passatin webasto ongelma.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

kalakukko88
-
Viestit: 23
Liittynyt: 2.10.2013 21:44

passatin webasto ongelma.

ViestiKirjoittaja kalakukko88 » 19.1.2014 20:14

Moro!

Tuossa viime perjantaina töihin lähtiessä huomasin ettei webasto lämmittänytkään autoa ja moottoria vaikka sen edellisenä iltana ajastin lähtemään aamulla. Matkalla töihin huomasin kellon näytössä merkinnän F02, joka ilmeisesti tarkoittaa vikaa "liekki on sammunut". Kokeilin vielä la aamuna samaa juttua eikä silloinkaan toiminut. La iltana kokeilin painamalla siitä liekin kuvasta ja se lähti ihan normaalisti lämmittämään ja lämmitti sen normaalin ajan ja kaikki oli ok. Nyt tänä päivänä ei enää auttanut painaa liekin kuvaakaan saamaan sitä toimimaan. Silloinkin antoi saman vikakoodin.

Kysyisinkin, että mistä viasta tuo F02 ilmoittaa siis käytännössä eli mitä sieltä on rikki tai mikä on huollon tarpeessa ja minkälainen korjaustoimenpide webastoon täytyy tehdä? Jos jollain on ollut samanlainen ongelma, niin mitähän se maksaa liikkeessä korjauttaa, kun itsellä ei taito riitä korjaamaan sitä.

Auto on -08 vuoden passat luxline 1.9TDI. Webastosta ei ole tietoa onko tehdas vai jälkiasennettu, mutta kellossa ei ainakaan lue webasto nimeä. Aika huterat lähtötiedot, mutta toivottavasti jotain saa joltain irti.

laturi
-
Viestit: 9
Liittynyt: 8.9.2012 14:52

ViestiKirjoittaja laturi » 19.1.2014 21:26

Vikakoodista tietämättä kuulostaisi siltä että akku alkaa olla tyhjä/entinen, eikä lämmitin "jaksa" lähteä käyntiin. Kannattaa koitaa ladata akku täyteen ja koittaa lähteekö lämmitin sitten päälle. Itsellä viimetalvena T4 transportterissa ei eberi lähtenyt kovimmilla pakkasilla käyntiin vaikka akussa näyttikin olevan virtaa. Pelitti hetken kun latasi akun, mutta sitten taas ei. Ostin uuden suuremman akun ja siitä lähtien pelittänyt moitteetta.

kalakukko88
-
Viestit: 23
Liittynyt: 2.10.2013 21:44

ViestiKirjoittaja kalakukko88 » 19.1.2014 21:37

Okei. täällä foorumilla joku oli hienosti kertonut nuo kaikki vikakoodit ja siinä vikakoodin perässä suluissa luki, että "vähintään 5 kertaa" eli ymmärtääkseni webasto on kokeillut vähintään viisi kertaa mutta tuloksetta. Lauantaina kun laitoin kellolla lämmittämään niin se ei kokeillut kuin kaksi kertaa jonka jälkeen tuli tuo vikakoodi F02. Kokeilulla tässä tarkoitan sitä, että webastosta kuului puplivaa ääntä eli joku siellä alkoi kiehua ja sen jälkeen sammui. Eli tuonkin perusteella voisi hyvinkin olla vikaa akussa. Täytyypä laittaa töissä laturiin ja antaa olla työpäivän latingissa ja katsoa mitä se webasto sitten tuumaa.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 20.1.2014 14:06

Kyllä siellä tehdaswebasto on, ja ne ovat varsin kuuluisia toimimattomuudestaan.

Käy lukemassa vikakoodit VCDS:llä (vag-comilla), niin ollaan paljon viisaampia.

Liekin syttymisongelma voi ilmetä kun palopesä on karstainen ja etenkin pätkäajoa harrastettaessa tehdaswebasto tahtoo karstoittua varsin helpolla.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 20.1.2014 14:48

F 01 Liekki ei syttynyt ( 2 käynnistyskerran jälkeen )
F 02 Liekki sammunut ( vähintään 5 kertaa )
F 03 Ali- tai ylijännite
F 04 Liian aikainen liekki-ilmoitus ( liekkivahti )
F 05 Liekkivahdin katkos tai oikosulku
F 06 Lämpötila-anturin katkos tai oikosulku
F 07 Annostelijapumpun katkos tai oikosulku
F 08 Puhallinmoottorin katkos tai oikosulku
F 09 Hehkusauvan katkos tai oikosulku
F 10 Ylikuumeneminen

F02 tulee useimmiten viallisesta (kuluneesta) höyrystimestä/hehkusta. Ventur lämmittimessä kulutus osa. Jos autoa aikoo pitää useamman vuoden, niin suosittelen lämmittimen päivittämistä Evo malliin.

kalakukko88
-
Viestit: 23
Liittynyt: 2.10.2013 21:44

ViestiKirjoittaja kalakukko88 » 20.1.2014 19:45

Anteeksi tyhmyyteni, mutta tarkoitatko vag-comilla esimerkiksi Laakkosen autotaloa? Niin tuosta viasta tuli taas lisäselvyyttä eli tänään kun lähdin töihin huomasin, että webasto käynnistyi ja lämmöt nousi normaalisti sinne 90 asteesee eli webasto toimi ihan normaalisti kun auton laittoi käyntiin. Päivän aikana ajoin autolla toistamiseen ja sama juttu, webasto lähti heti käyntii kun auto käynnistettii ja lämmöt nous 90 asteesee. Täytyy kuitenkin käyttää piuhan päässä jokatapauksessa, mutta voisikohan vika olla webaston vesipumpussa, että se sammuu melkein heti sen jälkee ku alkaa kuulua se kiehuminen ettei se kiehuta sitä liikaa ja viota webastoa enempää? Tosin laitoin auton lataukseen ihan kokeilu mielessä, että onko vika aikasemmin mainitussa akussa, mutta nyt tuntuu hyvin epätodennäköseltä.

kalakukko88
-
Viestit: 23
Liittynyt: 2.10.2013 21:44

ViestiKirjoittaja kalakukko88 » 20.1.2014 19:51

mitenkäs kallis muuten on tuo evon asentaminen töineen päivineen? Toki riippuu tietysti pajasta, mutta mielenkiinnosta haluisin kuulla jonkinlaisia hintoja. Ja voiko tuota asennustyötä tehdä muualla kuin Laakkosella? Ja jos joku on laitattanut Laakkosella tai merkkiliikkeessä ni paljon se siellä makso?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa