1.9 TDI DIY Modi Ohjeet

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Balthar
-
Viestit: 64
Liittynyt: 11.5.2011 21:11

1.9 TDI DIY Modi Ohjeet

ViestiKirjoittaja Balthar » 7.10.2013 10:27

Tällanen keskustelu voitas alottaa mihkä kerätään kaikki nuo hienot DIY Modit/Hackit/Viritykset jakajapumpullisiin dieseleihin.

MAF / MAP modit pitäisi toimia PD:ssäkin, ei lupauksia.

Alotetaan näillä perus jutuilla.

MAF Mod
BAV 21 (0.35€) Diodi pinnien 4-5 (BOSCH) tai 1-6 (PIERSBURG) väliin, katodi (Missä yleensä musta viiva) tulee napaan 5 ja toinen pää napaan 4. Ohittaa MAF:n ja ecu näkee maf arvoksi maksimin (1275 mg/strk, 4,52V) koko ajan.

Järkevämpi modi, ainakin toimivuuden kannalta on rakentaa vastuksista jännittene muunnin, itsellä 1 10kohm potentiometri ja 1x 10kohm trimmeri, säätimenä. Sai toimimaan paremmin kuin diodi modilla.

Kyseinen kaavio mutta R2:n tilalla on tosiaanki 1x10kohm potentiometri ja 1x 10kohm trimmeri.

Kuva

Uloslähtevä + kytketään maffiin pinniin 4, maa pinniin 3, sekä sisään menevä jännite pinniin 5. säätimillä haetaan sopiva vastus vag-comin kanssa silleen että maf arvo pysyy korkealla koko kierrosalueen. Jostai syystä itsellä käy vielä tälleen kierrättäessä
tietyn kierros rajan jälkeen alkaa maf arvo laskea :/ Syytä en tiedä, vaikkakin veto säilyy kyllä koko ajan.
Kuva


Saman järjestelmän voi laittaa MAP:iinkin kytkentä hieman erilainen mutta periaate sama. :)
Se onkin seuraavana projektina rakennella.

EGR-Disablointi VAG-COM
EGR ei lähde kokonaan pois päältä mutta melkein
VAG-com päälle --> Engine --> Login, ja koodi tähän on 12233 --> ok--> Adaption --> Laitetaan channel kohtaan 03 --> ja uudeksi valueksi suurin mahdollinen (33768).

MAP-Mod
Tähän olisi hyvä saada ohjeet joltain joka sen on tehnyt, itse en vielä ole tehny.

Syöttöjen säätö (Hammermod / Boxi / yms / Vag-com)

VAG-Com säätö (Kopioitu toisesta topicista)
Engine-modulista eka näppäät "Login", siihen naputtaa 12233 ja painaa "do it".
Sen jälkeen livahtaa "adaptation" napista säätämään kanavaa 01.
Lukua, joka luultavasti on 32768, suurentamalla IQ pienenee --> syöttö lisääntyy.

Tätä voi tehostaa mikäli omaa IQ:ta ei saa tarpeeksi pieneksi, voi löysätä syöttöpumpun ruuveja ja todella nätisti naputtaa sitä hieman nestepäähän päin. (Korjatkaa jos meni väärin, niin kauan kun itse tämän viimeksi tehnyt)
Tämä on tosi herkkä operaatio ja olisi hyvä olla vag-com kiinni koko ajan että voi seurata paljonko arvo muuttuu, ja tosiaankin auton täytyy olla käynnissä.



Polttoainejärjestelmän modi ?

http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=205619

Tällaisen bongasin, mutta ilmeisesti en oikein ymmärtänyt ideaa, jokuhan tämän voisi lukaista ja jos on omakohtaista kokemusta niin voisi sen suomentaa meillekkin :)
[/u]
Viimeksi muokannut Balthar, 11.10.2013 18:36. Yhteensä muokattu 8 kertaa.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 7.10.2013 14:17

http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/tdi.html

Ja tuohon vähän lisää ohjeita. Eli nämä eivät päde KAIKKIIN 1.9TDI autoihin. Uudempiin pumppusuutinvehkeisiin on turha itse koittaa EGR koodauksia VCDS:llä, ei onnistu. Kuten ei onnistu iq säädötkään. Ne ovat jakajapumpullisten heiniä...

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 7.10.2013 17:16

Jos MAP-modilla haetaan samaa asiaa kuin MAF-modilla (näyttää jatkuvasti maksimia) on vikatila taattu heti alkumetreillä.

Sähköinen bleedaus, eli vastus MAP:in johtoihin saa ecun näkemään todellista pienempää ahtopainetta, jolloin ahdot nousevat todellisuudessa. Ei tehonlisää jos syöttöihin ei kosketa, ja kulutus kasvaa kun ahdin tekee enemmän turhaa työtä. Auttaa kyllä polttamaan isomman määrän polttoainetta, esim. evryn kanssa. Ahtimen keston kannalta ei mikään järkiratkaisu, mutta sopiva ns. "evry-henkeen".

Balthar
-
Viestit: 64
Liittynyt: 11.5.2011 21:11

ViestiKirjoittaja Balthar » 7.10.2013 17:19

Ei haeta mutta sama patentti ajaa asiansa molemmissa tilanteissa. Map anturiin pienentämään signaalin jännitettä ja maffiin pienentämään 5 voltin jännitettä input signaaliin.

Tällasella kaaviolla ajattelin tehdä, toi 10k ohm vastus on 0-10k ohm potentiometri.

Ja maffiin ehkä joutuu vastuksen laittaa lisäks tuoho potentiometrin jatkoks, mutta saapi itse säätää sen jälkeen paljonko ecu näkee että ilmaa läpi menee.

Tällä hetkellä on tuo diodi tuolla maf:in välissä ja jostai syystä se ei toimi oikein, tyhjäkäynniullä maf arvot 1275, 1000-2800 rpm 550 ja yli 2800 rpm 1275

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

ViestiKirjoittaja HuHu » 7.10.2013 17:58

550 on vikatilan lukema. Voit vaikka kokeilla ajaa liitin irti

Balthar
-
Viestit: 64
Liittynyt: 11.5.2011 21:11

ViestiKirjoittaja Balthar » 7.10.2013 18:03

550 on vikatilan lukema. Voit vaikka kokeilla ajaa liitin irti

Liitin on irti koska on tuo Diodi modi paikoillaan liittimessä...

Mk146
-
Viestit: 155
Liittynyt: 30.5.2010 22:13

ViestiKirjoittaja Mk146 » 7.10.2013 18:21

MAF modilla, en itse ole saanut mitään erikoista aikaan, huononkaan maffin kanssa ei tuonut eroa mihinkään. Ahtopaineen säätöön mulla oli tälläinen kytky ja paineet sai säädettyä potikasta miten halusi. Näppärä, jos tahtoo evryn savutusta vähentää tai mapissa on vikaa.

Balthar
-
Viestit: 64
Liittynyt: 11.5.2011 21:11

ViestiKirjoittaja Balthar » 7.10.2013 18:51

Ahtopainesäädön periaate on sama kuin tuossa minunkin kaaviossa, hieman erilaiset vastukset näytti olevan.. sulla ilmeisesti reippaamman luokan ahto korotukset :P.. itse haen pientä vain koska vakioahdin.. Syöttöjä on nostettu Hammermodilla :)

Mk146
-
Viestit: 155
Liittynyt: 30.5.2010 22:13

ViestiKirjoittaja Mk146 » 7.10.2013 18:59

Tolla mun systeemillä, ainakin AGR koneessa alkoi puolesta barista säätöalue ja yli 1,5 barin en enää uskaltanu vakio ahtimella kokeillakkaan..

Balthar
-
Viestit: 64
Liittynyt: 11.5.2011 21:11

ViestiKirjoittaja Balthar » 7.10.2013 19:00

Niimpä.. :D Siinä on vakioahdin kovilla.. Itsellä on kuiteski AHF jossa vakiopaineet on 1,1 bar jatkuvassa vedätyksessä ja kaasun ku lyö pohjaan niin se käy siellä 1,4 bar.. Että jos tollasen laittaa ni mahtaa olla entinen ahdin.. :D

Mk146
-
Viestit: 155
Liittynyt: 30.5.2010 22:13

ViestiKirjoittaja Mk146 » 7.10.2013 19:17

Näin viellä sivuvinkkinä, tuolla sai ahdon piikittelyäkin vähennettyä. Mulla vakio ahdot oli 0,9 bar ja piikitti 1,2 bar. Tuolla nostin paineet 1,1 bar ja piikittää 1,2bar tienoille enään, evryn savutus pieneni huomattavasti jo noin pienellä muutoksella ja luulisi sen siinä kestävän noin pienen ahtojen nostamisen. Eli tolla mun kytkennällä sai siis potikan nupista säädettyä sähköisesti sen ahtopaineen, just sellaiseksi kun halusi. Sai siis säädettyä vaikka että ei ahda kuin sen 0,5 baria eikä enempää. Tota maffin diodimodia en saanu kyllä toimiin, vaikka ulkomailla ne paljo noita käyttääkin, mikähän siinä on juoni..

Balthar
-
Viestit: 64
Liittynyt: 11.5.2011 21:11

ViestiKirjoittaja Balthar » 7.10.2013 19:22

En tiedä, mullakin se diodi modi teki sitä just että tietyllä kierrosalueella mennään limp moden asetuksii ja sit yli 2800 rpm mennään täysillä.. :D, Ajattelin kokeilla tuollaista vastus pakettia siihen maffiinkin. jos se toimis yhtään paremmin.. siinä on pieni hienosäätövarakin sitten sen kanssa.

Markus L
-
Viestit: 112
Liittynyt: 4.9.2013 17:58

ViestiKirjoittaja Markus L » 8.10.2013 16:14

Tätä voi tehostaa mikäli omaa IQ:ta ei saa tarpeeksi pieneksi, voi löysätä syöttöpumpun ruuveja ja todella nätisti naputtaa sitä hieman jakopäähän päin.

Määräsäädintä naputellaan nestepäähän päin, jos halutaan IQ pienemmäks.

Balthar
-
Viestit: 64
Liittynyt: 11.5.2011 21:11

ViestiKirjoittaja Balthar » 8.10.2013 17:27

Tätä voi tehostaa mikäli omaa IQ:ta ei saa tarpeeksi pieneksi, voi löysätä syöttöpumpun ruuveja ja todella nätisti naputtaa sitä hieman jakopäähän päin.


Määräsäädintä naputellaan nestepäähän päin, jos halutaan IQ pienemmäks.

Niin taisikin olla, päässyt unohtumaan jo kun viime kerrasta on aikaa :)

VagMan
-
Viestit: 53
Liittynyt: 28.6.2010 19:57

ViestiKirjoittaja VagMan » 8.10.2013 21:17

Tässä olis vähän lisää kuva materiaalia tuohon aloitus osioon.. http://home.versatel.nl/leeoscar/tdi_zo ... ameter.htm

Balthar
-
Viestit: 64
Liittynyt: 11.5.2011 21:11

ViestiKirjoittaja Balthar » 12.10.2013 10:08

Mainittakoon että tuo MAF Modi oli oikeasti todella hyvä, menohaluja tuli koko kierrosalueelle itsellä ainakin lisää ja lisäksi niinkuin aikasemmin joku mainitsikin että turbon piikittely loppuu ja niinhän se teki. Nyt voi paremmin mielin lähteä rakentamaan MAP modia :)

VagMan
-
Viestit: 53
Liittynyt: 28.6.2010 19:57

ViestiKirjoittaja VagMan » 12.10.2013 10:19

MAF modilla, en itse ole saanut mitään erikoista aikaan, huononkaan maffin kanssa ei tuonut eroa mihinkään. Ahtopaineen säätöön mulla oli tälläinen kytky ja paineet sai säädettyä potikasta miten halusi. Näppärä, jos tahtoo evryn savutusta vähentää tai mapissa on vikaa.
Onko tässä ahtobleedauksessa väliä miten päin tuo vastus on johdoissa..?

Balthar
-
Viestit: 64
Liittynyt: 11.5.2011 21:11

ViestiKirjoittaja Balthar » 12.10.2013 12:09

MAF modilla, en itse ole saanut mitään erikoista aikaan, huononkaan maffin kanssa ei tuonut eroa mihinkään. Ahtopaineen säätöön mulla oli tälläinen kytky ja paineet sai säädettyä potikasta miten halusi. Näppärä, jos tahtoo evryn savutusta vähentää tai mapissa on vikaa.

Onko tässä ahtobleedauksessa väliä miten päin tuo vastus on johdoissa..?

Ei mitään merkitystä miten päin vastus on. Itsellä just valmistu tuo map modi. Johtoihin pitää vaan liittimet laittaa vielä ja sit kokeilee :) ilmottelen tarkemmin sit ku pääsen koettaa..


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa