Pihalla seisoo ruttutukusta ostettu laadukas japanilainen. Auto oli keulakolaroitu ja ilmanpuhdistajan kotelo silppuna. Moottoria oli koekäytetty jo AVK:lla eli turbo on mahdollisesti jo siellä imaissut muovi silppua läpi. Kun autoon sai nesteet koneeseen ja pääsi käyttelemään niin huomattiin että turbo vonkuu kierrättäessä ja kuormittaessa. No turbo lähetettiin turbo pajalle kunnostettavaksi.
Vikadiagnoosi oli että vikaa imupuolen siivissä vieraista esineistä. Lisäksi maininta että moottorissa ollut painetta imupuolella/epäily huohotuksen toimivuudesta. No moottorissa oli kolarin jäljiltä kaasuläpän johtosarjasta johtoja poikki. Tästä tuli vikakoodia ja liekkö asentokaan ollut oikea koekäytössä?
Imupuolen putket käytettiin irti ja putsailtiin ennen turbon takaisin asennusta. Heti ensimmäisestä koeajosta lähtien turbo pitää samantapaista ääntä kuin ennenkin. Klemmarit on kireällä ja putkissa ei näy vikaa. Öljy kiertää jne...
Välijäähdyttimeltä koneeseen menevää putkea kun käyttää irti niin volina on vaimeampi.
Tuossapa videolla ääninäytettä:
http://www.youtube.com/watch?v=b7rBrm2Y42M&feature=youtu.be
Itsellä ei ole oikein näkemystä mistä tuollainen ääni johtuu. Lisämausteena turbo remontin jälkeen kone antaa vikakoodin turbon painekellon asentoanturin liian isosta signaalista kun vedättää 1000-1500r/min. Oliskohan turbon remontissa ruuvattu säätö väärään asentoon?
e: Onko tuo paineen humpaaminen tyhjäkäynnillä normaalia? Eipä ainakaan vanhemmissa vag dieseleissä ole tuollaista esiintynyt mittarin kanssa. :D
Turbo ääntää
Valvoja: ffp jäsenet
Turbo ääntää
Viimeksi muokannut Matti M, 4.11.2013 15:11. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Mä tekisin ekana ahtoputkiston painetestin. Se tyhjäkäynnin paineiden humppaaminenkin voi johtua ahtovuodosta...
Kuulosta toi ääni kyllä ihan ahtovuodolle. Pakopuolen vuoto ennen turboa on monesti paljon voimakkaampi "rääkyminen". Onks tossa pakosarja ja ahtimen pakopesä samaa puuta? Onko kaikki pakopuolen tiivisteet vaihdettu ja tiivistepinnat putsattu kun ahdinta on käytetty irrallaan?
Jos itse ahdin pitää tollaista ääntä, niin se on kyllä 100km ajon jälkeen vainaa. Mulla piti ahdin joskus ton tyylistä ääntä, kun siipi otti kiinni imukoteloon. Lopputuloksen voiki arvata...
Kuulosta toi ääni kyllä ihan ahtovuodolle. Pakopuolen vuoto ennen turboa on monesti paljon voimakkaampi "rääkyminen". Onks tossa pakosarja ja ahtimen pakopesä samaa puuta? Onko kaikki pakopuolen tiivisteet vaihdettu ja tiivistepinnat putsattu kun ahdinta on käytetty irrallaan?
Jos itse ahdin pitää tollaista ääntä, niin se on kyllä 100km ajon jälkeen vainaa. Mulla piti ahdin joskus ton tyylistä ääntä, kun siipi otti kiinni imukoteloon. Lopputuloksen voiki arvata...
Painepuolen vuotoa tässä on epäilty, mutta ei ole oikein tähän hätään välineitä testaamiseen. Paikallaan polkiessa ahdot ei nouse kovin paljon niin vuotoa hankalampi paikantaa, mutta ääni kyllä kuulostaisi tulevan turbon suunnasta.
Turbo lähtee pakosarjasta irti. Kasattaessa laitettiin kaikki tiivisteet uusia. Maksoi muuten 140e kaikki turbon tiivisteet.
Tänään tuli vielä purettua turbon ympäriltä lämpösuojat ja kirittyä pultit, mutta eipä tuntunut löysää olevan.
Vikakoodi joka tulee pienillä kierroksilla vedättämisestä on:
P2565 - Turbocharger Boost Control Position Sensor Circuit: Signal too High
Voisiko säätimen tanko olla säädetty väärään, mittaan ja kello pääsee liikkumaan yli ääriasennon? Tuollaista volinaa siipien väärä asento tuskin kuitenkaan aiheuttaa?
Turbo lähtee pakosarjasta irti. Kasattaessa laitettiin kaikki tiivisteet uusia. Maksoi muuten 140e kaikki turbon tiivisteet.
Tänään tuli vielä purettua turbon ympäriltä lämpösuojat ja kirittyä pultit, mutta eipä tuntunut löysää olevan.
Vikakoodi joka tulee pienillä kierroksilla vedättämisestä on:
P2565 - Turbocharger Boost Control Position Sensor Circuit: Signal too High
Voisiko säätimen tanko olla säädetty väärään, mittaan ja kello pääsee liikkumaan yli ääriasennon? Tuollaista volinaa siipien väärä asento tuskin kuitenkaan aiheuttaa?
Tulipa paineistettua putket ja turbo. Eipä alkanut viheltää mistään vajaan barin paineella. Luulis alkavan vihellys tuolla paineella jos ajessakin kuuluu voimakkaasti heti kun painemittari värähtää.
Eräs autoasentaja oli sitä mieltä että ääni on kovasti samanlainen kuin siipivikaisella turbolla jonka huohotinputkesta irronneet jäät ovat särkeneet. Eli siipi vian kannalla oli.
e:
Loppujen lopuksi paljastui että egr:n putki oli vääntänyt kaasuläpän runkoa jonka pultit olivat halkaisseet palan imusarjasta. Imusarjan ja kaasuläpän väli oli yhdeltä kantilta raollaan ja peltinen tiiviste soi paineen alaisena kuin ruohopilli. :D
Halkeama oli piilossa imusarjan ja kannen välissä niin ei näkynyt kunnolla. Öljyä alkoi huohottelemaan tuolta raosta niin vika paljastui.
Eräs autoasentaja oli sitä mieltä että ääni on kovasti samanlainen kuin siipivikaisella turbolla jonka huohotinputkesta irronneet jäät ovat särkeneet. Eli siipi vian kannalla oli.
e:
Loppujen lopuksi paljastui että egr:n putki oli vääntänyt kaasuläpän runkoa jonka pultit olivat halkaisseet palan imusarjasta. Imusarjan ja kaasuläpän väli oli yhdeltä kantilta raollaan ja peltinen tiiviste soi paineen alaisena kuin ruohopilli. :D
Halkeama oli piilossa imusarjan ja kannen välissä niin ei näkynyt kunnolla. Öljyä alkoi huohottelemaan tuolta raosta niin vika paljastui.
Viimeksi muokannut Matti M, 3.1.2014 18:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 52 vierailijaa