Passat -98 Tdi 4x4 ei kiihdy kunnolla
Valvoja: ffp jäsenet
Passat -98 Tdi 4x4 ei kiihdy kunnolla
Eli aloitti tuossa pääsiäisenä semmoisen, että moottoritiellä ohittaessa ei kiihtynytkään. Sitten seuraava vaihe oli se että aina kun lähtee liikkeelle, ensimmäinen kiihdytys menee niin että saa ajaa n.10-20m pitäen kaasua tasaisella, ensin ei tapahdu mitään, sitten "ampaisee" matkaan. Tänään se oli jo monta sataa metriä ennenkun alkoi kiihtymään. Koneesta tulee dieselin katku ja kone oli märkä. Otettiin suoja pois, puhallettiin paineilmalla kaikki kuivaksi ja käyteltiin hetki ja katsottiin mistä kastuu. Letkut kyllä kastui, mutta ei mielestäni niin reippaasti, että lammikko auton alla selittyisi. Suodatin (nafta) irroitettiin ja tyhjennettiin, ei auttanut asiaa. En usko karstaisuuteen kun sillä ajetaan aikalailla pelkkää työmatkaa (55km suunta) ja motarilla 120-140km/h. Olen myös antanut sille tasaiseen tahtiin kenkää :) Ajettu sillä on nyt 330tkm. Mistä vikaa kannattaa lähteä hakemaan? Ajattelin alipaineletkut ja polttoaineletkut vaihtaa, helpoin ja halvin aloittaa, mutten löydä mistään nyt kyseisten letkujen halkaisijaa. Polttoaineletku oli joku erikoinen 3,4? Apuja kaivataan!
Saman kokosella letkulla menee ne dieselit ja alipaineet. Kierroksilla se paluuletkujen kierto on jotain ihan muuta ku tyhjakaynnilla, niin tuosta syy siihen lammikkoon ku tuut parkkiin. Alipainevuoto vois olla tuo ku ootattaa ennen ku alkaa vetoa tulemaan, eli ei saa tarpeeksi alipainetta heti vnt siivikon liikuttelua varten. Tuosta ei tuu aina vikakoodia. Eli kaikki letkut vaihtoon ja kattoa miten pelaa?
Mä löysin ainakin eri kokosia letkuja. Tuo yhden alipaineletkun vaihto auttoi hetken, kunnes vika palas, mutta saattaa olla, että letku jonka siihen laitoin on liian löysää ja menee taitokselle, ei toimi kunnolla. Se oli se vnt venttiiliin (?) menevä. Naftan paluuletkut vaihdoin ja kone ei enää kastu.
Nyt on vaihdettu uusi alipaineletku siihen mihin viimeksikin vääränlaista vaihdoin plus pari 5cm pätkää mitkä oli helposti vaihdettavissa. Ei enää tee sitä totaalistoppia liikkeellelähtiessä, mutta potku on edelleen auttamatta kateissa. Tänään aamulla motarilla en ohitustilanteessa saanut kaasu pohjassa autoa kiihtyyn yli 130kmh. Tuntuu että meni pikemminkin hiipuu kun painaa kaasua. Huomasin myös, että turbon paineet ei juuri nouse, eli onko turbo rikki/tukossa vai voiko vika edelleen olla muualla?
Lukaseppas tämä läpi niin saa tuosta vnt-hommelista lisää tietoa ja yhden halvimmista korjailukonsteistakin jos vika on siinä.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=169070
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=169070
Viimeksi muokannut HanhiEmo, 21.5.2014 21:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suodatinkin vaihdettu ja edelleen on ahdot hukassa. :( varmaankin toi mr.muscke hoito olis paikallaan jos vaan uskaltais semmosta kokeilla :O Pitää kattella ohjeita ja kysellä vähän jos sais seuraa sen suorittamiseen. Alkaa sapettaan kyllä taistella ton kanssa kun kesäautokin edelleen seisonnassa kun sitäkin pitäis katsoa ennenkun saa liikkeelle. :/
No juurikin niin, taisteltiin kunnon työkaluillakin sitä 20 min ennenkun sen sielunelämä selvis :D
Hain ihan crc air sensor cleaneria että koitetaan ensin josko langan puhdistus auttaisi. Voin kertoa, että se oli yllättävän haastava projekti, nimittäin koko lanka oli poissa :D jännä ettei lukemia tullut. Uutta en tänään mistään saanut, mutta selvittelen tässä juuri istä sellaisen saisi. Lämpöanturin hain kyllä (vaikka sen sijainti on edelleen hieman mysteeri) ja putsailin muuten liittimiä sieltä. No, ainakin nyt on vika selvillä, kiitos siitä Jultsulle!
Hain ihan crc air sensor cleaneria että koitetaan ensin josko langan puhdistus auttaisi. Voin kertoa, että se oli yllättävän haastava projekti, nimittäin koko lanka oli poissa :D jännä ettei lukemia tullut. Uutta en tänään mistään saanut, mutta selvittelen tässä juuri istä sellaisen saisi. Lämpöanturin hain kyllä (vaikka sen sijainti on edelleen hieman mysteeri) ja putsailin muuten liittimiä sieltä. No, ainakin nyt on vika selvillä, kiitos siitä Jultsulle!
Mikähän anturi on kyseessä? Vihreä? Siellä lohkon takaa lähtevässä letkulähdössä..?
http://www.passatworld.com/forums/61-b5 ... ement.html
Tuolla vähän tarkemmin, ei kauheen hyviä kuvia mutta vähän kumminkin.
http://www.passatworld.com/forums/61-b5 ... ement.html
Tuolla vähän tarkemmin, ei kauheen hyviä kuvia mutta vähän kumminkin.
lämpöanturi löytyi, letkussahan se oli kiinni ja saatiin vaihdettua pienellä jäähdytinneste hukalla :)
Tuossa maf:sta mielestäni selkeästi puuttui lanka, voin koittaa linkittää netistä löytämäni maf:n kuvan ja omastani otetun kuvan.
En saa linkkiä toimiin, onko jotain rajoitteita? On jpg muodossa ja pieni.
https://www.dropbox.com/home?select=oma ... %2Bmaf.JPG
Tuossa maf:sta mielestäni selkeästi puuttui lanka, voin koittaa linkittää netistä löytämäni maf:n kuvan ja omastani otetun kuvan.
En saa linkkiä toimiin, onko jotain rajoitteita? On jpg muodossa ja pieni.
https://www.dropbox.com/home?select=oma ... %2Bmaf.JPG
Varmaan tehdään samaan runkoon monia erilaisia maffeja ja siksi tuossakin nuo on vaikka niillä ei mitään merkitystä ole. Golffista kanssa tehot oli hukassa ja vikaa haettiin kauan mutta uudella maffilla alko kulkemaan. Rikkinäinen ei antanut vikakoodia, motonetin eka tarvikemalli antoi vikakoodin ja auto vastasi tosi hitaasti kaasuun, mutta sitte uutta tilalle motonetistä ja se jo toimikin niinkuin pitikin.
Mittailepa alipaineet... pitäs olla jo tyhjäkäynnillä luokkaa -0.8 bar... tuo mittaus onnistuu ihan liittämällä ahtopainemittari tms (joka näyttää myös alipainetta) johonkin sopivaan kohtaan...
Aika tyypillinen vikapaikka (ainakin poikittaismoottorisissa) on jarrutehostimelle menevä "kova" muoviputki joka halkeilee liitoksen vierestä.
Aika tyypillinen vikapaikka (ainakin poikittaismoottorisissa) on jarrutehostimelle menevä "kova" muoviputki joka halkeilee liitoksen vierestä.
No tuosta AGR:n käytöksestä ei voi tähän tapaukseen tehdä mitään johtopäätelmiä kun ahtimen säätöperiaate on täysin erilainen... AGR:ssä kun on hukkaportilinen ahdin jota ohjataan ahtopaineella eikä alipaineella niin kuin noita muuttuvasiipisiä.
Missäs tilanteessa tuo 0,6bar ahtopaine saavutetaan? alle 2000rpm vaiko asta ihan yläkierroksilla? Ja jos jo matalilla kierroksilla niin pysyykö se suht tasaisena kierosten noustessa...
Missäs tilanteessa tuo 0,6bar ahtopaine saavutetaan? alle 2000rpm vaiko asta ihan yläkierroksilla? Ja jos jo matalilla kierroksilla niin pysyykö se suht tasaisena kierosten noustessa...
Moikka,
Kiitos vastauksista, pitää koittaa noita alipaineita tutkia. Ahdot saa nousemaan tuonne 0,6 ainoastaan kiihdyttämällä esim kakkosella urku auki 4000-5000rpm. nousee pikkuhiljaa mukana ja tuon yli ei mene millään hattutempulla. Sen verran tuo maf teki, ettei enää ollu mahdotonta saada autoa kiihtymään, se vaan vie hieman aikaa, mutta selvästi paremmin nyt jo kiihtyy, ei täysin toimi kuitenkaan.
Kiitos vastauksista, pitää koittaa noita alipaineita tutkia. Ahdot saa nousemaan tuonne 0,6 ainoastaan kiihdyttämällä esim kakkosella urku auki 4000-5000rpm. nousee pikkuhiljaa mukana ja tuon yli ei mene millään hattutempulla. Sen verran tuo maf teki, ettei enää ollu mahdotonta saada autoa kiihtymään, se vaan vie hieman aikaa, mutta selvästi paremmin nyt jo kiihtyy, ei täysin toimi kuitenkaan.
No tuosta AGR:n käytöksestä ei voi tähän tapaukseen tehdä mitään johtopäätelmiä kun ahtimen säätöperiaate on täysin erilainen... AGR:ssä kun on hukkaportilinen ahdin jota ohjataan ahtopaineella eikä alipaineella niin kuin noita muuttuvasiipisiä.
Viestiketjun aloittaja ei ole tainut vieläkään itse kirjoittaa, mikä tekniikka hänellä on loppujen lopuksi? 110 hv konetta taitaa olla myös ilman vnt:tä.
Maf alkuperäinen Bosch ja sama laite osanumeroa myöden.
EDIT: tänään aamulla motarille kiihdyttäessä tyssäs taas meno kun seinään ennenkun tuli 4000rpm täyteen. Ahdot ehti nousta sinne 0,6 josta viisari putos kun ammuttuna alas. Sit jäikin vissiin siihen kuuluisaan limp modeen kun koko motari oli yhtä tuskaa saada kiihtyyn sitä edes sallittuun rajaan... :(
EDIT: tänään aamulla motarille kiihdyttäessä tyssäs taas meno kun seinään ennenkun tuli 4000rpm täyteen. Ahdot ehti nousta sinne 0,6 josta viisari putos kun ammuttuna alas. Sit jäikin vissiin siihen kuuluisaan limp modeen kun koko motari oli yhtä tuskaa saada kiihtyyn sitä edes sallittuun rajaan... :(
Kyllä sieltä tosiaan nyt pitäisi saada tutkittua että liikkuuko vnt mekanismin vipu herkästi ja onko alipaineet kunnossa vnt:n kellolle asti. Kovemmilla kierroksilla luulisi kyllä jo ahtoja kuitenkin tulevan se 0,9 vaikka siivet olisivatkin jumittuneet auki-asentoon....
Onhan kaikki mahdolliset ahtovuodot ihmetelty ettei ole putkien liitoksissa reikiä repeämiä, välijäähy on ehjä. Yksi yleisimmistä vuotokohdista taitaa olla se imusarjan ja ahtoputken yhdistävä kumijulli, tuppaa murtumaan ajan myötä...
Onko muuten tutkittu ettei EGR vuoda?
Tuossahan voi limb mode tulla jo siitä että toteutunut ahtopaine on paljon pienempi pyyntiin verrattuna.
Onhan kaikki mahdolliset ahtovuodot ihmetelty ettei ole putkien liitoksissa reikiä repeämiä, välijäähy on ehjä. Yksi yleisimmistä vuotokohdista taitaa olla se imusarjan ja ahtoputken yhdistävä kumijulli, tuppaa murtumaan ajan myötä...
Onko muuten tutkittu ettei EGR vuoda?
Tuossahan voi limb mode tulla jo siitä että toteutunut ahtopaine on paljon pienempi pyyntiin verrattuna.
https://www.youtube.com/watch?v=2pdKqHHimz4
https://www.youtube.com/watch?v=Ppif4qC560U
Tuossa pari havainnollistavaa pätkää vnt:n toiminnasta ja lisää löytyy varmaan nin paljon kuin jaksaa katsella ;)
Se säätötanko pitäisi liikkua ihan sormivoimin tai imemälä letkunpätkällä alipainekellosta.
Jos tyhjäkäynnillä ottaa sen kellon putken irti niin säätötangon pitäisi liikkua koko liikematkansa (voit huoletta kokeilla sitä letkua irroitlemalla ja takaisin laittamalla kuinka paljon tanko liikkuu) ja irroitetun letkun päästä pitäisi sormellakin tuntua selvä alipaine.
https://www.youtube.com/watch?v=Ppif4qC560U
Tuossa pari havainnollistavaa pätkää vnt:n toiminnasta ja lisää löytyy varmaan nin paljon kuin jaksaa katsella ;)
Se säätötanko pitäisi liikkua ihan sormivoimin tai imemälä letkunpätkällä alipainekellosta.
Jos tyhjäkäynnillä ottaa sen kellon putken irti niin säätötangon pitäisi liikkua koko liikematkansa (voit huoletta kokeilla sitä letkua irroitlemalla ja takaisin laittamalla kuinka paljon tanko liikkuu) ja irroitetun letkun päästä pitäisi sormellakin tuntua selvä alipaine.
Yksi testi mikä on suht helppo tehä olisi ainakin se että kun auto on tyhjäkäynnillä niin nappaisi tuon vnt:kellolle menevän alipaineletkun irti ( http://www.myturbodiesel.com/images/a4/vnt2.jpg käytetäänpäs tuota kuvaa apuna) niin samalla pitäisi vnt:n vivun (vnt lever) mennä täysin auki asentoon ja tietenkin kun taas pistää alipaineletkun kiinni niin kello imee vivun täysin kiinni asentoon. Vnt leverin kuuluu olla täysin kiinni tuossa stop ruuvissa kun siivet ovat täysin kiinni. Passatissa tuo kuva olisi siis juuri toisin päin eli tuo kello on ylhäällä ja vivut alapuolella piilossa turbon pakopesän kyljessä. Siellä ei ole kauhiasti tilaa mutta kyllä sinne muistaakseni käden saa ujuteltua että voi muutenkin testata miten herkästi vnt:n vipu liikkuu. Paikat on sitten aikast kuumia etenkin tällä kelillä eli hanskaa käteen ;)
Sitten on tietty myös se hyvä muistaa että ainakin ittelläni on Passatissa jo alipainepumppu sen verran kulunut että se ei jaksa tyhkäynnillä täysin vetää siipiä kiinni mutta jo kierrosten nosto 950rpm tuntumaan tekee tarvittavan alipaineen että siivet ovat täysin kiinni...
En tiijä tajusiko tuosta kukaan mitään mutta lisäkysymyksiä saa esittää :D
Pete kerkesikin ensin :)
Sitten on tietty myös se hyvä muistaa että ainakin ittelläni on Passatissa jo alipainepumppu sen verran kulunut että se ei jaksa tyhkäynnillä täysin vetää siipiä kiinni mutta jo kierrosten nosto 950rpm tuntumaan tekee tarvittavan alipaineen että siivet ovat täysin kiinni...
En tiijä tajusiko tuosta kukaan mitään mutta lisäkysymyksiä saa esittää :D
Pete kerkesikin ensin :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 70 vierailijaa