Touranin hankintaa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

penax
-
Viestit: 46
Liittynyt: 4.3.2005 15:25

Touranin hankintaa

ViestiKirjoittaja penax » 30.7.2013 16:00

Olisi hakusessa Touran, vuosimalli luokkaa 05-08 dieselinä.

Valtaosa meidän hintahaarukkaan sopivista näyttäisi olevan 1,9TDI 77kW koneella.

Mitä eroa on 77 kW ja 96 kW koneilla? Saako 77kW:een kohtuudella lisäpotkua?

Kannattaako harkita(kaan) 2,0TDI:ä?

Lootaa hämmennän mieluusti itse, mutta jos DSG:stä kuuluu pelkästään hyvää, niin olen valmis harkitsemaan sitäkin.

Olen autojen loppukäyttäjä sanan varsinaisessa merkityksessä, eli ajan yleensä niin kauan, että Kuusakoski kutsuu. Mieluusti vähintään kymmenen vuotta. Tällä hetkellä kulkimena on MB 250TD -89, mittarilukema n. 700 000 (ajomäärää ei tiedä kukaan). Alkaa olla koppa vähän rupinen... ;) Kilometrejä tulee sellainen 40 000/vuosi.

Tätä taustaa vasten toivoisin kommentteja puolesta ja vastaan.
Saa kehua/moittia 1,9 TDI:ä, 2,0TDI:ä, DSG:ä jne. Jotain, mikä kannattaisi hankkia, tai mihin ei missään nimessä kannata sekaantua?

- penax -

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 30.7.2013 17:50

Muuten en osaa kommentoida mutta jos aiot dsg:n hankkia kannattaa autolla ajaa riittävän pitkä koeajo. Itse ostin pari vikkoa sitten Octavian 2.0tdi dsg:n. Ennen hankintaa harkitsin pitkään ja googletin miten se vaihteisto oireilee jos ei ole kunnossa. Sain sen käsityksen että oireet ovat lähinnä töksähteleviä tai epäloogisia vaihtoja ja ongelmia liikkellelähdössä. Näitä en koeajolla havainnut. Ajelin n tunnin motaria ja taajamaa. Hyvin toimi. N viikon autolla ajettuani huomasin että kierrokset heijaa n 50...100rpm tasakaasulla. Toistaiseksi on ilmennyt ainoastaan 4 ja 6-vaihteilla. Lisäksi kierrokset laskevat nykien kun kaasun nostaa. Auto kävi jo myyjäliikkeessä tutkittavana. Ei vikakoodeja. Soittivat myös merkkihuoltoon jossa sanoivat että onhan näitä ollut. Ja syytä ei ole kaikkiin löytynyt. Loppukaneettina totesivat että on ominaisuus. No, en viitsi lomaani pilata riitelemisellä joten palaan asiaan myöhemmin kun auto on käynyt jossain asiantuntevammassa paikassa diagnoosissa. En tahdo sanoa ettei dsg:tä kannata ostaa. Mutta tarkkana kannattaa olla niinkuin aina. Dsg:n vaihteistoölpän vaihtoväli on 60tkm. Ne nyt kannattaa ainakin katsoa että on aina vaihdettu ajallaan.

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 30.7.2013 20:05

Älä hyvä mies Mersua mene volkkariin vaihtamaan.Etsit jostain uudemman 124:sen ja ajat sillä huolettomia kilometrejä.Tommonen alustaltaan ja muutenkin kunnossa olevana autona antaa aivan erilaiset kyydit,kuin joku volkkari.

Itsekin yrittänyt ilman Mersua olla,mutta eihän siitä mitään ole tullut.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 31.7.2013 20:25

Äkäiset liikkeellelähdöt ja miettimiset kielivät ongelmista. Samoin tärinä vaihdetta kytkiessä ymmärtääkseni (kaksoismassat).
Vaihtamiset pitäisivät olla huomaamattomia. Ainoastaan vaihdon kakkoselta ykköselle tuntee. Etenkin liikenneympyrässä tämä tulee useiten vastaan, kun sinne kakkosella rullatessa kenkäsee sekaan.

Toisilla auto ei pyri edes liikkeelle kun jarrun nostaa. Minulla lähtee heti ryöminään jarrua nostaessa eikä hyökkää eteenpäin. Mikä lie sitten normaalia. 245 tkm mittarissa remontoimattomalla lootalla. Kaksoismassat uusitttu 180 tkm, vaikkei niissä ollut edes vikaa.

Edellinen autoni oli -01 väyrynen. Kyllä tämä Touran näyttää paljon paremmalta, mutta on tuon vw:n laatu niin surkean tuntuista siihen verrattuna. Todellinen pettymys. En edes ajatellut, että nämä ruostuisivat käsiin niinkuin mersut... Kuitenkin -09 VW. Minä en siedä pisaraakaan ruostetta.

Tuolla yleisessä keskustelussa lisää Touraneista.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 3.8.2013 22:31

no väyrynenhän se kova vasta olikin ruostuun.
ei ainakaan vw pahemmin ole ruosteita ollut jos puhutaan vm99 lähtösistä, vähempi kuin useammalla muulla merkillä..

dsg ei taida. päästä lähellekkään 700tkm

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 4.8.2013 21:11

Jos haluaa varmatoimisen Touranin tekniikan puolesta, 1.9TDI manuaalina on paras vaihtoehto. Sen jälkeen hyvänä kakkosena 2.0TDI. DSG:ssä ikääntymisen ongelmat näkyvät kaksoismassa-vauhtipyöräremonteissa ja sitten mekatroniikassa ja kytkinpakassa. Manuaaliin voi laittaa loppukäyttöä ajatellen kiinteän vauhtipyörän jousitetulla levyllä, niin ei kalkata...

Tourania on dieseleistä saanut vanhemmassa ikäluokassa 74kw, 77kw, 66kw 1.9TDI koneilla ja 100kw ja 103kw koneilla 2.0TDI muodossa. 96kw konetta ei Touranissa ole ollut 1.9TDI padalla. "Lastulla" 77kw koneet nousee tuonne vakio-103kw koneen tasolle suurinpiirtein. Silloin toki voi olettaa että turbon elinikä voi pienentyä alkuperäisestä ym. mutta tuo ei liene yllätys. Öljynvaihdot kuten käytännössä kaikissa autoissa kannattaa tehdä mielummin aiemmin kuin 30tkm LL-ohjelman mukaan. Itse vaihtelin ~15tkm välein ja kone kävi kuin se kuuluisa sveitsiläinen kello. :)

Touranin ruostumisen olen itse todennut varsin omakohtaisesti. Pahin vikapaikka nuissa on takaluukku, joita on 4-5v vanhoista autoista vaihdeltu takuuseen. Omasta Touranistani meni -11 luukku uusiksi kun ikää oli 7v ja auto oli mukamas hyvin pidetty. Nyttemmin -05, -07 ja -09 Touraneista tiedän varmasti takaluukkujen takia autojen käyneen pajalla ja tienpäällä näkee ruostuneita kun jaksaa katsoa vain.
Lisää aiheesta: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=3239.0

Muuten kori on aika hyvä ruostetta vastaan... Omassa oli myytäessä 255tkm mittarissa, ikää 9v ja alusta joka paikasta kova. Käsittelemättömät tukivarret ym. toki olivat pintaruosteessa, mutta siinäpä ne aika pitkälti olivat.

Sähköjuttuja Touraneissa voi tulla jonkinverran vastaan. Lasinnostimet, webasto (dieseleissä vakiona), ilmastoinnin jutut ym. kannattaa kokeilla koeajolla. VCDS-kaveri ei ole myöskään huono kaveri koeajolle. Touranista näkee hyvin helposti sopivalla laitteella käytännössä kaikki vikakoodit nopeasti, joiden pohjalta lähtä miettimään toimimattomuuksia mitä ei muuten huomaisi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa