AHL moottorin kaikki kanget solmussa ja männät rikki

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

pajusju
-
Viestit: 11
Liittynyt: 3.4.2007 19:05

AHL moottorin kaikki kanget solmussa ja männät rikki

ViestiKirjoittaja pajusju » 28.12.2013 20:44

Osaisiko joku valaista mitä tapahtui? Lähtökohta oli että turbo ei toiminut, mutta auto käynnistyi hyvin kävi nätisti. Tehoja oli vain vähänlaisesti, kulki kuitenkin. Ajettiin ilman turbon tehoja noin 1000 km. Etsittiin vikaa ja löydettiin kellolle lähtevässä natsassa tukeutuma joka aukaistiin. Nyt alkoi tehoa löytymään todella reilusti kiihtyi minusta paremmin kuin normaalisti. Noin 3000 rpm. jälkeen moottori ryntäsi koville kierroksille, kaasupolkimen asento ei vaikuttanut mitenkään kierroksiin. Sammutettiin auto samalla kytkin vapaalle ja rullattiin auto tiensivuun. Yritettiin Startilla käyntiin kuului vain startin naksahdus. Vaihde silmään ja yritettiin liikutella autoa ei liikkunut. Tässä vaiheessa oli selvää että moottori oli jumissa. Talliin ja purkaminen alkoi kansi oli päällepäin ehjä( nostimet nokat ja venttiilit). Alakerta auki ja sieltä löytyi täystuho, kanget mutkalla samalla rikkoen männät. Askarrutta vain miten turbon käyttöön otto rikkoi moottorin ja miksi moottori ryntäsi. Olisiko välijäähdyttimeen kertynyt runsas oljymäärä turbon käyttöön otossa laittanut öljyt liikenteeseen vai olisiko jollain muuta ideaa. Turbossa pientä välystä mutta näytti ehjältä ei öljyiseltä. Rikkoiko liian korkeat kierrokset koneen vai oliko öljyn puutetta? uutta konetta kasaillaan ja tyhjennellään välijäähdytin+ muut paikat öljystä. kiitoksia vastauksista etukäteen.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 28.12.2013 22:00

Aina pitäisi turbokoneessa malttaa tarkistaa ahtoputket/cooleri ettei ole kertynyt öljyä, jos on pitkään ollut ahdot kadoksissa. Kovin suurta määrää sitä öljyä ei tarvitse olla niin käy noin tai vähän lievempi vaurio.

Vetoja on tosiaan hetken aikaa mukavan tuntuisesti ;).

pajusju
-
Viestit: 11
Liittynyt: 3.4.2007 19:05

ViestiKirjoittaja pajusju » 29.12.2013 11:15

Ok kiitos.Luultavasti sama ei toistu uudelle koneelle.

pajusju
-
Viestit: 11
Liittynyt: 3.4.2007 19:05

ViestiKirjoittaja pajusju » 4.1.2014 19:12

No nyt on tallinnurkassa oleva agr:n alakerta puhdisteltu ja kasattu ahl: kannen kanssa ja laitettu autoon. Vedot edelleen tallessa, vissiin on lastutettu :) ( auto ostettiin ilman turbon tehoja ei toiminut). Ryntäily loppui vissiin auttoi kun tyhjennettiin ja kuivailtiin välijäähy n.0,4 dl öjlyä+ se mikä meni koneen läpi rikkoen sen. Sillä olikin ajeltu useampi kuukausi turbo viallisena. Niin kun TDIfreak sanoi kannattaa tyhjennellä välijäähy jos turbo on pois pelistä säästyy isolta rempalta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa