ARL Leoniin kytkintä

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

timetuned
-
Viestit: 256
Liittynyt: 20.7.2008 15:40

ARL Leoniin kytkintä

ViestiKirjoittaja timetuned » 24.3.2014 22:39

Helsingin reissun jälkeen kytkin alkoi 2000rpm jälkeen luistaa, ja 3000rpm alkaa taas pitämään eli asetelma+levyjen vaihto ainakin on edessä jossain vaiheessa. Autoon on vaihdettu 65tkm sitten Sasch kaksoismassa vauhtipyörä http://autopartsmarket.fi/?action=catal ... d_brand=32. Mitäs mieltä raati on, kannattaako pelkkää asetelmaa vaihtaa, vai vaihtaako samalla kiinteän vauhtipyörän? Jos pelkkä aetelma niin mikä?

https://www.darksidedevelopments.co.uk/ ... 9-tdi.html
tuo osui ensimmääisenä silmään, onko sarjasta kokemuksia?
Auto on siis Leon Arl koneella. Väännöt tällä hetkellä noin 430nm paikkeilla.

timetuned
-
Viestit: 256
Liittynyt: 20.7.2008 15:40

ViestiKirjoittaja timetuned » 25.3.2014 10:14

Huoltomiehen kanssa jutusteltuani päätin tilailla kiinteän vauhtipyöräpaketin. http://speed-autoteile.fi/index.php?rou ... duct_id=64 oli saanut kehuja audiclubin puolella, mutta käykö tuo ARL:ään?

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 25.3.2014 21:46

Itselleni tuli arl:n jatkoksi perus setti http://www.darksidedevelopments.co.uk/products/sachs-1-9-tdi-6-speed-02m-dual-mass-flywheel-and-clutch-kit.html
Pohjaa hetkellisesti alta 2000rpm kohdalla mutta ei luista. Vääntöö padasta otettu 440nm parintonnin kohdalla ja yli 300nm 1500-3900 välillä.
Itse myös kovasti ajattelin jotain jytäkämpää kytkintä, mutta totesin että ennemmin vaikka leikkaan softalla tarvittaessa vääntöpiikin pois jos vaihtoehtona on kovaan vauhtikseen siirtyminen tai maksaa itsensä kipeäski riittävän vahvasta kaksoismassasta.

timetuned
-
Viestit: 256
Liittynyt: 20.7.2008 15:40

ViestiKirjoittaja timetuned » 25.3.2014 22:13

Tuo on hyvä kuulla. Odottelen vielä parista paikkaa tarjoukset paketeista, kuitenkin hakusessa sarja mitä ei heti tarvitse vaihtaa(käytöllähän saa kaikki rikki).
Auto-teile tarjosi Valeon kiinteää sarjaa, mutta tuon hylkäsin samantien. Kaksoismassa jos pysyn niin luultavimmin päädyn hieman parempaan malliin https://www.darksidedevelopments.co.uk/ ... 9-tdi.html

timetuned
-
Viestit: 256
Liittynyt: 20.7.2008 15:40

ViestiKirjoittaja timetuned » 26.3.2014 10:55

http://www.ebay.co.uk/itm/VOLKSWAGEN-GO ... 1036004654
lupaavat tuon 520nm keston. Myyjän mukaan vastaava paketti kuin SRE. Pistin sitten kokeeksi tämän tilaukseen.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 27.3.2014 8:59

Toivottavasti sun ei tarvii ajella kaupungissa, tulee melkoinen sepelimylly vaihteisto kiinteellä setillä.

cre8tor
-
Viestit: 158
Liittynyt: 18.9.2006 19:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja cre8tor » 28.3.2014 5:33

Komppaan Putkoa, itellä ARL Golfissa Sachsin SRE kytkinpaketti kiinteellä vauhtiksella, ja kyllä vaihdelaatikko roklattaa melko iloisesti...

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 31.3.2014 7:47

Pakko kysyä, että mitä eroa ARL ja AHF:n moottorilla on? Paitsi jatkona on 6 vs 5-vaihteinen laatikko?

Täällä puhutaan hirveästä roklattamisesta, mutta itse olen ajanut AHF:n jatkona olleella kovalla vauhtipyörällä ja normi kytkimellä kohta 50tkm eikä ole ollut mitään roklatusta tai ongelmaa mikä olisi johtunut kytkimestä. Kysyin vielä paremmalta puoliskolta, että onko huomannut mitään eroa kytkimessä, niin totesi että ihan "normaali" kytkin eikä eroa esimerkiksi focuksen kytkimeen.

Ja tämä ei ole MUTUA, vaan ihan joka päiväistä käyttökokemusta.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 31.3.2014 12:28

5 vaihteinen ei rallata niin pahasti, mutta on sitten taas muutoin kehnompi laatikko välityksiltään ja kestävyydeltään kovemmassa virikäytössä. Nelivetoisissa pumppareissa on aina 6 vaihteinen vaihteisto, jakareissa 5 vaihteinen. Lisäksi 5 vaihteisen kovat vauhtikset ovat yleensä painavempia kuin Sachsin SRE ( joka taisi olla 7 tai 8 kg ), tämä vaikuttaa asiaan merkittävästi.

Esimerkiksi darksiden tuottama 240mm vauhtipyörä on muistaakseni 11 kiloinen, joka on jo paljon tuota SRE:tä parempi. Ainakin tuolla köykäsellä vauhtipyörällä joutuu rajottamaan alavääntöä aika rankasti tärräämisen takia.

Jopa vakiolla 240mm kaksoismassavauhtiksella voidaan ottaa paremmin/miellyttävämmin alavääntöä 1000-2500 kierrosalueella, kuin tuolla sre setillä. Ison ahtimen kanssahan tuollanen köykänen on sitten enempi käytettävämpi kun teho on kierroksilla, valitsisin painavemman vaihtoehdon silti jos mahdollista.
Viimeksi muokannut p0wer, 31.3.2014 15:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 31.3.2014 14:21

Pumppareista 100hp mallit on pienellä 5 vaihteisella laatikolla (02J). Poikkeuksena nelikko joka on mielestäni 6 vaihteinen vaikka olisikin 100hp malli (02M).

Uudemmissa on sitten 6 vaihteisena myös pikkulaatikkoa, vaihteiston tyyppinä 02S.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 31.3.2014 15:10

Juurikin näin, tarkensin kirjoitustani sen verran että tarkotin nimenomaan nelivetoisia nelosia. 02S:ää on oletettavasti vasta vitoskorisessa Golfissa?

BKD:n perästä kävisi vissiinkiin Leoniin ja Mk4 golfiin kaksoismassasetti kohtuudella, ainakin vautipyörän ja asetelman osalta. Eiköhän se pidä ihan sen mitä VB tai vähän isompikin ahdin tuottaa.

timetuned
-
Viestit: 256
Liittynyt: 20.7.2008 15:40

ViestiKirjoittaja timetuned » 4.4.2014 17:29

Paketti tuli dpd:lle tänään työpaikalle..Vauhtipyörä ensiksi käteen, puntarin kautta niin 8,7kg ja mittanauha näytti 240mm. Seuraavaksi painelevy, jossa päällä luki m228/240 ja sachs numeo 3082231031, eli 228mm. Levystä otin heti mitan ja se oli 228mm myös. Levystä näkyi varaosanumero tosi heikosti, mutta päädyin 1878045704 numerosarjaan. Kirijä oli numerolla 3182654150.

Mitäs mieltä porukka on tästä? eikös tuo kytkinlevy sekä painelevy kuitenkin pitäsi olla tuo 240mm.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 4.4.2014 19:13

Onnea vaan. Kiinteä vauhtis ja Sachsin vakio 228mm kytkinpaketti. Väännön kesto karkeesti arvioiden 350Nm.

Tuollainen 228mm massalevy kestää kyllä sen n.500Nm jos kaverina on tosi jäykkä aftermarket (tai SRE) asetelma.

timetuned
-
Viestit: 256
Liittynyt: 20.7.2008 15:40

ViestiKirjoittaja timetuned » 4.4.2014 20:11

Kiitos :D Myyjään otettu yhteyttä, katsotaan miten asia etenee..

timetuned
-
Viestit: 256
Liittynyt: 20.7.2008 15:40

ViestiKirjoittaja timetuned » 7.4.2014 12:00

Ja vastausta satelee:
Your car originally has a 240mm clutch fitted with a dual mass flywheel. The solid mass conversion that we sell uses a 228mm clutch with the solid flywheel as a direct fitment. Please note that while the outer diameter of the clutch is smaller than original the clutch is an upgrade due to clamp pressure and friction material - the friction material is 17% thicker than standard are far more robust. The diameter of the clutch on no way has an affect on the performance as the surface coverage is on the width of the friction material is the determining factor. The item is correct and you are able to proceed with direct fitment.

juseh
-
Viestit: 123
Liittynyt: 17.11.2003 13:39

ViestiKirjoittaja juseh » 7.4.2014 22:45

Itselleni tuli arl:n jatkoksi perus setti http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... h-kit.html
Pohjaa hetkellisesti alta 2000rpm kohdalla mutta ei luista. Vääntöö padasta otettu 440nm parintonnin kohdalla ja yli 300nm 1500-3900 välillä.
Itse myös kovasti ajattelin jotain jytäkämpää kytkintä, mutta totesin että ennemmin vaikka leikkaan softalla tarvittaessa vääntöpiikin pois jos vaihtoehtona on kovaan vauhtikseen siirtyminen tai maksaa itsensä kipeäski riittävän vahvasta kaksoismassasta.

Menestyisiköhän tuo halvempi malli ilman korinoita vakio-arl:ssä?
Itsellä meni puolisen vuotta sitten kytkytin vaihtoon, kun kytkimen työsylinteri laski liemet kytkinlevylle. Laitoin sitten köyhänä jäykän limpun ja se oli tietenkin virhe. Rallatus jä tärinä oli aika infernaalista. Lienee tuon tärinän takia kytkinpoljin taas lattiassa...

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 10.4.2014 10:34

Itelläni on tuo SRE kiinteällä vp:llä. Aluski erehdyin laittamaan uretaania moottorin tukipuslaan... (powerflex punanen ja sininen) En suosittele. Vaihdoin takaisin kumiseen tukeen ja tärinät on ihan elettävissä, mutta silti aika rajua, etenkin 5 ja 6 vaihteella.

timetuned
-
Viestit: 256
Liittynyt: 20.7.2008 15:40

ViestiKirjoittaja timetuned » 26.6.2014 20:10

Nyt on hieman kokemuksia niin jaetaan tälläkin. Remontin jälkeen ajettu normaaliajoa 4000km, ilman suurempia kuormituksia. Kytkintuntuma pysyi lähes samana, hieman ehkä alempaa irroittaa kuin aikaisemmin. Vaihdelaatikko alkoi ääntämään, kuten oli odotettavissa, mutta ei itseä ole hirveämmin haitannut.
Setti toimi alkuun nätisti, kunnes nyt on luistamista alkanut taas esiintyä 4-6 vaihteella 2500rpm-3000rpm välillä. 3000rpm jälkeen kytkin ottaa taas kierrokset käyttäytyy normaalisti.
Hirveästi ei ole kokemusta reklamaatioista ulkomaille, mutta katsotaan mitä myyjä kommentoi, kuitenkin mainosti 520nm/40000 mailin takuun osille.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 20 vierailijaa