Uusittiin ALH-koneeseen nokkahihna ja muut hilppeet ympärille. Vaikka uusi hhna tuli 100% samoihin merkkeihin ja samaan positioon vanhan kanssa, heilahti dynaaminen ajoitus hieman pieleen. Ennen vaihtoa ajoitus oli kyllä prikulleen keskellä, kuten pitääkin. Vai korjaantuisiko ajoitus tuosta suunnasta keskiviivan suuntaan jahka uusi hihna vähän käytössä venähtää?
Alla olevassa kuvassa näkyy punaisella pisteellä merkattuna ajoitus hihnan vaihdon jälkeen. Auto kyllä käy ja kukkuu aivan mainiosti noinkin.
Eli onko ajoitus nyt aikaisella vai myöhäisellä? Mihin suuntaan tässä tapauksessa käännetään pumpun akselia niiden kolmen pultin löysäämisen jälkeen? Siis jos katsotaan pumpun akselin puolelta konetta?
1,9TDi ALH jakajapumpun ajoitus
Valvoja: ffp jäsenet
Itse varmaankin antaisin toistaiseksi olla ja katsoisin tilanten jonkin ajan kuluttua udestaan :)
Ja kuten totesit niin se varmaan hieman muuttu kun hihna asettuu.
edit: poistettu väärin päin ajateltu "ohje" :)
Ja kuten totesit niin se varmaan hieman muuttu kun hihna asettuu.
edit: poistettu väärin päin ajateltu "ohje" :)
Viimeksi muokannut pete73, 8.6.2014 19:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajoitus on nyt myöhäisellä skaalan ulkopuolella himpun verran. Uusi hihna on hyvä laittaa tuonne ylemmän viivan kanssa samaan linjaan. Ajan myötä kun hihna hakee paikkaa ja osat muotoutuu tipahtaa aika lähelle keskikohtaa (tain näin ainakin oma teki).
Pumppua käännetään vastakkaiseen suuntaan kuin pumpun siivapyörä pyörii koneen käydessä niin menee aikaiselle päin.
Pumppua käännetään vastakkaiseen suuntaan kuin pumpun siivapyörä pyörii koneen käydessä niin menee aikaiselle päin.
Eikös ALH:ssa ole säädettävä pumpun hihnapyörä (3 pulttia löysätään ja pumpun akselia käännetään)? Jolloin ennakko lisääntyy kun akselia kääntää pyörimissuuntaan.
Jos säätö tapahtuu koko pumppua kääntämällä niin silloin juurikin pumpun runkoa käänetään pyörimissuuntaa vastaan kuten edellä kerrottinkin.
Jos säätö tapahtuu koko pumppua kääntämällä niin silloin juurikin pumpun runkoa käänetään pyörimissuuntaa vastaan kuten edellä kerrottinkin.
OK. Onneksi otin kuvan jakopäästä rempan aikana. Eli alla olevassa kuvassa löysätään punaisella nuolella merkityt ruuvit. Ja sen jälkeen käännetään akselin pultista myötäpäivään, kuten kuvassa vihreällä nuolella? Vaiko päinvastoin, eli vastapäivään? Siis tapauksessa jossa ajoitus on alaviivan rajalla.
Käsittääkseni säätäminen on tarkkaa puuhaa? Minkä verran pitää suurinpiirtein kääntää, jotta vaikutus olisi säätöalueella alareunasta keskiviivan tuntumaan (kts. ensimmäisen postauksen kuva).
Käsittääkseni säätäminen on tarkkaa puuhaa? Minkä verran pitää suurinpiirtein kääntää, jotta vaikutus olisi säätöalueella alareunasta keskiviivan tuntumaan (kts. ensimmäisen postauksen kuva).
Pultit vähän vaan löysälle ja kääntää niin et luulee ettei vielä kääntyny ja kattoo mitä näyttää. Tuolla periaatteella sain suunnilleen kohilleen.. Mulla oli timing 113 ja käskettiin myötäpäivään pyöräyttää (kiitos tämän foorumin neuvojien) joten sun tapauksessa varmaan vastapäivään?
EDIT: eikun joo, eli mä pyöräytin pumpun akselia vastapäivään (hihnapyörää siis käytännössä myötäpäivään)
Eli myötäpäivään käännät pumpun akselia niinkuin olet meinannutkin.
EDIT: eikun joo, eli mä pyöräytin pumpun akselia vastapäivään (hihnapyörää siis käytännössä myötäpäivään)
Eli myötäpäivään käännät pumpun akselia niinkuin olet meinannutkin.
-
- -
- Viestit: 357
- Liittynyt: 27.5.2006 18:13
http://www.ross-tech.com/vag-scope/TDIGraph.html
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=64 ... ht=ajoitus
minä laitoin tuossa hihnanvaihdon jälkeen juuri tuohon yläviivaan. n. 68 ennakkko. katsoa parin kk päästä että onko mennyt myöhäisemmälle. minusta on toiminut paremmin tällä ennakolla kuin tuossa keskiviivan n. 50 kohdalla.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=64 ... ht=ajoitus
minä laitoin tuossa hihnanvaihdon jälkeen juuri tuohon yläviivaan. n. 68 ennakkko. katsoa parin kk päästä että onko mennyt myöhäisemmälle. minusta on toiminut paremmin tällä ennakolla kuin tuossa keskiviivan n. 50 kohdalla.
Nyt on säädetty uudelleen. Käänsin pumpun akselia juuri niin aavistuksen verran kuin ihmisen aisteilla voi todeta käännetyksi. Ajoitus heilahti tuolla säädöllä alareunasta yläreunaan, eli ennakko on nyt lukemassa 71 (sininen piste 1.postauksen kuvassa). En alkanut hieromaan sitä keskiviivan suuntaan, koska niin pientä säätöliikettä en olisi pystynyt tekemään, jolla sen siihen olisi järkevässä ajassa saanut. Ja senkin vuoksi että nyt auto käy paljon siistimmin tyhjäkäyntiä ja mielestäni vetokin on täyteläisempi alakierroksilla. Eli ts. tuntuu ajossa juuri sellaiselta kuin pitääkin.
Oliko se nyt niin päin, että ajan myötä hihnan venyessä ennakon arvo putoaa alaspäin, eli hihnan vaihdon jälkeen on viisaampaa jättää tuonne käyrän yläreunaan kuin alareunaan?
Oliko se nyt niin päin, että ajan myötä hihnan venyessä ennakon arvo putoaa alaspäin, eli hihnan vaihdon jälkeen on viisaampaa jättää tuonne käyrän yläreunaan kuin alareunaan?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa