Öljyn vaihto

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

vetopyörä
-
Viestit: 106
Liittynyt: 26.1.2011 18:42

Öljyn vaihto

ViestiKirjoittaja vetopyörä » 9.8.2013 17:39

Kysymyksessä uusi Skoda Octavia 1.6 TDI jossa Longlife öljyt, en aijo ajaa huoltokirjan suosittelemaa 30 t/km, vaan vaihdan öljyt jo 15 t/km kohdalla. Kysymykseni, kun autossani on mukautettu öljyn vaihto, jos nyt vaihdan öljyt kesken suositusajan, niin tunnistaako kontrolli että öljyn pinta laskenut alle hälytysrajan ja laittaa vikakoodin päälle. Kun öljyt lasketaan pois, niin silloinhan on ainakin teoriassa mahdollista kontrollin huomaavan ettei autossa ole riittävästi öljyä.

timo
-
Viestit: 724
Liittynyt: 24.7.2003 22:40

ViestiKirjoittaja timo » 9.8.2013 18:34

Ei se sitä huomaa.. tuskin kääntelet virtoja saatikaan käyntiin sitä kun öljyt olet päästäny pois. Eikä kyseisetä hommasta jää vikamuistiin merkintöjä..

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 9.8.2013 18:35

" Kun öljyt lasketaan pois, niin silloinhan on ainakin teoriassa mahdollista kontrollin huomaavan ettei autossa ole riittävästi öljyä"

Ei, vai virrat ja auto käydessäkö vaihdat ;)

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 9.8.2013 19:31

Öljynvaihdon voi tosiaan tehdä sen LL-vaihtovälin puolessavälissäkin eikä autolle tai huollolle tarvitse siitä mitään kertoa välttämättä.

Voi sen auton koodata siinä huollon yhteydessä myös käyttämään kiinteää vaihtoväliä, jolloin muistutukset tulee 15tkm/1v välein. Itsellä auto on kiinteälle välille koodattu, mikä mielestäni Suomen oloissa on varsin fiksua.

vetopyörä
-
Viestit: 106
Liittynyt: 26.1.2011 18:42

Jutun aloittaja

ViestiKirjoittaja vetopyörä » 9.8.2013 22:00

Öljyt tuli tilattua tuolta, http://et-rengaspalvelu.fi/Hinnasto.html
Onko kellään edullisempaa öljyn toimittajaa?

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 9.8.2013 22:52

http://www.levoil.de/
tai sitten
http://www.ebay.de/sch/reifenexpress24/m.html

Tilasin tuolta itse 24L Castrolin Edge FST 0W-40 lientä hintaan 8,35€/L kotiovelle Ouluun kannettuna. LL-ihmeliemi olisi ollut muistaakseni jopa jonkun rahan edullisempi. Pitkässäjuoksussa tuossa säästää kyllä...

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 10.8.2013 16:14

Otithan huomioon että tuossa täytyy mm. hiukkassuodattimen takia käyttää 504.00/507.00 luokitusten mukaista longlife-öljyjä vaikka vaihtaisikin 15tkm välein?

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 11.8.2013 20:28

Minulle tuossa ei ole merkitystä, kun autosta ei DPF:ää löydy.

Aloittajan 1.6TDI:lle toki pitää sitä Suomessa kultaakin kalliimpaa 5W-30 LL-taikaliuosta olla. :)

Eiköhän omatoimisen öljynvaihtajan tulisi tietää mitä liukastetta koneeseen kaataa, muuten melkolailla suosittelen huollon palveluja käyttämään.

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 11.8.2013 21:57


Killer
-
Viestit: 425
Liittynyt: 16.10.2008 10:24

ViestiKirjoittaja Killer » 12.8.2013 10:25

Vaihdoin vloppuna 3C:n öljyt ja käytin Diamond carat III 5w-30 kun sattuu tuo DPF olemaan putkessa. Ostin paikallisesta varaosaliikkeestä 4L pönikän hintaan 40€. Tuota meillä käytetty lähes alusta saakka joten turhaanko sitä hyvää vaihtamaan.

vilokas
-
Viestit: 8
Liittynyt: 18.4.2010 12:29

ViestiKirjoittaja vilokas » 12.8.2013 11:49

http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=1600

Tuolta tilasin itse. Ostin tuota hiukkaspönttö-öljyä vaikkei autossani sellaista olekkaan. Mobilin ESP:tä on huoltokirjan mukaan aiemmin laitettu.

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 13.8.2013 11:18

Jossain oli juttua että jos autolla ajettu aiemmin longlifellä, muutetaan lyhyemmälle huolto välille ja ei käytetään normaali öljyä... Tämän jälkeen jos palataan takaisin käyttämään ll öljyä niin öljy kusisi pois stefojen kautta.

onko fakta?
Joskus oon vaihtanu öljyä muutamaan autoon jotka ajettu yli vaihtovälin. Yhellä oli ajettu 18tkm Diamond dieselillä. Tämä kone oli kussu öljyä molemmista kampuran tiivisteistä. Sittemmin ongelmia kyseisessä moottorissa ei ole oll

kvaan
-
Viestit: 121
Liittynyt: 11.1.2010 17:03

ViestiKirjoittaja kvaan » 15.8.2013 11:24

Minulla kans 1,6 TDI Skodillac. Vaihdatin ekat öljyt 15 tonnin kohdalla ja sen jälkeen oon ajanu sen huoltoväli-ilmasimen kanssa niitä kolmenkympin pätkiä.
Sen verran kuitenkin teen erilailla, että vaihdan suodattimen siinä puolivälissä matkaa. Se kun on niin helpossa paikassa ja maksaa alkuperäsiosana saman, kuin Mätänetin tarvikesuodin.
Kait ne öljyn ominaisuudet säilyy sen 30 tonnia, varsinkin kun se matkaa tulee alle vuodessa täyteen. Suodatinta minä enemmän epäilen, kun se on vielä niin pieni kooltaankin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa