Golf iv 1.9TDi 66kw tehoa lisää

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

_GTI_
-
Viestit: 23
Liittynyt: 26.8.2009 11:14

Golf iv 1.9TDi 66kw tehoa lisää

ViestiKirjoittaja _GTI_ » 12.12.2013 10:15

Tuli hommattua tollainen golffi käyttikseks. Pikkasen kyllä pitäis saada tehoa lisää. 150-200hp on tavoitteena.

Mistä kannattaa lähteä tätä hommaa tekemään? Mistä saa osia edullisimmin? Onko jotain pajoja jotka tekee näitä?

Minkälainen hyöty on kiinancoolerilla ja/tai putkistolla?

Ei ole tullu pelattua ollenka näitte dieseleitten kanssa ja neuvoja kaivataa.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 12.12.2013 11:16

Suuttimet, ahdin, map-anturin päivitys, vakio-coolerin putsaus ja ilmankierron varmistus sekä ohjelmointi. Kenties kytkimen päivityskin, riippuen alavääntöjen ahneudesta sekä paikallaan olevan kytkimen kunnosta. Näillä päästään tehohaarukkaasi. Rahaa varaisin parisen tonnia jos itse hoitaa kaiken asennustyön. Halvemmallakin saa jos ostaa käytettyjä osia ja malttaa valkata ohjelman tekijöiden väliltä.

_paffa
-
Viestit: 135
Liittynyt: 14.6.2012 0:29

ViestiKirjoittaja _paffa » 12.12.2013 11:30

Kiinancoolerilla ja putkistolla et tee mitään.

Isommat suuttimet ja turbon muokkaus (tai uusi turbo), Findiesel ja FIN-turbo

Uusi softa. Findiesel on aika pätevä näihin näitä tekemään. Findieselin sivuilta voit tarkastella heidän aikasempia tehopäivityksiä.

Vakio cooleri piisaa hyvin, mutta pohjalla saattaa olla hyvin muutama litra öljyä, joten PERUSTEELLINEN putsaus on tarpeen, ettei öljy liikahda sinne, minne sitä ei pitäisi mennä.

Kestävämpi kytkin esim Darkside Developmentsiltä Briteistä. Esim G60 kiinteällä vauhtipyörällä.

Jos haluat helpolla päästä niin soita Findieselille, pyydä tarjous asennustöineen tai pelkät osat.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 12.12.2013 17:39

Kyllä mulla vaan kohoaa kesällä vakio kuulerilla IAT turhan korkeelle. Nousi jo vakionakin. Ei kait siitä paremmasta kuulerista mitään haitaa olis.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 12.12.2013 18:37

Isoin haitta isosta coolerista lienee se, että katsastussetä kiinnittää siihen huomiota, ja yleensä ei selittelyt auta että "muuta ei oo tehty".

_paffa
-
Viestit: 135
Liittynyt: 14.6.2012 0:29

ViestiKirjoittaja _paffa » 12.12.2013 19:30

Niin Dubsonic, paremmasta coolerista, ei kiinan coolerista ;)

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 12.12.2013 20:35

Ja mikäs siitä kiinankuulerista tekee huonomman kuin muut? Ne mitä itse olen nähnyt niin ovat kyllä olleet hyviä. On pehmeät muodot, sisärivotettu ja tuntuvat kestävän painettakin tarpeeksi(+3bar).

golf
-
Viestit: 319
Liittynyt: 4.8.2003 17:15

ViestiKirjoittaja golf » 12.12.2013 22:20

Kyllä kiinalaiset cooleritkin jäähdyttää ilmaa ihan hyvin. Findieselilta ohjelmointi, on todella pätevä, ja saa varmaan muutakin neuvoa.

_GTI_
-
Viestit: 23
Liittynyt: 26.8.2009 11:14

ViestiKirjoittaja _GTI_ » 13.12.2013 17:54

Joo olin findieseliin yhteydessä ja sieltä tuli kyllä aika selkeesti että mitä on fiksu tehdä ja millasii tehoihin niillä päästää.

Cooleria olen miettiny että kyllä muutaman satasen voi siihen sijoittaa jos siitä on jotain hyötyä. Jos siitä ei ole nii sit saa olla.

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 13.12.2013 18:09

Millaiseen käyttöön tuota tehoa havittelet lisää? Kyllä se vakio IC varmasti riittää jos tarvit tuota huipputehoa vain satunnaisiin rekkojen ohitteluihin. Eri asia jos ajattelit käydä ulkoiluttamassa autoa radalla...

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 13.12.2013 21:42

Voin sanoa, että tuo vuotava ja öljyä täynnä oleva välijäähdytin kannattaa vaihtaa. Jos ei vielä vuoda, niin ahtopaineita nostamalla rupeaa nuo muovipäädyt porsimaan. Ei tuo lisää tehoa todennäköisesti, mutta eipähän hörppää ilmaa ja pysyy ahtoilma viileänä.

Tuollainen menee "bolt-on" ja löytyy samantien jos on tarvista:

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=18 ... 4%E4hdytin

Ohjeetkin saat tarvittaessa vaihtoon.

Enkä ymmärrä miksi noita kiinalaisia coolereita haukutaan paitsi, jos haluat vain ostaa blingbling takia merkki coolerin ja maksaa itsesi kipeäksi. Olen nähnyt 300,400,500 ja 600 heppaisia autoja kiinacooleireilla ja toimivat. Välijäähdyttimet nyt ei ole mitään rakettitiedettä, mutta kiinalaista turboa mä en ostaisi, kun siihen tarvitaan jo hieman insinööri työtäkin.

Ja Arttua/Findieseliä voin suositella.

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 13.12.2013 23:01

Jep, täältä myös kehut kiinakuulerileille ja Artulle. Ei ole tekemistä toistensa kanssa, mutta yhdessä toimivat hyvin.

Mulla AFN:ssä kiinakuuleri ja se olikin se ainoa mitä Arttu kehui että dynossa toimii, kun jäätiin 200kw tavoitteesta...

EDIT: lisäyksenä, että on noita kiinakuulereita muissakin peleissä kiinni ja alta 400kw ei ole tullut imulämpöjen kanssa ongelmia. Toiset pelkää sanaa kiina ja toiset osaa ottaa silmän käteen...

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 13.12.2013 23:18

ja osa pelkää muovipäätyisiä coolereita :) jos on kunnossa niin kyllä nekin kestää.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 14.12.2013 6:57

Jarskii-

Kerro toki minulle kumpi kestää enemmän ahtopaineita muovipäätyinen välijäähdytin vai metallipäätyinen välijäähdytin.

Ja on muuten kokemusta nissanin, saab:n ja vw:n muovipäätyisistä coolereista, jotka porsivat IHAN varmasti hieman kovemmilla ahtopaineilla. Varsinkin jos ikää alkaa olla 10 vuotta ajettu 300tkm.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 14.12.2013 10:02

kestää se metallipäätyinen paremmin mutta ei se tarkoita sitä että muovipäätyisellä ei mitään tekis. kaverilla oli 2.2bar ahtoja ja kyllä itse jäähdytin kesti.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 14.12.2013 21:54

Kerro toki meille mikä porsi ja syy/seuraus.

Toki jos haluaa mennä perse edellä puuhun niin mikäs siinä. Tahtoo vain tulla tuplasti ellei triplasti kalliimmaksi.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 14.12.2013 22:42

ahtoputkien liitoksia paukkui kun ei ollu kunnollisia huuloksia aluksi. eli itse jäähdytin kesti ongelmitta.

mitä käytännössä rikkoo vaikka välijäähdytin räjähtää kerralla? sen verran mukava losahdus kuuluu että pitää olla tyhmä jos jatkaa kaasun painamista

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 14.12.2013 23:51

Voisiko topickin aloittaja kertoa mitä se Arttu suositteli kyseiseen tehotavoitteeseen?

_GTI_
-
Viestit: 23
Liittynyt: 26.8.2009 11:14

ViestiKirjoittaja _GTI_ » 15.12.2013 0:12

Tällee se vastas:

150hv ja 330Nm tulee kun laittaa:

- FIN-Turbon GT15/20 ahdin (vakiokuoriin isommat siivet)
- Suuttimet kokoa .240 tai .250 n.
- Softa

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 15.12.2013 7:05

Jarskii-- VNT-ahtimessa huonolla tuurilla sen kalleimman komponentin eli turbon.

_GTI_ Tarkista tosissaan samalla mitä jo ehdotettiin, että minkä verran tuolla välijäähdyttimessä on öljyä sisällä, kun rupeat noita osia vaihtamaan sekä ettei tippase läpi.

Niin ja Arttu varmaan totesi, että käyt paikan päällä lastuttamassa tuon auton penkissä?

_GTI_
-
Viestit: 23
Liittynyt: 26.8.2009 11:14

ViestiKirjoittaja _GTI_ » 15.12.2013 14:24

Ei sen paremmin ollu puhetta siitä, mut kyl itellä oli mielessä se et veis sen sinne penkkii säädettäväks.

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 15.12.2013 14:35

Tai esim. Motest Jyväskylässä. Tai LTR... Kannattaa laittaa kerralla Se 17/20 jos kerta isompaa alkaa laittamaan.

jmm
-
Viestit: 98
Liittynyt: 6.2.2010 23:23

ViestiKirjoittaja jmm » 15.12.2013 14:59

Mitä minä olen oppinut, niin kannattaa laittaa kerralla isommat komponentit.
Kun ei tule käytännössä kalliimmaksi. Ja jos ei ole heti rahaa ostaa kaikkia osia, niin on jo valmiina vaikka isommat suuttimet ja turbo odottamassa muita osia kaverikseen.
Saahan sen ohjelman muokattua kun osia tulee lisää. Eikä se ole enää niin kallista.

Isonkin vnt turbon saa heräämään hyvin myös pienillä tehoilla. Ja on vara virittää reilusti.
Nälkä kasvaa monesti syödessä.

Fin dieselillä olen itsekkin säädättänyt autoani useita kertoja. On hyvä paikka!

_GTI_
-
Viestit: 23
Liittynyt: 26.8.2009 11:14

ViestiKirjoittaja _GTI_ » 15.12.2013 17:54

Ite varmaa tyydyn noihin mitä Arttu suositteli. Ei ole tarkoituskaa tehä mitää rakettia tosta. Vähän vaa pitäs saada potkua lisää ku on niin laiska.

_paffa
-
Viestit: 135
Liittynyt: 14.6.2012 0:29

ViestiKirjoittaja _paffa » 15.12.2013 17:57

150hp varmasti riittää tuohon koriin. :P

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 15.12.2013 21:41

Tehoa ei ole ikinä liikaa ja kaikkeen tottuu. Loppupeleissä 150 heppaa löytyy jokaisesta tämän päivän perheautosta.

_paffa
-
Viestit: 135
Liittynyt: 14.6.2012 0:29

ViestiKirjoittaja _paffa » 15.12.2013 21:57

Nojoo, löytyy ja löytyy. Se miten pitkälle mikäkin virittäminen on kannattavaa niin on eri asia. Jos 1.9TDI:stä lähetään hakemaan 300 heppaa on se jo harrastamista, mutta monelle tuossa vaiheessa edullisempi tapa on ostaa tarpeeks isolla diisselimyllyllä oleva BMW ja lastuttaa se.

150hp saa helposti ja kohtalaisen halvalla irti, joten lisätehojen hakeminen yli tuon 150:n on mielestäni arkikäyttöön vähän niin ja näin. Harrasteautot sitten erikseen.

Kuupo
-
Viestit: 26
Liittynyt: 1.6.2005 16:32

ViestiKirjoittaja Kuupo » 5.1.2014 21:09

Mulla on tollasessa 66kw 4motionissa tällä hetkellä Ultime 1 stage suuttimet, FIN-turbon tekemä bolt-on puhallin ja ohjelmointi. Penkitetty 175hp ja 419 nm. Cooleri vielä vakio. Pitää vaihtaa koska ahtolämmot nousee 70 asteen hujakoille. Liikuttaa ihan mukavasti. Etuvetona ajettuna varmasti riittävä määrä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa