1.9TD AAZ kunkkupultti ja jakopää apua.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

GTpasanen
-
Viestit: 75
Liittynyt: 1.5.2014 12:20

1.9TD AAZ kunkkupultti ja jakopää apua.

ViestiKirjoittaja GTpasanen » 6.5.2014 22:32

Tommonen peli tuli ostettua ja jakopään kimpussa nyt kun vanha hihna päältä urainen ja hampaat vähän niin ja näin + poikittaisviiltoja sisäpinnassa.


Alfamerin korjausopas löytyy. Nyt kysyisinkin että meneekö jako pieleen jos vaihdan kunkkupultin erikseen, mutterimopolla vaan auki ja uusi perään?


Tänään koitin lukita nokka-akselia ja levy petti, tappi pumpun reiässä mursi puolet siitä mutta onneksi vielä pysyy.


Tai voiko pistää moottorin ykk, lukita nokan ja pumpun, ottaa remmin irti ja sitten tahia tuo pultti veke vaikka startti irroittamalla ja jollain meisselillä maata vasten?



Heräsi myös kysymys miksi nokkapyörän pultti pitää löystyttää ja nokkapyörää napauttaa hieman? Tai pumpun pyörän reunamutterieta? (kaksiosaisella hammashihnapyörällä)



Niin vielä, kuinka tarkkaa on se nokan lukitus? Jos pumpun ratas on tapilla kiinni ja vaihteiston tarkistusluukusta lovet kohdikkain niin onko se niin nuukaa jos on jollain lattaruadalla kiilattuna se nokka ilman täysin tasapuolisia rakotulkkitiukennuksia?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 6.5.2014 23:05

"Tänään koitin lukita nokka-akselia ja levy petti, tappi pumpun reiässä mursi puolet siitä mutta onneksi vielä pysyy."

Löytyy ja anettu satoja ohjeita remminvaihtoon, ei oikein tehtynä mikään petä, tapit ja levyt kohdistusta varten EI kiinni pitämistä varten.

vwvento19TD
-
Viestit: 59
Liittynyt: 12.4.2014 10:14

ViestiKirjoittaja vwvento19TD » 7.5.2014 6:47

Se nokka akselin pyörä täytyy löysätä sentakia että muuten se hihna kiristyy vain siitä veivin ja nokan väliltä... ja kun minä vaihdoin niin irrotin vielä ne pumpun kome kpl 13mm pulttia niin sain koko remmin kireeksi. Jos vain yrittää kiristää ilman että löysää näitä kahta pyörää niin ei saa tarpeeks kireeks!

GTpasanen
-
Viestit: 75
Liittynyt: 1.5.2014 12:20

ViestiKirjoittaja GTpasanen » 7.5.2014 7:28

Kiitos asiallisesta vastauksesta!


Otan sitten tänään hammaspyörälukituksella tai startilla napauttamalla kunkkupultin irti, pistän uuden tilalle ja sitten teen jakohihnan vaihdon lukitteilla ilman vääntöjä.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 7.5.2014 9:22

Nokkapyörän irroitus ei liity hihnan kireyteen vaan jaon kohdalleen saamiseen.

Pulttiahan ei tarvitse pelkässä hihnan vaihdossa vaihtaa..

Kosse
-
Viestit: 311
Liittynyt: 30.4.2009 19:13

ViestiKirjoittaja Kosse » 7.5.2014 11:27

Kun kerta rupee tekemään jotain siellä jakopään puolella, kannattaa samantien vaihtaa kaikki, kun eivät maksa juuri mitään ja silloin on varmasti jakopää kunnossa. Jos kerta on opaskirjakin apuna, homma on todella helppo.

GTpasanen
-
Viestit: 75
Liittynyt: 1.5.2014 12:20

ViestiKirjoittaja GTpasanen » 7.5.2014 20:42

Perkele. Kunkkupultti vaihdettu ja vanha remmi irti.


Nokkapyörää en saanut irti, pultti oli niin tiukassa että aukes vasta metrisellä jatkovarrella. Kun koitin naputella tuurnalla pyörää irti, tuli pieni lovi siihen jo.

Onko se välttämätön?


Kampiakselin päästä remmi kiristetään välipyörän ja pumpun pyörän kautta ensin vai toista tietä?

Käykö motonetin vag kampiakselin lukitustyökalu tuohon?

GTpasanen
-
Viestit: 75
Liittynyt: 1.5.2014 12:20

ViestiKirjoittaja GTpasanen » 7.5.2014 21:30

Lukitus näemmä käy mutta pakko olisi saada niksi tuon nokka-aksein hihnapyörän irroitukseen.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 7.5.2014 23:43

"Nokkapyörää en saanut irti, pultti oli niin tiukassa että aukes vasta metrisellä jatkovarrella. Kun koitin naputella tuurnalla pyörää irti, tuli pieni lovi siihen jo.

Onko se välttämätön? "

Jos merkki kohdallaan voit pultin momenttiin takaisin laittaa, putsaa remmin puolelta se tekemäsi lovi niin ei syö/kuluta remmiä, joskus vaan on tiukassa pyörä kartiossaan.

GTpasanen
-
Viestit: 75
Liittynyt: 1.5.2014 12:20

ViestiKirjoittaja GTpasanen » 10.5.2014 0:17

Nyt se myrkyn lykkäs. Remmi ok, hihnapyörä vipottaa. Heiluu enemminkin alhaalta ylös, ei muljuen.

Kunkkupultti tuli vaihdettua mutta ennen hihnanvaihtoa joten hammashihnapyörån alle en nähnyt.

Kun kunkkupultti oli auki, hinapyörä liikkui käsin ylös alas vähän, kuuluisiko olla ihan timmi? Moottorin pyörimissuuntaan ei väljää yhtään. Eikå myöskään liiku nyt käsin.

Motonetissa 26.90e hihnapyörä, onko kumikiekolla?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 10.5.2014 11:44

oletettavasti kampuran pää on muljaantunu. ainut ratkaisu on pään oikaisu. itsellä oli sama vika joka korjaantui tuolla. ainaskin merkkihuollossa on tuohon oikaisuun oikea työkalu jolloinka riittää jakopään aukaisu alhaalta eli hammashihnapyörä pois. samalla se jakopää vaihtuu näppärästi

GTpasanen
-
Viestit: 75
Liittynyt: 1.5.2014 12:20

ViestiKirjoittaja GTpasanen » 10.5.2014 14:35

Sitä pelkäsinkin. Kauankos toi sitten voi pysyä läjässä? Ei oikeen huvittas muutaman satasen autoon tehdä kallista remonttia.

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

ViestiKirjoittaja Nall3 » 10.5.2014 15:13

Kilsan tai kymppitonnin. Ei noita oikein voi tarkasti sanoa että miten kestää mutta luultavemmin ei kovinkaan pitkään.

GTpasanen
-
Viestit: 75
Liittynyt: 1.5.2014 12:20

ViestiKirjoittaja GTpasanen » 10.5.2014 18:30

Lainaus:
Aikanaan AAZ golffissa vipatti kampiakselin hihnapyörä sen verran, että vein Laakkoselle oikaisuun. No, oikaisu tehtiin ja limppu vaihdettiin myös. Hämmästys oli suuri, kun rempan jälkeen vipatus oli käytännössä yhtä suuri. Kuulemma normaalia.

Jooh, itsekkin täältä lukeneena oon saanu sellaisen kuvan että tästä ollaan kahta mieltä. Toiset sanoo että pitäisi mennä ihan suoraan ja toiset sanoo että se on ihan normia.


Tuommoisia löytyi foorumista.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 10.5.2014 19:51

"Kun kunkkupultti oli auki, hinapyörä liikkui käsin ylös alas vähän, kuuluisiko olla ihan timmi? Moottorin pyörimissuuntaan ei väljää yhtään. Eikå myöskään liiku nyt käsin.

Motonetissa 26.90e hihnapyörä, onko kumikiekolla?"

Hammashihnapyörä se pienempi/jakopyörä sen vaihdat, hihnapyörän/värinänvaimennin jätät vanhan jos ehjä, pultit kiinni momenttiin ja ajat ;)

Hinnan perusteella tuo oikea, vaihda ne pienet pultit 4kpl uusiin samalla.

GTpasanen
-
Viestit: 75
Liittynyt: 1.5.2014 12:20

ViestiKirjoittaja GTpasanen » 13.5.2014 21:53

Tuota tuota. Kattelin kahdesta muusta autosta, bensasta ja dieselistä noita kampuran hihnapyöriä, ei ne missään luotisuorassa kulkeneet. Volkkarissa toki hieman enemmän se heiluu mutta ei paljoa.


Mihin se perustuu että tuossa ei saisi yhtään vipattaa kun muillakin merkeillä menee suoraan? Ja noilla vehkeillä olen ajanut ja paljon joten tiedän ettei ne ole hajoamassa ainakaa sen takia.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 13.5.2014 22:48

"Mihin se perustuu että tuossa ei saisi yhtään vipattaa kun muillakin merkeillä menee suoraan? Ja noilla vehkeillä olen ajanut ja paljon joten tiedän ettei ne ole hajoamassa ainakaa sen takia."

Laita kiinni momenttiin ja ajat, niin minä tekisin tuon auton kohdalla ;)

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 14.5.2014 8:34

Kokeilisin kyllä väheneekö vipatus uudella hammashihnapyörällä, ja samalla voisi kokeilla keskittää sitä mahdollisimman hyvin.

Eihän tuon hammashihnapyörän vipatusta näe millään kun kone käy, jos apulaitepyörä on paikallaan ja sen vipautuksen perusteella en tekisi johtopäätöksiä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa