Passat -98 Tdi 4x4 ei kiihdy kunnolla

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

MillaH
-
Viestit: 49
Liittynyt: 14.6.2010 14:18

Passat -98 Tdi 4x4 ei kiihdy kunnolla

ViestiKirjoittaja MillaH » 30.4.2014 14:41

Eli aloitti tuossa pääsiäisenä semmoisen, että moottoritiellä ohittaessa ei kiihtynytkään. Sitten seuraava vaihe oli se että aina kun lähtee liikkeelle, ensimmäinen kiihdytys menee niin että saa ajaa n.10-20m pitäen kaasua tasaisella, ensin ei tapahdu mitään, sitten "ampaisee" matkaan. Tänään se oli jo monta sataa metriä ennenkun alkoi kiihtymään. Koneesta tulee dieselin katku ja kone oli märkä. Otettiin suoja pois, puhallettiin paineilmalla kaikki kuivaksi ja käyteltiin hetki ja katsottiin mistä kastuu. Letkut kyllä kastui, mutta ei mielestäni niin reippaasti, että lammikko auton alla selittyisi. Suodatin (nafta) irroitettiin ja tyhjennettiin, ei auttanut asiaa. En usko karstaisuuteen kun sillä ajetaan aikalailla pelkkää työmatkaa (55km suunta) ja motarilla 120-140km/h. Olen myös antanut sille tasaiseen tahtiin kenkää :) Ajettu sillä on nyt 330tkm. Mistä vikaa kannattaa lähteä hakemaan? Ajattelin alipaineletkut ja polttoaineletkut vaihtaa, helpoin ja halvin aloittaa, mutten löydä mistään nyt kyseisten letkujen halkaisijaa. Polttoaineletku oli joku erikoinen 3,4? Apuja kaivataan!

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 30.4.2014 16:32

Saman kokosella letkulla menee ne dieselit ja alipaineet. Kierroksilla se paluuletkujen kierto on jotain ihan muuta ku tyhjakaynnilla, niin tuosta syy siihen lammikkoon ku tuut parkkiin. Alipainevuoto vois olla tuo ku ootattaa ennen ku alkaa vetoa tulemaan, eli ei saa tarpeeksi alipainetta heti vnt siivikon liikuttelua varten. Tuosta ei tuu aina vikakoodia. Eli kaikki letkut vaihtoon ja kattoa miten pelaa?

MillaH
-
Viestit: 49
Liittynyt: 14.6.2010 14:18

ViestiKirjoittaja MillaH » 5.5.2014 14:16

Mä löysin ainakin eri kokosia letkuja. Tuo yhden alipaineletkun vaihto auttoi hetken, kunnes vika palas, mutta saattaa olla, että letku jonka siihen laitoin on liian löysää ja menee taitokselle, ei toimi kunnolla. Se oli se vnt venttiiliin (?) menevä. Naftan paluuletkut vaihdoin ja kone ei enää kastu.

MillaH
-
Viestit: 49
Liittynyt: 14.6.2010 14:18

ViestiKirjoittaja MillaH » 21.5.2014 8:16

Nyt on vaihdettu uusi alipaineletku siihen mihin viimeksikin vääränlaista vaihdoin plus pari 5cm pätkää mitkä oli helposti vaihdettavissa. Ei enää tee sitä totaalistoppia liikkeellelähtiessä, mutta potku on edelleen auttamatta kateissa. Tänään aamulla motarilla en ohitustilanteessa saanut kaasu pohjassa autoa kiihtyyn yli 130kmh. Tuntuu että meni pikemminkin hiipuu kun painaa kaasua. Huomasin myös, että turbon paineet ei juuri nouse, eli onko turbo rikki/tukossa vai voiko vika edelleen olla muualla?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 21.5.2014 11:06

Tietskaa kannattaisi käyttää kiinni niin ongelma selviää helpommin.

MillaH
-
Viestit: 49
Liittynyt: 14.6.2010 14:18

ViestiKirjoittaja MillaH » 21.5.2014 11:08

Tietokonetta ei oo käytössä, vikakoodit on luettu, eikä ollu mitään.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 21.5.2014 12:05

Onko vikakoodit luettu jollakin yleismallisella kapulalla vai marmorilla/vcds:llä?
Yleismalliset eivät aina ilmoittele kaikista vikakoodeista mitä vag-vehkeiden sielunelämästä löytyypi.

MillaH
-
Viestit: 49
Liittynyt: 14.6.2010 14:18

ViestiKirjoittaja MillaH » 21.5.2014 12:08

kapulalla. Aikaisemmin on kyllä löytynyt kyseisellä kapulalla koodejakin, mutta nyt ei. Onko kellään Hämeenlinnan seudulla parempaa laitetta lukuun? Marmorilla maksaa jo käsipäivääkin 50€.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 21.5.2014 12:13

Onkos tämä 90- vai 110-heppasella koneella? Jos 110-heppanen AFN niin voisi nyt ainakin varmistua että turbon vnt-tanko liikkuu herkästi ja että kun koneen lyö tulille alipaine imee siivet kiinni.

MillaH
-
Viestit: 49
Liittynyt: 14.6.2010 14:18

ViestiKirjoittaja MillaH » 21.5.2014 12:15

No mielestäni 110hv.(EDIT:varmistettu, 110hv) Ja toi loppu menikin käytännön tasolla multa ohi...vaikka en ihan "nainen" ookkaan auton kanssa niin toi meni jo vähän yli osaamisen. :(

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 21.5.2014 20:33

Lukaseppas tämä läpi niin saa tuosta vnt-hommelista lisää tietoa ja yhden halvimmista korjailukonsteistakin jos vika on siinä.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=169070
Viimeksi muokannut HanhiEmo, 21.5.2014 21:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 21.5.2014 20:53

Tampereelle jos eksyt tämän tai ensi viikon aikana niin voin jeesata vcds-lukemisen kanssa. Hyvinkin todennäköisesti joku tuttu ja tunnettu simppeli sekä halpa vika siellä on.

MillaH
-
Viestit: 49
Liittynyt: 14.6.2010 14:18

ViestiKirjoittaja MillaH » 22.5.2014 8:14

Valkeakoskella käyn töissä, että tästä ei kauaa enää Treelle aja jos ei vika ala löytymään.
Minäpäs lukaisen tuon linkin läpi, kiitos!

MillaH
-
Viestit: 49
Liittynyt: 14.6.2010 14:18

ViestiKirjoittaja MillaH » 23.5.2014 13:19

Suodatinkin vaihdettu ja edelleen on ahdot hukassa. :( varmaankin toi mr.muscke hoito olis paikallaan jos vaan uskaltais semmosta kokeilla :O Pitää kattella ohjeita ja kysellä vähän jos sais seuraa sen suorittamiseen. Alkaa sapettaan kyllä taistella ton kanssa kun kesäautokin edelleen seisonnassa kun sitäkin pitäis katsoa ennenkun saa liikkeelle. :/

MillaH
-
Viestit: 49
Liittynyt: 14.6.2010 14:18

ViestiKirjoittaja MillaH » 26.5.2014 11:35

Koodien luku vois olla paikallaan. Hakuammuntaan menee koko kesä ja hermonriekaleet. :( Tänään aamulla oli taas hiukan noloa ajaa ohituskaistaa moottoritiellä kun meno hiipui kiihtymisen sijasta ja toinen Passat ohitti oikealta...

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 26.5.2014 16:41

Tällä viikolla ma-pe ehdin vielä auttamaan. Pistä yv:tä jos aikataulut sopii.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 30.5.2014 16:29

MAFfihan siellä oli totaalisen mykkänä, tyhjäkäynnillä näytti nollaa ja täyskiihdytyksessä ahdot max. 0.3bar ja maf arvoksi jäi 550, tosin sekään lukema ei liikkunut mihinkään. Olisin kammennut liittimen irti mutta se perkelehän ei lähtenyt edes väkivallalla.

MillaH
-
Viestit: 49
Liittynyt: 14.6.2010 14:18

ViestiKirjoittaja MillaH » 31.5.2014 19:52

No juurikin niin, taisteltiin kunnon työkaluillakin sitä 20 min ennenkun sen sielunelämä selvis :D
Hain ihan crc air sensor cleaneria että koitetaan ensin josko langan puhdistus auttaisi. Voin kertoa, että se oli yllättävän haastava projekti, nimittäin koko lanka oli poissa :D jännä ettei lukemia tullut. Uutta en tänään mistään saanut, mutta selvittelen tässä juuri istä sellaisen saisi. Lämpöanturin hain kyllä (vaikka sen sijainti on edelleen hieman mysteeri) ja putsailin muuten liittimiä sieltä. No, ainakin nyt on vika selvillä, kiitos siitä Jultsulle!

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 31.5.2014 20:31

Mikähän anturi on kyseessä? Vihreä? Siellä lohkon takaa lähtevässä letkulähdössä..?

http://www.passatworld.com/forums/61-b5 ... ement.html

Tuolla vähän tarkemmin, ei kauheen hyviä kuvia mutta vähän kumminkin.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 2.6.2014 1:24

Ei noissa "nykyaikaisissa" ilmamassamittareissa enää mitään lankoja ole, ei tuossa mun cordobassakaan (vm 2000)... jonkinlaisella kalvolla se lanka on korvattu ;)

MillaH
-
Viestit: 49
Liittynyt: 14.6.2010 14:18

ViestiKirjoittaja MillaH » 2.6.2014 12:38

lämpöanturi löytyi, letkussahan se oli kiinni ja saatiin vaihdettua pienellä jäähdytinneste hukalla :)

Tuossa maf:sta mielestäni selkeästi puuttui lanka, voin koittaa linkittää netistä löytämäni maf:n kuvan ja omastani otetun kuvan.

Kuva

En saa linkkiä toimiin, onko jotain rajoitteita? On jpg muodossa ja pieni.

https://www.dropbox.com/home?select=oma ... %2Bmaf.JPG

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 2.6.2014 13:59

Tuo ei pelaa tuo sun linkkis, varmaan jokin suojaus päällä..

Ei ainakaan alh iv-golffin maffissa ollut sitä lankaa vaikka siinä rungossa sellaiset pidikkeet olikin ja kaaviokin piirrettynä. Joko se oli siellä sisällä tai sitten sekin pelas tuolla kalvo periaatteella..

Tässä siitä maffista kuva

Kuva

MillaH
-
Viestit: 49
Liittynyt: 14.6.2010 14:18

ViestiKirjoittaja MillaH » 2.6.2014 14:07

No just tommonen passatissakin. Jotenkin noi telineet antais ymmärtää että olis jotain lankaa vailla. Hmm, no, uuden ehdin tilaamaan jo. :(

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 2.6.2014 14:37

Varmaan tehdään samaan runkoon monia erilaisia maffeja ja siksi tuossakin nuo on vaikka niillä ei mitään merkitystä ole. Golffista kanssa tehot oli hukassa ja vikaa haettiin kauan mutta uudella maffilla alko kulkemaan. Rikkinäinen ei antanut vikakoodia, motonetin eka tarvikemalli antoi vikakoodin ja auto vastasi tosi hitaasti kaasuun, mutta sitte uutta tilalle motonetistä ja se jo toimikin niinkuin pitikin.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 2.6.2014 22:23

Eihän sitä maffia tarvi kuin liittää sähköisesti vaan koneeseen kiinni ja testata että antaako vcds:llä lukemia. Olettaen siis että tuolla olisi jonkunlainen palautusoikeus. Mutta eiköhän se melkoisen varmuudella ollut rikki. Tuskin kaapeleiss tai liittimessä oli vika.

MillaH
-
Viestit: 49
Liittynyt: 14.6.2010 14:18

ViestiKirjoittaja MillaH » 3.6.2014 6:57

Juu, eipä se lanka sitä kerro toimiiko vai ei, mykkänä se oli vaikka lankaa ei kuuluiskaan olla, että kaippa siellä jotain rikkimenevää on sisälläkin :) Maf on tosiaan tilattu ja sit selviää auttoko se.

MillaH
-
Viestit: 49
Liittynyt: 14.6.2010 14:18

ViestiKirjoittaja MillaH » 4.6.2014 16:28

Ei auttanu. :( ei enää ihan tyssää meno,mutta ahdot ei edelleenkään nouse kun max 0.6 ja ei kyllä kiihdy edelleenkään. Mitäs sit keksitään?

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 4.6.2014 16:47

Mittailepa alipaineet... pitäs olla jo tyhjäkäynnillä luokkaa -0.8 bar... tuo mittaus onnistuu ihan liittämällä ahtopainemittari tms (joka näyttää myös alipainetta) johonkin sopivaan kohtaan...
Aika tyypillinen vikapaikka (ainakin poikittaismoottorisissa) on jarrutehostimelle menevä "kova" muoviputki joka halkeilee liitoksen vierestä.

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 4.6.2014 18:03

Itsellä oli AGR:ssä N75-venttiili rikki, niin ei ahdot noussut kuin 0,5 bar mittarin mukaan.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 5.6.2014 2:21

No tuosta AGR:n käytöksestä ei voi tähän tapaukseen tehdä mitään johtopäätelmiä kun ahtimen säätöperiaate on täysin erilainen... AGR:ssä kun on hukkaportilinen ahdin jota ohjataan ahtopaineella eikä alipaineella niin kuin noita muuttuvasiipisiä.

Missäs tilanteessa tuo 0,6bar ahtopaine saavutetaan? alle 2000rpm vaiko asta ihan yläkierroksilla? Ja jos jo matalilla kierroksilla niin pysyykö se suht tasaisena kierosten noustessa...

MillaH
-
Viestit: 49
Liittynyt: 14.6.2010 14:18

ViestiKirjoittaja MillaH » 5.6.2014 10:29

Moikka,

Kiitos vastauksista, pitää koittaa noita alipaineita tutkia. Ahdot saa nousemaan tuonne 0,6 ainoastaan kiihdyttämällä esim kakkosella urku auki 4000-5000rpm. nousee pikkuhiljaa mukana ja tuon yli ei mene millään hattutempulla. Sen verran tuo maf teki, ettei enää ollu mahdotonta saada autoa kiihtymään, se vaan vie hieman aikaa, mutta selvästi paremmin nyt jo kiihtyy, ei täysin toimi kuitenkaan.

MillaH
-
Viestit: 49
Liittynyt: 14.6.2010 14:18

ViestiKirjoittaja MillaH » 5.6.2014 14:05

ei sattuis oleen mitään kuvaa tosta jarrutehostimelle menevästä putkesta? Toi passatin kone on mulle viä vähän vieras ja osat hakusessa :(

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 5.6.2014 15:56

No tuosta AGR:n käytöksestä ei voi tähän tapaukseen tehdä mitään johtopäätelmiä kun ahtimen säätöperiaate on täysin erilainen... AGR:ssä kun on hukkaportilinen ahdin jota ohjataan ahtopaineella eikä alipaineella niin kuin noita muuttuvasiipisiä.

Viestiketjun aloittaja ei ole tainut vieläkään itse kirjoittaa, mikä tekniikka hänellä on loppujen lopuksi? 110 hv konetta taitaa olla myös ilman vnt:tä.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 5.6.2014 16:14

Ei ole 110hp 1.9TDI:tä kuin VNT:llä.
Edit. Lisäys: 3B Passatissa joko AFN tai AVG.

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 5.6.2014 16:27

^ Ok, muistelin väärin. Jos tarvike MAF niin voisiko olla vieläkin rikki? Onko arvoja mittailtu uuden laittamisen jälkeen?

MillaH
-
Viestit: 49
Liittynyt: 14.6.2010 14:18

ViestiKirjoittaja MillaH » 6.6.2014 9:45

Maf alkuperäinen Bosch ja sama laite osanumeroa myöden.

EDIT: tänään aamulla motarille kiihdyttäessä tyssäs taas meno kun seinään ennenkun tuli 4000rpm täyteen. Ahdot ehti nousta sinne 0,6 josta viisari putos kun ammuttuna alas. Sit jäikin vissiin siihen kuuluisaan limp modeen kun koko motari oli yhtä tuskaa saada kiihtyyn sitä edes sallittuun rajaan... :(

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 6.6.2014 12:06

Kyllä sieltä tosiaan nyt pitäisi saada tutkittua että liikkuuko vnt mekanismin vipu herkästi ja onko alipaineet kunnossa vnt:n kellolle asti. Kovemmilla kierroksilla luulisi kyllä jo ahtoja kuitenkin tulevan se 0,9 vaikka siivet olisivatkin jumittuneet auki-asentoon....
Onhan kaikki mahdolliset ahtovuodot ihmetelty ettei ole putkien liitoksissa reikiä repeämiä, välijäähy on ehjä. Yksi yleisimmistä vuotokohdista taitaa olla se imusarjan ja ahtoputken yhdistävä kumijulli, tuppaa murtumaan ajan myötä...
Onko muuten tutkittu ettei EGR vuoda?
Tuossahan voi limb mode tulla jo siitä että toteutunut ahtopaine on paljon pienempi pyyntiin verrattuna.

MillaH
-
Viestit: 49
Liittynyt: 14.6.2010 14:18

ViestiKirjoittaja MillaH » 6.6.2014 12:10

Pitää koittaa saada jostain apua noiden tutkimiseen kun ei itsellä oo niin tuttua vielä tuon koneen sielunelämä. :)

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 6.6.2014 12:25

https://www.youtube.com/watch?v=2pdKqHHimz4
https://www.youtube.com/watch?v=Ppif4qC560U

Tuossa pari havainnollistavaa pätkää vnt:n toiminnasta ja lisää löytyy varmaan nin paljon kuin jaksaa katsella ;)

Se säätötanko pitäisi liikkua ihan sormivoimin tai imemälä letkunpätkällä alipainekellosta.
Jos tyhjäkäynnillä ottaa sen kellon putken irti niin säätötangon pitäisi liikkua koko liikematkansa (voit huoletta kokeilla sitä letkua irroitlemalla ja takaisin laittamalla kuinka paljon tanko liikkuu) ja irroitetun letkun päästä pitäisi sormellakin tuntua selvä alipaine.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 6.6.2014 12:26

Yksi testi mikä on suht helppo tehä olisi ainakin se että kun auto on tyhjäkäynnillä niin nappaisi tuon vnt:kellolle menevän alipaineletkun irti ( http://www.myturbodiesel.com/images/a4/vnt2.jpg käytetäänpäs tuota kuvaa apuna) niin samalla pitäisi vnt:n vivun (vnt lever) mennä täysin auki asentoon ja tietenkin kun taas pistää alipaineletkun kiinni niin kello imee vivun täysin kiinni asentoon. Vnt leverin kuuluu olla täysin kiinni tuossa stop ruuvissa kun siivet ovat täysin kiinni. Passatissa tuo kuva olisi siis juuri toisin päin eli tuo kello on ylhäällä ja vivut alapuolella piilossa turbon pakopesän kyljessä. Siellä ei ole kauhiasti tilaa mutta kyllä sinne muistaakseni käden saa ujuteltua että voi muutenkin testata miten herkästi vnt:n vipu liikkuu. Paikat on sitten aikast kuumia etenkin tällä kelillä eli hanskaa käteen ;)
Sitten on tietty myös se hyvä muistaa että ainakin ittelläni on Passatissa jo alipainepumppu sen verran kulunut että se ei jaksa tyhkäynnillä täysin vetää siipiä kiinni mutta jo kierrosten nosto 950rpm tuntumaan tekee tarvittavan alipaineen että siivet ovat täysin kiinni...
En tiijä tajusiko tuosta kukaan mitään mutta lisäkysymyksiä saa esittää :D

Pete kerkesikin ensin :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 70 vierailijaa