi kalvo, mutta siihenkin vaikuttaa monet muut asiat. Varmaankin HTHS viskositeetti kuvaa tilannetta nokka-akselin nokissa.
Öljykalvon paksuuteenkin viskositeetti vaikuttaa ja onhan paksummalla öljyllä yleensöä paksumpi kalvo, mutta siihenkin vaikuttaa monet muut asiat. Varmaankin HTHS viskositeetti kuvaa tilannetta nokka-akselin nokissa.
Omaan AGR-moottoriin olen kaikki öljynvaihdot pärjännyt 4 litran pöntöllä (ilmoitettu tilavuus 4,5L) ja öljynpinta tulee lähelle ylämerkkiä. Lisätä ei ole tarvinut 10-15tkm vaihtovälillä.
Autolla ajettu vasta 450tkm joista 100tkm mun omistuksessa, myös aiemmat omistajat on koneessa käyttäneet Diamond Dieseliä.
Noin 26-27€ maksaa 4L:n pönttö "lähimarketissa" eikä se mielestäni tosiaan ole huono hinta tuon tasoisesta öljystä.
Autolla ajettu vasta 450tkm joista 100tkm mun omistuksessa, myös aiemmat omistajat on koneessa käyttäneet Diamond Dieseliä.
Noin 26-27€ maksaa 4L:n pönttö "lähimarketissa" eikä se mielestäni tosiaan ole huono hinta tuon tasoisesta öljystä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa