Terve!
Onhan näistä varmasti ennen juteltu ja googlessakin oli jotain. Lähinnä kiinnostaa tuoreempi tieto jakovat ajomäärät.
Eli olen ostamassa 1993-1997 passattia eli muumikeulan faceliftiä. Kone lienee siis 1Z, AHU,AFN.
Näitä nyt budjettiin ja tarkoitukseenkin sopivana on suunnilleen 500tkm ajettuina, muutama 250tkm ajettukin löytyi mikä taas kovin vähän.
Kansipahvi/kansihan se moottorissa antautuu ennen pitkää, mikä on todennäköisyys että 500tkm ajettu kone on aukaisematon?
Miten suuttimet kestää ja onko ne peruskärjellä eli halvat vai kalliimpi paukku? Entäpä pumppu?
Turbokin on oma juttunsa mutta sen nyt vaihtanee nopeasti ja helposti.
Auto tulisi kovaan ajoon joten ei viittis ottaa heti rojektia.
Jotain niksejä ja hyvä tietää juttujakin otan mielelläni vastaan!
Autot on kyllä tuttuja vaan ei vag dieselit.
Niinjuu, kytkin oli vielä suht hintava, lienee jo vaihdettu 500tkm kohdilla moneen?
1.9TDI kestävyys ja remonttien "virstanpylväät"
Valvoja: ffp jäsenet
mikä on todennäköisyys että 500tkm ajettu kone on aukaisematon?
Hyvin suuri. Aika harva noita ehjiä koneita lähtee vapaaehtoisesti aukomaan, ja ei nuo tiivisteet kovin yleisesti porsi näistä. Mutta suositus on että tuossa kohdilla se tehtäisiin ennaltaehkäisevästi.
Miten suuttimet kestää ja onko ne peruskärjellä eli halvat vai kalliimpi paukku? Entäpä pumppu?
En ole kuullut että kumpikaan vaurioituisi käyttökelvottomaksi. Suutinkärjet varmasti ovat parhaat päivänsä nähneet ja kulutus/tehontuotto eivät ole enää samat kuin tehtaalta tullessaan. Mutta eipä noissakaan mitään tyyppivikoja siis.
Niinjuu, kytkin oli vielä suht hintava, lienee jo vaihdettu 500tkm kohdilla moneen?
Hyvin pieneen osaan väittäisin. Mitään vääntöhirmuja nämä ei ole, varsinkaan alhaalta, joten voimansiirto ei ole niin kovalla rasituksella kuin uudemmissa pikkuturbodieseleissä.
Jos ostat puoli miljoonaa ajetun 20 vuotta vanhan auton "kovaan ajoon" niin kyllä tuolle kannattaa sitten tehdä täyshuolto. Kannentiiviste ainakin vaihtoon, kiristäjän kuningaspultti, ahtimen välysten tarkastus/putsaus, imusarjan irroitus ja putsaus, EGR helvettiin. Omantunnon mukaan sitten kytkintä.
-
- -
- Viestit: 104
- Liittynyt: 22.12.2010 15:14
No ainakin AFN koneesta oman kokemuksen mukaan väittäsin että aika harva kone on aukasematon jos tuon puol miljoonaa on jo ajettu. Omasta alko kaanentiiviste vuotaa 330 000 kilometrin paikkeilla. Todennäköisenä syynä oli männän ja kannen väliin jäänyt karstakokkare kolmossylinterissä. Samasta sylinteristä oli venttiilit varsin kuluneet ja ilmeisesti karsta syynä siihenkin. Eli egr ainakin pitää olla tulpattuna jos meinaa konetta avaamatta ajaa sen 500 000km. Venttiilin ohjurit olivat myös jonkin verran kuluneet. En sitte tiedä miten vaikuttaa millasta ajoa autolla on tehty. Mutta mitä eri foorumeita selailee ei harvinaista ole että siinä kolmensadantuhannen huiteilla alkaa kannentiiviste vuotaa. Omaan autoni kannen koneistaja meinas myös että ei ollu ensimmäinen ko kansi hänellä työn alla...
Sitä en sitte osaa sanoa onko seuraava kansiremontti siinä 600 000 huiteilla.
Omassa on nyt yli 400 000 ja ainakin tänään vielä toimi ihan ok. Kohta ois jakohihnan vaihto.
Ja tuo meikäläisen on kovassa ajossa. Kytkin ainakin toimii vielä mutta alustaan on lähes kaikki liikkuvat osat vaihdettu mitkä ajossa kuluvat. Etupään nivelet oli jo yhden kerran aiemmin vaihettu osien vuosileimasta päätellen.
Sitä en sitte osaa sanoa onko seuraava kansiremontti siinä 600 000 huiteilla.
Omassa on nyt yli 400 000 ja ainakin tänään vielä toimi ihan ok. Kohta ois jakohihnan vaihto.
Ja tuo meikäläisen on kovassa ajossa. Kytkin ainakin toimii vielä mutta alustaan on lähes kaikki liikkuvat osat vaihdettu mitkä ajossa kuluvat. Etupään nivelet oli jo yhden kerran aiemmin vaihettu osien vuosileimasta päätellen.
Hyvin paljon koneen kestävyyteen yleensäkin vaikuttaa, kuinka sitä on huollettu ja ajettu. Mulla syksyllä 430tkm ajetusta 1Z:sta hajosi kytkin, itse kone oli oikein hienossa kunnossa hyvän huoltohistorian ansiosta. Ja tässäkin tapauksessa kytkin luultavasti antautui vain siksi, että alkuperäinen ei noilla kilometreillä kestänyt pientäkään väännön lisäystä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa