Golf V 2.0 tdi 4-motion BKD hengetön -ratkaistu-

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

relexi
-
Viestit: 8
Liittynyt: 13.10.2010 22:15

Golf V 2.0 tdi 4-motion BKD hengetön -ratkaistu-

ViestiKirjoittaja relexi » 24.6.2014 20:25

Elikkäs otsikon mukaisessa pelissä alkanut tehot häviämään mystisesti. Autolla ajettu n.230 tonnia ja 200tkm kohdalla vaihdettu turbo, kaksoismassa ja kytkin. 220 kohdilla lastutettu ja silloin vetoja oli, mutta nyt hävinneet pikku hiljaa, autoa voisi tehoiltaan verrata 100heppaiseen diiseliin.
Vikakoodia antaas silloin tällöin n. 100 vauhdissa tasakaasulla loivaan ylämäkeen mentäessä (P0299 eli ahtoja ei saavutettu) ja menee limpmodeen.
Map ja Maf näyttää ihan oikeita arvoja ja vagComi kiinni ajeltuna arvot näyttää hyviltä. Autossa myös mekaanin ahtomittari ja ahtaakin nätisti n. 1.5-1.6 bar näyttää kaasu pohjassa laskettaessa menemään.

Ahtovuodot on tarkastettu, alipaine letkut tarkastettu/ vaihdettu, egr ja kaasuläppä putsattu ja toiminta tarkastettu, egr lauhdutin vaihdettu (myös solenoidi), turbolle annettu mr.muscle kylpy ja vnt. säädin tanko liikkuu niinkuin kuuluukin. Alipainetta on n. -0,7 tyhjäkäynnillä säätökellolle menevässä lähdössä, eli sekin on ohjearvoissaan.
Fortea laitoin tankkiin ja sen aikana ei mennyt vikatilaan. Myös polttoaineen kulutus on mielestäni himpun korkea, keskikulutus n.8.7, maantiellä n. 7.8.
Ainut mikä itselle tulee enään mieleen on katti / vaimennin tukossa?

Lisäyksenä vielä kerran kokeilin laittaa lukkopihdeillä alipaineletkun tukkoon (auto sammuksissa) joka menee turbon säätökellolle, kulkua ei ollut juuri lainkaan ja ajelin pari kilometriä ja otin pihdit pois ja käynnistin auton uudelleen, niin tuntui kuin tehoja olisi tullut moninkertainen määrä takaisin ja veti punarajalle asti todella hyvin. Sitä iloa ei kestänyt kuin ehkä 10km ja meno oli jälleen normaalin tahmea.
Enään kyseinen kikka ei vaikuta mihinkään.
Viimeksi muokannut relexi, 27.6.2014 15:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 24.6.2014 21:20

Vika vois olla siinä alipaineohjaus mokkulassa mistä menee kaikki koneen alipaineet, myös turbon kellolle. Ei mikään yleinen vika mutta mahdollinen.

relexi
-
Viestit: 8
Liittynyt: 13.10.2010 22:15

ViestiKirjoittaja relexi » 24.6.2014 23:52

Mutta silti antaa alipainetta ohjearvojen verran, kun mitannut olen...?

relexi
-
Viestit: 8
Liittynyt: 13.10.2010 22:15

ViestiKirjoittaja relexi » 27.6.2014 14:54

Vika selvinnyt, eli katti olin aivan totaalisen tukkeessa. Nyt taas vetää niinkuin kuuluu!

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 27.6.2014 15:34

Jumaliste, pitää itsekin tutkia tuo. Kävin ajamassa emännän pikkubroidin vakiolla BKD:llä ja se tuntui vetävän paljon paremmin kuin tuo oma ohjelmoitu BKD.
Polttoainetta tuo oma vekotin vie kyllä ihan normaalin oloisia lukemia (kaupungissa alle 6, maantiellä alle 5), mutta tutkitaanpa. Pahoin pelkään kyllä, että ahdin alkaa olemaan ehtoopuolella...

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 27.6.2014 21:08

Mitäs olette kateille tehneet, uusi katiton putki tilalle? Katsastuksessa sen huomaa, jos tarkka on.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 27.6.2014 21:15

Katin pönttö kannattaa jättää niin ei pistä silmään vaikka sisukset puuttuukin. Suora putki siitä läpi yksi vaihtoehto, jotkut tehneet siitä vaimentimenkin reikäputkella ja villalla. Savutusmittaukseen katilla ei ole vaikutusta.

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 30.6.2014 15:01

katsos, taisin arvata katin tukkeuman jo ennakolta, silloin kun soitit joku parisen viikkoa sitten.

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 30.6.2014 17:07

Mikäs katin on tukkoon laittanut, voimasavu?

relexi
-
Viestit: 8
Liittynyt: 13.10.2010 22:15

ViestiKirjoittaja relexi » 2.7.2014 22:59

Kiitokset vain MarcusS vinkistäsi! Enpäs osaa sanoa mikä on tukkinut katin, mutta sen verta pahasti oli tukkeessa, että ihmettelen suuresti auton ylipääten toimineen.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 27.7.2014 15:25

...Jatketaan ketjua.
Potilaana 186000 ajettu BMN -koneinen Octavia. Oireet hyvin samanlaiset vikakoodia myöten kuin aloittajalla. Ja vikatilaan menee juurikin matka-ajossa, jos vähänkin alle 2500 rpm yrittää vedättää. Siis yrittää! Selvästi alavääntö on aivan häveissä aikaisempaan verrattuna. Eihän tuo nyt aiemminkaan mikään herkku alakierroksilla ole ollut, mutta nyt tuntuu löylyä tulevan vasta 2500 rpm paikkeilla, ja silloinkin kitsaasti... Aika tiheään pyrkii polttelemaan tuota pönttöä, mikä viittaisi sen alkavan olla elinkaarensa päässä.

Kysymys kuuluukin: Voinko pamauttaa DPF:n kankaalle heti, ja mennä sen jälkeen vasta ohjelmoijalle ilman riskiä että moottori ottaa nokkiinsa? Vikakoodinhan tuo joka tapauksessa antanee, mutta voiko autolla silti ajaa tyyliin viikon-pari?

Ajatuksena samalla ohjelmoida myös EGR pois käytöstä. EGR-cooleri on myös poistolistalla. Se alkoi keväällä vuotamaan nestettä pakopuolelle, joten jouduin ottamaan letkut irti kyseisestä laitteesta... EGR-delete-kit vaikuttaisi ihan hyvältä vaihtoehdolta Darksidella.

Ja joo, ei varmaan lämpene talvella niin hyvin, mutta onneksi autossa on Webasto...

Killer
-
Viestit: 425
Liittynyt: 16.10.2008 10:24

ViestiKirjoittaja Killer » 27.7.2014 19:17

Voit ajaa tyhjällä pöntöllä ilman ongelmia, mutta jos kone yrittää polttoa niin tulee vikakoodi.
Meillä oli tyhjennyksen ja ohjelmoinnin välissä 3pvää ja reilu 500km ilman ongelmia.

Pee_Pee
-
Viestit: 96
Liittynyt: 16.3.2008 12:23

ViestiKirjoittaja Pee_Pee » 1.8.2014 8:38

Mites tuon egr-coolerin voi käytännössä poistaa käytöstä? Letkut irti ja tukkoon, vai vaatiiko jotain ihmeellisyyksiä? Omassa rakkineessa alkanu tuo kapistus vuotamaan nestettä pihalle ja uutta en ajatellu ostaa.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 1.8.2014 10:11

Jäähynesteen tulo+meno pitänee yhdistää, ja pakosarjan/imusarjan reikiin sitten peltiset paksut laipat. Alipaineletkuun tulppa ja ohjelmoimalla (ei VCDS vaan "lastupaja") EGR pois käytöstä ettei anna vikakoodia/valoa.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 14.9.2014 20:36

...Päivitystä tilanteeseen. Egr-jäähdytin ja dpf-sisuskalut poistettu. Laippasin kaikki egr-lähdöt 1mm rosterilla. Jätin egr-putken moottorin etupuolelta paikoilleen osittain katsuria varten, osittain siksi, että olisi ollut työläs poistaa. Dpf-pönttö rälläkällä auki, romut ulos ja migillä kiinni. Mahtui tulemaan muuten pois ilman etukelkan irroittamista. Pöntössä kaikkiaan viisi anturia, joiden irroittamisessa meinasi palaa käämi. Aika tiukassa ja ahtaassa paikassa.

Myös ohjelmat päivitetty ajan tasalle. Nyt alkaa olla kulku kohdallaan. Olisi pitänyt toteuttaa heti kun hommasin tämän auton...
Ensin laitettiin softat: Egr, dpf ja woima. Sitten tein rautamuutokset. Ei koodeja, kaikki toimii. Kulutus tippui matka-ajossa reilun puoli litraa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa