Touran 1.9tdi (BLS) kova kulutus.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Siätäjä
-
Viestit: 18
Liittynyt: 28.12.2013 19:54

Touran 1.9tdi (BLS) kova kulutus.

ViestiKirjoittaja Siätäjä » 28.12.2013 22:07

Ensimmäistä kertaa tänne kirjoittavana, yritän saada tajunnanvirtani ymmärrettävään muotoon...

Silmät verestäen olen kahlannut nettiä päiväkausia, enkä ole törmännyt vastaavaan ongelmaan.

Ostin VCDS:n, joten sekin on käytettävissä, joskin opettelen vasta.

Mutta asiaan.

Ongelma on vm.-09 Touran, 1.9TDI BLS DSG7 kulutus. Matka-ajossa menee n. 8-8.5l/100km.
205-55-16 rengastus, kulutus ollut samanlainen koko ajan, jonka auto on meillä ollut. (n.vuoden)

Ei savuuta eikä oireile muuten suuren kulutuksen lisäksi, mutta laatikko pudottaa liian "helposti" pienemmälle pykälälle maantienopeudessa pienessäkin vastamäessä, joskus jopa vitoselle.
Saatuani VCDS:n katsoin heti vikakoodit, niitä ei ole. Ajonaikaisia arvoja seuratessa huomasin että MAF jää pyydetystä arvosta selvästi, jolloin diagnosoin viaksi sen. Uusi Boschilainen tilalle, eikä muuttunut miksikään.
Ajattelin että uusi osa on sökö, joten koitettiin velipojan passatista varmuudella toimivaa maffia. Sama homma, nousee kovassa kiihdytyksessä hetkellisesti yli pyydetyn, mutta pääsääntöisesti on VC-Scopen näyttämä käyrä alempana.

Nyt enemmän testaillessa huomasin, että ihan varvaskaasulla ajaessa saavutettu arvo kestää pyydetyn kanssa samassa... Vauhtia n. 80km/h ja vastamäki, vaihde pysyy samana koko ajan ja hetkellinen kulutus ajotietokoneen mukaan n. 4-5l/100km.

Sama paikka mutta vauhtia 90km/h jolloin kierrokset aavistuksen ylempänä, alkaa saavutettu arvo tippumaan pyydetystä--> laatikko pudottaa pienemmälle herkästi ja hetkellinen kulutus 17 litraa satkulle.

WTF?

Lisäksi huomasin että EGR-käppyrä VC-Scopessa on suoraa viivaa ylälaidassa, ja arvo ikkunassa 100.6%.

Ei vaikuta kiihdytys tai osakaasulla ajaminen asiaan. Ainoa tilanne jossa sain käppyrän laskemaan 86.8% oli moottorijarrutus, siihen näkyy reagoivan. Auto on vakio, enkä usko edellisenkään omistajan poistattaneen EGR:ää toiminnasta.
Käytin ahtoputkea irti ja katsoessa imusarja näytti hieman tummalta, muttei ollut tukkoinen eikä huolestuttavan näköinen.

Yhteenvetona pähkäilin, että laatikon automatiikka pudottaa pykälää eculta saamien tietojen mukaan, joka taas saa tietonsa maffilta, joka varmuudella ehjänä ollessaankin antaa arvot alakanttiin... Mutta tähän loppuu äkkinäiseltä taidot ja ymmärrys!

Apu ja hyvät vihjeet on tarpeen.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 29.12.2013 0:17

Mikäs DPF:n täytösaste on? Tukkonainen DPF luo äkkiä senverran vastusta, että kulutus nousee.

VCDS:llä DPF:n tiedot voi kurkkia measuring value blockseista. BLS koneesta en nyt osaa suoraan mennä sanomaan missä nuo on, mutta alla pari kliksua 2.0TDI BMM koneesta:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/804 ... r_DPF2.png

https://dl.dropboxusercontent.com/u/804 ... r_DPF3.png

Killer
-
Viestit: 425
Liittynyt: 16.10.2008 10:24

ViestiKirjoittaja Killer » 29.12.2013 8:50

ConD:n puolesta korjaan tuon moottorityypin joka on BMP.

Siätäjä
-
Viestit: 18
Liittynyt: 28.12.2013 19:54

ViestiKirjoittaja Siätäjä » 29.12.2013 10:08

Jep... Kiitti vinkistä, pitää vilkaista kunhan tuonne pihamaalle raahaudun.

Voiko sillä, että DPF olisi tukossa, olla yhteyttä siihen että EGR näyttää olevan kiinni (?) lähes koko ajan?

Ja että MAF-arvot ovat pyydettyä pienemmät pieniä piikkejä lukuunottamatta?

Tein VCDS:llä jonkun EGR-testin, joka minun ymmärryksen mukaan oli ihan niinkuin pitikin...

Autossa ei siis ole ollut vikakoodeja, ei ylimääräisiä merkkivaloja eikä vikatiloja.

Rakettihan tämä ei ole muutenkaan, mutta ruutia kyllä puuttuu sen verran että huippuja koittaessa toppasi siihen 150km/h mittarin mukaan...

Vaan mitä tuota arvailemaan, lyön töpselin kiinni ja palaan asiaan tutkittuani lisää.

Siätäjä
-
Viestit: 18
Liittynyt: 28.12.2013 19:54

ViestiKirjoittaja Siätäjä » 29.12.2013 13:30

No niin...

Ei taida tarvita hakea vikaa kauempaa... "Particle Filter Carbon Mass" ikkunassa oli luku 96.0

Kävin antamassa kulkineelle tennaria ihan huolella n. 60km, eipä tuosta juuri apua ollut mihinkään, mutta EGR käppyrä alkoi elämään mukana paremmin kevyellä kaasulla. Edelleenkin kun kuormittaa yhtään, niin arvo pomppaa 100.6% samoin kuin täysikaasullakin. Pienelläkin kuormituksella on siis EGR kiinni, ja MAF arvot alle pyydetyn.

Voiko tästä päätellä sen, että tuo hiukkaspönttö on niin tukossa että kuormittaessa "vastapaine" kasvaa nii isoksi että se sotkee EGR:n toimintaa joka taas heikentää MAFfia?
Vaikka toisinpäinhän sen kai pitäisi olla... :D

Mikä avuksi tähän DPF hommaan? Ei nyt talous kestäis sijoittaa ylimääräisiin hankintoihin, mutta pakkohan se on kuntoon saada.

Lukemani 1000-3000€ kulut moisten korjaamiseen aiheuttavat verisiä pieruja.

En saanut yksin ajaessani otettua talteen lukuja, mutta hätäpäissäni nappasin kuvan ruudusta luurilla. Sitä kuvaakaan en tänne osaa laittaa, joten aattakee aattakee!

En kulje kukkahattu päässä, joten poistokin puolestani onnistuu mikäli se on taloudellisesti järkevämpi vaihtoehto eikä aiheuta tulevaisuudessa ongelmia katsastuksen tms. suhteen.

Killer
-
Viestit: 425
Liittynyt: 16.10.2008 10:24

ViestiKirjoittaja Killer » 30.12.2013 14:12

Voit kokeilla hätäapuna osta Forten aineet jotka tankkiin ja pieni ajolenkki jonka jälkeen "pakkopoltto" ohjelmalla päälle.
Tuolla lailla meille saatiin hätäapua. Senkin jälkeen on tuhkat pöntössä, mutta poltto putsaa niitä pillejä joiden läpi pakokaasu virtaa ja paine-ero tasaantuu.
Vagarenallakin keskusteltu aiheesta jonkin verran. Itsekkin sinne kirjoitellu samalla nicillä.

Siätäjä
-
Viestit: 18
Liittynyt: 28.12.2013 19:54

ViestiKirjoittaja Siätäjä » 30.12.2013 16:48

Poltto on lähtenyt käyntiin ihan normaalisti, ja VCDS:n mukaan ois suorittanut viimeisimmän polton n.70km sitten.

Ihmettelen kyllä sitä, kun lukemani perusteella polttoa ei enää suoriteta palovaaran takia, jos pöntön täyttöaste on yli 60g.

Mitään vikakoodeja ei ole ollut missään vaiheessa, eikä DPF:än merkkivalokaan ole palanut häiriön merkiksi.
Polton huomaa alkaneen esim. moottoritiellä pienestä nykäyksestä ja käyntiäänen muutoksesta.

Eilen kävin ajamassa vaihtelevasti kaasua käyttäen, ja vaihdelaatikko manuaali asennossa.
Ajoin isoimmalla vaihteella n. 90km/h nopeutta puolikilometriä pitkään vastamäkeen, ja vauhdin pitääkseni jouduin painamaan kaasua niin paljon, että laatikko pudotti viimein vaihteen neloselle automaattisesti.

Että jonkun verran tuntuu olevan vetoja hukassa, ollut jo jonkin aikaa. Ei ole tullut ennen koitettua noin, kun ajelee aina automaatti asennolla jolloin tiputtaa pykälää huomattavasti helpommin.

Auto on 90% vaimon käytössä, eikä ole asiasta maininnut. Joskaan ei taitais huomata vaikka ajelis tyhjillä renkailla...

Killer
-
Viestit: 425
Liittynyt: 16.10.2008 10:24

ViestiKirjoittaja Killer » 31.12.2013 9:25

Muistaakseni tuossa pakkopoltossa pitää käyttää 4 tai 5 vaihdetta ja sitten kierrokset 2000rpm niin onnistuu parhaiten. Meillä tehtiin tuo pakkopoltto 2krt ennenkuin paine-ero muuttui 0% joka on kuulemma tärkein (marmorin huoltoneuvoja sanoi).
Ajot oli molemmat pituudeltaan n.6km eli ei ihan hetkessä tapahdu.

Meilläkin oli 86g carbon mass ja huomasi kyllä kulussa herkentymis muutosta tuon "pesun" jälkeen.
Merkkivalo ei syttyny kertaakaan ja polttoja teki edelleen ihan normaalisti.

Siätäjä
-
Viestit: 18
Liittynyt: 28.12.2013 19:54

ViestiKirjoittaja Siätäjä » 2.1.2014 21:23

Homma etenee, mutta tulosta ei synny...

Elikkä tänään tyhjennettiin DPF-pönttö... Ei ihan äskettäin ole ollut yhtä v*ttumaisen ahdasta paikkaa koluttavana.

Ei polta vikavaloa tai herjaile muutenkaan, mutta menee huomenna Findieselille ohjelmoitavaksi, ettei tarvitse jättää savumerkkejä tyhjää pönttöä poltellessa...

Selkeää eroa auton kulkuun ei tullut vieläkään. Toisin sanoen ei mitään muuta vaikutusta, kuin että pakoputki soi kuin nokkahuilu.

MAF laahaa jäljessä edelleen, vaikkei tuolla suoranaista yhteyttä tukkoisen pöntön kanssa luulisi olevankaan. Kohta jo epätoivoinen mieleni kyllä salaa toivoi, että virtaus paranee ja wolskin kelpaa hengitellä kunnolla.

Toistan itseäni, mutta maantie nopeudessa suoralla tiellä kun auto kulkee herkästi pintakaasulla pysyy maf arvokin pyydetyn yllä, yhtään mäkeä tai kuormitusta niin alkaa saavutettu tippua...

EI JUMMARRA!

Voisiko olla, että EGR on juminut auki? Vaikuttaako ilmamäärämittarin antamaan arvoon?

Selittäisi osin tuota kulutuksen nousua ja tehojen hiipumista osakaasulla. Täysikaasulla menee kyllä niin, kuin tuommoisen sataviis heppasen panssarivaunun voisi kuvitellakin menevän.

EGR testin olen VCDS:llä tehnyt, ja sen mukaan olevinaan toimii. (?)

Voihan se moottori siellä liikkua niinkuin pitääkin, mutta liikkuuko itse venttiili jos vaikka muovinen hammasratas on sanonut että morjens?

Ei enää oma kuula säkenöi niin paljoa, että osaisin ajatella mitään muuta loogista. Tai epäloogista.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 2.1.2014 21:59

Eiköhän Findieselillä osaa tuon vian paikallistaa, kun lyöt rahaa tiskiin ja pääset itse paljon helpommalla.

Siätäjä
-
Viestit: 18
Liittynyt: 28.12.2013 19:54

ViestiKirjoittaja Siätäjä » 2.1.2014 22:13

Totta tuokin. Varmasti onnistuu siellä, muttei tullut varattua aikaa enemmälle vian selvitykselle kun luotin kuin sokea keppiinsä, että paranisi käytös putken tyhjennyksellä.

Eipäi se hukkaan mennyt sekään, oli nimittäin tukkoinen.

Pitää huomenna katsoa, jos pääsisi itse paikan päälle mukaan niin voisi aikataulun puitteissa pyytää tarkempaa tutkimista.

Meinaa vaan aina työt sotkea "harrastuksia".

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 3.1.2014 6:33

ConD:n puolesta korjaan tuon moottorityypin joka on BMP.

Kuva kertoi väärin. Kiitos korjauksesta. :D

Vaikuttaisi että EGR on myös nyt jumissa. Täyskaasulla EGR:n pitäisi olla kiinni, ja ilman tulla pelkästään puhtaana MAF:n läpi. Jos MAF laahaa jäljessä kokoajan ja eritoten kiihytyksissä, tulee saastaa pakopuolelta koko ajan koneeseen.

EGR:n putsaus voi ehkä auttaa, mutta jos VCDS:n mukaan arvot elää käy ja kukkuu hyvin voi sen alipainetoimisen EGR venttiilin kalvo olla rikki, jolloin mäntä ei enää liiku.

https://www.dropbox.com/s/hk5fp2w3o2qt66o/IMG_1914.JPG
https://www.dropbox.com/s/pqammrm4vbdpl1e/IMG_1910.JPG
https://www.dropbox.com/s/ctq0sosb4hctf5f/IMG_1911.JPG

Tuossa EGR, sammutusläppä ja niiden paikka AVQ koneisessa 1.9TDI Touranista. Putsattavaa siis oli. Irroitus on "vähän v-mäinen", mutta tuskin mitään tuohon DPF:ään verrattavaa. :)

1. kuvassa näkyy tosiaan EGR:n mäntä tuolla, jossa on selvästi näkyvillä liikevarat. Tuossa siis EGR toimi, joskin sinne meni 9mm kuristelaippa remontin yhteydessä. Pinnat putsattiin sen mitä käsin irti lähti.

2. kuvassa sammutusläppä. Likainen puoli on EGR:n puoli, coolerin puoli (takapuoli) oli liki kirkas.

3. kuvassa näkyy imusarja, EGR jäähdyttimeltä tuleva letku ja pilkistääpä alhaalta itse piru EGR jäähdytinkin.

Siätäjä
-
Viestit: 18
Liittynyt: 28.12.2013 19:54

ViestiKirjoittaja Siätäjä » 4.1.2014 11:38

Päivitetäänpäs tilannetta...

Kiitos neuvoista.
Minulla on aivan erilainen tuo venttiili. Ei ole kalvoa, vaan on sähköisesti ohjattu.

EGR-venttiili saattaa jumittaa hieman auki, eilen koitin tulpata sen mutten saanut turbon puoleista pulttia auki millään. Yläpuolelta ei mahdu vääntämään, ja alapuolelta puolimetrisen jatkon kanssa oli semmoista sohimista etten saanut kunnon otetta siitä...

Toista tuntia yhden pultin päällisiä nahutessa oli pakko nostaa kädet pystyyn ja kasata takaisin.

Tein sen EGR-testin taas vcds:llä, ja koitin sormella tapahtuuko siellä mitään äänen lisäksi, kyllä siellä liikettä on, ja karstaa.

MAF arvo laahaa siis edelleen jäljessä, muttei sen väliä kun sain käytettyä potilasta Findieselillä hoidettavana.
EGR on poistettu nyt ohjelmallisesti, joten olisiko tuo välttämätöntä tulpata laipalla? Kai tuo kohta karstoittuu umpeen?

Findieseliltä siis löytyi kadonneet hevoset ja tarttuipa mukaan muutama uusikin! ;)

Nyt on ongelmana enää se, että vaihdelaatikko on oppinut tehottoman koneen vanhat tavat ja vaihtaa edelleen heti pienessäkin vastamäessä pienemmälle, vaikka vääntö koneessa ei lopukkaan enää kesken mäen.

Tämä vaihteiston vaihtaminen ja MAF-arvon laskemisen yhtäaikaisuus on minulla nyt selvittelyn alla ts. ohjaako MAF-arvo osaltaan laatikon käyttäymistä.

Marmorilla eivät olleet vastaavasta kuulleet, mutta epäilivät juurikin tuon oppineen vaihtamaan liian aikaisin, joten suosittelivat sopeuttamista ja uutta päivitystä.

Kaksi viikkoa on jonoa sinne, joten katsellaan mitä se kerkeää oppia ennen sitä! :)

Mahdottoman isot kiitokset foorumilaisille, teistä on ollut iso apu!

Yhtä suuret kiitokset myös Artulle Findieselille, leppoisa fiilis ja hyvä työ! Ensimmäistä kertaa siellä kävin, mutten varmasti viimeistä! :)

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 4.1.2014 20:58

Laatikon voi tietääkseni sopeuttaa myös VCDS:llä. Vaatii vaan sopeutusajot perään. Tuota voisit varmaan vielä kokeilla.

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... x_(DSG/02E)

Siätäjä
-
Viestit: 18
Liittynyt: 28.12.2013 19:54

ViestiKirjoittaja Siätäjä » 4.1.2014 22:37

DSG 6 kai onnistuu, mutta DSG 7 ei ole käsittääkseni toimivaa reseptiä...

Nyt parisataa kilometriä sekalaista ajoa ajettuani, on eiliseen verrattuna jo kuin eri auto... :)

Katsotaan miksikä menee.


EDIT: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... DSG/0AM%29

Tuommoisen löysin, muttei taitu lontoo niin hyvin että ymmärtäisin kaiken 100 prosenttisesti.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 5.1.2014 9:14

Jaa niin sulla oli seiska-DSG. Ohjeet tosiaan olisi tuon linkkisi takana, mutta jos homma epäilyttää, kannattaa se viedä liikkeeseen sopeutukseen tai käyttää muuta osaavaa apua.

Kumpiko lopulta tuntui kulkuun enempi vaikuttavan, DPF vai EGR?

Siätäjä
-
Viestit: 18
Liittynyt: 28.12.2013 19:54

ViestiKirjoittaja Siätäjä » 5.1.2014 13:44

EGR saattaa vieläkin laskea läpi, vaikka onkin ohjelmallisesti poistettu.

Joten kyllä se varmaan tuo DPF oli se isoin ahdistaja.

Nyt on auto ohjelmoitu reagoimaan MAPin mukaan, joten MAFfin näyttämällä ei ole enää merkitystä.

Ei tuo DSG ohje niin rakettitiedettä taidakaan olla, joten saatan sen itsekin koittaa joutaessani.

Siätäjä
-
Viestit: 18
Liittynyt: 28.12.2013 19:54

ViestiKirjoittaja Siätäjä » 17.1.2014 18:10

Päivitystä tapahtumiin...

Liki pari viikkoa on nyt ajeltu, ja auto toimii ihan hyvin.

Kulutus on 2 tankillisen aikana ollut 7.1l/100km, tankkauksista mitattuna.

Mielestäni hieman yläkanttiin vieläkin, mutta minkäs teet.

Tosin pakkasta on ollut -10 /-22 välillä, joten webasto lähtee tulille melko usein.

Onkos kenelläkään kokemusta siitä minkä verran nostaa kulutusta tuommoinen takalasin tuuliohjain?

Käytössä se on kyllä verraton, ei pöllyä lumi eikä muu törky takalasille.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 17.1.2014 19:36

Passatissa muistelen vepron skuupin lisänneen maantiekulutusta noin litralla per 100km

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

ViestiKirjoittaja nani » 17.1.2014 19:47

Litrasta porukka puhunut ainakin vanhemmissa pirsseissä.

Siätäjä
-
Viestit: 18
Liittynyt: 28.12.2013 19:54

ViestiKirjoittaja Siätäjä » 18.1.2014 19:59

Ohoh! Onpa kova korotus...

No, jos vaikka puolikin litraa nostaa satkulle, niin silloinhan tuo minun kulutus alkaa olla normaalin rajoissa ja voin nukkua yöni rauhassa...

Tänks!


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa