1.9 TDI DIY Modi Ohjeet
Valvoja: ffp jäsenet
1.9 TDI DIY Modi Ohjeet
Tällanen keskustelu voitas alottaa mihkä kerätään kaikki nuo hienot DIY Modit/Hackit/Viritykset jakajapumpullisiin dieseleihin.
MAF / MAP modit pitäisi toimia PD:ssäkin, ei lupauksia.
Alotetaan näillä perus jutuilla.
MAF Mod
BAV 21 (0.35€) Diodi pinnien 4-5 (BOSCH) tai 1-6 (PIERSBURG) väliin, katodi (Missä yleensä musta viiva) tulee napaan 5 ja toinen pää napaan 4. Ohittaa MAF:n ja ecu näkee maf arvoksi maksimin (1275 mg/strk, 4,52V) koko ajan.
Järkevämpi modi, ainakin toimivuuden kannalta on rakentaa vastuksista jännittene muunnin, itsellä 1 10kohm potentiometri ja 1x 10kohm trimmeri, säätimenä. Sai toimimaan paremmin kuin diodi modilla.
Kyseinen kaavio mutta R2:n tilalla on tosiaanki 1x10kohm potentiometri ja 1x 10kohm trimmeri.
Uloslähtevä + kytketään maffiin pinniin 4, maa pinniin 3, sekä sisään menevä jännite pinniin 5. säätimillä haetaan sopiva vastus vag-comin kanssa silleen että maf arvo pysyy korkealla koko kierrosalueen. Jostai syystä itsellä käy vielä tälleen kierrättäessä
tietyn kierros rajan jälkeen alkaa maf arvo laskea :/ Syytä en tiedä, vaikkakin veto säilyy kyllä koko ajan.
Saman järjestelmän voi laittaa MAP:iinkin kytkentä hieman erilainen mutta periaate sama. :)
Se onkin seuraavana projektina rakennella.
EGR-Disablointi VAG-COM
EGR ei lähde kokonaan pois päältä mutta melkein
VAG-com päälle --> Engine --> Login, ja koodi tähän on 12233 --> ok--> Adaption --> Laitetaan channel kohtaan 03 --> ja uudeksi valueksi suurin mahdollinen (33768).
MAP-Mod
Tähän olisi hyvä saada ohjeet joltain joka sen on tehnyt, itse en vielä ole tehny.
Syöttöjen säätö (Hammermod / Boxi / yms / Vag-com)
VAG-Com säätö (Kopioitu toisesta topicista)
Engine-modulista eka näppäät "Login", siihen naputtaa 12233 ja painaa "do it".
Sen jälkeen livahtaa "adaptation" napista säätämään kanavaa 01.
Lukua, joka luultavasti on 32768, suurentamalla IQ pienenee --> syöttö lisääntyy.
Tätä voi tehostaa mikäli omaa IQ:ta ei saa tarpeeksi pieneksi, voi löysätä syöttöpumpun ruuveja ja todella nätisti naputtaa sitä hieman nestepäähän päin. (Korjatkaa jos meni väärin, niin kauan kun itse tämän viimeksi tehnyt)
Tämä on tosi herkkä operaatio ja olisi hyvä olla vag-com kiinni koko ajan että voi seurata paljonko arvo muuttuu, ja tosiaankin auton täytyy olla käynnissä.
Polttoainejärjestelmän modi ?
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=205619
Tällaisen bongasin, mutta ilmeisesti en oikein ymmärtänyt ideaa, jokuhan tämän voisi lukaista ja jos on omakohtaista kokemusta niin voisi sen suomentaa meillekkin :)
[/u]
MAF / MAP modit pitäisi toimia PD:ssäkin, ei lupauksia.
Alotetaan näillä perus jutuilla.
MAF Mod
BAV 21 (0.35€) Diodi pinnien 4-5 (BOSCH) tai 1-6 (PIERSBURG) väliin, katodi (Missä yleensä musta viiva) tulee napaan 5 ja toinen pää napaan 4. Ohittaa MAF:n ja ecu näkee maf arvoksi maksimin (1275 mg/strk, 4,52V) koko ajan.
Järkevämpi modi, ainakin toimivuuden kannalta on rakentaa vastuksista jännittene muunnin, itsellä 1 10kohm potentiometri ja 1x 10kohm trimmeri, säätimenä. Sai toimimaan paremmin kuin diodi modilla.
Kyseinen kaavio mutta R2:n tilalla on tosiaanki 1x10kohm potentiometri ja 1x 10kohm trimmeri.
Uloslähtevä + kytketään maffiin pinniin 4, maa pinniin 3, sekä sisään menevä jännite pinniin 5. säätimillä haetaan sopiva vastus vag-comin kanssa silleen että maf arvo pysyy korkealla koko kierrosalueen. Jostai syystä itsellä käy vielä tälleen kierrättäessä
tietyn kierros rajan jälkeen alkaa maf arvo laskea :/ Syytä en tiedä, vaikkakin veto säilyy kyllä koko ajan.
Saman järjestelmän voi laittaa MAP:iinkin kytkentä hieman erilainen mutta periaate sama. :)
Se onkin seuraavana projektina rakennella.
EGR-Disablointi VAG-COM
EGR ei lähde kokonaan pois päältä mutta melkein
VAG-com päälle --> Engine --> Login, ja koodi tähän on 12233 --> ok--> Adaption --> Laitetaan channel kohtaan 03 --> ja uudeksi valueksi suurin mahdollinen (33768).
MAP-Mod
Tähän olisi hyvä saada ohjeet joltain joka sen on tehnyt, itse en vielä ole tehny.
Syöttöjen säätö (Hammermod / Boxi / yms / Vag-com)
VAG-Com säätö (Kopioitu toisesta topicista)
Engine-modulista eka näppäät "Login", siihen naputtaa 12233 ja painaa "do it".
Sen jälkeen livahtaa "adaptation" napista säätämään kanavaa 01.
Lukua, joka luultavasti on 32768, suurentamalla IQ pienenee --> syöttö lisääntyy.
Tätä voi tehostaa mikäli omaa IQ:ta ei saa tarpeeksi pieneksi, voi löysätä syöttöpumpun ruuveja ja todella nätisti naputtaa sitä hieman nestepäähän päin. (Korjatkaa jos meni väärin, niin kauan kun itse tämän viimeksi tehnyt)
Tämä on tosi herkkä operaatio ja olisi hyvä olla vag-com kiinni koko ajan että voi seurata paljonko arvo muuttuu, ja tosiaankin auton täytyy olla käynnissä.
Polttoainejärjestelmän modi ?
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=205619
Tällaisen bongasin, mutta ilmeisesti en oikein ymmärtänyt ideaa, jokuhan tämän voisi lukaista ja jos on omakohtaista kokemusta niin voisi sen suomentaa meillekkin :)
[/u]
Viimeksi muokannut Balthar, 11.10.2013 18:36. Yhteensä muokattu 8 kertaa.
http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/tdi.html
Ja tuohon vähän lisää ohjeita. Eli nämä eivät päde KAIKKIIN 1.9TDI autoihin. Uudempiin pumppusuutinvehkeisiin on turha itse koittaa EGR koodauksia VCDS:llä, ei onnistu. Kuten ei onnistu iq säädötkään. Ne ovat jakajapumpullisten heiniä...
Ja tuohon vähän lisää ohjeita. Eli nämä eivät päde KAIKKIIN 1.9TDI autoihin. Uudempiin pumppusuutinvehkeisiin on turha itse koittaa EGR koodauksia VCDS:llä, ei onnistu. Kuten ei onnistu iq säädötkään. Ne ovat jakajapumpullisten heiniä...
Jos MAP-modilla haetaan samaa asiaa kuin MAF-modilla (näyttää jatkuvasti maksimia) on vikatila taattu heti alkumetreillä.
Sähköinen bleedaus, eli vastus MAP:in johtoihin saa ecun näkemään todellista pienempää ahtopainetta, jolloin ahdot nousevat todellisuudessa. Ei tehonlisää jos syöttöihin ei kosketa, ja kulutus kasvaa kun ahdin tekee enemmän turhaa työtä. Auttaa kyllä polttamaan isomman määrän polttoainetta, esim. evryn kanssa. Ahtimen keston kannalta ei mikään järkiratkaisu, mutta sopiva ns. "evry-henkeen".
Sähköinen bleedaus, eli vastus MAP:in johtoihin saa ecun näkemään todellista pienempää ahtopainetta, jolloin ahdot nousevat todellisuudessa. Ei tehonlisää jos syöttöihin ei kosketa, ja kulutus kasvaa kun ahdin tekee enemmän turhaa työtä. Auttaa kyllä polttamaan isomman määrän polttoainetta, esim. evryn kanssa. Ahtimen keston kannalta ei mikään järkiratkaisu, mutta sopiva ns. "evry-henkeen".
Ei haeta mutta sama patentti ajaa asiansa molemmissa tilanteissa. Map anturiin pienentämään signaalin jännitettä ja maffiin pienentämään 5 voltin jännitettä input signaaliin.
Tällasella kaaviolla ajattelin tehdä, toi 10k ohm vastus on 0-10k ohm potentiometri.
Ja maffiin ehkä joutuu vastuksen laittaa lisäks tuoho potentiometrin jatkoks, mutta saapi itse säätää sen jälkeen paljonko ecu näkee että ilmaa läpi menee.
Tällä hetkellä on tuo diodi tuolla maf:in välissä ja jostai syystä se ei toimi oikein, tyhjäkäynniullä maf arvot 1275, 1000-2800 rpm 550 ja yli 2800 rpm 1275
Tällasella kaaviolla ajattelin tehdä, toi 10k ohm vastus on 0-10k ohm potentiometri.
Ja maffiin ehkä joutuu vastuksen laittaa lisäks tuoho potentiometrin jatkoks, mutta saapi itse säätää sen jälkeen paljonko ecu näkee että ilmaa läpi menee.
Tällä hetkellä on tuo diodi tuolla maf:in välissä ja jostai syystä se ei toimi oikein, tyhjäkäynniullä maf arvot 1275, 1000-2800 rpm 550 ja yli 2800 rpm 1275
MAF modilla, en itse ole saanut mitään erikoista aikaan, huononkaan maffin kanssa ei tuonut eroa mihinkään. Ahtopaineen säätöön mulla oli tälläinen kytky ja paineet sai säädettyä potikasta miten halusi. Näppärä, jos tahtoo evryn savutusta vähentää tai mapissa on vikaa.
Näin viellä sivuvinkkinä, tuolla sai ahdon piikittelyäkin vähennettyä. Mulla vakio ahdot oli 0,9 bar ja piikitti 1,2 bar. Tuolla nostin paineet 1,1 bar ja piikittää 1,2bar tienoille enään, evryn savutus pieneni huomattavasti jo noin pienellä muutoksella ja luulisi sen siinä kestävän noin pienen ahtojen nostamisen. Eli tolla mun kytkennällä sai siis potikan nupista säädettyä sähköisesti sen ahtopaineen, just sellaiseksi kun halusi. Sai siis säädettyä vaikka että ei ahda kuin sen 0,5 baria eikä enempää. Tota maffin diodimodia en saanu kyllä toimiin, vaikka ulkomailla ne paljo noita käyttääkin, mikähän siinä on juoni..
Tässä olis vähän lisää kuva materiaalia tuohon aloitus osioon.. http://home.versatel.nl/leeoscar/tdi_zo ... ameter.htm
Onko tässä ahtobleedauksessa väliä miten päin tuo vastus on johdoissa..?MAF modilla, en itse ole saanut mitään erikoista aikaan, huononkaan maffin kanssa ei tuonut eroa mihinkään. Ahtopaineen säätöön mulla oli tälläinen kytky ja paineet sai säädettyä potikasta miten halusi. Näppärä, jos tahtoo evryn savutusta vähentää tai mapissa on vikaa.
MAF modilla, en itse ole saanut mitään erikoista aikaan, huononkaan maffin kanssa ei tuonut eroa mihinkään. Ahtopaineen säätöön mulla oli tälläinen kytky ja paineet sai säädettyä potikasta miten halusi. Näppärä, jos tahtoo evryn savutusta vähentää tai mapissa on vikaa.
Onko tässä ahtobleedauksessa väliä miten päin tuo vastus on johdoissa..?
Ei mitään merkitystä miten päin vastus on. Itsellä just valmistu tuo map modi. Johtoihin pitää vaan liittimet laittaa vielä ja sit kokeilee :) ilmottelen tarkemmin sit ku pääsen koettaa..
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa