Tuolta audiclubin puolelta löytyi mukava tiedonpalanen, viestistä #20 alkaen
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=91913
Kurkkasin oman myllyn numeroita ja täällä on Syncro angle 1.1 CF (kone jo lämmenneenä, kylmänä en ehtinyt kurkkaamaan mutta täristää enemmän kylmänä)
Viitsiskö joku kirjoitella sellaisen ymmärrettävän näköisen ja oloisen ohjeen, notta mitä pitää purkaa ja mitä säätää nimenomaan tässä AVF:ssä.
Suuttimien korjausarvot ovat suuruusluokkaa (lämmenneellä koneella jälleen) -0.75, -0.19, 0.47, 0.45, noista voisi päätellä että nokka olisi vielä kohtalaisen ehjä?
IQ seilaa tyhjäkäynnillä 4.5 - 5.5 välillä.
jaa niin ja, mylly on käynyt LTR:n softakäsittelyssä.
1.9 PD kone täristää - Syncro anglen säätö auttaa?
Valvoja: ffp jäsenet
Noniin, löytyihän se ohje.
http://www.myturbodiesel.com/1000q/mult ... le-TDI.htm
Lähinnä halusin tietää että kuinka paljon tuota joutuu purkamaan, mutta ilmeisesti tuo jakopään suojakoppa lähtee pois ilman mitään ongelmia? Eli suoja helvettiin, kone käyntiin ja lämpöiseksi, softalla kurkataan aloitusarvo, moottori sammutetaan ja löysätään nuo 13mm pultit ja napautetaan nokkapyörää millin verran jompaankumpaan suuntaan. 13mm kiristykset ja kone käyntiin ja ihmettelemään uutta numeroarvoa.
Säädön suhteen ei vielä käynyt täysin selväksi, oliko tuo arvo vain suhteellinen korjaus, vaiko ns. absoluuttinen? Ensin mainitussa tapauksessa, jos jokaisen hihnanvaihdon jälkeen tuo arvo on +1 ja sitä siis korjataan -1 verran, niin neljän remminvaihdon jälkeen tuo absoluuttinen arvo on jo -4, vaikka se näyttääkin olevan 0...
Myös tuo haluttu arvo on ilmeisesti täysin autokohtainen? Osa sivuista kertoi 0 olevan paras, toisaalla luki negatiivisten arvojen olevan parempi polttoaineen kulutuksen kannalta, ja kolmannella sivulla oli tuo maininta suhteellisuudesta ja että kaikkea kannattaa kokeilla -5 ja +5 väliltä.
noh, kokeillaan tässä lähipäivinä ja raportoidaan tänne. Lähtötilanne on siis TW 1.1 ja keskikulutus tällä hetkellä työmatkahissuttelussa 5.7l / 100km.
http://www.myturbodiesel.com/1000q/mult ... le-TDI.htm
Lähinnä halusin tietää että kuinka paljon tuota joutuu purkamaan, mutta ilmeisesti tuo jakopään suojakoppa lähtee pois ilman mitään ongelmia? Eli suoja helvettiin, kone käyntiin ja lämpöiseksi, softalla kurkataan aloitusarvo, moottori sammutetaan ja löysätään nuo 13mm pultit ja napautetaan nokkapyörää millin verran jompaankumpaan suuntaan. 13mm kiristykset ja kone käyntiin ja ihmettelemään uutta numeroarvoa.
Säädön suhteen ei vielä käynyt täysin selväksi, oliko tuo arvo vain suhteellinen korjaus, vaiko ns. absoluuttinen? Ensin mainitussa tapauksessa, jos jokaisen hihnanvaihdon jälkeen tuo arvo on +1 ja sitä siis korjataan -1 verran, niin neljän remminvaihdon jälkeen tuo absoluuttinen arvo on jo -4, vaikka se näyttääkin olevan 0...
Myös tuo haluttu arvo on ilmeisesti täysin autokohtainen? Osa sivuista kertoi 0 olevan paras, toisaalla luki negatiivisten arvojen olevan parempi polttoaineen kulutuksen kannalta, ja kolmannella sivulla oli tuo maininta suhteellisuudesta ja että kaikkea kannattaa kokeilla -5 ja +5 väliltä.
noh, kokeillaan tässä lähipäivinä ja raportoidaan tänne. Lähtötilanne on siis TW 1.1 ja keskikulutus tällä hetkellä työmatkahissuttelussa 5.7l / 100km.
Jatketaan yksinpuhelua,
en säätänyt vielä nokkaa, mutta otin vähän logia ahtimen ja maffin toiminnasta. Pitäiskö ehjän MAFfin antaa vielä viiteen tonniinkin asti yli pyynnin? Ja onko tuo 2.6bar liikaa tälle AVF:n vakioahtimelle? Ulkomaisilta tdi-foorumeilta löytyi infoa että 1.5bar (23psi) olisi maksimisuositus tälle GT1749VA:lle...
edit. Okei, tuo logitettu ahtopaine on siis absoluuttista ja tuo info jonka löysin on normaalin ilmanpaineen päälle, eli ihan spekseissä siis mennään.
en säätänyt vielä nokkaa, mutta otin vähän logia ahtimen ja maffin toiminnasta. Pitäiskö ehjän MAFfin antaa vielä viiteen tonniinkin asti yli pyynnin? Ja onko tuo 2.6bar liikaa tälle AVF:n vakioahtimelle? Ulkomaisilta tdi-foorumeilta löytyi infoa että 1.5bar (23psi) olisi maksimisuositus tälle GT1749VA:lle...
edit. Okei, tuo logitettu ahtopaine on siis absoluuttista ja tuo info jonka löysin on normaalin ilmanpaineen päälle, eli ihan spekseissä siis mennään.
Viimeksi muokannut Jultsu, 19.6.2013 14:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Omasta poikittaiskoneisesta pumpparista tuli tuota nokka-akselia säädettyä hieman tuon mytrubodieselin ohjeen mukaan. Ongelmana oli minulla hitusen hankalat startit kuumalla koneella ja ajoittainen tutina.
Lähtötilanne oli -1 tuossa Torsion valuessa. Suojakoppa irti, 13mm pultit löysälle ja isommalla hylsyllä ja räikällä "aavistus" myötäpäivään, jolloin päästiin sitten about Torsion arvoon 0. Mitään galaxeja räjäytävää ei vielä tuossa tapahtunut ja parinpäivän päästä säädin itse uudelleen +1.5:een arvon. Alkoi startit helpottua ja tutinat väheni. Säätö on todella herkkä ja milli voi olla aika reilu asteikko jo.
Tuolloin hihnalla alkoi olla mittarissa jo 80tkm, ja kun tarkastin hihnaremontin jälkeen tilanteen, oli Torsion tasan nollassa. Toisaalta talvella kuumastarttiongelmia ei ollut samaan tapaan kuin kesäkuumalla ja konekin hytkyi vain oikeastaan kuumana. Auto meni sittemmin vaihton, joten en sitä säädellyt hihnanvaihdon jälkeen.
Suuttimien korjausarvot olivat karkeasti +/- 1.00 sisällä, eikä niissä tuntunut olevan logiikkaa hytkynnän tai starttien suhteen. Joskus ajelin pari tankkia suuttimienputsauslitkua koneen läpi ja niillä arvot laskivat mutta palasivat sitten jälleen parin tankin jälkeen samoille tasoill.
Lähtötilanne oli -1 tuossa Torsion valuessa. Suojakoppa irti, 13mm pultit löysälle ja isommalla hylsyllä ja räikällä "aavistus" myötäpäivään, jolloin päästiin sitten about Torsion arvoon 0. Mitään galaxeja räjäytävää ei vielä tuossa tapahtunut ja parinpäivän päästä säädin itse uudelleen +1.5:een arvon. Alkoi startit helpottua ja tutinat väheni. Säätö on todella herkkä ja milli voi olla aika reilu asteikko jo.
Tuolloin hihnalla alkoi olla mittarissa jo 80tkm, ja kun tarkastin hihnaremontin jälkeen tilanteen, oli Torsion tasan nollassa. Toisaalta talvella kuumastarttiongelmia ei ollut samaan tapaan kuin kesäkuumalla ja konekin hytkyi vain oikeastaan kuumana. Auto meni sittemmin vaihton, joten en sitä säädellyt hihnanvaihdon jälkeen.
Suuttimien korjausarvot olivat karkeasti +/- 1.00 sisällä, eikä niissä tuntunut olevan logiikkaa hytkynnän tai starttien suhteen. Joskus ajelin pari tankkia suuttimienputsauslitkua koneen läpi ja niillä arvot laskivat mutta palasivat sitten jälleen parin tankin jälkeen samoille tasoill.
Ilmeisesti tämän kulman säätö on aina kompromissi joidenkin asioiden suhteen? Viikonloppuna tuli säädettyä nokkaa +1.1 -> 0.0 CF.
Positiivista: auton käytös parani 1400-1800rpm alueella, ei jurraa eikä mörise enää
Negatiivista: moottori (ja auto) tärisee nyt tyhjäkäynnillä entistäkin enemmän.
Ajellaan tää tankki tällä säädöllä ja jos kulutuskin vielä tipahtaa muutaman desin niin kai se pitää vaan oppia sietämään noita pärinöitä (tai vaimentamaan sitten joka muovipaneelin)
Positiivista: auton käytös parani 1400-1800rpm alueella, ei jurraa eikä mörise enää
Negatiivista: moottori (ja auto) tärisee nyt tyhjäkäynnillä entistäkin enemmän.
Ajellaan tää tankki tällä säädöllä ja jos kulutuskin vielä tipahtaa muutaman desin niin kai se pitää vaan oppia sietämään noita pärinöitä (tai vaimentamaan sitten joka muovipaneelin)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa