T4 2,4D -92 Turbotus neuvoja
Valvoja: ffp jäsenet
T4 2,4D -92 Turbotus neuvoja
Tiivistin viime kesänä suodattimelta sen muovisen jutun mikä on sokalla kiinni.
Nyt auto oireilee taas. Yön yli seisottuaan hörähtää kerran sitte joutuu sahaamaan että saa käyntiin.
Missä muualla tuo ilmavuoto voi olla kun siinä suodattimella?
Nyt auto oireilee taas. Yön yli seisottuaan hörähtää kerran sitte joutuu sahaamaan että saa käyntiin.
Missä muualla tuo ilmavuoto voi olla kun siinä suodattimella?
Viimeksi muokannut marko_, 10.8.2015 10:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paluuletkut kunnossa.
Kaasuvipua tutkin päällisinpuolin, sen jos purkaa nii ois varmaan hyvä olla suoraan se uus tiiviste. Vai saako sitä vaihdettua niin että pumppu on paikallaan?
Polttoaineputkessa menee ilmaa. Kun käyttää vähän korkeammilla kierroksilla niin sielä menee aina välillä semmmonen viiden sentin pätkä ilmaa. Vetää varmaan tankinpäästä.
Mistä niihin tankin letkuihin pääsee käsiksi?
Kaasuvipua tutkin päällisinpuolin, sen jos purkaa nii ois varmaan hyvä olla suoraan se uus tiiviste. Vai saako sitä vaihdettua niin että pumppu on paikallaan?
Polttoaineputkessa menee ilmaa. Kun käyttää vähän korkeammilla kierroksilla niin sielä menee aina välillä semmmonen viiden sentin pätkä ilmaa. Vetää varmaan tankinpäästä.
Mistä niihin tankin letkuihin pääsee käsiksi?
"Kaasuvipua tutkin päällisinpuolin, sen jos purkaa nii ois varmaan hyvä olla suoraan se uus tiiviste. Vai saako sitä vaihdettua niin että pumppu on paikallaan? "
Voi, on ahdasta vaikka vetää keulan huoltoasentoonkin, nuo tankin letkut ei yleensä vuoda vaan se kiertää sen "kikkulan" kautta se ilma, kun paluu tapahtuu sen kautta, jotkut asentaneet "vanhan" mallisen suodattimen, silloin paluu menee tankille suoraan.
Voi, on ahdasta vaikka vetää keulan huoltoasentoonkin, nuo tankin letkut ei yleensä vuoda vaan se kiertää sen "kikkulan" kautta se ilma, kun paluu tapahtuu sen kautta, jotkut asentaneet "vanhan" mallisen suodattimen, silloin paluu menee tankille suoraan.
Ei ollu vaikutusta eilisillä letkujen ja kikkulan vaihdolla.
Hehkutin, sitte starttasin, heti lupas, lopetin starttaamisen.
Hehkutin uudestaan, starttasin kauan putkeen, ei ees luvannu.
Sitte hehkutin, sitte starttasin, kävi ihan hetken.
Vielä hehkutin, starttasin, jäi käyntiin.
Ihan niinkö tuo ongelma ei johtuis ilmasta kun pitkällä starttaamisella ei tapahdu mitään.
Lyhyillä starteilla sen saa käyntiin.
Mitä ootte mieltä?
"nuo tankin letkut ei yleensä vuoda vaan se kiertää sen "kikkulan" kautta se ilma"
Tarkoititko tällä että vaikka kaikki on kunnossa ja toimiin niinkuin pitää niin se saa ilmaa tuota kautta joka tapauksessa?
Hehkutin, sitte starttasin, heti lupas, lopetin starttaamisen.
Hehkutin uudestaan, starttasin kauan putkeen, ei ees luvannu.
Sitte hehkutin, sitte starttasin, kävi ihan hetken.
Vielä hehkutin, starttasin, jäi käyntiin.
Ihan niinkö tuo ongelma ei johtuis ilmasta kun pitkällä starttaamisella ei tapahdu mitään.
Lyhyillä starteilla sen saa käyntiin.
Mitä ootte mieltä?
"nuo tankin letkut ei yleensä vuoda vaan se kiertää sen "kikkulan" kautta se ilma"
Tarkoititko tällä että vaikka kaikki on kunnossa ja toimiin niinkuin pitää niin se saa ilmaa tuota kautta joka tapauksessa?
"Se kaasuakseli esim. tai jos vaihdat vanhanmallisen putsarin ja tulevaan polttoaineputkeen laitat takaisinestosuojan (ventiili laskee polttoainetta vaan toiseen suuntaan) on halpa ja auttaa noihin ilmavaivoihin varmasti."
Mistä vuosimallista sen suodattimen pitää olla?
Entäs se takaiskuventtiili, ei siihen varmaan mitään pissapoikaan tarkotettua voi laittaa?
Mistä vuosimallista sen suodattimen pitää olla?
Entäs se takaiskuventtiili, ei siihen varmaan mitään pissapoikaan tarkotettua voi laittaa?
vw -80 luvun ja käy muutkin vastaavat, suodattimen läpi tulee polttoaine ja paluu suoraan tankille, polttoaineen kestävä takaisin estävä malli n.10e jotkin mallit maksaa.
http://www.merteil.fi/verkkokauppa/clie ... 3082/27/19
Tuollainen kaksipillinen ja siihen lisäksi takasuoja eteen tai jälkeen ;)
http://www.merteil.fi/verkkokauppa/clie ... 3082/27/19
Tuollainen kaksipillinen ja siihen lisäksi takasuoja eteen tai jälkeen ;)
No murheet alko taas...
Alko taas starttauttamaan, ihan niinkö tuo takaiskuventtiili vuotais.
Otin sen pois ja vaihdoin tälläsen IKH version tilalle:
http://www.ikh.fi/Varaosat_traktorit_ja_tyokoneet/Yleistarvikkeita_useisiin_eri_traktoreihin#!14783_tid29382
Nyt se starttauttaa joka startilla niinkö tuo ei meinais jaksaa aueta ja kun ajaa ja päästää tyhjäkäynnille niin tuntuu että sammuu muttei sammu ainakaan vielä.
Alkaa tuntumaan että syöttöpumppu ei jaksa imeä kunnolla.
Voisko tuolle tehdä mitään?
Pumppu pois ja uudet tiivisteet, pystyykö tekemään ite?
Autossa mittarissa 415tkm mutta epäilen todellisen ajomäärän olevan enemmän(700tkm).
Alko taas starttauttamaan, ihan niinkö tuo takaiskuventtiili vuotais.
Otin sen pois ja vaihdoin tälläsen IKH version tilalle:
http://www.ikh.fi/Varaosat_traktorit_ja_tyokoneet/Yleistarvikkeita_useisiin_eri_traktoreihin#!14783_tid29382
Nyt se starttauttaa joka startilla niinkö tuo ei meinais jaksaa aueta ja kun ajaa ja päästää tyhjäkäynnille niin tuntuu että sammuu muttei sammu ainakaan vielä.
Alkaa tuntumaan että syöttöpumppu ei jaksa imeä kunnolla.
Voisko tuolle tehdä mitään?
Pumppu pois ja uudet tiivisteet, pystyykö tekemään ite?
Autossa mittarissa 415tkm mutta epäilen todellisen ajomäärän olevan enemmän(700tkm).
Oisko tää toimiva:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/281202/S ... pumppu-12V
Mistä tuolle ottais virrat?
Aattelin että laittais tuon sinne missä suodatinki on vai saisko tuon laitettua suoraan tankin päälle, eikö näissä autoissa ole luukku vänkärin penkin alla mistä näkee tankin?
Edit
Bilteman pumppuvalikoimaa:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... et-523226/
http://www.motonet.fi/fi/tuote/281202/S ... pumppu-12V
Mistä tuolle ottais virrat?
Aattelin että laittais tuon sinne missä suodatinki on vai saisko tuon laitettua suoraan tankin päälle, eikö näissä autoissa ole luukku vänkärin penkin alla mistä näkee tankin?
Edit
Bilteman pumppuvalikoimaa:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... et-523226/
"Oisko tää toimiva:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/281202/S ... pumppu-12V
Mistä tuolle ottais virrat? "
Varmin pumpun solenoidin johdosta, testasit tankilta tulevan polttoaineen putken ettei ole sihti tukossa ?
http://www.motonet.fi/fi/tuote/281202/S ... pumppu-12V
Mistä tuolle ottais virrat? "
Varmin pumpun solenoidin johdosta, testasit tankilta tulevan polttoaineen putken ettei ole sihti tukossa ?
Pumppu ois lisätty, nyt käynnistyy kun vähän ees avainta näyttää.
Bilteman imupumpun sitten lopulta laitoin kun motonetin pumpusta katkes toinen letkun lähtö jo asennusvaiheessa, sen sai onneks palautettua.
Vähän näyttää että syöttöpumppu vuotaa siitä kaasuvivun juuresta.
Oiskohan siihen isohomma vaihtaa tiiviste?
Bilteman imupumpun sitten lopulta laitoin kun motonetin pumpusta katkes toinen letkun lähtö jo asennusvaiheessa, sen sai onneks palautettua.
Vähän näyttää että syöttöpumppu vuotaa siitä kaasuvivun juuresta.
Oiskohan siihen isohomma vaihtaa tiiviste?
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=14 ... aasuakseli
Tuohon paljon ohjeita, holkki ja o-rengas omiini vaihtanut, t4 on ahdasta vaihtaa jos ei jäähdytintä sivuun käännä muuten olisi helpohko työ ;)
Tuohon paljon ohjeita, holkki ja o-rengas omiini vaihtanut, t4 on ahdasta vaihtaa jos ei jäähdytintä sivuun käännä muuten olisi helpohko työ ;)
T4 2.4D Turbotus
Nyt ois turbotuksen aika.
Hommattu 2.5.TDI pakosarja, muut osat puuttuu. Eli ostetaan muut tarvittavat osat.
Tarvisin neuvoja että pitääkö puristuksia laskea ym. kaikki muutkin neuvot tarpeen turbotuksen suhteen?
Tarkoituksena ei ole hakea tehoa vaan että saisin polttoainekulutuksen pienemmäksi, eli pienet paineet laitetaan ja sais alkaa ahtamaan jo jostain 1500Rpm tienoilta.
Voisko projektia toteuttaa 1,9TDI;n turbolla koska semmonen löytyisi kaverilta edullisesti?
Hommattu 2.5.TDI pakosarja, muut osat puuttuu. Eli ostetaan muut tarvittavat osat.
Tarvisin neuvoja että pitääkö puristuksia laskea ym. kaikki muutkin neuvot tarpeen turbotuksen suhteen?
Tarkoituksena ei ole hakea tehoa vaan että saisin polttoainekulutuksen pienemmäksi, eli pienet paineet laitetaan ja sais alkaa ahtamaan jo jostain 1500Rpm tienoilta.
Voisko projektia toteuttaa 1,9TDI;n turbolla koska semmonen löytyisi kaverilta edullisesti?
Re: T4 2,4D Turbotus neuvoja ja osia tarvis myös
Moi,
tää projekti on venynyt ja venynyt mutta nyt kevään aikana pitää saada homma tehtyä.
Laittakaa viestiä jos löytyy, T4 tai T5 tdi 2.5 pakosarja, sitten ahdin joku sopiva tai sitten T5 2.5 tdi vakioahdin tai T4 2.5 tdi vakioahdin.
Myös kaikkia muita tarvittavia osia saa tarjota,ahtoputkia yms, välijäähdytin mikää sopiin keulaan, toi on caravelle ja tossa on kuulemma hyvin tilaa semmoselle.
Entäs syöttöpumppu, pitäisko se vaihtaa T4 tdi mallista kun tuossa vaparin pumpussa ei ole ahtopaineen tunnistusta?
Nokka-akselia ei varmaan kannata vaihtaa tdi:stä vai miten on?
Kaikki neuvot tervetulleita, kiitos.
Marko
0451142447
tää projekti on venynyt ja venynyt mutta nyt kevään aikana pitää saada homma tehtyä.
Laittakaa viestiä jos löytyy, T4 tai T5 tdi 2.5 pakosarja, sitten ahdin joku sopiva tai sitten T5 2.5 tdi vakioahdin tai T4 2.5 tdi vakioahdin.
Myös kaikkia muita tarvittavia osia saa tarjota,ahtoputkia yms, välijäähdytin mikää sopiin keulaan, toi on caravelle ja tossa on kuulemma hyvin tilaa semmoselle.
Entäs syöttöpumppu, pitäisko se vaihtaa T4 tdi mallista kun tuossa vaparin pumpussa ei ole ahtopaineen tunnistusta?
Nokka-akselia ei varmaan kannata vaihtaa tdi:stä vai miten on?
Kaikki neuvot tervetulleita, kiitos.
Marko
0451142447
Re: T4 2,4D -92 Turbotus neuvoja
Suoraruiskun pumpun laitto esikammiokoneeseen vaatii kyllä aikamoista harrastuneisuutta. TDI:n pumppu on sitä paitsi sähköohjattu, eli ei sovellu huonostikaan tähän tarkoitukseen.
Viisisylinterisen LDA-pumpun löytäminen voi olla melko vaikeeta. Olisikohan Audi 100:ssa ollut 5-sylinterinen, ahdettu esikammiodiesel? Joka tapauksessa, vakiopumpulla voi ihan hyvin aloittaa ja sitten miettiä asiaa uudelleen, jos haluaa rajusti tehoja lisää. Eihän se vakiopumppu paras mahdollinen ole, mutta ei varmasti myöskään mikään show stopper.
Viisisylinterisen LDA-pumpun löytäminen voi olla melko vaikeeta. Olisikohan Audi 100:ssa ollut 5-sylinterinen, ahdettu esikammiodiesel? Joka tapauksessa, vakiopumpulla voi ihan hyvin aloittaa ja sitten miettiä asiaa uudelleen, jos haluaa rajusti tehoja lisää. Eihän se vakiopumppu paras mahdollinen ole, mutta ei varmasti myöskään mikään show stopper.
Re: T4 2,4D -92 Turbotus neuvoja
Kannattaa ne T5:n osat jättää pois laskuista. On aivan eri moottori. Turbon öljykanavat suoraan lohkossa. Aika tekemätön paikka T4:ään viritellä.
Re: T4 2,4D -92 Turbotus neuvoja
Mulla on 2.4d turbotettuna suoraan 2.5TDI:n osilla ja 2.0td audin pumpulla. Aika plug'n'play operaatio, pakoputkikin sopii suoraan turboon. Turbon öljyputket kannattaa hommata TDI:stä suosiolla, hankalasti kiemurtelee paluuletku muistakseni ainakin, samaten öljytikku TDI:stä, koska öljyn paluu on sen jalkaan. Samaten TDI:n coolerikin suoraan koneen päälle. Kyllähän kulkupuoli on aika erilainen.
Vielä pitäisi 2.0td pumppuun vaihtaa TDI:stä nokkalevy (tai kenties alkuperäisestä pumpusta?), vähän kaikenlaisia muita muutoksia pumppuun onkin jo tehty. 2.0td pumppu on 10mm nestepäällä, 2.4d 8mm nestepäällä. Toisaalta nyt vaihteiston välitykset on tälle setupille aivan liian tiheät.
Joten parasta olisi suoraan vaan laittaa 2.5TDI tilalle laatikon kera - nämä tavarat heti myynnissä kun jostain tulee edukas 2.5TDI tekniikkaluovuttaja itselle eteen.
Vielä pitäisi 2.0td pumppuun vaihtaa TDI:stä nokkalevy (tai kenties alkuperäisestä pumpusta?), vähän kaikenlaisia muita muutoksia pumppuun onkin jo tehty. 2.0td pumppu on 10mm nestepäällä, 2.4d 8mm nestepäällä. Toisaalta nyt vaihteiston välitykset on tälle setupille aivan liian tiheät.
Joten parasta olisi suoraan vaan laittaa 2.5TDI tilalle laatikon kera - nämä tavarat heti myynnissä kun jostain tulee edukas 2.5TDI tekniikkaluovuttaja itselle eteen.
Re: T4 2,4D -92 Turbotus neuvoja
Multa jäi varastoon pyörimään volvon 2.5tdi pakosarja + ahdin + tiivisteitä läjä. Jäi oma 2.4d aikonaan turbottamatta..
Ja nyt alla T5 ja harrasteinakin V8 kamaa niin voin myydä tuon läjän pois jos jollkulla tarvetta?
Ja nyt alla T5 ja harrasteinakin V8 kamaa niin voin myydä tuon läjän pois jos jollkulla tarvetta?
Re: T4 2,4D -92 Turbotus neuvoja
Tarvinnet tuon lisäksi myös erilaisen etukehikon, jossa on mahdollisuus asentaa tuo jäähdytin. Keulacoolerittomaan kehikkoon ei taida mennä.
Re: T4 2,4D -92 Turbotus neuvoja
mulla vois olla acv pakosarja ja volvon d5252t pakosarjoja. ite tein yhen 2.4d turbolla ja lisäsin vakiopumppuun tdi nestepään ja nokkalevyn. lda laittoin volvon dt24 moottorin pumpusta.
Re: T4 2,4D -92 Turbotus neuvoja
p0wer kirjoitti:
Tarvinnet tuon lisäksi myös erilaisen etukehikon, jossa on mahdollisuus asentaa tuo jäähdytin. Keulacoolerittomaan kehikkoon ei taida mennä.
Ja sen lisäksi tuo otsikon auto ei ole ns. pitkäkeulainen joten tuo ei aika varmasti sinne syylärin eteen edes sovi. Caravelle kun on muuttunut pitkäkeulaiseksi vasta siinä 95/96 taitteen faceliftissä.
tuo -92:n Caravelle ei eroa Transportterista tekniikkansa osalta muuten kuin, että se on nestekytkimellä ja mahdollisesti erilaisella vaihteiston välityksellä.
Re: T4 2,4D -92 Turbotus neuvoja
Tästä ostin turbon, pakosarjan ja sitten molemmat turbon öljyputket:
https://www.tori.fi/pirkanmaa/VW_Transp ... ?ca=18&w=3
Syöttöpumppua kans mietin...
Tuliko tehtyä huono vai hyvä ostos ja kuka foorumilainen tunnustaa omakseen? :)
https://www.tori.fi/pirkanmaa/VW_Transp ... ?ca=18&w=3
Syöttöpumppua kans mietin...
Tuliko tehtyä huono vai hyvä ostos ja kuka foorumilainen tunnustaa omakseen? :)
Re: T4 2,4D -92 Turbotus neuvoja
marko_ kirjoitti:Tästä ostin turbon, pakosarjan ja sitten molemmat turbon öljyputket:
https://www.tori.fi/pirkanmaa/VW_Transp ... ?ca=18&w=3
Syöttöpumppua kans mietin...
Tuliko tehtyä huono vai hyvä ostos ja kuka foorumilainen tunnustaa omakseen? :)
öljyputket ei ainakaa heittämällä mene. suodatinjalka on erilainen ja transporterissa paluu menee öljymittatikun jalan alaosaan. pakosarja sopii mutta joudut turbon kääntää toisin päin tai sitte joudut ilmanputsarille kierättää ilmaletkun pitkän matkaa. muistelen että joutuu myös pakoputken takia kääntää turbon toisinpäin.
kuvassa holsetti volvon D5252T pakosarjassa ja caravellen korissa. tilaa ei oo paljoo tuolla kolossa.
Re: T4 2,4D -92 Turbotus neuvoja
Eikö tuota mahdu tekemään että turbo noin päin?
Taidan perua koko kaupan, haluan että menis silleen plug/play,luulin että toi on just se mikä sinne kannattaat laittaa.
Toi ollu portterissa toi moottori niin miksei se minun portteriin mahdu?
Minusta nuo turbon putket saa menemään paremmin noi, ainoa on toi just että suodattimen ja turbon väliin tulee aika reilusti putkea..
Edit.
Eikä tarvi ainakaan pakoputken takia kääntää,tossa tulee vielä pätkä putkea niin osoittamaan mihin haluaa..
Taidan perua koko kaupan, haluan että menis silleen plug/play,luulin että toi on just se mikä sinne kannattaat laittaa.
Toi ollu portterissa toi moottori niin miksei se minun portteriin mahdu?
Minusta nuo turbon putket saa menemään paremmin noi, ainoa on toi just että suodattimen ja turbon väliin tulee aika reilusti putkea..
Edit.
Eikä tarvi ainakaan pakoputken takia kääntää,tossa tulee vielä pätkä putkea niin osoittamaan mihin haluaa..
Re: T4 2,4D -92 Turbotus neuvoja
marko_ kirjoitti:Eikö tuota mahdu tekemään että turbo noin päin?
Taidan perua koko kaupan, haluan että menis silleen plug/play,luulin että toi on just se mikä sinne kannattaat laittaa.
Toi ollu portterissa toi moottori niin miksei se minun portteriin mahdu?
Minusta nuo turbon putket saa menemään paremmin noi, ainoa on toi just että suodattimen ja turbon väliin tulee aika reilusti putkea..
Edit.
Eikä tarvi ainakaan pakoputken takia kääntää,tossa tulee vielä pätkä putkea niin osoittamaan mihin haluaa..
Paitsi että tuon ilmoituksen mukaan tuo moottori on volvosta.
Portterissa on erilainen pako ja imusarja ja turbo tulee pakosarjan yläpuolelle aikalailla keskelle konetta ja siinä on sellainen pakoputken lähtö mukan mikä sopii suoraan siihen 2,4:sen omaan pakoputkeen
Re: T4 2,4D -92 Turbotus neuvoja
Jos meinaa joskus öljynsuodattimen vaihtaa, niin aika ilkeeseen paikkaan menee tossa Volvon myllyssä.
Re: T4 2,4D -92 Turbotus neuvoja
HuHu kirjoitti:Jos meinaa joskus öljynsuodattimen vaihtaa, niin aika ilkeeseen paikkaan menee tossa Volvon myllyssä.
niii mene ja eikä taida saaha pois moottoria tai suodattimenjalkaa irrottamatta. mä laittoin portterin suodattimen jalan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 49 vierailijaa