Webasto TT V, Flame monitoring, Current resistance, No Flam

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Hakku
-
Viestit: 46
Liittynyt: 10.5.2007 13:16

Webasto TT V, Flame monitoring, Current resistance, No Flam

ViestiKirjoittaja Hakku » 25.11.2013 12:52

Touranin Webasto Thermo Top V ja No Flame.

Lähtisin mielelläni puhdistamaan ykiskköä elvytystoimenpiteenä, mutta tarvitsisin rohkaisua tähän:

VAG-COMilla Webaston Current resistance pysyy viitearvoissaan 0.3 -> 0.8 ohm(hehku päättyy ja liekki syttyy)(rajat 0.1-1.5 ohm).

Webasto sytyttää, mutta liekki palaa huonosti ja kohisten ja Flame monitoring luku on noin 60-65%.

Puhallin startti-ilmamäärällä ~30%.

Ilmeisesti webasto on sitä mieltä että liekki palaa huonosti ja sammuttaa itsensä huolimatta, että Flame not recognized tila vaihtuu hetkeksi Flame recognized tilaan, jota seuraa pian yksikön sammuminen ja tuuletuskäyttö.

Onko teillä joilla webasto pelittää luvut Flame monitoring prosentteina jotain muuta Webaston startin aikana, että olisiko tässä yksikössäni karstan tukkimana liekki heikkoa.

Saa ehdottaa mistä löytyy Thermo topin V palopesiä, jos menisi vaihtoon. Webasto on -06 Toukasta ja käyttökertoja 5000 kpletta ja 700 litran edestä! :)

Hakku
-
Viestit: 46
Liittynyt: 10.5.2007 13:16

ViestiKirjoittaja Hakku » 26.11.2013 9:50

http://www.youtube.com/watch?v=qjJjHmHlo5c
Starttisykli on kyllä kuin tuossa videolla, mutta videosta poiketen ei lämpötila lähde nousemaan huonosti palavalla liekillä. Eilen Webasto lähti sattumalta käyntiin ja poltti onnistuneesti, täytyy koittaa avata poltin ja puhdistaa jos mahdollista, en vielä tiedä millainen operaatio se olisi. Ultraäänipesurilla varmaankin lähdettävä liikkeelle.

Hakku
-
Viestit: 46
Liittynyt: 10.5.2007 13:16

ViestiKirjoittaja Hakku » 27.11.2013 9:24


Hakku
-
Viestit: 46
Liittynyt: 10.5.2007 13:16

ViestiKirjoittaja Hakku » 9.12.2013 8:20

Nyt on Webasto Thermo Top V purettu osiin ja sen palopesäyksikkö hehkuineen rapsuteltu puhtaaksi karstasta. Kokosin lukuisten hapettuneiden ja poikkimenneiden ruuvien jälkeen kasaan toisen vastaavanlaisen yksikön osista valikoiden paremmalta näyttävät osat. Poikki ruostuneet haitaripakoputket piti paikata tai vaihtaa.

Lopputuloksena webasto pelittää. Rakenteellisesti tuo TT V palopesä näytti varsin kestävältä sisuksiltaan ja tuo karsta oli helposti puhdistettavissa. Tuuria oli että löytyi vastaava Webasto ensin harjoittelumielessä purkamiseen ja sitten kokoamisvaiheessa pystyi käyttämään varaosasarjana autossa olleelle yksikölle.

Helppiä kaipaisin: En kiinnittänyt huomiota tehtaan letkureititykseen, mutta haluaisin Webaston lämmittävän enemmän moottoria sisätilojen sijaan. Kuinkahan tuon toiminta on muutettavissa, kun olen lukenut ohjelmoitavista solenoideista ja takaiskuventtiileistä, onkohan totuutta tähän tai helppoa tapaa selvittää mitä löytyy? Tässä Toukassa tehtaan webasto ajotietokoneohjauksella.

Aki Im
-
Viestit: 101
Liittynyt: 8.8.2006 17:02

ViestiKirjoittaja Aki Im » 9.12.2013 12:39

Jaha, toisella tulee kuntoon ja toisella ei :)

Minulla ei nimittäin tullut. Purin jokunen viikko sitten myös thermo top V:n. Vikakoodi on "liekkivahti palopesällä" tjs. Yritin onnea ja putsailin koko orkesterin, mutta tilanne ei muuttunut. Kait se täytyy hakea uus palopesä siihen.

Mielenkiintoista muuten, että palopesässä oleva hehku-liekkivahti on helposti irroitettava osa, mutta sitä ei saa erikseen ostettuna kuten monia muita liekkivahteja. Eikä siinä muuten mitään, mutta voisi kuvitella olla halvempi ostaa se pelkkä liekkivahti.

Hakku
-
Viestit: 46
Liittynyt: 10.5.2007 13:16

ViestiKirjoittaja Hakku » 9.12.2013 13:20

Itselläni ei koskaan tullut varsinaisesti vikakoodia virheellisistä antureista. Tuosta huonosta palamisesta johtuva 'No Flame' vikakoodia vain. Liekki oli heikkoa tuhinaa, joka sammui kun hehkutus lakkasi. Palopesän päässä oleva keraamikartiokanava oli sisältä muodoton karstasta ja ohjasi huonosti polttoaine-ilmaseosta 'hehkukuppiin' ja palopesään edemmälle.

Tuon hehku/liekkivahdin vastusarvoa voi seurata VCDSllä kun laittaa päälle. Pitäisi pysyä vastusarvo raja-arvojen sisällä 0.2-1.5 ohm. Tyypillisesti hehkuttaessa 0.7 ohm ja noin 0.9 ohm(?) liekillä. Siitä lienee tuo vikakoodisi.

Hakku
-
Viestit: 46
Liittynyt: 10.5.2007 13:16

ViestiKirjoittaja Hakku » 9.12.2013 13:58

http://volkswagen.workshop-manuals.com/ ... hp?id=6715
Kuva

Tuossa olisi esitetty jäähdytyskiertoa Golf V osalta. Näyttäisi löytyvän solenoidiventtiili
4 - Heater coolant shut-off valve -N279-
Location: secured to engine compartment bulkhead


Tarvitsee varmaan keksiä mikä bitti tuota ohjaa Webaston adaptaatiovaihtoehdoista.

Hakku
-
Viestit: 46
Liittynyt: 10.5.2007 13:16

ViestiKirjoittaja Hakku » 10.12.2013 7:09

Taisin saada Toukassa saksanmaalla asennetun tehdaswebaston lämmittämään myös moottoria. Ratkaisuksi muutin Coding numerosarjaa siten, että poistin bitin N279 solenoidin asennukselta. Tällöin measure blocksin kautta Coolant shut-off valve näyttää tilana Not installed.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 10.12.2013 13:10

Täytyy sanoa, että vaikka tämä on Hakku:n osalta mennytkin vähän yksinpuheluksi, niin hienoa, että jaksat tänne kirjoitella löydöksiäsi. Vois melkein projektiosastolle siirtää :)

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 10.12.2013 16:54

Ilmeisesti Hakku sulla on webastossa myös tehtaalta kello tai kaukosäädin asennettuna. Omassa -04 Touranissa oli vain ajonaikainen lämmitin, joten kellolaite puuttui asennuksesta alunperin. Tuon vuoksi käyttö oli alkuun mahdollista vain koneen ollessa käynnissä tai testerillä.

Auto on jo seuraavalla omistajalla, mutta aika paljon tuon kanssa tuli painittua. Ensinnäkin tuo N279 oli minulla "Not installed", eikä tosiaan syyttä, sillä esilämmitysmahdollisuuden puutteen vuoksi kyseistä venttiiliä ei ole. Saksassahan tuo on puhtaasti mukavuusvaruste, jolla kabiini saadaan lämpimäksi. Suomessa taas tahdotaan konekin kuumaksi niin venttiilin koodausta pitää muuttaa.

Puhdistus tuolle palopesälle on jonkin aikaa toimiva operaatio. Päävaiva on kuitenkin se palopesän ja suuttimen suunnittelu, joka vaatii liekin palamiseen "liian täydelliset" olosuhteet. Pitkillä käyttöajoilla voi koittaa karstoja hehkutella pois, mutta jossain vaiheessa nuokaan ei enää auta. Uusi palopesä maksaa saturaisia ja tyyppejä on monia - toisissa on polttoaineelle esilämmitys, toisissa ei.

Polton CO-arvoa voi muuten säätää VCDS:llä, samoin kuin alijännitesäätöä ym.. onko nämä tuttuja?

Hakku
-
Viestit: 46
Liittynyt: 10.5.2007 13:16

ViestiKirjoittaja Hakku » 11.12.2013 8:15

Polton CO arvon säätö VCDS:llä, you say :) Empä tuosta vielä lukenutkaan.

Nyt harmittaa etten ole saanut Weban logiikkaa VCDS:llä adaptaatioista tms tilaan, jossa se ei lähtisi omia aikoja käyntiin, toki ECON nappula estää sen, mutta kun se nappula ei ole aina päällä.

Varmasti tällä Venturmallilla tulee olemaan edessä vielä karstaiset ajat. Täytyypi vain käytellä tätä esilämmitykseen sen puolen tunnin jaksoissa. Tehdas kakekin löytyy, joka on osoittanut kätevyytensä :)

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 11.12.2013 8:38

Omassa oli myös tuo ECON nappi jolla toimintaa säätelin. Tuota automaattikäytön poistoa kokeilin eri asetuksia rukkaamalla melko paljon, mutta turhaan... Uudemmissa bensakoneisissa ilmeisesti tuo automaattikäytön poisto onnistuu, mutta dieselkoneisissa ei ole vastaan tullut vedenpitävää ohjetta millä sen saisi pois käytöstä CAN-väyläpiuhoja katkaisematta.

Polton CO-arvoa säädetään joko basic settings tai adaptation valikosta. Siellä mielestäni oli ihan %-arvo kyseiselle asialle. Taisi olla että palopuhaltimen kierroksilla tuo säätö tehtiin. Mittarillahan se pitäisi oikein varmistaa, mutta jos tuntuu että kartsoittaa liikaa, voi pienempää CO-säätöä kokeilla.

Hakku
-
Viestit: 46
Liittynyt: 10.5.2007 13:16

ViestiKirjoittaja Hakku » 17.12.2013 8:02

http://www.youtube.com/watch?v=B_ezU12HSdc
Climatronicin diagnostiikka menu

Pystyisiköhän tuon kautta säätämään Climatronicin toimintaa parking heater -tilassa? Haluaisin säätää puhallinnopeutta lämmityksen aikana pienemmäksi kuin se nyt on tehdasasetuksilla AUTO tilassa.

EDIT:
Jotain tämänkaltaista löytyy ehkä?

Here is a collection of information I collected in the past:


To see your true speed in digital format press the following key combinations:
1. Press Fan Down, Temperature Colder, ECON at the same time.
2. Use the temperature control buttons to cycle through the various channels to Channel 16.
3. Press ECON to go back to normal. (It goes back automatically when you restart the car.)

This information was originally posted by Syncro Driver @ VWvortex forums:
There are a total of 45 diagnose channels numbered from 0 to 44. Some readouts represent a measured value and can't be altered--for example the amount of light that the sunshine-sensor on the dashboard measures. Others represent the actual adjustment and can be altered--for example the speed of the blower in 256 steps.

It's not possible to make permanent adjustments so don't be afraid to try it at your own Climatronic. (Stargazer's Disclaimer: I am not responsible for any damage which may occur to your vehicle by attempting to use these techniques.)

[quote]
"The channels that I know the meaning of are:
1 Interior temperature (sensor)
3 Sunlight sensor
7 Coolant temperature sensor
9 Blower speed (adjustable)
10 Measured blower speed (sensor)
11 Defog valve (adj. 0-255)
12 Dashboard ventilation valve (adj. 0-255)
13 Recirculation valve (adj. 0-255)
14 Lower ventilation valve (adj. 0-255)
16 Speed (sensor)

Btw, an audi climatronic had 72 channels of which I do have a list. The 45 of VW must be a selection of this list (also a Hella system as far as I know) but I just don't know which. Is there anyone who knows them all?

Translated as:
Contents of 1 system error # system error
2 actual value feeler virtually # actual VALUE sensor virtual
3 actual value of interior feelers console # actual VALUE internal sensor CONSOLE
4 actual value outside temperature feeler wasserkasten # actual VALUE outside temp sensor water reservoir
5 actual value outside temperature feeler bumper # actual VALUE outside temp sensor more bumper
6 actual value blowing out feeler floor space # actual VALUE bloweroutlet sensor footspace
7 actual value blowing out feeler Mannanstroemer # actual VALUE bloweroutlet sensor dashboard
8 display CHECKS #
9 actual digital value answering potentiometer temperature flap # actual digitally VALUE feedback potentiometer temp valve
10 debit digital value temperature flap # set digitally VALUE temp valve
11 actual digital value answering potentiometer A/C flap
12 debit digital value A/C flap
13 actual digital value answering potentiometer Fuss/Def. Flap
14 debit digital value Fuss/Def. Flap
15 actual digital value answering potentiometer ram air flap
16 debit digital value ram air flap
17 driving speed (km/h) 16
18 actual value of the blower voltage (volt) 19 desired value of the blower voltage (volt)
20 actual value of the compressor/on-board voltage (volt)
21 amount of of low-voltage events (not volatile)
22 switching status of the high pressure feeler
23 number of high pressure events (volatile)
24 number of high pressure events (not volatile)
25 A/D value kickdown switch
26 A/D value hot light
27 engine speed
28 compressor number of revolutions
29 coding
30 software-Version
31 software index of
32 potentiometer error counters temperature flap of
33 potentiometer error counters A/C flap of
34 potentiometer error counters Fuss/def. Flap of
35 potentiometer error counters ram air flap
36 temperature flap impact coldly
37 temperature flap impact warmly
38 A/C flap impact closed
39 A/C flap impact openly
40 Fuss/Def. Impact Def folds.
41 Fuss/Def. Impact foot
42 ram air flap impact on
43 ram air flap impact folds to
44 operating cycle counters
45 interior temperature counted (Nine) dig
46 outside temperature filtered °C
47 outside temperature not filtered °C
48 ECOR of
49 error counters Tachosignal
50 service life in min
51 engine temperature °C
52 compressor power-off conditions (appendix)
53 display more actively el. Outputs x x compressor circulating air valve x water valve
54 rule code digit
55 outside temperature °C of
56 interior feelers virtually °C of
57 interior feelers console °C
58 temperature wasserkasten °C
59 temperature bumper °C of
60 blowing out feelers floor space °C of
61 blowing out feelers Mannanstroemer °C
62 sun intensity W/m² 3
63 sun intensity filtered W/m²
64 delta exhaust rise
65 delta A/C flap shift
66 time constant 1.8 seconds of
67 cold weather starting correction

Aki Im
-
Viestit: 101
Liittynyt: 8.8.2006 17:02

ViestiKirjoittaja Aki Im » 3.1.2014 7:55

Vaihdoin thermotoppiin palopesän ja vesipumpun. Pitääkö ohjelmallisesti tuo palopesä jotenkin webastolle hyväksyttää? Vai pitäskö alkaa toimimaan "lennosta"?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 3.1.2014 12:04

Jos laite ei ole lukkiutunut toistuvan vikailmoituksen takia niin pitäisi lähteä rokkaamaan.

Hakku
-
Viestit: 46
Liittynyt: 10.5.2007 13:16

ViestiKirjoittaja Hakku » 7.1.2014 8:45

Vikakoodit lukemalla VCDS/vagcom kertoo onko laite mennyt lukkoon(Vikakoodi: 02251 - Heater Unit Locked) ja tarvitsee unlock bitin adaptaatio kanavaan:

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... nit_Locked
http://blog.lausdahl.com/2011/12/unlock ... vw-touran/


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa