passat 99 1,9 tdi 66kw koneen vaihto isompaan
Valvoja: ffp jäsenet
passat 99 1,9 tdi 66kw koneen vaihto isompaan
Elikkä olisin vaihtamassa kyseiseen autoon 85kw koneen,onko kellään kokemusta millainen projekti olisi?omani on manuaali ja toi uusi kone on automaatti,tarkoitus olisi jättää auto manuaalivaihteiseksi,se kai on kivuton homma??
Niin tuo 85kw on ATJ tai AJM pumppari. Viritä ennemmin vanhaa jakajapumpullista AHU konettas. Saat samalla enemmän mitä 110hp :)
Päivität ahtimen, kytkimen, suuttimet ja softan niin pääset hyvin alkuun. Hinta n. 2500€ nurkilla ja tehoa ja vääntöä reilusti enemmän. Softaamaton 110 ei hirveästi eroa 90 AHUun. 20hp, ja mieti mitä joudut tekee ja maksaa sen eten. Ennemmin softaat AHUn jos on budjetista kiinni. Joku asiasta tietävämpi voi sanoa mitä AHUsta otetAn, epäilen liikkuvan jossain 110-120hp korvilla.
Päivität ahtimen, kytkimen, suuttimet ja softan niin pääset hyvin alkuun. Hinta n. 2500€ nurkilla ja tehoa ja vääntöä reilusti enemmän. Softaamaton 110 ei hirveästi eroa 90 AHUun. 20hp, ja mieti mitä joudut tekee ja maksaa sen eten. Ennemmin softaat AHUn jos on budjetista kiinni. Joku asiasta tietävämpi voi sanoa mitä AHUsta otetAn, epäilen liikkuvan jossain 110-120hp korvilla.
Oikeestaan syy vaihtoon on se et tuo 66kv oli ihan ok kunnos ei savutellu eikä muutakaan oireilua vaikka 500000tk ajettu vaan yks kaunis päivä kuulu pamaus ja öljyä tielle ja paisuntasäiliössä vedet/öljyt sekasin.tuossa kaverilla sattus olee purkuautona tuo kone joka ois 85kv.
Tässä tänään totesin itsekkin että taitaa tulla överi remppa eteen jos tuota 85 kw alkas sovittaa paikalleen.no ens viikolla hakemaan kiltisti 66kw ei pitäs olla onkelmia....
Tässä tänään totesin itsekkin että taitaa tulla överi remppa eteen jos tuota 85 kw alkas sovittaa paikalleen.no ens viikolla hakemaan kiltisti 66kw ei pitäs olla onkelmia....
Jos siellä nyt ei mitään isompaa ole rikki, niin perusremppa (rengastus,laakerointi,kansipoka) ottaa sellasen 1,5keur osiin ja koneistuksiin. Joten kyllä se moottorin vaihto taitaa tulla halvemmaks ja myös helpommaksi. Mutta kyllähän tollanen perusteellisesti huollettu kone on oletettavasti pitkäikäisempi ja toimintavarmempi, kuin joku purkumosa. Ja mukavaa tekemistä jos harrastaminen maistuu.
Niin, koska puhutaan ihan eri moottorista, kuin aloitusviestissäsi!
Jakajapumpullinen AFN (81kW) on perusmoottoriltaan ja moottorinohjaukseltaan ihan samaa (poislukien ahtimen ohjauksesta tulevat N75:n sekä ecun erot) tekniikkaa kuin jakajapumpullinen AHU (66kW). Passaa sellaisenaan tilalle, kunhan on alun perinkin ollut pitkittäin asennettuna (3b/a4).
Jos hommaat esim. A4 audista 81kW AFN:n, saat sen toimimaan sellaisenaan passatissasi, kun vaihdat entisestä moottorista ahtimen pakosarjoineen, sekä mahdollisesti vauhtipyörän&kytkimen. En muista onko pitkittäisissä moottoreissa samoin kuin poikittaisissa, että AHU:ssa on jäykkä vauhtipyörä, kun AFN:ssä on kaksoismassa. Itse laittaisin ainakin jäykän vauhtipyörän uusilla kytkinosilla, mikäli edellämainittu eroavaisuus on olemassa.
Nyt tekniikanvaihto onkin jo "paperilla" tehty. Vielä tekijämies ja muutama satanen "hyvähän tämäkin olisi nyt samalla vaihtaa"-osiin.
Jakajapumpullinen AFN (81kW) on perusmoottoriltaan ja moottorinohjaukseltaan ihan samaa (poislukien ahtimen ohjauksesta tulevat N75:n sekä ecun erot) tekniikkaa kuin jakajapumpullinen AHU (66kW). Passaa sellaisenaan tilalle, kunhan on alun perinkin ollut pitkittäin asennettuna (3b/a4).
Jos hommaat esim. A4 audista 81kW AFN:n, saat sen toimimaan sellaisenaan passatissasi, kun vaihdat entisestä moottorista ahtimen pakosarjoineen, sekä mahdollisesti vauhtipyörän&kytkimen. En muista onko pitkittäisissä moottoreissa samoin kuin poikittaisissa, että AHU:ssa on jäykkä vauhtipyörä, kun AFN:ssä on kaksoismassa. Itse laittaisin ainakin jäykän vauhtipyörän uusilla kytkinosilla, mikäli edellämainittu eroavaisuus on olemassa.
Nyt tekniikanvaihto onkin jo "paperilla" tehty. Vielä tekijämies ja muutama satanen "hyvähän tämäkin olisi nyt samalla vaihtaa"-osiin.
Sattukin tuossa päivällä hyvä tuuri kun löyty ahu 66kw kone ja ei paljoo ajettu kun 320000tk.vanha kone ookkaan enää kun muutamilla vaihdelaatikon pultilla kiinni.olikin yllätys miten näpsäkkä ja nopee on passatista purkaa kone pois....varmaa viisain uudesta koneesta vaihtaa jakopää ja pestä konehuone letkut kuuleri ym...
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa