1,9TDi ALH - turbon säätötangon säätäminen?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

JKK74
-
Viestit: 52
Liittynyt: 31.3.2009 17:27

1,9TDi ALH - turbon säätötangon säätäminen?

ViestiKirjoittaja JKK74 » 17.9.2013 10:47

Sain pari viikkoa sitten uusittua koko ahtimen säädön alipainesysteemin ja N75:sen, ja auto alkoi toimimaan normaalisti. Ahtimen siivet liikkuivat aivan normaalisti, eli minkäänlaista vastusta ei tuntunut siipien vivussa. Ihan oli täysin lerpsu se lipukka, ja liikkui n. 2-3cm. Lisäksi vaihdoin uuden ahtimen alipainekellon vanhan rikkoontuneen tilalle

VCDS:llä tutkiessä huomasin, että ahdin kyllä reagoi tosi kärkkäästi pyyntiin, mutta ahdot piikkaa aika helposti yli 1,5barin. Ja motarilla vedettäessä, viitos-vaihteella piikkaa hetekllisesti jopa yli 1,6barin, jolloin menee vikatilaan. Muuten kiihdytettäessä ahdin kyllä lähtee säätämään piikkkauksen jälkeen aivan oikein pyynnin suuntaan. Eli ei näyttäisi jäävän jumittelemaan sinne yliahtoihin. Ainoa onglema on, että tämä "ensipiikki" rävähtää liian korkealle.

Joten oletan että kaiken muun ollessa aika suurella varmuudella kunnossa, syyllinen on tuo uuden alipainekellon säätötanko, jota täytynee nyt säätää johonkin suuntaan? Mihinkähän suuntaan lähtisi kokeilemaan ja minkä verran? Vai saako sillä mitään tuloksia aikaan?

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 17.9.2013 10:53

Säätötankoa pitemmäksi niin pitäisi piikkauksen rauhoittua.

JKK74
-
Viestit: 52
Liittynyt: 31.3.2009 17:27

ViestiKirjoittaja JKK74 » 17.9.2013 14:26

Kuinkahan paljon yksi kierros vaikuttaa tangon säädössä? Pääsikös sen säätämään alakautta? Tähän asti olen operoinut pelkästään yläkautta konehuoneen puolelta.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 17.9.2013 15:02

Varmasti alkuun voit pyöräyttää pari kolme kierrosta ja katsoa miten paineet asettuu. Ylä- vai alakautta säätelyyn en kyllä osaa ottaa kantaa...

JKK74
-
Viestit: 52
Liittynyt: 31.3.2009 17:27

ViestiKirjoittaja JKK74 » 21.9.2013 2:04

2,5 kierrosta veivasin pidemmäksi, ja aavistuksen piikki laski. En saanut enää vikatilaan, mutta edelleen menee yli 1,5 barin piikissä. Vaikuttaakohan EGR:n tukkiminen tähän piikkausherkkyyteen mitenkään?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 21.9.2013 9:42

vaikuttaa


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa