Isompien suuttimien tuoma tehonlisä

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

ravustaja
-
Viestit: 7
Liittynyt: 21.4.2013 11:48

Isompien suuttimien tuoma tehonlisä

ViestiKirjoittaja ravustaja » 14.8.2013 14:09

Asv moottoria olisi tarkoitus saada hiukan pirteämmäksi varsin perinteisellä kaavalla eli suuttimet,ahdin ja ohjelma uusiksi. Kerralla ei ole vara koko könttiä uusia joten alkuun tulisi pelkät Stage2-suuttimet.
Onko kellään omakohtaista kokemusta tai tietoa siitä minkä verran tuo lisätehoa pelkät suuremmat suuttimet vai tuoko mitään?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 14.8.2013 14:38

No noista kyseisistä suuttimista ei ole kokemusta, mutta esim. Race520:set on tullut laitettua ihan ilman softaakin.

Esim. 90hp ALH moottori piristyi noin +40hp ja +100Nm pelkillä suuttimilla. ASV koneessa on tosin rajumpi softa ku ALH:ssa vakiona.

Epäilen, että ASV:stä tulisi Raceilla varmaan n.145hv (hirveillä savuilla), noi Stage2:set on miedommat, mutta piristyy kummasti niilläkin.

Kokeile ihmeessä!

ravustaja
-
Viestit: 7
Liittynyt: 21.4.2013 11:48

ViestiKirjoittaja ravustaja » 14.8.2013 20:54

Kiitoksia Jukalle tietoiskusta,sen verran hyviä odotuksia loi että pikapuoleen saatava operaatio aluilleen.

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

ViestiKirjoittaja nani » 14.8.2013 21:09

Kysytäänpä nyt tähän samaan huhujen todistamiseksi..

90hv AGR moottori, siihen 110hv AHU suuttimet? Mitään hyötyä?

Tuommoset kun molemmat löytyisi itseltäni.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 14.8.2013 21:15

AHU on 90hp.

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

ViestiKirjoittaja nani » 14.8.2013 21:20

Korjaan AFN:stä suuttimet löytyy.

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 14.8.2013 21:29

On niissä pieni ero reikäkoossa. Vakiona agr:ssä ja afn:ssä 0.1 baaria ero ahtopaineessa ja tuo suuttimien reikäkoko. Pikku ero softassa, mutta reikäkoko tuon tehoeron selittää. Pelkillä afn:n suuttimilla varmaan joku 10-15 heppaa lisää ja newtonit tuplana heppoihin?

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 14.8.2013 21:30

110 suuttimet 90 heppasessa tuottaa lisätehoa noin 15hv/20Nm. Mitattiin aikoinaan MoTestilla 1Z koneesta, joka oli muilta osin tehtaan jäljiltä.

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

ViestiKirjoittaja nani » 14.8.2013 21:31

Selvä homma. Kiitos tästä.

Mutu oli että muutamat heposet saa niillä irti mut ei varmuutta. Paikoilleen siis :)

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 15.8.2013 3:31

Findieselin sivulta lainattu:
"VW Golf ALH -00: vakiona 102/220. DSS Stg2 suuttimet ja vakio-ohjelma: 133 hv ja 310Nm. Softalla 166 hv ja 350Nm, vielä vakioahtimella!"

Kuupo
-
Viestit: 26
Liittynyt: 1.6.2005 16:32

ViestiKirjoittaja Kuupo » 22.8.2013 11:19

Mulla penkitettiin AGR ohjelmoinnin ja 110hp suuttimien jälkeen 129 hp ja 300nm

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 23.8.2013 20:35

paljo ne ahdot agr ja afn on vakioina?

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 23.8.2013 20:44

0.9 ja 1.0/1.1 Ei käytännössä eroa.

Kosse
-
Viestit: 311
Liittynyt: 30.4.2009 19:13

ViestiKirjoittaja Kosse » 23.8.2013 21:06

JariN: Minkä 110 heppaisen suuttimet laitoitte 1Z:taan?

Olisko isommista suuttimista hyötyä mun autossa, kun siinä on laitettu evryn kaltainen vastuspotikka? Tulossa isompi välijäähy. Turboon en toistaiseksi koske.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 23.8.2013 22:22

Pakko kysyä miksi laittaa isompi välijäähdytin, jos turboa ei olla vaihtamassa? Yleensäkkään tuo välijäähdytin kasvattaminen ei tehoa tuo käytännössä lisää ilman muita muutoksia. Ainoa murhe on tapella sitten katsastuksessa.

marko586
-
Viestit: 95
Liittynyt: 9.10.2003 23:28

ViestiKirjoittaja marko586 » 23.8.2013 22:41

Eipä tuosta isommasta välijäähdyttimestä ole oikeastaan muuta hyötyä kuin saadaa muovipäädyt pois, ahtolämpöjä pienemmäksi pitkissä vedoissa jolloin myöskin koko moottorin lämpökuorma pienenee

Kosse
-
Viestit: 311
Liittynyt: 30.4.2009 19:13

ViestiKirjoittaja Kosse » 24.8.2013 12:15

^ Nimenomaan. Ja kun keula on auki, niin laitan sen välijäähyn samalla. Turbo kun muuttuu kuitenkin myöhemmin.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 24.8.2013 13:20

onko toi 1.0/1.1 afn Piikki ahto vai jatkuva?
meinaan ku en itse saa tuollasii lukemii, jatkuvana on 0.8-0.9
piikkaa kyllä siihen 1.0-1.1 alku kiihdytyksessä.


On btw järkevämpiäkin hankintoja kuin uusi välijäähy, alkuperäinen on varsin riittävä ja uuden hankinnalla teho/€ suhde on varsin olematon.

Kosse
-
Viestit: 311
Liittynyt: 30.4.2009 19:13

ViestiKirjoittaja Kosse » 24.8.2013 13:35

Mun tapauksessa välijäähyn kokeilu ei paljoa maksa, kun on ilmainen. Mutta suuttimistahan täällä piti puhua.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 26.8.2013 13:11

Kosse: Suuttimet oli AFN moottorista.
Kyseisestä tapauksesa olis ehkä saanut nollabudjetilla hieman paremmatkin lukemat, jos ois kaapinu imukanavien karstakerroksesta edes muutaman millin pois, ronkkinu syöttöjä ja ajotuksia jne. Sitä versiota ei kuitenkaan tullut mitattua, joten tämä nyt on pelkkää spekulaatiota. Mielestäni kuitenkin ihan hyvä ja ennenkaikkea luotettava pikkubudjetin piristys vakioympäristöön. Tosin hukkaan se menee jos homma kuitenkin karkaa lapasesta mörköahtimen ynnä muiden hullutusten hankinnaksi ;)

Toni75
-
Viestit: 3
Liittynyt: 28.7.2011 16:29

suuttimien kanssa pelailu ja koneen kestävyys

ViestiKirjoittaja Toni75 » 7.10.2013 19:35

mitenhän mahtaa olla koneen kestävyyden laita ku noiden suuttimien kanssa pelaillaan?

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 7.10.2013 21:26

Kyllä nää yllättävän paljon kestää. Kaiken saa tosin rikki jos ei ole hajuakaan mitä on tekemässä. Kannattaa lueskellä muutama ilta tätä ja vaikka turbodiesel.fi foorumia niin alkaa valkenemaan.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 9.10.2013 14:50

Minkähänlaiset suuttimet uskaltaa laittaa (AGR) vakioympäristöön, että on vielä toivoa saada leimattua ? volvon R5 TDI:n (olikos se AEL)?

Pienet ahtopainekikkailut toki meinasin toteuttaa.. esim. MAP-modi...

e: Siis pointti on toteutuksessa lähes nollabudjetilla... noita volvojen osia kun on aika hyvin saatavilla :) ....ja EVRY ei niin innosta..

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 10.10.2013 19:44

Nuo ael suuttimet olis varmaan ihan hyvät, tosin niilläki saattaa savuttaa, ehkä. Ja jos laitat isot suuttimet niin evryn päinvastasella jutulla saa savuja pois, eli iq isommalle vasaralla tai vagcomilla.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 10.10.2013 20:38

Ittellä on AEL-koneen suuttimet Passatissa ja ei kyllä savua tule yhtään, ainoastaan evryn kanssa irtoaa pikkuisen ennen kuin ahdot nousee. En kyllä ihan tiiä että onko kaikki inkkarit kanootissa näissä suuttimissa tai pumpussa kun ei afn-suuttimien jälkeen huomannut mitään eroa ainakaan persdynolla :/

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 13.10.2013 0:32

Tuskin eroa huomaa ael, afn suuttimissa. Eikös nuo ole ihan samaa kokoa.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 13.10.2013 9:34

Razur.. AFN 0,205 AEL 0,216

kuljukka
-
Viestit: 72
Liittynyt: 15.6.2013 3:17

ViestiKirjoittaja kuljukka » 19.10.2013 6:34

Mitä kokoa nuo ael suuttimet vastaa kun puhutaan nuista virisuuttimista?
Omaan kotteroon ahf koneeseen nuo laitoin ja kyllä se hivenen piristy..

kuljukka
-
Viestit: 72
Liittynyt: 15.6.2013 3:17

ViestiKirjoittaja kuljukka » 19.10.2013 6:34

Mitä kokoa nuo ael suuttimet vastaa kun puhutaan nuista virisuuttimista?
Omaan kotteroon ahf koneeseen nuo laitoin ja kyllä se hivenen piristy..

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 19.10.2013 12:07

http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... gines.html

Ja tuo mitta on sitte reijän halkaisija, eli piitä kehiin niin selviää pinta-ala jonka mukaan kakku menee pyttyyn. Voit laskeskella määriä millä koolla menee minkäki verran vrt vakio.

Ja ne racet mitä tarkotin on .260 reijillä.

FaaBo
-
Viestit: 40
Liittynyt: 4.7.2011 18:38

ViestiKirjoittaja FaaBo » 29.10.2013 21:41

Mahtaisikohan miltään suomalaiselta firmalta löytyä isompia suuttimia asv - mottiin, tyyliin dss tai race 520? Ulkomailta nyt ainaki darksideltä löytyy, mutta ainahan se kätevämpi olisi kotosuomesta ostaa, joskaan ei ole se mieleisin tapa lompakolle, vai onko?

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 30.10.2013 7:13


Markus L
-
Viestit: 112
Liittynyt: 4.9.2013 17:58

ViestiKirjoittaja Markus L » 30.10.2013 12:02

Findiesel myy Hflo-x-suuttimia. Soittamalla tai sähköpostia lähettämällä saa varmasti lisätietoa.

Vällyz
-
Viestit: 17
Liittynyt: 15.8.2013 22:48

ViestiKirjoittaja Vällyz » 11.11.2013 7:02

Kokemuksia kyseisistä suuttimista,ja tehon lisäyksestä. koneena ohjelmoitu agr
http://www.ebay.co.uk/itm/Injection-Noz ... 19e3fbe41b

Markus L
-
Viestit: 112
Liittynyt: 4.9.2013 17:58

ViestiKirjoittaja Markus L » 12.11.2013 13:16

Kuten JukkaA turbodiesel.fi-foorumilla mainitsi:
Eurolla saa euron osan. Mitä noita halpoja suuttimia olen kokeillut asentaa, niin jotkut menee roskakoriin jo runkoihin asennettaessa. Toiset taas selviää autoon asti ja savua tulee muttei voimaa.

Vällyz
-
Viestit: 17
Liittynyt: 15.8.2013 22:48

ViestiKirjoittaja Vällyz » 12.11.2013 21:09

Mitä suuttimia kannattaisi,onko mitään halvempia vrt dss,jotkut Volvon 2.5tdi suuttimet?

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 12.11.2013 21:29

Jos on jo softattu AGR niin ei enää isoa tehonlisää ole suuttimien vaihdolla luvassa, vakioahdin jarruttaa siellä seuraavaksi. Isomman turbon kanssa päivityksestä on sitten tuntuvaa hyötyäkin.

Vällyz
-
Viestit: 17
Liittynyt: 15.8.2013 22:48

ViestiKirjoittaja Vällyz » 12.11.2013 22:57

Olen kyllä ymmärtänyt että molemmat jarruttaa,turbokin kyllä vaihtuu aikanaan.
Mutta suuttimet olisi ostoslistalla ensimmäisenä.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 13.11.2013 0:05

Softattu AGR antaa 115 hv ja kyllä isommilla suuttimilla saadaan 130hv, jopa 135 vakioahtimella. 0.230-0.250 kokoiset menee vakioahtimella ja jos isompaa ahdinta on tulossa niin 0.25 kannattaa tietysti ottaa. HFLOXit on lopussa ja tulee Joulukuun alkuun lisää jotain kokoja.

Mizaa
-
Viestit: 359
Liittynyt: 11.4.2007 19:32

ViestiKirjoittaja Mizaa » 26.11.2013 1:29

eli mikkä suuttimet oli hyvät agr koneeseen ny alustavasti ilman softaa?


Ps:onko suuttimia kellaan jouten?

Vällyz
-
Viestit: 17
Liittynyt: 15.8.2013 22:48

ViestiKirjoittaja Vällyz » 6.1.2014 14:59

Mihin kannattaisi laittaa DSLA150P764 avautumispaineet,vai voiko ajaa agr vakio avautumispaineilla?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 7.1.2014 16:00

220bar voi laittaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa