5w30 vai 5w40 öljyä koneeseen?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Wuzzy
-
Viestit: 241
Liittynyt: 15.7.2004 16:39

5w30 vai 5w40 öljyä koneeseen?

ViestiKirjoittaja Wuzzy » 12.8.2014 7:29

Kyseessä 74 kW pumpparikone, AXR. Ajatuksena ajaa 15 tkm vaihtovälillä, kun vuoteen tulee ajoa vähän alle tuon.

Kumpikin öljy täyttää vaatimuksen VW505.01.

5w40 muodostaa ainakin teoriassa paremman hydrodynaamisen voitelun kuumana?

Wikipedia moottoriöljystä: "Hydrodynaaminen voitelu vaatii tarpeeksi korkean öljyn viskositeetin ja tarpeeksi suuren nopeuseron voitelua tarvitsevien osien välille"

Muita vaihtoehtoja?

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 12.8.2014 9:02

Teboil diamond diesel 5w40. Hyvä/halpa öljy ja on pumpparien luokitus.

cre8tor
-
Viestit: 158
Liittynyt: 18.9.2006 19:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja cre8tor » 12.8.2014 10:51

Itekin oon ajanu Teboilin Diamond Dieselillä ARL koneella ja pitänyt vaihtovälin 12-14tkm... Tosi edullinen öljy on kyllä tuo ja tuntuu toimivan, kunhan ei vaan liian pitkäksi päästä vaihtoväliä.

Wuzzy
-
Viestit: 241
Liittynyt: 15.7.2004 16:39

ViestiKirjoittaja Wuzzy » 12.8.2014 11:08

Mistä ostatte tuota, kun ei ainakaan Motonetin hinnastossa ole sen halvempaa kuin muutkaan..?

Mitä eroa sillä 5w30 on kuumassa koneessa, ts. onko öljykalvo esim. nokissa ohuempi sillä litkulla?

htm
-
Viestit: 405
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 12.8.2014 12:37

Motonetissa Teboilin öljyt ovat kyllä kalliita. Puuilo ja Tokmanni-konsernin liikkeet myyvät sopuisemmin hinnoin.

Wuzzy
-
Viestit: 241
Liittynyt: 15.7.2004 16:39

ViestiKirjoittaja Wuzzy » 12.8.2014 13:26

Longlife-öljyt ovat aina 0w30 tai 5w30, miksi siis kuumaviskositeetti 30 eikä 40?

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 12.8.2014 18:35

Ohuemmalla öljyllä pienempi viskositetti kuumana = pienempi kitka ja sen myötä pienempi kulutus. Varmaan monet muutkin asiat öljyssä vaikuttaa kitkaan, mutta viskositeetti taitaa määrittää suurimman osan siitä. Erohan on jotain muuta prosentti 30 ja 40 kuumaviskositeetin välillä, joten kovin suurta eroa se ei kulutukseen tee kun vielä huomioidaan se että moottorin tehosta joku 10% kuluu sen sisäisen kitkan voittamiseen, johon tuo öljyn viskositeetti vaikuttaa.

Öljykalvon paksuuteenkin viskositeetti vaikuttaa ja onhan paksummalla öljyllä yleensöä paksumpi kalvo, mutta siihenkin vaikuttaa monet muut asiat. Varmaankin HTHS viskositeetti kuvaa tilannetta nokka-akselin nokissa.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 14.8.2014 5:58

Tokmanni/Puuilo 59.90-62.90€ 10 litraa (Diamond Diesel). 4,5 ltiraa vetää esimerkiksi AHF-moottori joten sinulla jää 1 litra vara-öljyä. Tosin itsellä ei tarvitse lisätä yhtään 10-12tkm vaihtovälillä.

Vasta 150tkm ajettu diamondeilla ja tästäkin aiheesta on ollut ainakin kolme topic:a.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 14.8.2014 14:10

Omaan AGR-moottoriin olen kaikki öljynvaihdot pärjännyt 4 litran pöntöllä (ilmoitettu tilavuus 4,5L) ja öljynpinta tulee lähelle ylämerkkiä. Lisätä ei ole tarvinut 10-15tkm vaihtovälillä.
Autolla ajettu vasta 450tkm joista 100tkm mun omistuksessa, myös aiemmat omistajat on koneessa käyttäneet Diamond Dieseliä.
Noin 26-27€ maksaa 4L:n pönttö "lähimarketissa" eikä se mielestäni tosiaan ole huono hinta tuon tasoisesta öljystä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa