3b 1.9tdi ahu pumppuremontin jälkeen kierrokset tapissa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

3b 1.9tdi ahu pumppuremontin jälkeen kierrokset tapissa

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 17.5.2014 14:05

eli auto ei käynnisty ja avaimen kuva vilkkuu mittarissa mikä tarkoittanee että ajonesto on syystä tai toisesta päällä? moottori 1.9tdi ahu.
onko jotain sulakkeita tai releitä mitä vois ensiksi tarkistaa? tai liittimiä ym. missähän sijaitsee ajoneston poksi vai onko eculla jokin vika päällä että ei anna käynnistää. vikakoodiksi antoi jotain engine start blocked by immobilizer.

tietokoneella tuon kuulemma saisi koodattua kokonaan pois käytöstä, onko jollain antaa tietoa vähän siitä prosessista?
Viimeksi muokannut K0nzta_, 21.5.2014 23:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.5.2014 15:58

Koita muilla avaimilla.

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 18.5.2014 7:39

eipä kai olekkaan vikaa ajonestossa.avaimen kuva sammuu muutaman sekunnin päästä ja ei ala vilkkumaan startatessa. virtalukon lukupuolan liitin irti --> vilkkuu. eli toimii niinkuin pitääkin? syöttöpumpun sammutinsolenoidille tulee +10v noin 3 sekuntia kun pistää virrat päälle ja sitten katoaa jännite. ilmattu on suutinputket löysällä ja hinattu kilometritolkulla käyntiin. tulos: 4 pytyn suutinputkesta hieman naftaa, muut kuivia. pumppu irti ja purkamaan vai? suodattimelle asti tulee dieseliä, ei tunnu siitä vaan enää menevön syöttöpumpun läpi suutinputkille asti. nyt ois hyvät vinkit tarpeen. sulakkeet katsottu läpi mutta onko joku rele jossain joka aiheuttais tämmöstä? entisen omistajan mukaan hyytyi kesken ajon ja puhui jostain ecun vikatilasta... kuulostaa kummalliselta

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 18.5.2014 11:20

Antaako se vielä tuota vikakoodia?

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 18.5.2014 12:11

Mitenpäin se näissä nyt oli, eikö solenoidille pitäis tulla koko ajan virtaa?

Heitä vaikka hyppyjohto suoraan akun + navasta...

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 18.5.2014 18:45

ei tuu enää koodia. joo kokeilin hyppyjohdolla suoraan +12v ja myös solenoidin jousi ja kara poistettuna. ventossa oli samanlainen solenoidi ja se tarvi jännitteen kokoajan kun virrat päällä \ auto käynnissä. kumma juttu kun tuossa oli vain sen kolme sekuntia. pumppu irti ja akseli lonkkasee reilusti pumpun päässä. sisältä varmaan jotaki rikki?

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 18.5.2014 18:50

niin ja kierroslukumittari toimii kun kuulemma seki saattaa aiheuttaa ettei tulis naftaa

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 18.5.2014 21:22

syöttöpumppu lähti remonttiin, ilmotellaan kun tiedetään mitä sieltä löytyy.
mukavaa ku myydään auto tyyliin "muuten tosi hyvä mutta ajonesto vain meni päälle.." :D

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 18.5.2014 21:24

Varmaan kannattaa selvitellä asioita ennenku ostaa sian säkissä, kuitenkin on olemassa niitä ihmisiä jotka ei oikeesti tiedä/ei kiinnosta mikä autoa vaivaa ja myydään eteenpäin..

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 21.5.2014 23:04

pumppu tuli huollosta ja nakattiin ajoitusmerkit kohilleen, ilmaus ja käyntiin. käynnistyy kyllä mutta kierrokset huutaa 5000rpm.

vikakoodia antaa: 00765 Modulating piston movement sensor (G149) mikä kumma tämä on? mistä etsiä vikaa?

ja sitten 2 kertaa peräkkäin 01268 joka on tietääkseni polttoainemäärän säädin? ilmainen vcds lite ei antanut muuta kuin pelkän vikakoodi numeron..perässä luki että to delete all dtc you need to register software tai jotain sinnepäin, eikai voi olla niin että noita koodeja ei muka voisi nollata ilman täysversiota?

eivät tosiaan lähde clear codes napista pois. kiperästi kaivattas apua. onko jostain mahdollista irrottaa liitin esim. kaasupolkimelta jotta voisi kokeilla huutaako vielä vai nakkaako siitäkin jonkin vikakoodin päälle? ajoitusmerkit laiteltiin kaikki oikein ja tuskin auton kuuluisi kaasupohjassa huutaa vaikka ajoitus ei oliskaan täysin kohdallaan..

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 21.5.2014 23:11

niin ja hehkunvalo syttyy kun virrat laittaa päälle mutta sammuu alle sekunnin kuluttua. startatessa valo alkaa vilkkumaan. onko tuokaan normaalia? välillä alkoi vilkkumaan myös käsijarrun merkkivalo.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 22.5.2014 1:29

Syöttöpumpun kansi (IQ) väärin säädetty, perussyöttö liian isollaan. Siirrä pumpun kantta jakopäähän päin niin IQ suurenee ja perussyöttö pienenee ( käytä hakua: "Hammer-mod" ). Jos kannen siirtämisen jälkeen moottori ei lähde käymään, niin hyvin, hyvin varovasti naputtelemalla kantta takaisin nestepäähän päin. IQ:n muutoksen näkee jo, vaikkei kannen liikettä pumpun runkoon nähden silmin oikein vielä huomaisikaan. VAG-com:n avulla voit säätää IQ:n sitten sinne 3-4 tietämille kantta siirtämällä edellämainitusti.

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 22.5.2014 8:47

kiitos hyvästä vinkistä! eilen kokeiltiin jo siirtää kantta, mutta ainoa asento missä lähti käyntiin oli kansi täysin vaihdelaatikkoon päin laidassa ja silloin huuti kaasu pohjassa. kytkenkö siis auton kaapelilla vag comiin ja virrat päällä siirrän kantta kunnes IQ arvo on se 3-4?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 22.5.2014 9:42

Et, vaan etsit ensin sen kohdan jolla auto lähtee käyntiin ja käy tyhjäkäyntiä ryntäilemättä. Etsinnässä apuna voit käyttää hapettumajälkiä pumpun kannen vanhasta asennosta, mikäli pumpun rungossa sellaiset näkyvät. Sitten kun kohta on löytynyt, säädät vag-comin kanssa edellä mainittuihin arvoihin auton käydessä tyhjää. Toistan taas edellä mainittua, mutta ole lyöntiliikkeiden kanssa hellä kun lyöt pumpun kantta vaihdelaatikkoon päin auton käydessä.

Mikäli 3-4 IQ:lla tyhjäkäynti palautuu hitaasti, tai juuri ennen tyhjäkäyntikierroksia moottori kevyesti rynkyttää kierrosten laskiessa, säädä IQ-arvoa hieman isommaksi kunnes löydät toimivan arvon.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 22.5.2014 10:04

Sitä kannen asentoa sitte haetaan varmaan lähemmäs millin kymmenesosissa että ei mitään radikaaleja "hammereita" anneta. Pelkkä pulttien kiristys saa heittämään arvon esmes 3->4 , ainakin itse tälläisen huomioinut..

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 22.5.2014 10:43

ok, pitää siis napsutella vähän kerrallaan. sais edes alle 3000 kierrokset niin vois sitte auto käynnissä säätää, yli 5k ei kyllä uskalla kauaa antaa käydä. pitää ilmineerata illalla rupesiko toimimaan. nuo vikakoodit pitäisi hävitä kun saa kannen kohdilleen?

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 24.5.2014 1:21

pumppu kävi uudelleen remontissa ja nyt on toinen nestepää entisen osottauduttua väljäksi. nyt vaan on ongelmana valkoinen savu putkesta startatessa ja käyntiin ei edes yritä. ajoitusmerkit on näin:

vauhtipyörän merkki I tarkistusreiän tasaisen eli keulasta katsottuna oikeanpuoleisen reunan kohdalla

nokka lukittu siitä lovesta takaa niin että ykköspytyn nostajat osoittaa ylös.

pumppu lukittu tapilla siihen reikään kuvan mukaisesti:
sitte hihna paikolleen ja tarkistus, merkit täsmää.

onko mahdollista että pumpun ajoitusmerkki ei jostain syystä olekkaan oikea?
http://www.myturbodiesel.com/images/a3b4/tb/tb7.jpg

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 24.5.2014 7:39

Tuo tapin paikka on pumpussa. Kuitenkin sun pitää hakea pumpun perusennakko löysäämällä pumpun kiinnitystä ja kääntämällä pumppua. Kun se on paikallaan niin sitten tuo tappi pitää ennakon paikallaan hihnan vaihdossa.

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 24.5.2014 10:10

laitoin sen samaan kohtaan missä se on ennen remonttia ollut. en sitten tiedä onko se ollut silloinkaan kohdallaan kun rikkinäisenä auto mulle tuli. vinkkejä säätämiseen kun ei edes koita hörähtää käyntiin?

golf
-
Viestit: 319
Liittynyt: 4.8.2003 17:15

ViestiKirjoittaja golf » 24.5.2014 10:49

Olisiko mennyt pumpun remppaajalla nokkalevy 180 astetta pieleen. Missä kävi remontissa?

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 24.5.2014 11:18

enhän mä nyt köyhänä missään dieselhuollossa käyttäny, kaveri ja sen isäntä yhteistuumin tehnyt. on tehny monet monet nestepään vaihdot ym. pumppurempat mutta eihän mikään ole pois suljettua . kiepsautanko sitte pumpun kans 180 nurinkurin jos on nokkalevy mennyt väärään asentoon? vai kokeilenko ensin myöhäistää vai aikaistaa ajotusta ja minkäverran? startilla ei siis yritäkkään. pitäs kai lähtä heti laakista kun pumppu on ilmattu ja suutinputkille tuli ainetta.

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 24.5.2014 16:08

merkit on siis laiteltu näin:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
ja tosiaan jokasesta putkesta tulee hienosti polttoainetta kun vähän startilla pyöräyttää.

edit: vähä pienet on kuvat, tästä isommaksi:

http://aijaa.com/WfRXLA
http://aijaa.com/h4ZqHJ
http://aijaa.com/L5ATTX
http://aijaa.com/uWv9zc

niinkuin näkyy syöttöpumpulle on monenlaisia merkkejä joskus tehty. mihinhän tuo lovi hihnapyörässä pitäisi kohistaa?

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 24.5.2014 19:47

Jos ei nyt ihan väärin muistu mieleen niin vauhtipyörä ajoiteaan 0-merkin mukaan eikä tuo I-merkin. 0-niin että jää puoliksi alle oikean reunan.. Joku voisi saisi kyllä vahvistaa tämän ettei tule vääntyneitä venttiilejä tämän neuvon takia :D

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 24.5.2014 20:21

kokeillaan vielä sitä 0 merkkiä sitten. kai sen pitäisi ruveta hörähteleen jos merkit on kohdillaan vaikka pumpun ennakko oiskin vähän pielessä. kummastuttaa vähän mutta onhan siitä I merkistä jonkunverran matkaa tuohon 0 merkkiin että josko siksi ei auto käy.

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 24.5.2014 22:31

ei hörähdä ei, harmaata ja välillä vaalian sinistä savua vaan pukkaa. mitähän seuraavaksi?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 24.5.2014 23:44

Olet ilmeisesti jo pumpun ennakonsäädön asennon kokeillut pumppua kääntämällä äärilaidasta äärilaitaan, ja kaikkea siltä väliltä? Jos ei se auta, hypäytä pumpun ratasta aikaisemmalle yhdellä hampaalla, ja lähde hakemaan taas pumpun myöhäisimmän ennakon asennosta. Mikäli savu sakenee, lähestyt oikeaa ajoitusta.

Jos edellä mainittu ei auta, kokeile kääntää pumppu 180ast pieleen, juuri tuon nokkalevyn väärän asennon takia.

Onhan pumpun akselin ja hihnapyörän välissä kiila paikallaan?

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 25.5.2014 0:33

kiitos, näillä eväillä jatketaan. joo pumppua on käännelty suuntaan jos toiseen ilman mitään suurempia vaikutusta, vasemmassa laidassa eli niin aikasella kun saa niin harmaa savu lisääntyi hieman. mutta ei yritäkkään käyntiin. edellen vikakoodiksi antaa 00765 modulating piston movement sensor g149 ja sitten 01268 kertaa kaksi ja uutena tuttavuutena 00741 brake pedal monitoring. yksikään ei lähde nollaamalla pois.

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 25.5.2014 0:49

niin ja kiila on toki paikoillansa :)

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 25.5.2014 14:46

pumppua pyöritelty hammas kerrallaan aikaisemmalle, ei mitään vaikutusta. pakokaasut haisee kitkerälle. kokeilin myös 180 astetta nurinkurin, ei vaikutusta silläkään. tänään kokeilen toisella pumpulla, jos silläkään ei toimi niin ideat on loppu sen jälkeen. o_O

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 26.5.2014 7:39

nyt on toinen pumppu ja käy tyhjäkäyntiä ok. iq arvo pomppii 3,6 ja 4,5 välissä ja auto sammuu kun kovemmin painaa kaasua ja päästä kaasun pois. mitähän tuolle osais tehdä?isolla iq arvolla ei sammu niin herkästi mutta ei kyllä vedäkkään mihinkään..

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 26.5.2014 11:08

Tuleeko vielä vikakoodeja? ja onhan pumpun ajoitus katsottu nyt kohilleen vcds:llä

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 26.5.2014 12:08

tulee edelleen 01268 määränsäädin. ajoitus on katsottu ja tuli vikakooodi siitä ajoituksestakin aluksi kun ei ollut ensin kohdallaan.

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 26.5.2014 13:20

nyt toimii. iq seilaa 2,2-3,6 väliä, onko ihan normaalia tuommonen aaltoilu? hieman ehkä on tehonpuutettakin havaittavissa. 01268 vikakoodi hävisi ja samoten ei vilku enää hehkun merkkivalo mittarisssa. ongelmaan ratkaisuna oli määränsäätimen purku, putsaus ja liittimien uudelleen tinaus.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 26.5.2014 13:40

Kyllä iq:n pitäisi lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä pysyä suht tasaisena.. Omassa heijailee about 0.2 - 0.3

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 26.5.2014 20:25

pitäisiköhän mun koittaa laskea sitä arvoa? meni eilen vikatilaan kerran kun kiihdyttelin lujemmati. ahtopaineet korkeintaan 1,2, paljoko näiden pitäis vakiona ahtaa?

_ode_
-
Viestit: 18
Liittynyt: 12.10.2008 23:37

ViestiKirjoittaja _ode_ » 26.5.2014 20:43

0.9 ahtaa vakiona ja tuolla 1.2 ahdoilla menee vikatilaan. N75 luultavasti paskana eli sen vaihto tai jos haluat kikkailla ni laitat 3 barin mapin vakion tilalle niin sillon ei enään vikatilaa pukkaa. Turbo tosin ei siitä pitemmän päälle välttämättä tykkää, mutta saapahan hyvillä mielin vaihtaa isomman tilalle vakion hajotessa :)

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 27.5.2014 20:36

särky 150km ajon jälkeen sekin pumppu. en keksi mitään järkevää selitystä miksi, joko vanhuuttaan tai sitte mulla on polttoaineen seassa jotain ylimäärästä. nyt ennenku laitan kolmannen pumpun paikoilleen tarvis tietää pistänkö vauhtipyörän merkin I vai 0. merkkiin. oli I merkissä ja tuntui vähän tehottomalta eli onko 0 kuitenkin oikea?

edit: pumppu oli siis 1z koneesta ahu:n kannella jotta saatiin sähköt passaan. 1z:n kannessa oli pyöreä liitin. toimi moitteitta 150km kunnes pistin parkkiin tupakiksi, sammutin auton ja kun olin lähdössä niin sahasi vaan ja kohta alkoi kuulua raksraks. lopetin siihen ja hinattiin auto kotia, jakoremmi pois ja pumppu ei käsin yrittänytkään pyöriä hihnapyörästä kokeilemalla.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 27.5.2014 23:32

0 on oikea merkki. Vaihda vaikka suodatin ja varmistu että polttoaine on dieseliä. Vaihtaessasi syöttöpumpun komponentteja, puhtaus on avainsana. Ei karvoja, eikä asennushiekkaa.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 28.5.2014 1:11

Ja nyt jos ajatellaan, että samaan pumpun runkoon kasataan ehjät osat, on pumppu käytettävä totaalisen muttereina ja uhrattava _reilusti_ bräkliiniä ja paineilmaa. Tämä siksi, että pumppurikosta syntyneet (ehkäpä rikkoon johtaneetkin) ylimääräiset liat poistuvat rungon kanavista ja irto-osista 100-varmasti. Kourallisen tunteja tuohon projektiin saa varata harraste-aikaa, mikäli homman tekee kunnolla.

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 3.7.2014 17:11

vielä tähän vastaten jos joku pähkäilee myös vauhtipyörän merkkien kanssa, on I merkki oikea. 0 merkillä jos koneen saa käyntiin niin kuulostaa kohtuu rumalta :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 14 vierailijaa