T5 pitkä starttaus lämpimänä

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

tomiix
-
Viestit: 111
Liittynyt: 18.5.2009 13:55

T5 pitkä starttaus lämpimänä

ViestiKirjoittaja tomiix » 25.8.2013 23:58

Oireet seuraavat:

Kylmänä käynnistyy nätisti, ei mitään ongelmia.

Lämpimänä esim. tunnin ajon jälkeen saa startata tosi pitkään ennenkuin käynnistyy, pahimmillaan jopa pari kertaa. Mikäli kone ehtii jäähtyä välillä, niin lähtee käyntiin tosi nätisti.

Flekti pyörii ajon jälkeen n. 5-10min, vaikka ajo olisi kestänyt 2min, eli pyörii myös kun kylmä kone.

Tähän mennessä tehtyä: Kiristelty tandempumpun lähtevä dieselputki, laitettu suodattimen ja tandemin välille läpinäkyvä letku sekä takaisku. Luettu vikakoodit -> ei koodeja. Ostettu tandeminpumppu varalle. Tilattu moottorin lämpötila-anturi.

Öljytaso pysyy samana, eikä moottoriöljy haise dieselille.

Seuraavana on tarkoitus vaihtaa moottorin lämpötila-anturi. Sijainti ilmeisesti kakkosen imusarjan alapuolella. Kuinka tuon saa vaihdettua, ylä vai alakautta? Pitääkö keula purkaa, vai onnistuuko homma ilman purkamisia? Onko flektille oma anturi, vai saako se lämpötilatiedon ECU:lta?

sprint
-
Viestit: 84
Liittynyt: 26.8.2003 16:03

ViestiKirjoittaja sprint » 26.8.2013 20:50

Kyllä ainakin ohjeissa opastetaan että keula pitäisi purkaa että saa vaihdettua. No keulan purku on sen verta yksinkertainen juttu että kyllä se melkeimpä kannattaa tehdä.
Syylärissä (oikea alakulma) on termostaatti, joka kenties ohjaa flektejä.

Aki Im
-
Viestit: 101
Liittynyt: 8.8.2006 17:02

ViestiKirjoittaja Aki Im » 1.9.2013 14:16

Minun touranissa on sama ongelma tuon starttauksen kanssa. Kylmänä hyvin käyntiin, mutta lämpimäksi ajettuna pitää startata pitkään.

Joskus luin näiltä sivuilta, että ohjelman päivittämällä ois korjaantunut, mutta joku taas kertoi vaihtaneensa starttimoottorin ja ois alkanut pelaa.

Itse en ole tehnyt asialle (vielä) mitään, mutta jotain kait se täytyy, kun kaupan pihalla katseita kääntyy... :)

Killer
-
Viestit: 425
Liittynyt: 16.10.2008 10:24

ViestiKirjoittaja Killer » 2.9.2013 9:33

Onko vasta tehty jakopääremontti?

Onkohan näissä samakuin 1.9/2.0tdi:ssä eli nokkien ajoitus tosi tarkka että lähtee lämpimänä hyvin käyntiin. Meillä hieno säädettiin ajoitusta että saa paremmin käyntiin lämpimänä. VCDS:llä näkee ajoituksen ja tosiaan erittäin tarkkaa noissa pienemmissä ainakin.

tomiix
-
Viestit: 111
Liittynyt: 18.5.2009 13:55

ViestiKirjoittaja tomiix » 2.9.2013 14:43

T5:Seen ei tietääkseni ole tehty jakopäälle mitään koko auton historian aikana.

Eilen huomasin, että suodattimen ja koneelle menevän takaiskun välisessä (läpinäkyvässä) letkussa oli ilmaa. Takaiskun ja koneen välinen letku on täynnä dieseliä. Pitäisikö tankissa olevassa siirtopumpussa olla takaiskuventtiili / onko tankin luona erillistä takaiskuventtiiliä? Pitää selvitellä vielä mahdollisia ilmaongelmia, ennenkuin alkaa keulaa purkamaan. Flektikään ei ole enää ajon jälkeen pyörinyt.

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 2.9.2013 19:43

Mulla tuossa golffin 2,0 tdi:ssä sama ongelma,lämpösenä saa sahata useamman sekunnin.
Mutta,kun käyttää ensin avainta starttiasenossa ihan sekunnin kymmenyksen ja sen jälkeen starttaa,niin lähtee välittömästi.

sprint
-
Viestit: 84
Liittynyt: 26.8.2003 16:03

ViestiKirjoittaja sprint » 2.9.2013 21:04

Jakopäässähän tossa 2.5tdi mallissa on vain rattaita. Mielestäni tankissa olevassa pumppupaketissa on takaisku ja siinä välissä ei ole. Onhan se mahdollista että se imee ilmaa suodattimen liittimistä.
Onko oireet samat kaikilla lämpötiloilla?
Onko mitään vaikutusta jos auton jättää lämpimänä ylämäkeen keula alas tai ylös?
Tekeekö aina saman?
Tekeekö täydellä tankilla saman?
Lupaako se edes kun sitä joutuu sahaamaan?
Lähteekö se sitten heti käyntiin kunnolla vai rytkyttäen?

slate
-
Viestit: 674
Liittynyt: 27.7.2003 14:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja slate » 2.9.2013 21:53

Mulla oireili touran samoin, uus startti autto. Vanha ei jaksanut pyörittää ohjearvon mukaisesti.

Aki Im
-
Viestit: 101
Liittynyt: 8.8.2006 17:02

ViestiKirjoittaja Aki Im » 2.9.2013 23:48

Onko oireet samat kaikilla lämpötiloilla?
Onko mitään vaikutusta jos auton jättää lämpimänä ylämäkeen keula alas tai ylös?
Tekeekö aina saman?
Tekeekö täydellä tankilla saman?
Lupaako se edes kun sitä joutuu sahaamaan?
Lähteekö se sitten heti käyntiin kunnolla vai rytkyttäen?


-Samat oireet lämpötilasta riippumatta
-Tänään juuri huomasin, että kaverin tallin eessä oli parkissa joitakin tunteja, niin tuli aika pitkä startti. Tasamaalla omalla pihalla ei ole koskaan tehnyt.
-Polttoainemäärällä en ole huomannut mitään vaikutusta
-Ei mitään elonmerkkejä, ennekuin yhtäkkiä tärähtää tulille
-Kun käynnistyy, niin ikäänkuin se "potkasis" takaisin. Vaihdekeppi heilahtaa ja tuntuu semmonen iskunomainen vastaanpano :)

sprint
-
Viestit: 84
Liittynyt: 26.8.2003 16:03

ViestiKirjoittaja sprint » 3.9.2013 7:35

Entä tomiix? Nousta touraneistahan mä en ymmärrä mitään ;)

tomiix
-
Viestit: 111
Liittynyt: 18.5.2009 13:55

ViestiKirjoittaja tomiix » 3.9.2013 9:51

Oire ilmennyt kesäkelillä, joten kylmemmistä keleistä ei tietoa. Ei ainakaan 50km ajon jälkeen ollut ongelmia syyskuun alun lämpötiloilla. Pitää viikonloppuna ajaa pitempi lenkki ja katsoa miten oireilee.

Keulan asennolla ei ole väliä.

Tankin täyttöaste ei mielestäni vaikuttanut asiaan.

Kun joutuu sahaamaan, niiin ei lupaa ollenkaan, kunnes lopulta hörähtää käyntiin. Ei rytkyttele käyntiin lähdön jälkeen. Kokeiltu myös eri avaimella -> ei vaikutusta.

Eilen illalla mittailin suuttimia ja lämpötila-anturin antamia lämpötila-arvoja. Lämpötila-anturin antama tieto näyttäisi vastaavan aikalailla todellisuutta, joten en laita sitä vielä vaihtoon.

Kannattaako tuosta yhdestä suuttimesta vielä huolestua? (Edit, ilmeisesti vasta yli +/- 1.X arvoilla kannattaa alkaa miettimään toimenpiteitä)

Kuva

Kuumalla koneella +78C sammuksissa näyttää injection quantityksi 22mg/str, josta startatessa lähestyy tuota tyhjäkäynnillä olevaa arvoa.
Viimeksi muokannut tomiix, 3.9.2013 15:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 3.9.2013 11:04

Katoppa syöttömäärää kanavalta 1 kun alat starttaamaan.
Veikkaisin että on nollassa ja lähtee siitä nousemaan kunnes lopulta lähtee käyntiin.

Killer
-
Viestit: 425
Liittynyt: 16.10.2008 10:24

ViestiKirjoittaja Killer » 3.9.2013 12:30

Meillä kun tuo ongelma tuli niin parin viikon päästä hajosi siirtopumppu tankissa. Vaihtoon niin ongelma loppui.
Kun starttaa lämpimänä kauan (muistaakseni yli 15s) niin ecu laskee ruiskutuksen aloituksen kierrosnopeuden alemmas jolloin yleensä käynnistyy. Tämä pyörimisnopeus sama kuin kylmän moottorin pyörimisnopeus.
Tarkkaan kun kuunteli niin kuuli kun pyörimisnopeus kiihtyi koko ajan startatessa.

tomiix
-
Viestit: 111
Liittynyt: 18.5.2009 13:55

ViestiKirjoittaja tomiix » 4.9.2013 11:21

En ole saanut vikatilannetta uusittua. En tiedä, että onko kelin viileneminen, ajomatkan lyhyys vai takaisku vaikuttanut asiaan. Ilmakupla ennen takaiskua on hävinnyt letkusta pidemmän ajon myötä. Käyn viikonloppuna ajamassa pidemmän lenkin, jolloin luulisi vian ilmenevän.


Putko: Meinaatko, että kyseessä olisi softavika ja riittävän kuumalla koneella ohjelma tarjoaisi soppaa 0mg/ str?

Eilen kuumalla koneella +79C sammuksissa oletusarvo oli 21.1mg/str, josta startatessa tipahti tuonne 5-6 tienoille. (tosin vika ei ollut päällä, joten eipä tämä mitään kertone)


Killer: Oireiliko siirtopumppu mitenkään kylmällä koneella?

Katselin vielä takaisinkutsuja. Tälle autolle ei näkynyt ainakaan Trafin takaisinkutsuissa mitään. Muutoin Transportereille oli polttonesteputkia ja siirtopumppua koskevia kutsuja.

Killer
-
Viestit: 425
Liittynyt: 16.10.2008 10:24

ViestiKirjoittaja Killer » 5.9.2013 9:38

EI mitenkään kylmänä.
2krt sammui risteykseen, muuten ainoastaan kuumalla koneella ei meinannu mitenkään saada käyntiin. Joutui odottamaan 15-30min että kone jäähtyi niin sai pitkällä startilla käyntiin.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 5.9.2013 14:11

Jos epäilee tuota ropleemaa että lämpimällä koneella ei startissa riitä puhti nostamaan kierroksia tarpeeksi ja omaa vcds:n on tämä helppo testata. Ainakin AFN-koneisesta autosta kun muuttaa moottorin ecun koodauksen automaattivaihteiseksi niin ruiskutus alkaa heti kun startti pyörii. Omassa Passatissa oli ongelmana että lämmintä moottoria sai sahata about 5-10s käyntiin ja heti kun koodauksen muutti niin lähti oitis tulille kun avainta näytti virtalukossa. Mulla on edelleen tuo koodaus muutettuna kun ei siitä ole nyt muuta harmia kuin yksi vikakoodi (eli ei löydä vaihteiston ecua). Jos on vakkari autossa niin tämä saattaapi ottaa myös nokkiinsa tästä...
En nyt muista pitikö koodi muuttaa 00000->00001 vai toisinpäin ulkoa...

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 5.9.2013 15:30

Mistäs tuon muutoksen voi tehdä ?

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 5.9.2013 16:51

Eli VCDS:llä engine-osioon sieltä coding ja software coding muutetaan arvoon 00001, alkuperäinen tod näk 00000. Vikakoodiksi tulee ainakin omassa rakkineessa 18034.
Jotkut olivat raportoineet oireena että auto vähän miettisi enemmän kaasun kanssa ja olisi pieniä nykähdyksiä mutta itse en ainakaan moisia ole havainnut.
Pari kuvaa linkkinä
http://imageshack.dk//viewimage.php?fil ... g89181.jpg
http://imageshack.dk//viewimage.php?fil ... v89202.jpg

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 5.9.2013 17:01

Ok kiitti, pitänee koittaa. Itsellä AHF -kone tekee samaa.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 5.9.2013 17:09

Tuossa software coding kikkailussa pitää vaan sitten muistaa mikä se koodaus on alunperin jos/kun vaihtaa takaisin ja se vakkarin käyttö että tod näk se ei enää tajua kytkimenpolkimesta mitään eli moottori varmaankin ryntää jos tottuneesti pistää kytkintä vakkari päällä.

tomiix
-
Viestit: 111
Liittynyt: 18.5.2009 13:55

ViestiKirjoittaja tomiix » 5.9.2013 20:54

Nyt sain vian taas päälle. Sopivasti kotipihassa, joten sain samantien piuhaan.

Vikatilanteessa polttoaineen syöttö on 18.4mg/str -> josta lähtee startatessa nousemaan ja käyntiin lähtiessä arvo on jo n. 40mg/str.

Heti käyntiin lähtiessä suuttimien korjausarvot ovat suuret ja tankilta päin tulee todella paljon ilmaa. Ilman tulo ei paikallaan käyttäessä loppunut millään, joten kaivannee hieman ajossa ilmenevää tärinää tai jäähtymistä.

Ilmeisesti seuraavaksi olisi lähdettävä etsimään vikaa suodattimelta tankille päin.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 8.9.2013 16:48

Tuli koitettua tuota software koodin muuttamista, ja sehän auttoi ;)
Alkuperäinen koodi oli 00002 ja muutin sen 00001 ja nyt käynnistyy heti.
Automaattilaatikon ecun puuttumisesta tulee vikakoodi ja kone ryntää jos vakkari päällä painaa pelkästään kytkintä.

tomiix
-
Viestit: 111
Liittynyt: 18.5.2009 13:55

ViestiKirjoittaja tomiix » 23.9.2013 10:02

Yksi polttoaineputki vaihdettu, sitä heiluttelemalla sai hieman ilmaa.

Lisäksi vaihdoin tandempumpun. Pumpun ja koneen välinen peltitiiviste ainakin vuosi, en tiedä oliko itse pumpussa mitään vikaa. Aivan pumpun alapuolella on yksi anturi, joka menee öljytilaan. MIetin vain, että olisikohan ko. anturi voinut antaa vuodon takia hieman vääriä arvoja?

Parin päivän testin perusteella näyttäisi toimivan, mutta jatketaan testausta.

Aki Im
-
Viestit: 101
Liittynyt: 8.8.2006 17:02

ViestiKirjoittaja Aki Im » 24.9.2013 9:34

Laitappa ilmoa myöhemmin, onko ongelma uusitunut.

Kun sama ongelma on touranissani, niin voisi sitten tutkia samoja paikkoja. Ohjelmamuutoksella saisi mahdollisesti ongelman pois, mutta täytyyhän siinä todella olla jokin oikea vika minkä sen aiheuttaa.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 25.9.2013 22:20

Mulla vaihdettiin portteriin just kone tämän samaisen oireen takia. Huomattiin tosin heti ekalla kertaa ku jätti starttaamatta kokonaan. Kansihan sieltä oli syöpynyt vaihtokuntoon ja sitä ei kannata 600tkm koneeseen uusia. Laitettiin sitten kokonaan tuoreempi kone.

tomiix
-
Viestit: 111
Liittynyt: 18.5.2009 13:55

ViestiKirjoittaja tomiix » 1.10.2013 13:04

Viikko testausta takana. Huomionarvoista on, jotta ulkolämpötila on alempi kuin aiemmin, joten testiympäristö on hieman erityyppinen.

En ole huomannut ongelmia käynnistyksen suhteen pitemmälläkään ajomatkalla.

Yhden kerran 10km ajon jälkeen flekti huuti monta minuuttia. Pitäisi päästä näkemään jostain, että mitä arvoja mikin lämpötila-anturi antaa. Näkisiköhän näitä arvoja vag-commilla? Kuten aiemmin testasin, moottorin lämpötila-anturi näytää aikalailla totuuden mukaisia arvoja.

vk: vuosiko kansi dieselit öljyn sekaan?

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 13.10.2013 12:47

Ei vuotanut. Mää oon idiootti mitä tulee näihin perusmoottoriongelmiin joten turha odottaa kovin hyviä vastauksia. Toistelen vain muiden sanomia asioita. Oli kuulemma syöpynyt suuttimien juuresta jo kolme viidestä sylinteristä ja kuulemma polttoaineen paluuletkussa oli enemmän kuplia kuin ainetta. Mitä se nyt ikinä tarkoittakaan.

tomiix
-
Viestit: 111
Liittynyt: 18.5.2009 13:55

ViestiKirjoittaja tomiix » 20.11.2013 15:09

Pidempi testausjakso takana. Jossain vaiheessa alkoi tuntumaan, että alavääntö on hieman kateissa, isommilla vaihteilla ei jaksanut vääntää alle 1500 kierroksen, vaan alkoi täristämään. Ehdin jo miettimään kaksoismassaa, mutta päätin kuitenkin vielä vaihtaa siirtopumpun tankkiin.

Siirtopumpun vaihtamalla alavääntökiin löytyi ja konetta pystyy vedättämään paljon pienemmillä kierroksilla kuin ennen. Entinen siirtopumppu toimi vielä, mutta ilmeisesti kulumaa oli niin paljon, ettei tuotto vastannut tarvetta.

tomiix
-
Viestit: 111
Liittynyt: 18.5.2009 13:55

ViestiKirjoittaja tomiix » 10.1.2014 11:30

Voisi ajojen perusteella todeta, että Case Closed.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa