Superb 1.9 tdi, ei starttaa, moottorivalo palaa, ei koodeja

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

samisalami
-
Viestit: 133
Liittynyt: 27.2.2012 10:37

Superb 1.9 tdi, ei starttaa, moottorivalo palaa, ei koodeja

ViestiKirjoittaja samisalami » 11.1.2014 8:44

Eli tänään auto sammutettu ajosta. Seisoi vajaa 10min jonka jälkeen tarkoitus liikenteeseen, kaikki vaikutti normaalilta, aiemmin ei mitään oireita, mutta autopa ei starttaa, ei edes yritä mitään tehdä, siis valot syttyy, hehku hoituu, valot sammuu normaalisti paitsi moottorivikavalo ja latauksen merkkivalo jää palamaan, jälkimmäinen toki kun ei käynnisty.

VCDS tsekattu koodit, ei koodeja, eikä koodejen nollaus yritykselläkään sammu valo. Moottorin ohjaus antaa tiedon että MIL Off, EOBD DTC's 0, kaikki muu passed siinä samaisessa ikkunassa paitsi EGR Failed or Incomplete.

Tuo egr taas ei anna vikakoodia kuitenkaan, ei edes pending dtc's puolella ollut mitään. Eikä tuon käsittääkseni pitäisi estää starttaus yritystäkään??

Mikä ihme tuolle mahtoi tulla, ennen sammutusta ja ongelmaa ajettu yli 100km paria pysähtymistä lukuunottamatta ja ei mitään oireita ollut, kaikki toimi, vedot kunnossa, ei mitään.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 11.1.2014 9:00

Te olette lukenut VCDS:llä vikakoodit geneerisen OBD:n puolelta, eli hieman väärin dieseliä ajatellen. Vanhemmat dieselit ei ole eOBD-yhteensopivia.

Menkää sinne ohjainlaitteisiin ja moottorinohjauksen kautta lukemaan ohjainlaitekohtaiset vikakoodit. Varmasti tuolta koodin löydätte...

samisalami
-
Viestit: 133
Liittynyt: 27.2.2012 10:37

ViestiKirjoittaja samisalami » 11.1.2014 9:07

Luin normaalisti, sekä moottorin erikseen ja katsoin tuoltakin. Missään ei ollut koodeja.

samisalami
-
Viestit: 133
Liittynyt: 27.2.2012 10:37

ViestiKirjoittaja samisalami » 11.1.2014 9:31

Luin normaalisti, sekä moottorin erikseen ja katsoin tuoltakin. Missään ei ollut koodeja.

R4MOTION
-
Viestit: 49
Liittynyt: 14.4.2013 19:38

ViestiKirjoittaja R4MOTION » 11.1.2014 10:45

Kokeile lähteekö työntämällä käyntiin.

samisalami
-
Viestit: 133
Liittynyt: 27.2.2012 10:37

ViestiKirjoittaja samisalami » 11.1.2014 20:38

Jaahas, mikähän tota oikeasti nyt riepoo. Päivän seisoi niin lähti käyntiin mukisematta, ei edelleenkään koodeja.

samisalami
-
Viestit: 133
Liittynyt: 27.2.2012 10:37

ViestiKirjoittaja samisalami » 13.1.2014 18:24

Jatketaan tätä jos tärppäis.

En oikein usko että ajonestossa olisi vikaa. Virtalukon pohjan vialtakaan ei vaikuttaisi kun moneen kertaan yritin eikä mitään, ei naksaustakaan kuulunu startin suuntimista. Tosiaan kun päivän seistyään, mihinkään liikuttamatta, vaihteistoon tms koskematta lähtikin ekasta käyntiin, nyt käynyt tämän pari päivää mukisematta, ei mitään häiriöitä vikavaloja tms.

Mutta vika on aika veemäinen jos on jossain kauempana tms ja ei lähdekään käyntiin eli selvitettävähän tuo olisi. Korjaamollekkaan ei viitsisi mahdollisesti päivien selvityksestä ja vikahoidosta ensimmäisenä maksaa itseään kipeäksi.

Ja autohan on vm08 aj.183tkm jos se nyt mitään vaikuttaa/auttaa.

Mietinkin että onko näissä joku rele mikä olisi voinut tuossa pidemmällä matkalla lämmitä ja ei sitten toiminutkaan kun piti uudelleen starttailla? Itse asiassa tarkemmin sanoen matkahan oli yli 200km ja reilu pari tuntia putkeen ajossa/käynnissä eikä kuten aiemmin hätäisesti heitin tuon yli 100km. Tai mahdollisesti sitten joku heräte tms lämmitessään mennyt jonkinlaiseen katkokseen jossain liitoksessa joka sitten kunnolla jäähdyttyään saakin kontaktia. Täysin arvailua, mutta jollain lailla tuon melkeinpä täytyy liittyä starttiin tai sen herättelyyn, virtalukko on muutenkin täysin jeti, ei ylimäärästä liikettä/väljyyttä havaittavissa, toki kaikki on mahdollista.

Tämä vikahan voisi tulla/on voinut tulla muihinkin kulkineisiin, joten jos jollain on jonkinlaista kokemusta vastaavasta ja missä vika oli niin mielelläni ottaisin tietoa, ideoita tai ajatuksia vastaan.

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

ViestiKirjoittaja nani » 13.1.2014 19:09

Ettei se nyt kumminkin olis ihan mekaaninen vika? Startti jumii tms..

Eikö ton ikäsessä kaikissa sähköön liittyvissä häiriöissä jää jokin koodi vikakoodi muistiin..

Toinen lukulaite käyttöön ja kattoa koodit uusiks???

samisalami
-
Viestit: 133
Liittynyt: 27.2.2012 10:37

ViestiKirjoittaja samisalami » 13.1.2014 19:18

Tämä on 1 korin superb, ei vaikuta olevan niin hifistynyt elektroniikka kuin monessa muussa jo tuonkin ikäisessä kapistuksessa. Että voihan se sitten kai olla vikaa rekisteröimättäkin?

Voisihan se startissakin olla, mutta yleensä kun ne on edes yrittänyt naksuttaa, tämä ei sillä kertaa. Ja sitten taas kun ilman mitään ongelmia on startannut useamman kerran eilen ja tänään liikkuessa.

On se kai vaan jatkettava pään raavintaa ja toivottava että vika ei uusi kaukana kotoa. Täytyy varmaan nyt kaivella tuo startti tuolta muovien kätköistä esiin ja tsekattava kaikki siihen liittyvä. Akussakin on kytyä ja sen kaapelikengät puhtaat ja hyvin kiinni.

PS. käytössä VCDS ja aito ross-tech kaapeli.


Prkl näitä nyky leluja.
Viimeksi muokannut samisalami, 13.1.2014 19:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.1.2014 19:19

Kun vika on päällä niin ei muuta kun startin navasta jännitettä mittailemaan.

samisalami
-
Viestit: 133
Liittynyt: 27.2.2012 10:37

ViestiKirjoittaja samisalami » 13.1.2014 19:21

Kun vika on päällä niin ei muuta kun startin navasta jännitettä mittailemaan.


Tätä mietin myös, piru kun vika oli poistunut mystisesti tuon päivän aikana kun olin muualla. Nyt vain toivottava ettei jätä kauaksi kotoa.

samisalami
-
Viestit: 133
Liittynyt: 27.2.2012 10:37

ViestiKirjoittaja samisalami » 13.1.2014 22:10

Jos se mitään auttaa niin silloin kun vika oli päällä, missään ei ollut koodeja mutta tuolta moottorin tietojen kautta Readiness valinnalla aukeaa ao ikkuna, kun auto ei suostunut käynnistymään, ei edes yrittämään starttausta oli kyseisessä ikkunassa kaikki kuten nytkin paitsi EGR oli Failed or Incomplete

Voisiko tässä tuo tehdä jonkin testin, havaitsee ettei tuossa kaikki ole kunnossa eikä anna siksi käynnistää? Mutta tästä huolimatta ei antanut koodia, koodit oli vieläkin tyhjät äsken katsottuna.

Kuva

Krisse
-
Viestit: 458
Liittynyt: 21.9.2003 19:33

ViestiKirjoittaja Krisse » 13.1.2014 22:14

Tarkasta maadoituskaapelit (esim. moottorista runkoon menevät)

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 14.1.2014 8:30

On se kai vaan jatkettava pään raavintaa ja toivottava että vika ei uusi kaukana kotoa.


Jättää sellaseen paikkaan että saa helposti tönäsemällä käyntiin, ja pitää yleismittarin mukana niin voi mitata vian kun se on päällä. Startin solenoidin johtojen mittaamisesta kannattaa alottaa, tähän tosin tarvitaan joku kääntämään samaan aikaan avaimesta.

JUUeikunn
-
Viestit: 82
Liittynyt: 17.9.2007 9:42

ViestiKirjoittaja JUUeikunn » 14.1.2014 8:53

Vastaavassa Passatissa virtalukonpohja lahosi vastaavilla oireilla, muutaman kuukauden auton sai käyntiin lukonpohjan johtoja renkuttamalla, sitten lakkasi sekin auttamasta. Nappistartilla ei mitään ongelmia.

A


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa