Tervehdys,
Mielenkiintoinen ongelma Passatissa, 1.9PD vm 2000 ja päätinpä kysellä ja jakaa sen täällä...
Ongelma ollut nyt jonkun aikaa eli nesteet hukkuu, ei siinä mitään, epäilisin kansipahvia muuten, mutta kun ei ole yhtään mitään merkkejä kansiviasta, paitsi lorina välillä sisällä, mutta ei aina eikä puhalla kylmää muuten paitsi jos säätää kylmälle automaatti-ilmastoinnin...Edes painetta ei normaalia enempää tee paisuntasäiliöön, pieni sihahdus kun korkin avaa ajon jälkeen.
Mutta mysteerinä on seuraava, eli kun auto on sisällä lämpimässä niin yön jälkeen on vähän vuotanut ainakin letkulämmittimen liitoksista hieman nestettä maahan, sit kun ajelee, ja ajaa takaisin sisälle ei ole mitään ongelmaa, vaikka ajelis kuinka, jos ei tuota letkulämmittimen pikku vuotoa lasketa.
Mutta mutta...Sitten kun ajaa autolla ja jättää vaikkapa kadun varteen näin kylmemmillä keleillä ja antaa seistä siinä vaikkapa tunnin tai enemmän, ja lähtee ajaan niin hetken päästä syttyy STOP mittaristoon ja paisuntasäiliö on tyhjä...korkin avaa niin ei mitään, normaali sihahdus, pinta saattaa nousta inasen joskus, sit ei muuta kun paisuntasäiliö täyteen, ja jälleen kovaa menoa.
Taas jätät kadun varteen tekee samaa, mutta jos vie sisälle, saa taas ajella niin paljon kun tykkäät ilman ongelmia, eikä neste katoa mihinkään muualle kun inasen maahan liitoksista...Kenelläkään vastaavia kokemuksia, tai hajua mistä tuo johtuis, ja mihin helkattiin ne nesteet joutuu??
Mitään selviä vuotoja ei näy jos ei tuota letkulämmittimen vuotoa lasketa muttei sekään vuoda kuitenkana että paisuntasäiliö tyhjenis... Ja jos kansi vuotais niin luulis kyllä että tollanen paisuntasäiliöllinen nestettä jo jotain näkyviä ongelmia aiheuttais, varsinkin kun tässä parin kuukauden sisään sitä nestettä on menny jo kohtalaisesti, kun aina se paisuntasäiliöllinen pitää lisätä....Joku jossain kirjoitteli että jostain egr:än läheltä letku saattais vuotaa niin ettei sitä huomaa.
Tarkoitus olis tässä kuukauden sisään ottaa jostain toinen romu ajoon, purkaa pasuunan keula ja alkaa metsästämään vikaa, mutta kun en ole ikinä vastaavaan missään törmännyt, niin ajattelin piruuttani kysellä onko täällä kukaan törmännyt tollaseen.
Ja kiitti vinkeistä ja neuvoista etukäteen.
Passat hukkaa nestettä
Valvoja: ffp jäsenet
passatin nestehävikki
Pakokanavaan voi hävitä aika huomaamatta. Puhaltaa mahdollisen vuotaneen nesteen putkesta pihalle.?
vetääkö ikkunat huuruun? onko etujalkatilan matot kosteat? ja haiseeko pannuhuoneessa glykoolille? itellä oli yhdessä aikasemmassa saksalaisvalmisteisessa laivassa semmonen vika että paisari oli halki ja oli muuten ihan niin pieni reikä ettei edes näkynyt.. silloin jäähdytysnesteen kuluminen ei ollut mitenkään säännöllistä..
jos matot on märät ja/tai sisällä haisee glykooli niin todennäköisesti sisälämmittimen "lämmitysritilä" siis se sellanen pienehkö jäähyn näkönen vekotin missä kulkee neste sisällä on jostainkohtaa rikki.
tuota kansiongelmaa kaikki aina aluksi miettii tietenkin.. :D voi olla myös notta jokin vesiletkuista on niin kovettunut ja haljennut jostainkohtaa että päästää pihalle sillointällöin vettä.
jos matot on märät ja/tai sisällä haisee glykooli niin todennäköisesti sisälämmittimen "lämmitysritilä" siis se sellanen pienehkö jäähyn näkönen vekotin missä kulkee neste sisällä on jostainkohtaa rikki.
tuota kansiongelmaa kaikki aina aluksi miettii tietenkin.. :D voi olla myös notta jokin vesiletkuista on niin kovettunut ja haljennut jostainkohtaa että päästää pihalle sillointällöin vettä.
Joo siinä itseasiassa halkes yksi letku tossa marraskuussa, oli ihan hapero yhdestä kohtaa kun otin sen irti...Noi letkut tarvii käydä läpi kun pääsee purkuvaiheeseen :)
Ei vedä ikkunoita huuruun, lattiat on kuivat, ei haise glykooli....Ainoa minkä nyt huomasin mitään purkamatta, kun tutkin tuota lampun kanssa oli se että koneen repsikan puolelta koneen kylki on märkä. Sieltä tiptronic lootan puoleisesta päästä, suunnilleen niiltä haminoilta, missä käsittääkseni menee joku ohuempi letku lohkon kylkeen, mutten tosiaan pääse purkamatta tarkemmin tutkiin, on sen verran jemmassa...Mielenkiintoinen ongelma kyllä, ettenkö itse sanoisi :D
Ei vedä ikkunoita huuruun, lattiat on kuivat, ei haise glykooli....Ainoa minkä nyt huomasin mitään purkamatta, kun tutkin tuota lampun kanssa oli se että koneen repsikan puolelta koneen kylki on märkä. Sieltä tiptronic lootan puoleisesta päästä, suunnilleen niiltä haminoilta, missä käsittääkseni menee joku ohuempi letku lohkon kylkeen, mutten tosiaan pääse purkamatta tarkemmin tutkiin, on sen verran jemmassa...Mielenkiintoinen ongelma kyllä, ettenkö itse sanoisi :D
1.8t passatista vaihdoin koneen takaa jäähdytinnesteen laipan, voit sen tarkistaa. Oli kahdella pultilla lohkossa kiinni. Ei tosin nuin paljoa vuotanut, vaan pikkuhiljaa vissiin kierroksilla. Omassakin oli vaihdelaatikon päällä jäähdytinnestettä, tiputteli pohjapanssarin päälle loput.
http://www.passatworld.com/forums/61-b5 ... ement.html
Tuossa jonkinlainen ohje hommaan, osa maksoi tarvikkeena n. 13€ ja alkuperäisenä 35. Alkuperäinen osanumero 058121132, liekkö sama diisselissä.
http://www.passatworld.com/forums/61-b5 ... ement.html
Tuossa jonkinlainen ohje hommaan, osa maksoi tarvikkeena n. 13€ ja alkuperäisenä 35. Alkuperäinen osanumero 058121132, liekkö sama diisselissä.
Audissa oli allekirjoittaneella nesteiden häviämistä. Noin 1-2 viikon välein joutui paisaria täyttämään. Ensin löysin moottorin takapäästä, siis tuulilasin puoleisesta päästä vuotavan muovisen "jakotukin", johon tuli pari vesiletkua. Se oli hieman haljennut ja kostutti koneen takapäätä. Kävin merkkiliikkeestä hakemassa uuden muistaakseni noin 20 eurolla. Nesteiden häviäminen väheni, mutta edelleen joutui lisäilemään. Seuraavaksi kävin hakemassa Motonetista uuden paisuntasäiliön korkin ja tämä oli se lopullinen ratkaisu ongelmaan. Vanha korkki laski nesteitä ilmeisesti höyrynä ulos, koska missään ei näkynyt silmin nähden vuotoja. Tuota korkkia kannattaa ainakin kokeilla, ei maksa montaa euroa.
Juurikin samaan tyyliin katos omasta passatista nesteet yhdessä vaiheessa. Halliin kun ajoi lämpöiseen niin ei tippunut mitään eikä ajossa kadonnut mitään, mutta kylmässä seisoessa valutti alle nestettä.
Syylliseksi paljastui syylärin kuskinpuoleisessa alakulmassa oleva tyhjennyshanan o-rengas. Oli vain kuivunut sen verran että kylmässä kutistui vielä justiin sen verran että valutti sieltä läpi nesteet. Uusi o-rengas tilalla ja ei oo sen jälkeen kadonnut nesteet. Tuon vaihtaminen vain vaatii nesteiden valuttamisen koneesta pois.
Hanaan pääsee käsiksi siitä kuskin puoleisesta kulmasta sumarin luukusta kun kaivaa sieltä vähä muoveja, niin syylärin päässä tuo hana.
Tästä korjauksesta selviää parilla eurolla
Syylliseksi paljastui syylärin kuskinpuoleisessa alakulmassa oleva tyhjennyshanan o-rengas. Oli vain kuivunut sen verran että kylmässä kutistui vielä justiin sen verran että valutti sieltä läpi nesteet. Uusi o-rengas tilalla ja ei oo sen jälkeen kadonnut nesteet. Tuon vaihtaminen vain vaatii nesteiden valuttamisen koneesta pois.
Hanaan pääsee käsiksi siitä kuskin puoleisesta kulmasta sumarin luukusta kun kaivaa sieltä vähä muoveja, niin syylärin päässä tuo hana.
Tästä korjauksesta selviää parilla eurolla
Paisuntasäiliön pohjassa "tappi" minkä kautta jäähdytinjärjestelmän ylimääräisen paineet purkautuu pois. Laita siihen letku ja pullo letkun päähän. Täytä nestepinta maksimiin jä käy revittelemässä kuunon lenkki. Tarkasta tämän jälkeen saldo.
Jos pullossa on reippasti nestettä, niin jäähdytin järjestelmään pääsee paineita. kansipahvi tai halkeama kannessa.
Itsellä pyörähtää kohta kolmas vuosi "kansivikaisella". Alkoi menemään enemmän rahaa jäähdytinnesteeseen mitä löpöön, niin lisäsin 1,5l pullon paisuntasäiliön jatkoksi. 1-2 viikon välein kaatelen pullollisen takaisin järjestelmään..
Kansiremppa maksaa enemmän kuin auto, niin tässä on katseltu että kauanko kestää.
Jos pullossa on reippasti nestettä, niin jäähdytin järjestelmään pääsee paineita. kansipahvi tai halkeama kannessa.
Itsellä pyörähtää kohta kolmas vuosi "kansivikaisella". Alkoi menemään enemmän rahaa jäähdytinnesteeseen mitä löpöön, niin lisäsin 1,5l pullon paisuntasäiliön jatkoksi. 1-2 viikon välein kaatelen pullollisen takaisin järjestelmään..
Kansiremppa maksaa enemmän kuin auto, niin tässä on katseltu että kauanko kestää.
Hyvä ajatus noin muuten, mutta oletko ajatellut mitä tapahtuu, ja minkä hintaseksi tulee kun yhden kerran vanha sisäkenno päättääkin haljeta liiasta paineesta ja sylkee nesteet sisälle? :)
Itelläkin noita painevammasia ollut, ja eniten tuo sisäkenno on itteä jännittänyt. Tiedän erään tapauksen jossa kenno on räjähtänyt, eikä se palaneen kintun hoitaminen ole välttämättä edullista.
Mutta tuurillaanhan näin ei ikinä käy, ja onhan noita painevammasia jakareita ja pumppareita tuolla liikenteessä paljonkin.
Itelläkin noita painevammasia ollut, ja eniten tuo sisäkenno on itteä jännittänyt. Tiedän erään tapauksen jossa kenno on räjähtänyt, eikä se palaneen kintun hoitaminen ole välttämättä edullista.
Mutta tuurillaanhan näin ei ikinä käy, ja onhan noita painevammasia jakareita ja pumppareita tuolla liikenteessä paljonkin.
Onneksi tuohon passattiin sen kennon saa vaihettua kuskin jalkatilasta, niin ei tarvi purkaa atomeiksi jos poksahtaa. Mullaki oli korkki jumissa niin laski vasta sitte paineet ku oli liikaa ja tuli sitte nesteen kans. Vaihoin korkin ja paine katos. Kympin maksaa tuon kokeileminen, toki sillon voi loppua kierto jos tosissaan vuotaa kannesta.
Re: Passat hukkaa nestettä
Meneekö 8mm letku siihen " tappiin " mikä on paissarin alapuolella?
Pakko testaa tuota pullo hommaa ennenkä tulee uus korkki.
Ajelen tässä justiin ilman työkaluja niin huono mitata
Pakko testaa tuota pullo hommaa ennenkä tulee uus korkki.
Ajelen tässä justiin ilman työkaluja niin huono mitata
Re: Passat hukkaa nestettä
itellä kans avf kadotti nestettä varsinkin pakkasilla, joka letkuliitoksesta vähän vuosi. sitte laitoin pullon paisarin ylivuotoletkuun ja sieltä kaatelin takasin nesteitä aina ko auto alko herjaamaan. vuodenpäivät meni hyvin, mutta harrastukseen kuuluu hinata isoa koppikärryä perässä ja nestettä alkoi mennä litra/200km ylivuotoletkun läpi niin käytin kannen irti. kansipahvi + pultit maksoi motonetissä 50e ja vaihtoon meni pohjolantallissa yksi ilta. muita pultteja en vaihtanu uusiin kuin kannen pultit vaikka ohjeet niin käskeekin. kantta en koneistanu, pesin vain vanhat tiivisteet pois. kannessa oli lukuisia pieniä halkeamia venttiilien väleissä, niistä ei tarvi välittää. tiivisteen vaihdon jälkeen ajoin vajaa 100tkm ilman nesteenvuotoa mistään
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa